E elmont skrev:
Det händer ibland att jag är nere på mitt netto på vissa varor men det är trots det, enligt vissa, lite dyrt.
När man har sträckt sig så långt man kan, kanske pga medlidande, och folk vill ha mer, så blir man lite bitter. Ungefär som dom som beställer jobb som inte betalas så att man måste koppla in kronofogden, vilket gör kunden upprörd och tycker att man är osjyst.
Likställer du att debitera inköpspris som att ge bort saker?
 
  • Gilla
Erik Björnemo och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det händer ibland att jag är nere på mitt netto på vissa varor men det är trots det, enligt vissa, lite dyrt.
När man har sträckt sig så långt man kan, kanske pga medlidande, och folk vill ha mer, så blir man lite bitter. Ungefär som dom som beställer jobb som inte betalas så att man måste koppla in kronofogden, vilket gör kunden upprörd och tycker att man är osjyst.
Är det vanligt att kunder gör så då? Inte betalar?
 
Hur vanligt vet jag inte men jag har haft ett antal hos kronofogden och flera där jag har fått göra hembesök för att "trycka på" samt ett lite större antal som fått göra delbetalningar. Speciellt tröttsamt blir det då "kunden" åkt till USA på släktbesök så att pengarna tog slut eller den som åkte till Thailand på sin 50 års dag med samma ekonomiska resultat.
 
  • Wow
  • Arg
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Säger bara miljöavgift och förbrukningsmaterial. För och inte tala om att specificera spolarvätska, trots att tanken var proppfull, och jag menar proppfull som överfylld på parkeringen utanför bilverkstaden minuten innan nyckeln lämnades in. 😎🤬
Ja. Service hos återförsäljare det är lite ett eget underkapitel i branschen. Jag tänkte mer på utförda jobb. Där har jag alltid fått bra prisuppgifter innan.

Att de sedan ibland varit onödiga, eller ohemult dyra, det är en annan fråga. Det är ingen snövit bransch som sagt. En gång på Volvo vid service så upptäckte de att bakluckan till vår V70 inte gick att öppna. Det var kablarna som böjdes av i gångjärnet (känt fel) och det var så trångt så trångt att jobba där så han ville byta hela kabelhärvan. Allt till en nätt kostnad av 3000:-

Jag avböjde, åkte hem, lödde ihop kablarna med krympslang över och så höll det i många år tills bilen såldes. Detta till en kostnad så nära gratis att det kan kvitta. (Visst, visst, han fick säkert inte laga det på det viset enligt manualen...)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
E elmont skrev:
Hur vanligt vet jag inte men jag har haft ett antal hos kronofogden och flera där jag har fått göra hembesök för att "trycka på" samt ett lite större antal som fått göra delbetalningar. Speciellt tröttsamt blir det då "kunden" åkt till USA på släktbesök så att pengarna tog slut eller den som åkte till Thailand på sin 50 års dag med samma ekonomiska resultat.
Det är ju ett vanligt tips här att man gör "hembesök" även hos krånglande hantverkare ☺️
Oftast är det väl i praktiken till firman folk åker när hantverkaren ghostat.
Känns rätt hotfullt att åka hem till någon så det ska man nog inte göra. Kan nog bli farligt om man gör fel bedömning.
 
Dom lite drastiska metoderna kommer till bruk sedan kunden fått multippla möjligheter att lösa problemet och hör dom av sig så är det ingen konst att fixa en avbetalningsplan. Man behöver bara visa lite god vilja så brukar det lösa sig.
Men folk som handlar utan att ha viljan att betala för sig har jag rätt svårt för.
 
