Alfredo Alfredo skrev:
Den som tycker en viss procentuell rabatt på ett helt okänt pris är billigt förtjänar att lära sig verkligheten den hårda vägen. 🙄

Även om man får 50 procent rabatt på grytlapparna från Svenskt Tenn är de fortfarande svindyra. De tror jag de flesta begriper. Men när de handlar om hantverkartjänster verkar många tycka att kunderna helt saknar ansvar för att förstå vad de beställer. Jag förstår inte det synsättet.
Då var vi där i ännu en tråd, vara vs tjänst. Svenskt Tenn säljer varor, hantverkaren säljer tjänster...jämförelser med sportbilar o dyra grytlappar haltar på varenda punkt.

Köper du tjänsten "dra rör i badrummet" ska du inte behöva fråga vad materialet kostar för att undvika att känna dig lurad på den punkten när fakturan kommer. I tjänsten ingår givetvis att hantverkaren lyckas köpa in material till ett pris som iaf är i linje med "normalt pris". Det är ju en del av jobbet man betalar för.

Dessutom, för en väldigt stor majoritet av kunderna är det omöjligt att vilket material det ska "frågas om på förhand" som du föreslår.
 
Redigerat:
  • Gilla
Puhnallen och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Då var vi där i ännu en tråd, vara vs tjänst. Svenskt Tenn säljer varor, hantverkaren säljer tjänster...
Det är dit synsätt. Mitt är att hantverkaren säljer tjänster och produkter. Ibland är tjänsten den stora kostnaden, ibland produkten.

Ola C Ola C skrev:
I tjänsten ingår givetvis att hantverkaren lyckas köpa in material till ett pris som iaf är i linje med "normalt pris". Det är ju en del av jobbet man betalar för.
Nej. Absolut inte. Vad hantverkaren betalar för det han köper in angår inte kunden. Det som angår kunden är vilket pris hantverkaren debiterar.

Ola C Ola C skrev:
Dessutom, för en väldigt stor majoritet av kunderna är det omöjligt att veta vilka materialpriser det ska "frågas om på förhand" som du föreslår.
Varför då? Frågan är inte mer komplicerad än: "Ungefär vad kommer materialet att kosta till det här jobbet?"
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför då? Frågan är inte mer komplicerad än: "Ungefär vad kommer materialet att kosta till det här jobbet?"
Se min erfarenhet lite tidigare i tråden...
 
Elföretagaren köper och säljer naturligtvis varor, man kan sälja både varor och tjänster i samma företag.
Jag åker inte till grossister och köper dom 14,5 meter kabel som kunden tror att det behövs. Normalt köper jag en hel ring och säljer vidare en del av den till kunden.
Jag förstår inte att det ska vara så svårt att förstå?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, tillåt mig tvivla.
När jag skrev "Jag påstår att de flesta fortfarande gör det." var det som en kommentar till "Det var lättare förr i tiden, mindre samhällen, större social koll. Alla var tvungen att bete sig hederligt."

Det ska alltså tolkas som att jag tror att majoriteten av medborgarna faktiskt beter sig ganska hederligt mot sina medmänniskor även idag.

Det var inte ett påstående om att det är enkelt att få materialpriser från elektriker. Jag betvivlar inte ett dugg att du hade problem att få vettiga svar från fem elfirmor, men utifrån det tycker jag inte man kan dra slutsatsen att de flesta av dessa firmor skulle komma att bete sig ohederligt om du valt att anlita dem.

Jag hoppas, och tror faktiskt, att även de flesta elfirmor beter sig hederligt, och att det är den, som jag tror, lilla andelen grisars beteende, som hittar hit. Med andra ord tror jag det hade varit en stor sannolikhet att du fått en anständig faktura vilken av dessa fem firmor du än anlitat. Men visst kunde du haft otur och dragit en nitlott...
 
Mikael_L
Det är en osann premiss att företag endast ska/får hålla på med varuförsäljning eller sälja tjänst.
I verkligheten kan båda samsas, och det är absolut inte ovanligt på något vis.

En bilverkstad och företag som både säljer och reparerar t.ex. datorer och telefoner är tydliga exempel-

Så det är ju faktiskt helt OK att en elfirma har en materialförsäljning, de kan t.o.m sälja endast material utan att ens kombinera det med att sälja tjänst.

Det enda som egentligen är problematiskt är att det är så lätt att kunder känner sig lurade (för att de faktiskt har blivit lurade, anser jag), och detta beror till stor del på den skumma GNP-prislistan som grossarna har.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är dit synsätt. Mitt är att hantverkaren säljer tjänster och produkter. Ibland är tjänsten den stora kostnaden, ibland produkten.
Om man leker varuförsäljare ska man kunna vara konkurrenskraftig inom det området, inte kunna agera varuförsäljare bara för att kunden är i beroendeställning. Då de drog om elen i hela vårt hus fick man välja på olika strömställare. Standard var den som ingick, alla andra kostade dubbelt mot vad de gjorde på Clas Olsson. Den elinstallatören (och tillika elbutiken) hade inte kunnat sälja en enda strömställare det det priset i sin butik. Inte en jävla enda. Enda anledningen de kunde sälja på oss lägenhetsinnehavare dessa var att de redan fått uppdraget och vi var i beroendeställning.

