Alfredo Alfredo skrev:
Inte alls! Kunden behöver aldrig ha hört ordet grossist och har i ärlighetens namn inte ett dugg att göra med om elektrikern köper sin varor hos en "grossist" eller någon annanstans.

Ges priset i form av en rabatt på någon prislista måste dock kunden naturligtvis se denna prislista för att kunna förstå vad priset blir. En rabattprocent i sig säger givetvis inget om priset.
Då ska inte den typen av information ges som svar på en prisfrpga, om den inte säger något om priset. Det är ju ren vilseledning.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
på ett rätt tekniskt plan har du förstås rätt, men det funkar inte i verkligheten.
Inte? Jag tycker du själv beskriver väldigt bra hur det kan fungera i verkligheten!
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag upplever inte att jag har några direkta problem. Dels kan jag ju enkelt meddela priser på några av de dyraste prylarna, det räcker ju som regel även för en orolig kund.
 
D Daniel 109 skrev:
Då ska inte den typen av information ges som svar på en prisfrpga, om den inte säger något om priset. Det är ju ren vilseledning.
Det kan jag hålla med om. Men får man det svaret borde man inse att det inte är ett svar om priset så länge man inte får veta vilka priser rabatten beräknas ifrån.
 
N Nicklas Wahlström skrev:
Hej,

Har en fråga till er yrkesverksamma elektriker. Funderar starkt på att bestrida del av faktura som jag fått av en elfirma. Inga stora summor men det känns principiellt viktigt. Jobbigt i övrigt har jag inget att klaga på.

Materialet som gått åt är:
1 doslock
1 kopplingsdosa
5 meter kabel 1,5 3G
1 perilex hane
2 16A automatsäkring

Vad skulle ni ta i materialkostnader inklusive tillägg för detta? Avslöjar inte priset nu för att undvika bias utan gör det när jag fått några svar. Tack på förhand.

Mvh
Nicklas
Ungefär 300 kronor borde det kosta
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du jämför pris inkl moms med pris inkl moms antar jag?
Din fråga var ju om vi kunde köpa in material 30% billigare än elbutik. Vi företag får ju dra av momsen på våra inköp så jag jämförde såklart pris exkl moms med pris exkl moms. Alltså den verkliga summan vi betalar för våra inköp, vare sig vi handlar på grossist eller hos elbutik.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det låter som en sund inställning, jag tror du är den andra eller kanske tredje hantverkaren på detta forum som sagt att de gör så, min upplevelse utifrån detta forum är att det är betydligt fler som försvarar att man kör till grossen stup i kvarten.
Ja, Internetforum återspeglar ju sällan verkligheten.
 
M MsTake skrev:
Som kund efterfrågar man ju främst att köpa tjänsten elinstallation och inte bekvämligheten att köpa elprylar från elkillen.
Så man förväntar sig att betala i paritet med vad man själv kan köpa det för och är okej att de tar avans med sitt billigare inköpspris men inte att betala 50% mer än man själv kan köpa in det för.
Jag kan tänka mig att kunder också förväntar sig att om materialet går sönder kort efter installationen, att elektrikern ska komma och byta.
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan jag hålla med om. Men får man det svaret borde man inse att det inte är ett svar om priset så länge man inte får veta vilka priser rabatten beräknas ifrån.
Man kan ju tycka det, men jag tycker inte det är så konstigt att man litar på den person som man anlitar för ett jobb. Jag har vid några tillfällen haft hantverkare för ett jobb som väl på plats föreslår förbättringar. Jag uppskattar verkligen elektrikern som föreslog några fler uttag på andra platser som jag inte tänkt på. Jag frågade om pris och han sa ungefär "Jag har inte exakta priser för de olika delarna i huvudet, men det rör sig inte om några stora pengar." så vi körde på det och det var en hederlig elektriker så det blev vettigt pris för materialet. Jag har full förståelse för att många litar på den trevliga elektrikern som lovar ett bra pris, men inte har alla priser i huvudet. Att klandra kunden och tycka att de förtjänar det, istället för att klandra gärningsmannen tycker jag är svagt. Klandras inte den som luras så blir det ingen förändring.
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har en känsla av att det är enmansskuttar som i huvudsak vill hänga så lite som möjligt på grossen, utan hellre försöka vara smart och effektiv och istället komma hem lite tidigare.
Anställda kan sällan arbeta så, dvs de får inte åka hem tidigare bara för att de köpte material till flera projekt samtidigt och sparade in tid där, så de har inte samma incitament.

Jag har som sagt lite koll i branschen, de flesta har företagets logga på kläder, men många enmansföretagarna saknar loggor, men då vet jag istället vem rätt många av dessa är.
Och de som sitter och dricker kaffe på grossen, är för det mesta de lite yngre anställda förmågorna.
Den äldre generationen anställda och egenföretagarna ser jag sällan hos grossen, de gör nog ofta som Dodger tror jag, piper in 10 minuter i 7 och hämtar snabbt ett paket och iväg igen en minut senare.
Jag har som mest haft 9 anställda. Ingen av dem har någonsin besökt en grossist för att hämta material. Vi får allt material levererat till vår firma + att jag har ett (enligt revisorn) gigantiskt lager.
Skulle något akut fattas så åker jag själv till grossisten och hämtar medan den anställda jobbar vidare. Lämnar sedan av det på det jobb där den behövdes (utan att debitera kunden).
 
