Müssli Müssli skrev:
Jag hoppas jag fattar fel men har du bara 7% påslag på ditt inköp? I så fall är du nog väldigt unik i branchen. Jobbar man med Skanska eller NCC brukar man hamna på typ 15% påslag och det vet jag ingen som är nöjd med. Jag har mellan 15-75% beroende på vad det är för material och mängd. Då brukar jag ligga typ 5-10% över näthandeln.

Med det sagt är jag ändå mil ifrån det TS har fått betala.
Ja. Det var ingen diskussion heller när jag ringde. Sänkte utan vidare kostnaden med 500 så han förstod nog. Hade nog kunnat sänka ytterligare. Hade inte gått utan er :) inga pengar egentligen men känns också principiellt viktigt för de elektriker som jobbar ärligt.
 
  • Gilla
Anders Holmstrom och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför behöver du då upp till 75% påslag på materialet?
För att jag inte kollade upp det innan… men löste sig som sagt någorlunda. Lärt mig en läxa att be om materialspec innan.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför behöver du då upp till 75% påslag på materialet?
Behöver och behöver, jag kan ta ut det och ändå ligga hyfsat nära näthandeln.
Att driva företag går oftast ut på att tjäna pengar och försöka maximera vinsten men det tror jag du redan vet. Varför ska någon annan än mitt företag tjäna på att jag har förhandlat fram bra priser hos min grossist?
 
  • Gilla
elveteran och 14 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför behöver du då upp till 75% påslag på materialet?
Varför tror du att det handlar om behöver? Priser sätts främst utifrån marknaden och inte utifrån vad någon behöver.
 
  • Gilla
Doks och 10 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Funderat på att ta betalt för arbetet i stället?
D Daniel 109 skrev:
Varför behöver du då upp till 75% påslag på materialet?
Vilken märkligt inställning du har. Behöver? Vaddå behöver? Han driver rimligtvis ett företag med avsikten att det ska vara lönsamt.

Vilket påslag som näringsidkaren har är upp till denne. Han ska inte behöva förklara sig i stil med "varför behöver du?". Det är ju bara en jättekonstig diskussion.

Däremot, vilket ofta blir fel och myglas med, så måste hantverkaren naturligtvis vara transparent. Inte ljuga om vad det ska kosta. Inte prata om rabatter eller påslag på påhittade prislistor etc. Det är ju tyvärr väldigt vanligt.
 
  • Gilla
elveteran och 14 till
  • Laddar…
Ja, det var kanske fel av mig att utgå från att kunden varken fick priser eller information om påslag i förväg. Bara för att det är så det brukar fungera.
 
  • Gilla
solofss2
  • Laddar…
Mikael_L
Müssli Müssli skrev:
Behöver och behöver, jag kan ta ut det och ändå ligga hyfsat nära näthandeln.
Har du Sveriges bästa rabattbrev?
Jag tycker att jag idag har kommit till att jag ligger nära elbutik.se. På många saker bättre, men vissa spöar elbutik mig fortfarande på.
Men jag skulle absolut inte kunna lägga på några 30 eller 50% och ha lika bra pris som elbutik.se.

Du kan väl slå på de enummer som jag hade i min varukorg i bilden för några inlägg sedan, och kolla hur du ligger till jämfört med mig.
Jag är nyfiken alltså ...
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det var kanske fel av mig att utgå från att kunden varken fick priser eller information om påslag i förväg. Bara för att det är så det brukar fungera.
Ja, det var fel. Speciellt när du kombinerade det med frågan om han hade funderat att ta betalt för sitt arbete istället. De sakerna står såklart inte emot varandra.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du Sveriges bästa rabattbrev?
Jag tycker att jag idag har kommit till att jag ligger nära elbutik.se. På många saker bättre, men vissa spöar elbutik mig fortfarande på.
Men jag skulle absolut inte kunna lägga på några 30 eller 50% och ha lika bra pris som elbutik.se.

