40 502 läst · 286 svar
41k läst
286 svar
Har elektriker tagit ut överpris på material?
Är det 1-poliga eller 3-poliga 16A dvärgsäkringar? Skiljer nästan 200kr/st i pris på dom. Typ av kopplingsdosa kan också skilja mycket.N Nicklas Wahlström skrev:Tack så mycket för svar! Det firman debiterat är:
-doslock 100 kr
-kopplingsdosa 150 kr
- kabel 300 kr för 5 meter (vet ej mer än att det är 3G 1,5)
-perilex hane 200 kr
-fast materialkostnader 250 kr
-två stycken 16A automatsäkring 600 kr totalt
Dvs totalt 1600 kr. Har ringt firman nu och kom fram till en reduktion på 600 kr, så 1000 totalt. Fortfarande överpris men det får vara då jag är nöjd med jobbet. Sjukt att de kan göra så alltså…
Detta var ett delmoment, vid tidigare jobb köpte jag in materialet.
Elektrikernas påslag angår överhuvudtaget inte kunden.D Daniel 109 skrev:
Däremot brukar de flesta ta rätt på vad något kostar innan man beställer det. Om jag knatar in till BMW handlaren och beställer en "990-GLT Quadraluppo Delux Extra Allt", och sen blir överraskad av att en stor faktura följer med bilen, tycker få synd om mig.
Problemet är inte det utan att folk får en strömbrytare bytt och sen kommer fakturan och den ser mer ut som dom beställt "990-GLT Quadraluppo Delux Extra Allt".Alfredo skrev:Elektrikernas påslag angår överhuvudtaget inte kunden.
Däremot brukar de flesta ta rätt på vad något kostar innan man beställer det. Om jag knatar in till BMW handlaren och beställer en "990-GLT Quadraluppo Delux Extra Allt", och sen blir överraskad av att en stor faktura följer med bilen, tycker få synd om mig.
Hantverkare hade också kunnat vara mycket tydligare med vad saker kostar generellt. Det är en konstig strid att ta av dig tycker jag. Just tydligheten med priser har jag svårt att förstå hur nån kan försvara för det är ett av dom största problemen i branschen och en av de vanligaste orsakerna till att kunder inte är nöjda...
Jag försvarar ingen otydlighet. Jag förstår dock inte alls hur någon kan beställa något utan att ta rätt på vad det kostar och sedan bli upprörd av att det var dyrare än man trodde det skulle vara.Farstatjej90 skrev:
Man tar väl för sjutton rätt på vad något kostar innan man köper det!
Om än aningen överdrivet men rätt kul! 😂Farstatjej90 skrev:
Ok, det lät som om du inte tyckte att det var ett krav att kommunicera eventuella "överpriser", utan att det var något man borde göra.Daniel_N skrev:
Då är vi överens gissar jag. Om man inte sagt något så kan man inte ligga allt för högt över andra inköpsställen.
Jag har drivit firma i snart 40 år och har aldrig debiterat kund för någon shoppingtur till grossist. Material beställs på nätet (efter arbetstid) och det ligger sedan på firman före kl. 07 nästa morgon. Så gör de flesta av mina kollegor också...13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 647 inlägg
Då faller du helt enkelt inte under "de flesta fall".D Dodger skrev:
Men ett eljobb vet man ju sällan exakt vad det går på i förväg. Det är ju inte ekonomiskt vettigt att elektriker ska räkna på alla småjobb och ge offerter i förväg. Det är liksom inte riktigt jämförbart med att köpa en fördefinierad pryl.Alfredo skrev:Elektrikernas påslag angår överhuvudtaget inte kunden.
Däremot brukar de flesta ta rätt på vad något kostar innan man beställer det. Om jag knatar in till BMW handlaren och beställer en "990-GLT Quadraluppo Delux Extra Allt", och sen blir överraskad av att en stor faktura följer med bilen, tycker få synd om mig.
Håller du på och tjafsar i kassan på ica också? Om huruvida många procent påslag dom har på mjölken, brödet eller varför pastan är dyrare där än hos willys…D Daniel 109 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 647 inlägg
Vi är säkert överens. Jag avskyr mygel från hantverkare (å andra). Förutom att lura kunder blir det en orättvis konkurrens för oss andra. Men sen hatar jag också ”glastaket” för hantverkare, eller att de inte ska få driva sin verksamhet so, de själva vill.R RoAd skrev: