43 325 läst · 286 svar
43k läst
286 svar
Har elektriker tagit ut överpris på material?
Eller så skapar man sig ett bra rykte. Mina kunder frågar i princip aldrig vad ett jobb kostar och jag får heller inga klagomål.Alfredo skrev:
De enda som brukar fråga om priser är oftast nyinflyttade kunder som har blivit uppskrämda efter att ha läst på internetforum om hur folk tror att alla hantverkare bär sig åt.
Men efter att ha gjort 1-2 jobb åt dem så slutar de också att fråga.
D Dodger skrev:
Och det kan man se som att de vid det laget har "tagit rätt på" vad dina priser är. 😀D Dodger skrev:
Det är inte så att jag menar att man ska prisföhandla ner till sista klammer men som kund borde det vara självklart att skaffa sig en uppfattning om vad priser kommer att bli innan man beställer arbetet. Och det har dina kunder fått genom ditt rykte och/eller genom tidigare erfarenheter.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 669 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 669 inlägg

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 669 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 669 inlägg
Då riskerar man svaret "Jag vet inte exakt, men du får ett bra pris av mig, 25% rabatt", vilket såklart tänder alla varningsklockor för mig, men väldigt många hade nog tyckt att det lät som de skulle få ett bra pris.Alfredo skrev:
Den som tycker en viss procentuell rabatt på ett helt okänt pris är billigt förtjänar att lära sig verkligheten den hårda vägen. 🙄Fairlane skrev:
Även om man får 50 procent rabatt på grytlapparna från Svenskt Tenn är de fortfarande svindyra. De tror jag de flesta begriper. Men när de handlar om hantverkartjänster verkar många tycka att kunderna helt saknar ansvar för att förstå vad de beställer. Jag förstår inte det synsättet.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 669 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 669 inlägg
Ok, alla som blir lurade av dessa hantverkare som använder grossistprislista som underlag får skylla sig själva och förtjänar detta. Kanske ska vi uppmuntra fler företag att använda grossistprislista för att lära dessa personer den hårda vägen?Alfredo skrev:
Det är riktigt, de flesta förstår inte vad de beställer mer än att de vill ha ett uttag på en viss plats.Alfredo skrev:
Jämförelsen med Svenskt Tenn vet jag inte riktigt hur du får ihop. Där ser jag ändå prislappen man jag går till kassan eller så kan jag avbryta köpet i kassan. Det är ju svårare med monterat material.
Nej det är allt.Fairlane skrev:
Jag håller iofs precis på med att göra om min prismodell, och ska införa en bil/start-avgift, vilket jag inte haft tidigare, utan berättat innan arbetets påbörjande om jag måste få någon sådan ersättning.
Men när jag nu snart har bestämt mig för utformandet och prisnivåer kommer detta slå hårdare mot småjobb som att bara sätta upp ett enda uttag.
Det kommer också bli dyrare för de som bor i centrala Uppsala, då staden har blivit så bilfientlig, det blir rättvist, de betalar för den mertid jag lägger på att knöla mig fram i centrum och fixa parkering osv, medan en som bor bättre till slipper vara med att betala för tiden jag sitter i bilen inne i stan ifall det skulle ligga utsmetat på timpenningen istället.
Ja tyvärr är det många som råkat ut för just det.Alfredo skrev:
Det är ju liksom inte det normala att det finns en påhittad prislista med 4 ggr högre priser - som absolut ingen betalar om de inte blivit grundlurade.
Det är bara inom el och VVS detta finns, hur ska folk som aldrig anlitat en gnistjagare eller rörkrökare kunna förutse det?
Man måste gå på minan en gång, eller ha blivit varnad för det innan, det är absolut inte förutsägbart.
Så slutkunder förväntas känna till att det elektrikern kallar grossist inte är en grossist och att den så kallade prislistan inte är priser någon betalar utan rena fantasier?Alfredo skrev:
Den som tycker en viss procentuell rabatt på ett helt okänt pris är billigt förtjänar att lära sig verkligheten den hårda vägen. 🙄
Även om man får 50 procent rabatt på grytlapparna från Svenskt Tenn är de fortfarande svindyra. De tror jag de flesta begriper. Men när de handlar om hantverkartjänster verkar många tycka att kunderna helt saknar ansvar för att förstå vad de beställer. Jag förstår inte det synsättet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 896 inlägg
Det låter som en sund inställning, jag tror du är den andra eller kanske tredje hantverkaren på detta forum som sagt att de gör så, min upplevelse utifrån detta forum är att det är betydligt fler som försvarar att man kör till grossen stup i kvarten.D Dodger skrev:
Lite krasst uttryckt men i princip tycker jag det. Beställer man något i blindo, utan att ha en aning om vad det man beställer kommer att kosta, tycker jag inte att man har någon större rätt att bli upprörd över fakturan så länge den inte är uppenbart oskälig. Och är den uppenbart oskälig finns det en konsumentskyddslagstiftning att falla tillbaka på.Fairlane skrev:
Och vad det gäller Svenskt Tenn så har man kanske sett någonstans att de just nu har 50 procents rabatt på grytlappar. Begeistrad över möjligheten att göra ett klipp kastar man sig på telefonen och beställer några dussin, helt utan tanke på att fråga om priset. Jag tror få tycker synd om den stackars lurade kunden som blir förvånad när fakturan kommer...
Inte alls! Kunden behöver aldrig ha hört ordet grossist och har i ärlighetens namn inte ett dugg att göra med om elektrikern köper sin varor hos en "grossist" eller någon annanstans.D Daniel 109 skrev:
Ges priset i form av en rabatt på någon prislista måste dock kunden naturligtvis se denna prislista för att kunna förstå vad priset blir. En rabattprocent i sig säger givetvis inget om priset.
Jag har en känsla av att det är enmansskuttar som i huvudsak vill hänga så lite som möjligt på grossen, utan hellre försöka vara smart och effektiv och istället komma hem lite tidigare.13th Marine skrev:
Anställda kan sällan arbeta så, dvs de får inte åka hem tidigare bara för att de köpte material till flera projekt samtidigt och sparade in tid där, så de har inte samma incitament.
Jag har som sagt lite koll i branschen, de flesta har företagets logga på kläder, men många enmansföretagarna saknar loggor, men då vet jag istället vem rätt många av dessa är.
Och de som sitter och dricker kaffe på grossen, är för det mesta de lite yngre anställda förmågorna.
Den äldre generationen anställda och egenföretagarna ser jag sällan hos grossen, de gör nog ofta som Dodger tror jag, piper in 10 minuter i 7 och hämtar snabbt ett paket och iväg igen en minut senare.
Jag kan väl bara konstatera att jag inte håller med dig, och vi når troligen inte samsyn, men det spelar ingen roll, på ett rätt tekniskt plan har du förstås rätt, men det funkar inte i verkligheten.Alfredo skrev:
Inte alls! Kunden behöver aldrig ha hört ordet grossist och har i ärlighetens namn inte ett dugg att göra med om elektrikern köper sin varor hos en "grossist" eller någon annanstans.
Ges priset i form av en rabatt på någon prislista måste dock kunden naturligtvis se denna prislista för att kunna förstå vad priset blir. En rabattprocent i sig säger givetvis inget om priset.
Man kan ju också säga att du tycker det är OK att luras, att skjörta sina kunder, så länge som det går att lura dem.
För du menar väl inte även att hantverkaren inte har en aning om att det skulle vara fel och bedrägligt?