Du kan väl slå på de enummer som jag hade i min varukorg i bilden för några inlägg sedan, och kolla hur du ligger till jämfört med mig.
Jag är nyfiken alltså ...
Jag vill inte skylta med mina inköpspriser, lika lite som ICA gör det. 😉
Nu är det iof inte ofta jag kan lägga på 75% men korta patchkablar för 9 kr får ett påslag på 75% t. ex. Buntband och kabelskor brukar också hamna där. Korta kablar behövar man inte hålla elbutiks priser på heller anser jag eftersom kunden slipper betala för spill som kunden inte blir av med när hen köper egna ringar på 50 m.

Jag gissar att mitt snitt hamnar på 25-30% påslag men det varierar som sagt beroende på mängd och pris.
 
  • Gilla
elveteran och 3 till
  • Laddar…
Som kund efterfrågar man ju främst att köpa tjänsten elinstallation och inte bekvämligheten att köpa elprylar från elkillen.
Så man förväntar sig att betala i paritet med vad man själv kan köpa det för och är okej att de tar avans med sitt billigare inköpspris men inte att betala 50% mer än man själv kan köpa in det för.
 
  • Gilla
kashieda och 10 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Som kund efterfrågar man ju främst att köpa tjänsten elinstallation och inte bekvämligheten att köpa elprylar från elkillen.
Jag tror man kan anta att de flesta som köper en elektrikertjänst har ganska små kunskaper om elinstallation och elinstallationsmaterial och därför faktiskt även köper tjänsten att få rätt material i rätt mängd levererat i samband med att det installeras.

Hur mycket man är villig att betala för detta varierar nog en hel del.
 
  • Gilla
elveteran och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror man kan anta att de flesta som köper en elektrikertjänst har ganska små kunskaper om elinstallation och elinstallationsmaterial och därför faktiskt även köper tjänsten att få rätt material i rätt mängd levererat i samband med att det installeras.

Hur mycket man är villig att betala för detta varierar nog en hel del.
Och sedan skapar man en tråd här när man inser att man troligen blev uppskörtad 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror man kan anta att de flesta som köper en elektrikertjänst har ganska små kunskaper om elinstallation och elinstallationsmaterial och därför faktiskt även köper tjänsten att få rätt material i rätt mängd levererat i samband med att det installeras.

Hur mycket man är villig att betala för detta varierar nog en hel del.
Jag tror också att detta i de flesta fall redan debiteras per timme.
Shoppingturen till grossen sker ju oftast på tid man debiterar kund.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror också att detta i de flesta fall redan debiteras per timme.
Shoppingturen till grossen sker ju oftast på tid man debiterar kund.
Tycker du att det ska finnas någon godkänd nivå på påslag på material för hantverkare?

Jag tänker att det är något de måste få bestämma själv. Sen är det en annan sak att det måste kommuniceras så att ingen känner sig lurad, men det är en helt annan sak.

Jag är också hantverkare. Har väldigt små påslag på material, jag vill inte jobba med höga påslag. Men jag gillar inte tanken att hantverkare ska behöva bli ifrågasatta likt av Daniel 109 ovan. De driver en verksamhet med mål att tjäna pengar. Det är inget fult att ha påslag på saker man säljer. Däremot är det otroligt fult att försöka lura kunden kring priset, det har jag full förståelse för att man är kritisk till.
 
  • Gilla
elveteran och 10 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Tycker du att det ska finnas någon godkänd nivå på påslag på material för hantverkare?

Jag tänker att det är något de måste få bestämma själv. Sen är det en annan sak att det måste kommuniceras så att ingen känner sig lurad, men det är en helt annan sak.
Allt beror på omständigheterna.

Men om hantverkaren kör och handlar materialet på tid som debiteras mig har jag svårt att förstå varför jag ska betala mer än vad jag själv skulle kunna köpa in varan för.
 
  • Gilla
Mach77777 och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.