40 493 läst · 286 svar
40k läst
286 svar
Har elektriker tagit ut överpris på material?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 142 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 142 inlägg
Det är inte riktigt så lätt alla gånger. Att det behövs nya eluttag kommer nog de flesta på. Att det tillkommer kabel tror jag faktiskt många inte alls tänker på. Annat som tillkommer tänker garanterat inte majoriteten på.Alfredo skrev:
Sen får man ett pris per meter på kabeln, men så var det ju FK/FQ, så det blev 3 ggr mer än vad gemene man tänkte sig etc. Man får trots allt betänka att de flesta inte vet mer än att de vill ha ett nytt uttag på en viss plats. Kanske har de sett ett uttag och sett att det kostar 100 kr, kanske har de hört av någon på jobbet att det kostar cirka 100-lappen, sen kom fakturan med 400kr / uttag...
För att vara tydlig så har de elektriker jag anlitat varit bra, riktigt bra, inga överpriser eller så, utan att vi diskuterat detaljerna. Däremot har jag fått hjälpa en vän att tacka nej till vissa elektrikers offerter (där fick man iofs se priset och se att materialet var dubbelt upp mot vad jag själv kunnat köpa för.
Nja ...Daniel_N skrev:
Att speca allt tar för lång tid, och för det mesta vet man inte i förväg ens vilka småpryttlar som kommer behövas. Så nej, i jag skulle inte ställa upp att detaljredovisa.
Skulle kunden på något vis begära det så skulle jag nog bara passa tillbaka med att då är ju kunden ute efter ett fast pris, och ev skulle jag räkna på ett sådant (då höftar jag istället med lite känsla och taffliga tumregler).
Jag är rätt risig på att räkna fast pris, blir väl iofs bättre. Jag brukar försöka undvika det.
Ibland, någon gång ställer jag inte upp på det, i några andra fall har jag gett fast pris på en del av arbetet och sagt att en annan del, pga att den delen är för svårbedömd, körs på löpande.
Och då börjar man ju med den delen där osäkerheten ligger, så det finns en vettig chans att avbryta det hela utan för stor skada ifall det okända blev något oöverstigligt.
Men jag upplever inte att jag har några direkta problem. Dels kan jag ju enkelt meddela priser på några av de dyraste prylarna, det räcker ju som regel även för en orolig kund.
Sen har jag ju ingen enormt stor kundkrets, jag har några företag och bostadsrättsföreningar som anlitar mig mer eller mindre regelbundet, och efter ett par jobb vet vi ju var vi har varann. Några privatkunder har jag haft länge och under årens lopp snart bytt allt i deras hus, eller på deras gård, och jag gör aldrig någon form av reklam, så nya kunder brukar ju fått rekommendationen av en tidigare kund, som antagligen snackat bra om mig så att det inte är någon större oro där.
Varför tänker du så?J Jakob Berglund skrev:
Jag tänker istället att de saker jag köper speciellt för kunden, kan jag ha ett lågt påslag på, medan det jag hela tiden har skumpandes i bilen borde jag ha ett högre påslag på.
Varför då, kan man undra?
Jo, dels är det "fasta sortimentet" en service till kunden, som jag har besväret med, men kunden nyttan av. Jag behöver inte åka till grossen för minsta lilla, en förpackning skruv, ett buntband osv.
Kostnaden för mig för detta består av flera delar.
* Jag måste inventera och fylla på
* Det blir materialflykt, man ids inte eller glömmer ta betalt för varje liten sak, det blir 2 meter kvar på kabelrullen som bara är att kasta osv.
* Jag måste ha en större bil, mer skåpinredning
* Jag måste städa bilen oftare och det tar längre tid
* Saker i bilen blir nötta, skadade, omoderna osv
Men det jag köper direkt till kunden - har inga av dessa dolda kostnader.
Ärligt talat skulle jag älska att ha en affärsmodell där jag kör med en mindre bil och endast verktyg, kunden får alltid själv ordna materialet.
Men det kommer dock aldrig att funka, så det får förbli en dröm.
müssli modererade sig något lite sen så jag tycker det framgick att det inte var riktigt så.Farstatjej90 skrev:
Att han menade på att han var i närheten av handelns priser kanske betyder 20% över elbutik, eller ungefär Bauhaus, om man säger så.
