Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
...och totalt 67 arbetade timmar alla kategorier 👍👑🍾
Ja men de gjorde annat i byggnaden också samt att rummen är små så absolut att det blev effektivt. Så kanske inte normen.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Klart att kund ska betala för arbete. Men parkering var det vi diskuterade. Jag har inte påstått annat.
Jo det har du så håll dig till sanningen och vrid inte runt allting nu.

Du skrev klart och tydligt att att man inte skulle debitera kunden för avdragsgilla kostnader för då fick man pengar för detta både från staten och kunden !!

Ska jag behöva citera det EN gång till 😉
 
Skitsnack, du behöver inte debitera en hög med pengar bara för att jobbet tar 20 dagar.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja du, tro det eller ej men våra bilar är inte gratis att hålla och framföra 😉

Dessutom tvingar Skatteverket oss att debitera rimliga körersättningar för annars betalar de inte ut fulla rotavdrag utan antar att det är inbakat i arbetskostnaderna.

Normalt med ett badrum är runt 20 arbetsdagar för riv, bygg, plattsättning.
VVS & elektriker behöver oftast 3 besök vardera och målaren ett antal vändor för spackling/målning.

Så det blir en hel del körande. 😉

Sen tror jag inte det är gratis att parkera i Stockholm heller 😉🙈


Parkeringsböter är ingen avdragsgill kostnad för ett företag så den får man bekosta av egna skattade privata pengar så de är ganska ointressanta att dra på sig.
Vet kollegor som haft jobb där parkering är stört omöjlig så kunderna har fått valet att betala de eventuella böter de riskerar få eller så tvingas de lägga på den dubbla kostnaden för varje arbetsdag för att ha täckning för ev. böter.
Ni får väl åka kollektivt som alla andra, det är ju det som Stockolmarna röstat för så det kan ju inte komma som en överaskning... - vi ska ju vara ett föredöme för världen som då kommer att se att förstå och följa vår ideologi.
 
  • Haha
  • Gilla
a_c och 2 till
  • Laddar…
J jysd skrev:
Nej det gäller i allra högsta grad AB. Lokalkostnaden blir utslagen per anställd såklart, men fler anställda brukar ju ge högre lokalkostnad också…

Det som inte nämns ovan är allt som behöver sättas undan för att täcka sjukdom. Arbetsgivaren står för den kostnaden första veckorna. Sen ska det ju gärna gå med vinst också så det finns buffert framåt.
AB kan ju förvisso vara enmansbolag också men inte är alla ute och offererar normalt. Bankkostnader, försäkring, redovisning mm dubblas inte heller om man är två.
Men självklart har företaget kostnader och skall gå med vinst om det är sunt.
 
W
Kostnader för bilar och parkering är kända eller kan uppskattas, och bör därför förstås redan vara adresserade i företagets offererade pris för arbetet som ska utföras. Man ska ju inte som kund först få ett avtalat pris och sedan betala extra för sådant som leverantören redan vet om att de måste betala för att utföra det avtalade arbetet.
Som jämförelse, jag har i alla fall aldrig besökt en tandläkare för en undersökning till ett överenskommet pris och sedan fått en faktura där man sedan lagt till mottagningens lokalkostnader, elkostnader, kostnader för underhåll av mottagningens verktyg eller tandläkarens eventuella parkeringsavgifter 😄😄😄
 
F Fnularen skrev:
Ni får väl åka kollektivt som alla andra, det är ju det som Stockolmarna röstat för så det kan ju inte komma som en överaskning... - vi ska ju vara ett föredöme för världen som då kommer att se att förstå och följa vår ideologi.
Staten kommer lösa det, de har alltid gullar med hantverkare. Som nu när de höjer rotavdraget… varför inte höja lönerna för sjuksköterskor istället… men det är väl off topic. Ber om ursäkt.
 
C
Globetrot Byggis1976 skrev:
Nej, om du läser så lade jag 30,000kr/mån på övrigt.
Nej, du la inte några 30 000 kr/månad på övrigt. Du gissade att det skulle finnas utrymme om ca 30 000 kr kvar efter att du räknat på att hantverkaren som tar en stor personlig ekonomisk risk genom att driva företag skulle få en lön som understiger den lön som en anställd utan risk tar.

Du glömmer fortsatt bort att räkna med att företagaren har fasta utgifter även under den tid som företagaren tar ut välbehövlig semester.

I dini drömvärlden fantiserar om att företagare kan debitera för 100% av den arbetstid som de lägger ner. Om en hantverkare ska kunna debitera för 160 timmar per månad, så innebär det att hantverkaren i genomsnitt arbetar 200 - 220 timmar per månad.
Hur tycker du att den "övertiden" ska kompenseras? Inte alls?
 