E elmont skrev:
Dom lite drastiska metoderna kommer till bruk sedan kunden fått multippla möjligheter att lösa problemet och hör dom av sig så är det ingen konst att fixa en avbetalningsplan. Man behöver bara visa lite god vilja så brukar det lösa sig.
Men folk som handlar utan att ha viljan att betala för sig har jag rätt svårt för.
Vad är fel med kronofogden då? 🤔
 
Det kan vara lite bökigt med fogden, hembesök brukar vara effektiva. OCH jag hyser inte någon som helst sympati för folk som inte vill göra rätt för sig utan försöker stjäla av mig, dom som vill men har svårigheter ordnar vi en lösning på. OCH jag har aldrig hotat någon utan bara ställt frågan om dom tänker betala.
Ps
Ett samtal öga mot öga är totalt överlägset oavsett vilka problem man försöker lösa, det sämsta är mejl som nästan alltid spårar ur då folk sitter på avstånd och känner sig trygga med att vräka ur sig vad som helst.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Inte en chans att jag orkar läsa alla inlägg i den här tråden så någon kan mycket väl ha sagt det här redan men här är ett tips till er hantverkare som läser tråden och som jag såg i början av den; jag som kund, egenföretagare och f.d. hantverkare skulle mycket hellre se att ni tjänade era pengar på er kompetens än material, verktyg, bilar och reseersättning. Jag är inte road av att betala överpriser för material när jag vet att ni har bättre priser än vad jag har som privatperson och det är så enkelt att kolla upp. Ta betalt för vad saker faktiskt kostar och lägg resten på timtaxan.
 
  • Gilla
MsTake
  • Laddar…
N Nicklas Wahlström skrev:
Hej,

Har en fråga till er yrkesverksamma elektriker. Funderar starkt på att bestrida del av faktura som jag fått av en elfirma. Inga stora summor men det känns principiellt viktigt. Jobbigt i övrigt har jag inget att klaga på.

Materialet som gått åt är:
1 doslock
1 kopplingsdosa
5 meter kabel 1,5 3G
1 perilex hane
2 16A automatsäkring

Vad skulle ni ta i materialkostnader inklusive tillägg för detta? Avslöjar inte priset nu för att undvika bias utan gör det när jag fått några svar. Tack på förhand.

Mvh
Nicklas
Beror ju på vad det är för kabel
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ju ett vanligt tips här att man gör "hembesök" även hos krånglande hantverkare ☺️
Oftast är det väl i praktiken till firman folk åker när hantverkaren ghostat.
Känns rätt hotfullt att åka hem till någon så det ska man nog inte göra. Kan nog bli farligt om m
Hota med Bandidos så betalar de
 
J Jandinger skrev:
Inte en chans att jag orkar läsa alla inlägg i den här tråden så någon kan mycket väl ha sagt det här redan men här är ett tips till er hantverkare som läser tråden och som jag såg i början av den; jag som kund, egenföretagare och f.d. hantverkare skulle mycket hellre se att ni tjänade era pengar på er kompetens än material, verktyg, bilar och reseersättning. Jag är inte road av att betala överpriser för material när jag vet att ni har bättre priser än vad jag har som privatperson och det är så enkelt att kolla upp. Ta betalt för vad saker faktiskt kostar och lägg resten på timtaxan.
Det funkar inte. Jag får nog frågan om hur mycket jag tar i timman hundra gånger oftare än vad jag har för påslag på materialet.
Om jag ligger hundra kronor mer i timman än övriga på orten tycker de flesta att jag är för dyr. 🙃
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Så då döljer du dina kostnader i materialpåslag i stället? Jag skulle inte tro att dina kunder uppskattar det.
 
  • Gilla
Puhnallen och 5 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Så då döljer du dina kostnader i materialpåslag i stället? Jag skulle inte tro att dina kunder uppskattar det.
Du har verkligen inte koll på marknaden, det första som jämförs är timpengen och ligger man högre än andra så går jobbet oftast till dom billigare..
Det är ganska oväsentligt vad du tycker när den större delen tycker annorlunda..
 
  • Gilla
Xaktly och 2 till
  • Laddar…
Det tycks bara vara elektriker och rörkrökare som har en annan uppfattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.