Och att det nog var vissa varor som det gick att ta bra betalt för,
Nåja, jag ska väl inte vara talesperson här, men jag tyckte i alla fall att det kändes så.
Det är lite så jag menar med att kunden måste fråga innan om priset. Inte att det måste vara känt exakt ner till sista Wagon, men så pass känt att fakturan inte känns som att den handlar om en "990-GLT Quadraluppo Delux Extra Allt".Mikael_L skrev:
Finns inger som hindrar att fråga entreprenören vad sakerna kostar innan. Likväl som du kan handla utan att titta på priserna. Eller ska du tjafsa om mjölken på ica, för att willys är 2 kr billigare per liter och begära lägre pris efter att du handlat?P ptlf skrev:
Men det jag vill ha fram är, att entreprenören kan ha vilka påslag den vill. Det går inte förvänta sig att få samma priser alltid, som någon näthandel. Dessutom kanske just i det här fallet valde elektrikern en annan grossist som låg mycket närmre arbetsplatsen, där den normalt inte handlar. Vilket ger avsevärt sämre priser för elektrikern. Men sparade 1 timme åt kunden. När TS sen ringer, så jämförs med deras ordinarie priser hos ordinarie grossist och priset justeras ner som goodwill.
Åker jag och sätter upp ett extra uttag så landar det nog på bortåt 800 kr, två uttag 1600 kr (eller kanske 1400).Fairlane skrev:
Det är först när jobbet börjar bli många uttag som styckepriset kommer ner till något vettigt.
Ja, låter rimligt. Men det kommer skapa en tråd på bygga hus. Där det ifrågasätts varför du är så dyr när samma uttag på elbutik eller clas olsson bara kostar 119:-Mikael_L skrev:
Dessutom var du bara på plats i 30 minuter, men tagit betalt för 2 timmar och en bilkostnad. Hutlöst. Du borde åkt privatbil eller tagit bussen gratis till kunden.
Får väl sen hoppas att kunden har egna verktyg, etablering för toalett/matuppehåll och ombyte. Och hämtat arbetskläder åt dig dagen innan.
Ja lite typ så funkar det för mig också.D Dodger skrev:
Ja det kan bli lite gummiband med det där med tiden för resa till grossen. Ibland uppstår något mitt i jobbet, då blir ju tiden för resan lite tydligare knuten till projektet.
Men det går ju ofta att lösa med grossens utkörningstjänst, så att man för typ 150 spänn istället kan jobba under den tiden. Eller kombinera med lunchrasten, så det knappt blir någon extra tid.
Men jag kör som dig, försöker ofta beställa på nätet, så det bara är att snabbt hämta upp paketet, samt att planera och försöka ordna grejer till flera jobb ifall man ändå ska till grossen.
Redigerat:
Jag brukar höfta med en timme per "apparat" när jag ska köra sådana där småjobb.X Xaktly skrev:Ja, låter rimligt. Men det kommer skapa en tråd på bygga hus. Där det ifrågasätts varför du är så dyr när samma uttag på elbutik eller clas olsson bara kostar 119:-
Dessutom var du bara på plats i 30 minuter, men tagit betalt för 2 timmar och en bilkostnad. Hutlöst. Du borde åkt privatbil eller tagit bussen gratis till kunden.
Får väl sen hoppas att kunden har egna verktyg, etablering för toalett/matuppehåll och ombyte. Och hämtat arbetskläder åt dig dagen innan.
Så vill någon ha en armatur och en strömbrytare och lite klamrad kabel för detta = 2 timmar.
Ska det även vara ett uttag, så blir det tre timmar.
När det börjar öka i storlek så minskar tiden per monterat grej.
Men för små jobb brukar jag höfta ungefär så ifall jag ombeds om en ungefärlig prisuppgift.
Sen blir jag förhoppningsvis klar något lite snabbare och kunden gladare.
Därför blir det 800 för ett extra uttag, och 1600 för två stycken. Arbetstid dominerar kostnaden.
Ett exempel…Farstatjej90 skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/etl-10-varmekabel-frostskydd
Observera ”billigast på prisjakt”
Jag köper för 45.46kr/m. Inte riktigt 30%, men jag brukar köpa en rulle på 300m och då betalar jag 39.27kr/m vilket är mer än 30%.