B Bästerortarn skrev:
till att jag menar att kunden ska få ta del av affärshemligheter?
Jag förstår väl inte hur man kan ha åsikter om något man inte känner till. I min värld är inpriser och påslag rena affärshemligheter och känner man inte till dessa förstår jag inte hur man kan ha åsikter om dem.
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Delvis men inte helt. En säljare som är duktig och lyckas få låga inköpspriser "får" tjäna mera pengar.när det är utpriset som ska vara skäligt.

Skulle påslaget i procent vara skäligt, skulle den duktige tjäna mindre.
Ja? Jag skrev att du har rätt, att jag uttryckte mig fel, och håller m.a.o. med dig.

Poängen jag försökte göra var att hantverkare inte kan sätta vilket pris som helst utan att i förväg komma överens med kunden. Om det nu var oklart (det står t.o.m. i slutet av inlägget du delvis citerade).
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
det är ju dessutom en insats i tid jag lagt själv på att påverka priset.
Tid du inte debiterar kund då? 😉
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Förlåt, redigerade in lite mer text efter att du hade svarat.

Varför du ska betala mer (om nu hantverkaren har ett högre pris än butiken du tänkte handla i) handlar om marknaden. Han är (på det stora hela) fri att sätta sina priser. Och du är fri (på det stora hela) att välja din hantverkare.
Jag håller med i grunden, prissättningen är fri, men då tycker jag man ska vara tydlig med sin prissättning.

Problemet är väl i grunden att man inte kan granska materialpriset innan, främst då på "småjobb" där ingen egentligen vill lämna en offert, eller ens muntligt informera om materialkostnader utan man på sin höjd får en tidsuppskattning.
Då blir många överraskade när de får betala 50-200% mer för materialet än man kunde handlat det själva för.

Och ett följdproblem är att arbetet inte kan stå på egna ben, man vägrar utföra arbetet om man inte får sälja materialet.
 
  • Gilla
jbr och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag försvarar inga ockerpriser.

Många här, mig själv inräknat, har viss/någon/skaplig koll på elmateral och drar sig kanske inte för att hempula upp några extra uttag och det ställer heller sällan till några problem.

Det jag menar är att vi inte är representativa för genomsnittskunden. De flesta har varken kunskap eller intresse och köper faktiskt även tjänsten "materialval, mängdning, inköp och leverans" i samband med att man köper själva elinstallationsarbetet.

Jag tror därför att "Som kund efterfrågar man ju främst att köpa tjänsten elinstallation och inte bekvämligheten att köpa elprylar från elkillen." ofta inte stämmer.

Men naturligtvis vill ingen känna sig lurad. Det är vi helt överens om. Och nej, jag tänker inte ge mig in på hur många procent över Elbutik som jag anser OK. Det finns nog med trådar på det temat...
Det jag menar är just "materialval, mängdning, inköp och leverans" debiteras ju redan på timme eftersom man betalar för hantverkaren är på plats och funderar på vilket material som behövs och hur mycket, och sedan kör och faktiskt handlar detta på tid som också debiteras.
 
Upplägget med höga påslag leder ger ju även ett incitament att välja ett dyrare segment.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
krillek krillek skrev:
Tid du inte debiterar kund då? 😉
Nej.
Jag kan nog inte skriva i tidboken att jag lagt ner tid på att be om bättre pris på material och sen inte låta kunden få detta bättre pris.

Och ärligt talat är det ju inte mycket tid heller, man slänger iväg ett mail med vad man har tänkt att köpa och ber dem räkna på det.
 
Mikael_L
13th Marine 13th Marine skrev:
Problemet är väl i grunden att man inte kan granska materialpriset innan, främst då på "småjobb" där ingen egentligen vill lämna en offert, eller ens muntligt informera om materialkostnader utan man på sin höjd får en tidsuppskattning.
Då blir många överraskade när de får betala 50-200% mer för materialet än man kunde handlat det själva för.
Det är väl i princip skälet till att jag kör med så låga påslag.
Kommer frågan om materialkostnad upp så meddelar jag att jag ligger ganska nära elbutik.se i priser, ibland lite högre, ibland lite lägre, men det diffar troligen aldrig/sällan mer än 20%.
Då får kunden ett hum i alla fall, utan att jag behöver kolla varje sak för sig.
 
  • Gilla
Gimp och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Upplägget med höga påslag leder ger ju även ett incitament att välja ett dyrare segment.
Det får man ibland höra från grossisten. Så kanske många gjorde förut, alltså la på en viss fast procent på sitt inköp. Idag tror (hoppas) jag att de flesta förstår att man måste hålla marknadsmässiga priser.

Jag har arbetat så länge att i början körde jag listpriser rakt av. Det var före Clas Ohlson och Bauhaus m.m. sålde samma material. Då kan vi snacka om att man tjänade pengar. 😁
Sen kanske listpriserna var mer normala, det minns jag inte.
 
