N Nicklas Wahlström skrev:
Tack så mycket för svar! Det firman debiterat är:
-doslock 100 kr
-kopplingsdosa 150 kr
- kabel 300 kr för 5 meter (vet ej mer än att det är 3G 1,5)
-perilex hane 200 kr
-fast materialkostnader 250 kr
-två stycken 16A automatsäkring 600 kr totalt
Dvs totalt 1600 kr. Har ringt firman nu och kom fram till en reduktion på 600 kr, så 1000 totalt. Fortfarande överpris men det får vara då jag är nöjd med jobbet. Sjukt att de kan göra så alltså…

Detta var ett delmoment, vid tidigare jobb köpte jag in materialet.
Är det 1-poliga eller 3-poliga 16A dvärgsäkringar? Skiljer nästan 200kr/st i pris på dom. Typ av kopplingsdosa kan också skilja mycket.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Beställer man något utan en susning om vad det man beställer kostar gör man väl ett val. Ett ganska dumt val förvisso.
Så kunden ska förväntas veta att elektrikern ha skyhöga påslag?
 
D Daniel 109 skrev:
Så kunden ska förväntas veta att elektrikern ha skyhöga påslag?
Elektrikernas påslag angår överhuvudtaget inte kunden.

Däremot brukar de flesta ta rätt på vad något kostar innan man beställer det. Om jag knatar in till BMW handlaren och beställer en "990-GLT Quadraluppo Delux Extra Allt", och sen blir överraskad av att en stor faktura följer med bilen, tycker få synd om mig.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Elektrikernas påslag angår överhuvudtaget inte kunden.

Däremot brukar de flesta ta rätt på vad något kostar innan man beställer det. Om jag knatar in till BMW handlaren och beställer en "990-GLT Quadraluppo Delux Extra Allt", och sen blir överraskad av att en stor faktura följer med bilen, tycker få synd om mig.
Problemet är inte det utan att folk får en strömbrytare bytt och sen kommer fakturan och den ser mer ut som dom beställt "990-GLT Quadraluppo Delux Extra Allt".

Hantverkare hade också kunnat vara mycket tydligare med vad saker kostar generellt. Det är en konstig strid att ta av dig tycker jag. Just tydligheten med priser har jag svårt att förstå hur nån kan försvara för det är ett av dom största problemen i branschen och en av de vanligaste orsakerna till att kunder inte är nöjda...
 
  • Gilla
Puhnallen och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är en konstig strid att ta av dig tycker jag.
Jag försvarar ingen otydlighet. Jag förstår dock inte alls hur någon kan beställa något utan att ta rätt på vad det kostar och sedan bli upprörd av att det var dyrare än man trodde det skulle vara.

Man tar väl för sjutton rätt på vad något kostar innan man köper det!
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
att folk får en strömbrytare bytt och sen kommer fakturan och den ser mer ut som dom beställt "990-GLT Quadraluppo Delux Extra Allt".
Om än aningen överdrivet men rätt kul! 😂
 
R
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag har ju skrivit tydligt att hantverkaren ska vara transparent och tydlig med sina priser så din diskussion om saker som ej har avtalats är inte relevant i en diskussion med mig. Sen ska det vara ett skäligt pris men det är en annan sak.
Ok, det lät som om du inte tyckte att det var ett krav att kommunicera eventuella "överpriser", utan att det var något man borde göra.

Då är vi överens gissar jag. Om man inte sagt något så kan man inte ligga allt för högt över andra inköpsställen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror också att detta i de flesta fall redan debiteras per timme.
Shoppingturen till grossen sker ju oftast på tid man debiterar kund.
Jag har drivit firma i snart 40 år och har aldrig debiterat kund för någon shoppingtur till grossist. Material beställs på nätet (efter arbetstid) och det ligger sedan på firman före kl. 07 nästa morgon. Så gör de flesta av mina kollegor också...
 
  • Gilla
SvanteC och 9 till
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Jag har drivit firma i snart 40 år och har aldrig debiterat kund för någon shoppingtur till grossist. Material beställs på nätet (efter arbetstid) och det ligger sedan på firman före kl. 07 nästa morgon. Så gör de flesta av mina kollegor också...
Då faller du helt enkelt inte under "de flesta fall".
 
  • Gilla
  • Haha
plåtrickard och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Elektrikernas påslag angår överhuvudtaget inte kunden.

Däremot brukar de flesta ta rätt på vad något kostar innan man beställer det. Om jag knatar in till BMW handlaren och beställer en "990-GLT Quadraluppo Delux Extra Allt", och sen blir överraskad av att en stor faktura följer med bilen, tycker få synd om mig.
Men ett eljobb vet man ju sällan exakt vad det går på i förväg. Det är ju inte ekonomiskt vettigt att elektriker ska räkna på alla småjobb och ge offerter i förväg. Det är liksom inte riktigt jämförbart med att köpa en fördefinierad pryl.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det var kanske fel av mig att utgå från att kunden varken fick priser eller information om påslag i förväg. Bara för att det är så det brukar fungera.
Håller du på och tjafsar i kassan på ica också? Om huruvida många procent påslag dom har på mjölken, brödet eller varför pastan är dyrare där än hos willys…
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Håller du på och tjafsar i kassan på ica också? Om huruvida många procent påslag dom har på mjölken, brödet eller varför pastan är dyrare där än hos willys…
På Ica o andra affärer ser man ju priset när man plockar sakerna o kan välja om man lägger det i korgen...
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Håller du på och tjafsar i kassan på ica också? Om huruvida många procent påslag dom har på mjölken, brödet eller varför pastan är dyrare där än hos willys…
Brukar ICA sakna prislappar och du får vänta till veckan efter du druckit upp mjölken innan du får fakturan?
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Håller du på och tjafsar i kassan på ica också? Om huruvida många procent påslag dom har på mjölken, brödet eller varför pastan är dyrare där än hos willys…
Nej, de informerar om priset på hyllan innan jag gör mitt köp.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ok, det lät som om du inte tyckte att det var ett krav att kommunicera eventuella "överpriser", utan att det var något man borde göra.

Då är vi överens gissar jag. Om man inte sagt något så kan man inte ligga allt för högt över andra inköpsställen.
Vi är säkert överens. Jag avskyr mygel från hantverkare (å andra). Förutom att lura kunder blir det en orättvis konkurrens för oss andra. Men sen hatar jag också ”glastaket” för hantverkare, eller att de inte ska få driva sin verksamhet so, de själva vill.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men ett eljobb vet man ju sällan exakt vad det går på i förväg.
Kanske inte exakt till sista kronan men ska man exempelvis ha några nya eluttag installerade är det ganska enkelt att fråga om priset på ett uttag och priset per meter kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.