Müssli Müssli skrev:
Det hade varit en önskedröm att bara lägga på 5-10% och istället höja timpengen, absolut. Det diskuteras när vi egenskuttare stöter på varandra. Att inte lägga på något alls fungerar inte, då faller hela idén med att köpa material.

Problemet är bara att så här har upplägget sett ut sedan hantverkare startade sina verksamheter och det är inget man kan ändra på i all hast. Nu verkar det gå åt det hållet ändå (om man går utanför byggahus forum och in i verkligheten) för materialvinsterna är inte alls på samma nivå som det var innan det var så enkelt att köpa material med kvalité som privatperson. Så lite självsanering blir det på dem som har orimligt höga påslag.

Sen tror jag du har förståelse för att man vill tjäna så mycket som möjligt på sitt arbete. Jag misstänker att du också strävar efter att få upp din lön om det går. Att jämföra med andra handlar om överlevnad i branschen, det förstår du nog också.

Jag hoppas också få uppleva små påslag och högre timpeng, där är vi överens. 👍
Fram tills det sker kommer jag fortsätta som jag gör.
Intressant att följa diskussionerna i tråden.
För egen del tycker jag att mitt jobb känns mer tillfredsställande när jag får en nöjd kund och att jag själv vet att jag gör ett bra arbete än att veta att lyckats suga ut så mycket kulor som möjligt med en besviken kund. Mammon hetsar lite för mycket hos många verkar det som. Kanske behövs lite etik- och moralundervisning i skolorna.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B BSOD skrev:
att priset på elektrikerns eluttag var klart 70% dyrare än bauhaus. Eller dubbla priset mot eldirekt.se och samma för övrigt elmaterial.
Nu är ju Bauhaus faktiskt rätt dyra på elmaterial.
Jag skulle tjäna ganska hyggligt ifall jag satt Bauhauspriser på materialet på mina fakturor ...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är ju Bauhaus faktiskt rätt dyra på elmaterial.
Jag skulle tjäna ganska hyggligt ifall jag satt Bauhauspriser på materialet på mina fakturor ...
Jag handlar sällan på Bauhaus men desto mer på Hornbach och bekvämligheten att kunna handla elprylar, vvs, verktyg, tapeter, färg, vattenslang och allt möjligt annat samtidigt och till ett vanligtvis vettigt pris precis när jag behöver grejorna, och med 30 dagars returrätt gör det till en bra deal på det hela taget.

Just returrätten och prisgarantin gör det till en no-brainer helt riskfritt.
 
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag hoppas jag fattar fel men har du bara 7% påslag på ditt inköp? I så fall är du nog väldigt unik i branchen. Jobbar man med Skanska eller NCC brukar man hamna på typ 15% påslag och det vet jag ingen som är nöjd med. Jag har mellan 15-75% beroende på vad det är för material och mängd. Då brukar jag ligga typ 5-10% över näthandeln.

Med det sagt är jag ändå mil ifrån det TS har fått betala.
Ni elektriker har det bra som får så stora påslag på materialet på byggen det hade varit en önskedröm i min bransch.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mikael_L
1 123abc skrev:
Ni elektriker har det bra som får så stora påslag på materialet på byggen det hade varit en önskedröm i min bransch.
Jag har varit på ett bygge (NCC har jag för mig var huvudentreprenör) där elfirman jag jag sålde timmar åt inte fick sälja nästan något material.
Ty byggherren eller huvudentreprenören hade redan köpt in alla apparater (uttag strömbryt m.m) och kabel.
Så elfirman fick sälja lite skruv och plugg typ.

Det var ett sätt att runda beställarens problem med påslag, ett vanligare är att det bestäms när man får jobbet ett max påslag på inköpspris samt inköpsfakturaredovisning.

Byggherrar och huvudentreprenörer är ju inte tappade bakom en vagn, utan har ju koll och ser till att inga underentreprenörer har någon chans att bli alltför feta på deras bekostnad.
 
  • Gilla
cotillion och 2 till
  • Laddar…
Skulle det verkligen det?
 
D Dilato skrev:
Jag handlar sällan på Bauhaus men desto mer på Hornbach och bekvämligheten att kunna handla elprylar, vvs, verktyg, tapeter, färg, vattenslang och allt möjligt annat samtidigt och till ett vanligtvis vettigt pris precis när jag behöver grejorna, och med 30 dagars returrätt gör det till en bra deal på det hela taget.

