E elmont skrev:
Om jag säger så här då, kräver du även en specificerad räkning av taxin? och att du vill veta vad han betalt för bensinen, värdeminskning på bilen mm för just din resa
Frågar du mig?

Nej. Det behövs inte. Jag får nämligen reda på pris innan jag sätter mig i taxin. Det kommer således inga obehagliga överraskningar av den typ som är så vanlig inom elektrikerskrået och jag har således inget behov av att ifrågasätta detaljerna i prissättningen. Den var tydlig och klar redan från början.

Men eftersom prissättningen inom elbranschen så ofta är orimlig så kan man egentligen inte klaga på att bli ifrågasatt.

Jag har precis en gång i efterhand ifrågasatt prissättningen på en vara jag köpte i butik. Det var en säckkärra (svensktillverkat märke) från K-Rauta. Den visade sig kosta tre gånger så mycket som exakt samma kärra gjorde på Jula näst bredvid. Då ringde jag butikschefen för att meddela mitt missnöje (och fick det vanliga om "kvalitet", vilket naturligtvis inte föll väl ut eftersom det var samma märkesvara).

Han gjorde iaf pris på några hinkar trallskruv som plåster på såren, och jag lärde mig min läxa. Dvs att inte handla på K-Rauta mer. Det var tydligen en läxa som andra också drog eftersom det varuhuset (som så många andra inom kedjan) lades ner ganska omgående efteråt.

Det är enda gången jag inte knutit näven i byxfickan. (Bra kärra dock. Den fungerar fortfarande helt utan anmärkning.)

Det verkar också vara en inte helt ovanlig miss. Den enda andra kedja jag stött på själv i Sverige med samma inställning till prissättning (dvs går-det-så-går-det) är Mediamarkt, där man också var tvungen att googla alla priser på varenda pryl eftersom de också helt plötsligt kunde ligga 300% över vad andra tog. Men de är som bekant inte heller verksamma på den svenska marknaden längre.

Jag undrar (inte) varför...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
E elmont skrev:
Om jag säger så här då, kräver du även en specificerad räkning av taxin? och att du vill veta vad han betalt för bensinen, värdeminskning på bilen mm för just din resa
Nej definitivt inte. Jag är "Team fastpris". Jag vill veta vad som ska göras och hur mycket jag ska betala. That's it. Jag får bara huvudvärk annars. Gör mest själv nu mer när jag har tid...
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Frågar du mig?

Nej. Det behövs inte. Jag får nämligen reda på pris innan jag sätter mig i taxin. Det kommer således inga obehagliga överraskningar av den typ som är så vanlig inom elektrikerskrået och jag har således inget behov av att ifrågasätta detaljerna i prissättningen. Den var tydlig och klar redan från början.

Men eftersom prissättningen inom elbranschen så ofta är orimlig så kan man egentligen inte klaga på att bli ifrågasatt.

Jag har precis en gång i efterhand ifrågasatt prissättningen på en vara jag köpte i butik. Det var en säckkärra (svensktillverkat märke) från K-Rauta. Den visade sig kosta tre gånger så mycket som exakt samma kärra gjorde på Jula näst bredvid. Då ringde jag butikschefen för att meddela mitt missnöje (och fick det vanliga om "kvalitet", vilket naturligtvis inte föll väl ut eftersom det var samma märkesvara).

Han gjorde iaf pris på några hinkar trallskruv som plåster på såren, och jag lärde mig min läxa. Dvs att inte handla på K-Rauta mer. Det var tydligen en läxa som andra också drog eftersom det varuhuset (som så många andra inom kedjan) lades ner ganska omgående efteråt.

Det är enda gången jag inte knutit näven i byxfickan. (Bra kärra dock. Den fungerar fortfarande helt utan anmärkning.)

Det verkar också vara en inte helt ovanlig miss. Den enda andra kedja jag stött på själv i Sverige med samma inställning till prissättning (dvs går-det-så-går-det) är Mediamarkt, där man också var tvungen att googla alla priser på varenda pryl eftersom de också helt plötsligt kunde ligga 300% över vad andra tog. Men de är som bekant inte heller verksamma på den svenska marknaden längre.

Jag undrar (inte) varför...
Nej, jag hade inte ens läst ditt inlägg, det var tidigare inlägg där taxi kom med i bilden.
 
E elmont skrev:
Nej, jag hade inte ens läst ditt inlägg, det var tidigare inlägg där taxi kom med i bilden.
Ah, det kom direkt efter och jag pratade också om taxi så jag trodde det. Mitt fel.
 
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Fast där är den en ganska stor skillnad mellan branscherna enligt min erfarenhet. Bilmekare, stora kedjor/försäljare, till minsta skutt som jag har haft att göra med har föredömligt tydlig prissättning på delar. Jag har alltid fått på (nästan) öret veta vad man avser att ta för delar.
Jag menar bara att det är exempel på blandverksamheter där man ibland säljer endast tjänst, ibland endast material men ofta en kombination.

