R
Absolut inte, alla inom bygg blir jämförda med timpriset vet inte riktigt vart du får dina uppfattningar ifrån..
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det tycks bara vara elektriker och rörkrökare som har en annan uppfattning.
Och de som anlitar dem. 😉
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så då döljer du dina kostnader i materialpåslag i stället? Jag skulle inte tro att dina kunder uppskattar det.
Med all respekt, du har verkligen ingen koll på hur det ser ut utanför byggahus. Här inne får man lätt uppfattningen att alla/många hantverkare lurar och bedrar samtidigt som de äter gratisfrukostar på Ahlsell och räknar pengar på kvällarna.

I verkligheten är det ytterst få som gnäller när vi kommer och hjälper till men de har inget behov av att skriva av sig på ett forum eftersom de är nöjda. Är de inte nöjda är åtminstone jag glad om de hör av sig och förklarar varför så man kan försöka ändra på det. Personligen har jag fått ett fåtal klagomål men det har hittills inte handlat om dyrt material utan oftast är det att arbetet tagit längre tid än de trott. Då är det jättebra att de hör av sig så man får förklara tiden.

Jag har svårt att förstå att du tycker jag döljer materialkostnaden bara för att jag inte talar om mitt inköpspris men det verkar som vi får vara oense om det. Jag berättar alltid vad mitt material kostar när kunder frågar och det blir mer och mer vanligt vilket är bra så det inte blir några missförstånd. Många har faktiskt dålig koll på var det kostar.

Ett exempel från förra veckan var en dam som ville att jag skulle ställa in kanalerna i hennes nya TV. När jag förklarade att det skulle kosta ca: 1300 kr höll hon på att tuppa av. Hon ringde sin son istället. 😁
 
  • Gilla
  • Älska
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
R
Müssli Müssli skrev:
Det funkar inte. Jag får nog frågan om hur mycket jag tar i timman hundra gånger oftare än vad jag har för påslag på materialet.
Om jag ligger hundra kronor mer i timman än övriga på orten tycker de flesta att jag är för dyr. 🙃
Så istället för att folk tackar nej innan jobbet för att de tycker det blir för dyrt så lurar du dem att du är billigare och drämmer till dem med den högre kostnaden i efterhand genom höga materialpåslag?

Och så undrar vissa varför kunderna känner sig lurade 🙄
 
  • Gilla
  • Arg
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Så istället för att folk tackar nej innan jobbet för att de tycker det blir för dyrt så lurar du dem att du är billigare och drämmer till dem med den högre kostnaden i efterhand genom höga materialpåslag?

Och så undrar vissa varför kunderna känner sig lurade 🙄
Läs gärna en gång till utan tolka in din egna åsikt.
Jag försöker ligga ungerfär i mitten av vad andra tar men det är inte helt lätt att får reda på andras timpris.
Mitt material är inte heller dyrare än andras. Om jag skulle (det kommer aldrig hända iof) sluta med påslag på mina inköp hade jag behövt gå upp minst 100 kr/h och då hade jag blivit dyrast i staden på timpengen, det som kunderna jämför. Förstår du nu?

Jag fattar inte riktigt hetsen i den här diskussionen faktiskt. Fast det kanske beror på att det är ett forum för kunder. Jag vill också att allt ska vara så billigt som möjligt när jag tänker efter. 😊
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag fattar inte riktigt hetsen i den här diskussionen faktiskt.
Så fort ett ämne på något sätt närmar sig Ahlsells ”bruttoprislista” händer något märkligt på forumet. Det är bara att se glad ut och åka med. 😂🙃😱🔥😇
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B
Müssli Müssli skrev:
Jag fattar inte riktigt hetsen i den här diskussionen faktiskt. Fast det kanske beror på att det är ett forum för kunder. Jag vill också att allt ska vara så billigt som möjligt när jag tänker efter. 😊
Problemet uppstår väl när elektrikern kräver att köpa allt material till jobbet, vilket inte är orimligt, med tanke på hur mycket elmaterial av dålig kvalite som fikks. Och så köper elektrikern 28 eluttag av exakt den sort som kunden efterfrågat. Och kunden upptäcker direkt när fakturan kom att priset på elektrikerns eluttag var klart 70% dyrare än bauhaus. Eller dubbla priset mot eldirekt.se och samma för övrigt elmaterial.

Då kommer sig kunden lurad, speciellt om det på fakturan står -20% rabatt eller liknande.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
R
Müssli Müssli skrev:
Läs gärna en gång till utan tolka in din egna åsikt.
Jag hade ingen egen åsikt, jag undrade bara om du menade det jag frågade. Annars fick jag inte ihop ditt inlägg.

Vet inte om det blev mycket klarare nu heller. Men någon form av trixande med högre materialkostnad för att kunna sänka timkostnaden är det alltså.