Just returrätten och prisgarantin gör det till en no-brainer helt riskfritt.
Jag har Ahlsell konto med hyfsat bra priser på el och vvs (likvärdigt byggmarknaden, ibland lägre) men köper det mesta på Hornbach eftersom Ahsell alltid är ett lotteri för om jag inte beställer innan utan bara handlar i butiken har jag ingen aning vad grejerna kostar, kan inte jämföra två olika produkter dessutom är det inte ovanligt att någon pryl plötsligt kostar absurt mycket.
Utöver det drar de av en del vid returer.

Vet jag exakt vad jag ska ha eller hur mycket och vill ha leverans eller behöver en udda-pryl är ahlsell smidiga, men jag vill kunna lita på att jag får konkurrenskraftiga priser och inte jämföra.
Det kan jag lita på hos hornbach men inte ahlsell och hornbach har relativt stort sortiment av märkesprylar bland el, vvs och skruv mm men när man behöver lite grövre dimensioner och vissa produktkategorier har de inte.

Verktyg "vågar" jag också sällan köpa på ahlsell för att det kan bli snordyrt.

Jag vill kunna handla som jag handlar mat, jag vet att matkassen skiljer nån hundring beroende på vilken affär av dem jag brukar handla kostar men jag slipper stå framför en köttdisk där jag behöver gissa vad de 5 olika sorters entrecote och oxfilé kostar och gå in i nån app för att få svar på det bara för att inse att 4 av dem hade jag 70 % "rabatt" på medan den 5 hade jag bara 10 % på (=absurt dyrt)

Hade ahlsell ett grundpris som vore som den lokala järnhandeln, typ byggma, då visste jag att det är dyrt men jag kan ta det på enstaka produkter och med rabatter så blir helheten ok så skulle jag handla hos dem betydligt mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
eftersom Ahsell alltid är ett lotteri
Hänger inte med riktigt. Man ser ju alltid exakt aktuellt pris efter ”rabatter” i både app och på webben.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skulle det verkligen det?
Vem/vad kommenterade du där? Vet inte om du sett det men det finns en citatfunktion som inte är så tokig. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hänger inte med riktigt. Man ser ju alltid exakt aktuellt pris efter ”rabatter” i både app och på webben.
Ja, precis. I butiken går det inte att handla spontant utan man måste dubbelkolla i appen och inte kan lita på att priset är "rimligt". Skulle man kunna lita på att priset i alla fall vore rimligt vore det lite mindre av basaar-känsla.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Ja, precis. I butiken går det inte att handla spontant utan man måste dubbelkolla i appen och inte kan lita på att priset är "rimligt"
Aha, du menar så. Ja det är rätt bökigt. Håller med!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Skaffade nyligen konto på Ahlsell. Köpte en packning till en vattenpump. 150kr listpris, 20kr som kund. Och då har vi inte någon bra prislista då vi är helt nya och inte är tjenis med någon säljare. Nu fattar jag varför materialkostnaden blir så dyr när man tar in hantverkare. Om man får betala listpriser. 🤯
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
N Nicklas Wahlström skrev:
Hej,

Har en fråga till er yrkesverksamma elektriker. Funderar starkt på att bestrida del av faktura som jag fått av en elfirma. Inga stora summor men det känns principiellt viktigt. Jobbigt i övrigt har jag inget att klaga på.

Materialet som gått åt är:
1 doslock
1 kopplingsdosa
5 meter kabel 1,5 3G
1 perilex hane
2 16A automatsäkring

Vad skulle ni ta i materialkostnader inklusive tillägg för detta? Avslöjar inte priset nu för att undvika bias utan gör det när jag fått några svar. Tack på förhand.

Mvh
Nicklas
Jag kollade lite snabbt 380 plus moms tog med några wagoklämmor för ihopkoppling
 
Fairlane
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Skaffade nyligen konto på Ahlsell. Köpte en packning till en vattenpump. 150kr listpris, 20kr som kund. Och då har vi inte någon bra prislista då vi är helt nya och inte är tjenis med någon säljare. Nu fattar jag varför materialkostnaden blir så dyr när man tar in hantverkare. Om man får betala listpriser. 🤯
Bra förhandlat! Att du är så duktig på att förhandla ska ju inte dina kunder få del av. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.