  • Gilla
Panor82 och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dodger skrev:
Jag har som mest haft 9 anställda. Ingen av dem har någonsin besökt en grossist för att hämta material. Vi får allt material levererat till vår firma + att jag har ett (enligt revisorn) gigantiskt lager.
Skulle något akut fattas så åker jag själv till grossisten och hämtar medan den anställda jobbar vidare. Lämnar sedan av det på det jobb där den behövdes (utan att debitera kunden).
Jag tror att vi kan enas om att det nog ligger mest i företagets kultur, en del vill inte slösa så mycket tid med resor till grossen och tid där.
Andra verkar gilla att åka dit.
Jag vidhåller dock att jag tror att det är övervägande lite yngre anställda som tillbringar mer tid där och på väg dit och därifrån.

Men vilka slags arbeten firman håller på med spelar också stor roll. Gör man bara stora nybyggnadsprojekt så är det nog många som inte ens vet var den lokala grossen är belägen, då allt material beställs ut till bygget direkt. Skuttar man omkring på service och ofta inte har någon aning om vad som ska göras innan det kollats och felsökts, så blir det säkerligen nästan dagliga resor till grossen.


D Dodger skrev:
+ att jag har ett (enligt revisorn) gigantiskt lager.
Ja de är kinkiga, man får knappt ha några paket wago innan de tycker att man har onödigt mycket. :)
Jag förenklar och bokför inget värde för mitt (lilla) lager med förbrukningsmaterial.
Men något år har jag haft ett stort kundinköp just innan bokslut, och alltså inte gjort jobbet än, då tar jag upp det som varulager för att det i stort ska bli korrekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
men jag tycker inte det är så konstigt att man litar på den person som man anlitar för ett jobb.
Ja det är ju det som är det åtråvärda, att samhället vrids mer till att det funkar att lita på varandra, att det finns en hederlighet från båda håll.
Det var lättare förr i tiden, mindre samhällen, större social koll. Alla var tvungen att bete sig hederligt.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var lättare förr i tiden, mindre samhällen, större social koll. Alla var tvungen att bete sig hederligt.
Jag påstår att de flesta fortfarande gör det. Man ska inte dra alltför stora negativa slutsatser av de avarter som hittar hit.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja de är kinkiga, man får knappt ha några paket wago innan de tycker att man har onödigt mycket. :)
Jag förenklar och bokför inget värde för mitt (lilla) lager med förbrukningsmaterial.
Men något år har jag haft ett stort kundinköp just innan bokslut, och alltså inte gjort jobbet än, då tar jag upp det som varulager för att det i stort ska bli gå korrekt.
Fast mitt lager är verkligen omfattande. Flera av traktens elfirmor brukar åka och låna av mig eftersom det går snabbare än att åka till grossisten och det har t.o.m hänt att grossisterna ringt mig och ville köpa tillbaka saker. För några år sedan ringde Elektroskandia och var på jakt efter stora 300W glödlampor till en biograf som inte ville uppgradera till led. Efter lite letande så hittade jag en kartong med 25st lampor 😂...
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Unikt namn och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Dodger skrev:
Fast mitt lager är verkligen omfattande.
Jo, jag förstod det på det du skrev. Att det inte bara gällde några ringar EQLQ och klammer och wago som låg i bilarna och skräpade.

Men de flesta är förblindade av något slags new management, och ska helst inte ha en endaste skruv i lager, utan den ska magiskt dyka upp i handen precis när den behövs.

Själv är jag inte så väldigt långt ifrån det, eller försöker i alla fall kämpa mig till att ha färre prylar med mig, kanske hellre ta bort vissa slags uppdrag för att inte behöva så jä*** mycket grejer.
När man både håller på med styr och "hushållsel" så blir det liksom dubbelt, typ.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag påstår att de flesta fortfarande gör det. Man ska inte dra alltför stora negativa slutsatser av de avarter som hittar hit.
Njae, tillåt mig tvivla. För några år sedan så ringde jag runt till fem firmor här i Göteborgstrakten för att fråga om priser för ett mindre jobb (två grejjor) som rörde min servis och jag behövde därför en "riktig" elektriker.

Ingen av dessa ville diskutera materialpriser (och det var inga stora summor det skulle röra sig om). Det var som att prata med en papegoja: "Men vi tar X:- i timmen!". Man ville inte ens förstå frågan om vad materialet skulle kunna tänkas kosta. De körde inte ens "du får rabatt"-knepet.

Och det är inte så att jag tror att man inte kunde förstå frågan utan snarare som Upton Sinclar sade:

"It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it."

Så även om mitt utsnitt långtifrån är tillräckligt stort för att säga någon med statistik säkerhet, så lutade min erfarenhet tydligt i en riktning.

Vad tjänar uppmaningen att fråga till, om ingen vill svara?

Nåväl det här var några år sedan, det kanske har blivit bättre? (OBS ironi, det tror jag rakt inte. ;))


Så slutresultatet blev att jag gjorde den ena grejjen själv, det går att arbeta nära spänning även om jag blivit betydligt fegare på äldre dar (annat var det när jag jobbade som elektriker ;)), och den andra struntade jag i.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcus-k och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.