Mikael_L
Müssli Müssli skrev:
Sen kanske listpriserna var mer normala, det minns jag inte
Jag har uppfattat det som att listpriserna var mer "onormala" förut.
Och nya produkter och produktsegment kommer ju inte in med 70-85% rabatt på GNP.
Utan jag tycker det känns som att grossisterna jobbar på att sanera efter rabattracet som de kört förut.
Men som vanligt, det är svårt att ändra snabbt, och ingen vill väl riktigt gå först då man är orolig att mista kunder till konkurrenterna.
 
Och jag som är en relik kan berätta att då jag började användes en prislista som EIO låg bakom. Den hade ungefär samma påslag som dagens GNP listor. Efter några år förbjöds den listan och rabattbrev gjordes om till vad man kan säga en vettig nivå som utgick från GNP listan. Med åren så ökade skillnaden mellan GNP och dom verkliga priserna och då ökade även rabatterna för att så småningom hamna där vi är i dag.
 
  • Gilla
elveteran och 3 till
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Problemet med ockerpriser på material är att det är rätt vanligt att material köps och betalas löpande.
Tidsuppskattning och timpris blir ju irrelevant om materialet blir väldigt mycket dyrare än väntat.
Resultatet blir att man är tvungen att be om fast pris även på material vilket jag inte tror att någon egentligen vill, det blir ett merjobb för elektriker att behöva räkna på det och slutar antagligen i ett överpris ändå då elektrikern vill ta höjd (men iallafall ett överpris man känner till i förväg).

Dessutom förstår jag inte hur hantverkare tänker, med ROT-avdraget borde de vara 100% i deras intresse att så mycket som möjligt av offerten läggs på timpriset.
Du har ju helt rätt i att detta ofta blir problem. Dvs att det luras med låga timpriser för att få jobbet och ska sen tas igen på dyrt material (som är svårare att kontrollera innan). Det avskyr jag lika mycket som alla andra...både att råka ut för det själv men också att konkurrera med andra hantverkare som gör så.

Men det hindrar inte på något sätt att jag tycker att hantverkare precis som alla andra näringsidkare själv bestämmer sina priser utan att behöva få frågan "kan du inte leva på din timtaxa istället" och liknande. Mycket märkligt.
 
R RoAd skrev:
Det gör det redan om inget avtalats. Då ska påslaget vara "rimligt". Luddigt ja, men det är i.a.f. tydligt nog för att det inte är ok att lägga på ett par hundra procent på priset.

Det vissa hantverkare inte verkar förstå är att vi har regler i Sverige som gör att en kund inte ska bli uppskörtad bara för att man är okunnig.


Njae, det är egentligen samma sak. Om inget kommunicerats så kan hantverkaren faktiskt inte bestämma helt själv vad hen vill ta för materialet.
Jag har ju skrivit tydligt att hantverkaren ska vara transparent och tydlig med sina priser så din diskussion om saker som ej har avtalats är inte relevant i en diskussion med mig. Sen ska det vara ett skäligt pris men det är en annan sak.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror någon att man ska få veta något om påslagen? Det är naturligtvis rena affärshemligheter precis som det är överallt annars när man handlar något.

Det man ska få veta tydligt är priset och det är det man får bedöma när man väljer var man handlar. En säljares inköpspris däremot angår väldigt sällan kunden.
Relevant att veta något om inköpspris för hantverkaren är när denne ger uppgiften: "Du betalar det jag betalar +15%". Då måste man som hantverkare såklart kunna visa vad man betalar för kunden.

I övrigt har såklart inte kunden att göra med vad hantverkaren har betalat.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Sammanfattande om min inställning i frågan.

Vi arbetar nästan bara med fast pris.
Arbetar vi med löpande räkning har vi 15% materialpåslag.
Vi har hög timtaxa.

Det betyder att jag (som hantverkare) inte alls är föremål för diskussionen i tråden om höga materialpriser.

Varför jag ändå engagerar mig och skriver handlar om att jag avskyr känslan av "glastak" för hantverkare som infinner sig när Musli får frågorna av @Daniel 109:


D Daniel 109 skrev:
Funderat på att ta betalt för arbetet i stället?
och

Varför behöver du då upp till 75% påslag på materialet?



Det är som sagt mycket märkliga frågor. Hantverkare ska inte behöva svara på dem mer än någon annan näringsidkare.

Med det sagt är det ofta stora problem med hantverkare som luras med materialpriser, använder påhittade prislistor (vi handlar tex inte på Ahlsell för jag avskyr hur e håller på med sina prislistor) osv. Och det är ofta ett problem.

Men! Man får inte blanda ihop det stora problemet med fiffel med materialpriser med näringsidkarens rätt att själv sätta sina priser, helt olika saker.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.