Kontrafråga på temat varor vs tjänster. Ser du en taxichaffuör som försäljare av bensin?
Alfredo Alfredo skrev:
Nej. Absolut inte. Vad hantverkaren betalar för det han köper in angår inte kunden. Det som angår kunden är vilket pris hantverkaren debiterar.
OK, skrev fel. Hantverkaren ska givetvis kunna tillhandahålla material som är i linje med normalt pris. Vad han betalat för grejerna spelar mig mindre roll.
Alfredo Alfredo skrev:
Varför då? Frågan är inte mer komplicerad än: "Ungefär vad kommer materialet att kosta till det här jobbet?"
I de flesta fall vet kunden inte vilket material som behövs till ett jobb. Om materialpriset blir högt eller lågt är inte där skon klämmer, det är snarare om kunden känner sig lurad på materialpriset den dagen fakturan dimper ner.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så det är ju faktiskt helt OK att en elfirma har en materialförsäljning, de kan t.o.m sälja endast material utan att ens kombinera det med att sälja tjänst.
Tycker också detta är helt OK. Men är de i de fallen inte konkurrenskraftiga på priset (eller servicen) skulle avdelningen som pysslar med varuförsäljning utan att kombinera det med någon tjänst antagligen självdö ganska snabbt.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Om man leker varuförsäljare ska man kunna vara konkurrenskraftig inom det området, inte kunna agera varuförsäljare bara för att kunden är i beroendeställning.
Ska och ska. Jag handlade diskmedel på min favoritbutik för denna produkt i förrgår. Där kostar Yes 33:-/litern. På lite kul kollade jag precis två andra normala butiker, Ö&B och min närmaste ICA-butik. Där var priserna 55:- respektive 90:- per liter. Det är inte bara inom elinstallationsbranschen man som kund bör kolla priserna innan köp...

Ola C Ola C skrev:
Den elinstallatören (och tillika elbutiken) hade inte kunnat sälja en enda strömställare det det priset i sin butik. Inte en jävla enda.
Jag gissar att både Ö&B och ICA säljer några flaskor Yes då och då...

Ola C Ola C skrev:
Kontrafråga på temat varor vs tjänster. Ser du en taxichaffuör som försäljare av bensin?
Nej, men jag bär heller inte med mig bensinen hem då jag lämnar taxin.

Ola C Ola C skrev:
Om materialpriset blir högt eller lågt är inte där skon klämmer, det är snarare om kunden känner sig lurad på materialpriset den dagen fakturan dimper ner.
Det finns väl ändå en tydlig koppling mellan om materialpriset avviker från förväntat marknadspris och om kunden känner sig lurad? Kanske missförstår jag dig?
 
Hos taxin betalar du en klumpsumma för alla kostnader och vinst som även innefattar bensin mm. Men om elektrikern vill ha en klumpsumma där allt inkluderas så skriker du i högan sky, var är logiken
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Elföretagaren köper och säljer naturligtvis varor, man kan sälja både varor och tjänster i samma företag.
Jag åker inte till grossister och köper dom 14,5 meter kabel som kunden tror att det behövs. Normalt köper jag en hel ring och säljer vidare en del av den till kunden.
Jag förstår inte att det ska vara så svårt att förstå?
Det är inte alls svårt att förstå. Det är inte svårt att förstå att man måste betala taxi heller men det är däremot svårt att förstå varför turister måste betala 5000 kr för att åka från flygplatsen till hotellet när det borde kosta 500 kr. Det är ju inte att betala utan hur mycket man betalar som är problemet.....
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Hos taxin betalar du en klumpsumma för alla kostnader och vinst som även innefattar bensin mm. Men om elektrikern vill ha en klumpsumma där allt inkluderas så skriker du i högan sky, var är logiken?
Har inte nämnt något om klumpsumma. Men nog skulle folk skrika i högan sky om det på kvittot stod att taxichaffisen tankat för 25:- litern när det kostar 20:- på alla ställen där man själv kan tanka.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är inte alls svårt att förstå. Det är inte svårt att förstå att man måste betala taxi heller men det är däremot svårt att förstå varför turister måste betala 5000 kr för att åka från flygplatsen till hotellet när det borde kosta 500 kr. Det är ju inte att betala utan hur mycket man betalar som är problemet.....
Precis. Jag är inte säker på att just taxibranschen som helhet är rätt exempel att använda om man vill diskutera hederlig, rak, och öppen prissättning. :) När det gäller just taxi så är det ju välkänt viktigt att hålla skillnad mellan bolagen.

Jag vet inte om skyltarna är kvar på Bromma FPL som varnade alla avstigande resenärer att kontrollera pris i förväg samt att alla resenärer hade rätt att få det klart och tydligt (det måste tom stå på bilen, även fast det krånglas en del med det.)

Om prissättningen inom elbranschen vore lika reglerad på den punkten så vore saken biff enligt mig.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Om jag säger så här då, kräver du även en specificerad räkning av taxin? och att du vill veta vad han betalt för bensinen, värdeminskning på bilen mm för just din resa
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En bilverkstad och företag som både säljer och reparerar t.ex. datorer och telefoner är tydliga exempel-
Fast där är den en ganska stor skillnad mellan branscherna enligt min erfarenhet. Bilmekare, stora kedjor/försäljare, till minsta skutt som jag har haft att göra med har föredömligt tydlig prissättning på delar. Jag har alltid fått på (nästan) öret veta vad man avser att ta för delar.

Därmed inte sagt att dessa delar alltid varit särskilt billiga, tvärtom så kan man se att överpris tas ut framförallt på märkesverkstäder*) men man är alltid IMHO, tydliga med kostnaden ner till minsta skruv.

Ur just elektrikerskrået så har det för mig iaf varit stört omöjligt att få ut någon vettig prisinformation.

Så jag tycker den jämförelsen haltar högst betänkligt.

*) Jag har de interna siffrorna vad gäller påslag från personer i min närhet som arbetat med eftermarknad vid våra personbilstillverkare i Sverige så vi kan skippa den vanliga trötta motiveringen att "Men det är ju en originaldel och kvaliteten" osv. osv. Men jag tänker inte berätta vad de är...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.