Alltså att det är inget konstigt att en hantverkare har materialförsäljning som en del av sin verksamhet.
En del verkar vara av åsikten att då man säljer tjänst ska man f*n inte hålla på och sälja material också. Men det är ju som det ofta måste gå till, och inget fel.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltså att det är inget konstigt att en hantverkare har materialförsäljning som en del av sin verksamhet.
En del verkar vara av åsikten att då man säljer tjänst ska man f*n inte hålla på och sälja material också. Men det är ju som det ofta måste gå till, och inget fel.
Fast jag tror att denna åsikt mest bottnar i den frustration man som kund upplever när man ställs inför de fantasipriser som man (ibland, det skall medges) ser inom elbranschen. Det kommer som en ytterst obehaglig överraskning. Och kan ha förståelse för att man då landar i åsikten att "Kan man inte göra det schysst, så skall man inte göra det alls." (Ingen nämnd här då. Tvärtom. Och jag vill inte att ni skall känna att ni klär skott för en hel bransch).

Om man var lika tydlig från början som bilmek-branschen så skulle nog det lägga sig.

(Därmed inte sagt att bilmekarbranschen är snövit; långtifrån. Det finns sätt det fuskas där med. Men inte på just det här sättet IMHO.)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
men man är alltid IMHO, tydliga med kostnaden ner till minsta skruv.
Säger bara miljöavgift och förbrukningsmaterial. För och inte tala om att specificera spolarvätska, trots att tanken var proppfull, och jag menar proppfull som överfylld på parkeringen utanför bilverkstaden minuten innan nyckeln lämnades in. 😎🤬
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Har inte nämnt något om klumpsumma. Men nog skulle folk skrika i högan sky om det på kvittot stod att taxichaffisen tankat för 25:- litern när det kostar 20:- på alla ställen där man själv kan tanka.
Fast på kvittot skulle det inte stå vad taxichaffisen tankat för. På kvittot skulle det stå vad taxichaffisen säljer bensin för och 25 procent påslag ses väl som någorlunda rimligt i elinstallationsbranschen så varför inte i taxibranschen? 😉
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Fast även el och byggbranschen skulle bli tvungna att bli bättre med priser om alla kunder samtidigt blev bättre på att begära nån form av offert innan..........Nu utnyttjar ju den branschen kunderna lite grann just för att man är i beroendeställning av den enda firma man fick tag på som ev skulle kunna fixa. Kunden har inget val typ så jag saltar en del.........Även om man inte kan begära en offert ner på detaljnivå så skulle man iallafall kunna vara överens om prisnivån på artiklar innan. Alla firmor som håller på med sånt här VET hur det fungerar så skulle kunden begära ett tak på kanske max 20% på nettopris så skulle nog de flesta acceptera detta. När det blir nog många kunder som skulle begära detta så skulle ju marknaden ändra sig sakteliga......
 
Mikael_L
S Stefan1972 skrev:
När det blir nog många kunder som skulle begära detta så skulle ju marknaden ändra sig sakteliga......
Nu är ju privatkunder en väldigt liten del av hela marknaden för elfirmor, så vi ska passa oss för att överdriva betydelsen av att privatkunder sätter krav eller gör annat.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Förvisso men landet är stort. Inte bara storstäder. Finns åtskilliga som kanske bara har privata kunder.
 
Landsort med få kunder mest mindre servisjobb och privata är ingen höjdare när det gäller att få lönsamhet i företaget. Dessutom är det oftast ett lite ekonomiskt svagare klientel som tycker att allt är för dyrt även om man ger bort grejerna.
 
E elmont skrev:
Landsort med få kunder mest mindre servisjobb och privata är ingen höjdare när det gäller att få lönsamhet i företaget. Dessutom är det oftast ett lite ekonomiskt svagare klientel som tycker att allt är för dyrt även om man ger bort grejerna.
Ger du bort saker så ofta att du fått en känsla för hur kunder reagerar då?🤔
 
Det händer ibland att jag är nere på mitt netto på vissa varor men det är trots det, enligt vissa, lite dyrt.
När man har sträckt sig så långt man kan, kanske pga medlidande, och folk vill ha mer, så blir man lite bitter. Ungefär som dom som beställer jobb som inte betalas så att man måste koppla in kronofogden, vilket gör kunden upprörd och tycker att man är osjyst.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För skojs skull kastade jag in prylarna i en varukorg (elektroskandia)
Jag la in två olika kopplingsdosor, vet inte om du menar en infälld eller utp.
Kabeln säljs inte på löpmeter, utan 50 meter ring, så dela med 10.

Sen har jag valt saker ungefär som jag själv skulle valt, inte billigaste alternativet, men de billigaste med den kvalitet jag normalt köper/önskar (dvs har god erfarenhet av osv)

Priser i första kolumnen, GNP (="påhittade" priser som ingen betalar, men rabatten räknas från dessa)
Andra kolumnen mitt pris efter rabatt
tredje - totalt för valt antal.

Sen har jag ställt in ett generellt påslag i mitt affärssystem på 7% på mitt inköpspris. Detta händer ibland att jag justerar lite av någon anledning, men såna här jobb brukar det nog som regel bara bli det förinställda.
[bild]
Här är varukorg på samma från Ahlsell. Annam kabel då de inte ahde det e-nummer du har.
Skärmdump av en onlinevarukorg med olika elinstallationsprodukter och deras priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.