Ni hantverkare verkar ha trasslat in er rätt bra med detta. Vore det inte mycket enklare att ta ut den timkostnad ni behöver istället för att spionera på grannfirmor för att se hur mycket trix som ska till för att matcha dem?
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Men någon form av trixande med högre materialkostnad för att kunna sänka timkostnaden är det alltså.
Vad menar du med "trixande". Det är väl helt självklart att en rationell näringsidkare sätter sina olika priser utifrån ett försök att maximera den totala vinsten. Allt annat vore ju direkt korkat.
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med "trixande". Det är väl helt självklart att en rationell näringsidkare sätter sina olika priser utifrån ett försök att maximera den totala vinsten. Allt annat vore ju direkt korkat.
Jag menar det jag skrev, att man justerar timpris neråt för att verka billigare och kompenserar med att höja materialpriset. Kalla det vad du vill, jag väljer att kalla det trixande.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Kalla det vad du vill, jag väljer att kalla det trixande
Och jag kallar det självklar och nödvändig marknadsanpassning. Du tror väl ändå inte att priser sätts utifrån vad någon behöver eller vad de ingående komponenterna kostar?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Om jag skulle (det kommer aldrig hända iof) sluta med påslag på mina inköp hade jag behövt gå upp minst 100 kr/h och då hade jag blivit dyrast i staden på timpengen, det som kunderna jämför
Det är exakt det där jag stör mig på och gör delar av branschen rutten. Man konkurrerar med den transparenta o lättöverskådliga delen av affärsuppgörelsen o kompenserar för det i gråzonen som nästintill är omöjlig att överskåda för kunden. Dessutom betydligt sämre upplägg för kunden då man inte kan dra rotavdrag på materialet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag hade ingen egen åsikt, jag undrade bara om du menade det jag frågade. Annars fick jag inte ihop ditt inlägg.

Vet inte om det blev mycket klarare nu heller. Men någon form av trixande med högre materialkostnad för att kunna sänka timkostnaden är det alltså.

Ni hantverkare verkar ha trasslat in er rätt bra med detta. Vore det inte mycket enklare att ta ut den timkostnad ni behöver istället för att spionera på grannfirmor för att se hur mycket trix som ska till för att matcha dem?
Det hade varit en önskedröm att bara lägga på 5-10% och istället höja timpengen, absolut. Det diskuteras när vi egenskuttare stöter på varandra. Att inte lägga på något alls fungerar inte, då faller hela idén med att köpa material.

Problemet är bara att så här har upplägget sett ut sedan hantverkare startade sina verksamheter och det är inget man kan ändra på i all hast. Nu verkar det gå åt det hållet ändå (om man går utanför byggahus forum och in i verkligheten) för materialvinsterna är inte alls på samma nivå som det var innan det var så enkelt att köpa material med kvalité som privatperson. Så lite självsanering blir det på dem som har orimligt höga påslag.

Sen tror jag du har förståelse för att man vill tjäna så mycket som möjligt på sitt arbete. Jag misstänker att du också strävar efter att få upp din lön om det går. Att jämföra med andra handlar om överlevnad i branschen, det förstår du nog också.

Jag hoppas också få uppleva små påslag och högre timpeng, där är vi överens. 👍
Fram tills det sker kommer jag fortsätta som jag gör.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Det är exakt det där jag stör mig på och gör delar av branschen rutten. Man konkurrerar med den transparenta o lättöverskådliga delen av affärsuppgörelsen o kompenserar för det i gråzonen som nästintill är omöjlig att överskåda för kunden. Dessutom betydligt sämre upplägg för kunden då man inte kan dra rotavdrag på materialet.
Jag håller med, det stör mig också. Vissa företag är rötägg och utnyttjar systemet.
 
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Jag sökte lite på temat o hittade denna artikeln.
https://www.elinstallatoren.se/2022/04/tvist-om-materialpaslag-elfirman-hamnade-pa-svarta-listan/

Motiveringen till ett par hundra procents materialpåslag är enligt VDn enkel:

"– ELEKTRIKERN VALDE MED SIN kompetens rätt produkter för att anläggningen skulle fungera. Sedan använde kunden fakturan, där produkterna noggrant stod specade, som facit för att kunna jämföra med nätpriser. Men utan facit hade kunden inte ens vetat vilka prylar som behövdes, säger han."

Jodå så att...Vad ska mer motivera extra betalning? Elektrikern valde med sin kompetens rätt skruvmejsel? Elektrikern valde med sin kompetens en lagom hög stege för att nå upp till proppskåpet?

Jag raljerar ju lite men med en seriös underton.

Hyr man in en hantverkare för att utföra en tjänst ingår väl dennes kompetens inom de nödvändiga områdena för att utföra uppgiften? Varför ska det premieras extra för att hen vet vilket material som behövs?

Hade VDn sagt att materialet köptes in på tid som inte debiterades kunden hade det varit en mer rimlig anledning, om än väldigt märkligt upplägg att lägga det som materialpåslag istället för tid.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.