  • Gilla
  • Älska
Funkis701 och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Men jisses då vad ni tar allt personligt och inte kan tyda smileysars betydelse... my god 🙈
Nej, jag är bara lite trött på att du känns som ett troll. Jag tar definitivt inte åt mig personligen. Men jag tycker på riktigt att du är nedlåtande och saknar respekt när du svarar. Det är helt ok att du inte håller med, men snälla - snäpp upp språket lite. Minska på versaler, svordomar och att kalla medlemmar indirekt för dumma i huvudet. Detta är ett forum för privatpersoner.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Maria T och 4 till
  • Laddar…
W widheg skrev:
Kostnader för bilar och parkering är kända eller kan uppskattas, och bör därför förstås redan vara adresserade i företagets offererade pris för arbetet som ska utföras. Man ska ju inte som kund först få ett avtalat pris och sedan betala extra för sådant som leverantören redan vet om att de måste betala för att utföra det avtalade arbetet.
Som jämförelse, jag har i alla fall aldrig besökt en tandläkare för en undersökning till ett överenskommet pris och sedan fått en faktura där man sedan lagt till mottagningens lokalkostnader, elkostnader, kostnader för underhåll av mottagningens verktyg eller tandläkarens eventuella parkeringsavgifter 😄😄😄
Självklart ska det vara presenterat från första stund men problemet är att vissa akademiker härinne inte förstår att hantverkare måste specificera detta utan tycker det ska bekostas av timpengen vilket är olagligt om projektet innefattar rotavdrag. 😉
 
  • Gilla
jojojojo och 3 till
  • Laddar…
C ChristianSch skrev:
Nej, du la inte några 30 000 kr/månad på övrigt. Du gissade att det skulle finnas utrymme om ca 30 000 kr kvar efter att du räknat på att hantverkaren som tar en stor personlig ekonomisk risk genom att driva företag skulle få en lön som understiger den lön som en anställd utan risk tar.

Du glömmer fortsatt bort att räkna med att företagaren har fasta utgifter även under den tid som företagaren tar ut välbehövlig semester.

I dini drömvärlden fantiserar om att företagare kan debitera för 100% av den arbetstid som de lägger ner. Om en hantverkare ska kunna debitera för 160 timmar per månad, så innebär det att hantverkaren i genomsnitt arbetar 200 - 220 timmar per månad.
Hur tycker du att den "övertiden" ska kompenseras? Inte alls?
Jag gissade inte. Men lade 35kkr/mån för lön. Är det lågt? Vad tar en snickare ut i snitt?

Många har ju ingen längre utbildning. Jag tänker att det är gymnasie att bli snickare? Skulle säga att 35 är bra betalt för kvalifikationerna
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
AB kan ju förvisso vara enmansbolag också men inte är alla ute och offererar normalt. Bankkostnader, försäkring, redovisning mm dubblas inte heller om man är två.
Men självklart har företaget kostnader och skall gå med vinst om det är sunt.
Ja absolut, lite otydligt av mig. Poängen var lite att de stora posterna är per anställd, resterande är småpotatis i sammanhanget ändå. Försäkringar (som inte rör lokal) kostar absolut per anställd, om än inga blodiga belopp generellt.

Som nämnts här och i många andra trådar (har själv tagit upp flera exempel tidigare), så är verkligheten inte så enkel som att stirra sig blind på en timdebitering (ofta inkl moms) och dra slutsatser om fantasilöner.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Nej, jag är bara lite trött på att du känns som ett troll. Jag tar definitivt inte åt mig personligen. Men jag tycker på riktigt att du är nedlåtande och saknar respekt när du svarar. Det är helt ok att du inte håller med, men snälla - snäpp upp språket lite. Minska på versaler, svordomar och att kalla medlemmar indirekt för dumma i huvudet. Detta är ett forum för privatpersoner.
Jag är också EN privatperson och diskuterar i egenskap av detsamma fast tydligen med lite mer verklighetsförankring och kunskap i ämnet än vissa andra här.

Hade ni stått för era påståenden och inte försökt slingra er undan dessa gång på gång så hade det varit betydligt enklare att visa respekt för att alla inte är helt insatta i hur saker fungerar i verkligheten men när det tjatas om samma sak gång på gång utan att frågor besvaras så blir det faktiskt tröttsamt.

Du verkar ju t.ex ännu inte ha förstått att hantverkare måste specificera och debitera för körersättningar när ROT är inblandat utan tycker att det ska bekostas av hantverkarens timdebitering för det är en avdragsgill kostnad. 🙈
Ändå har man försökt förklara hur det fungerar gång på gång.

Konstigt man blir trött... 😴
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Nej, jag är bara lite trött på att du känns som ett troll. Jag tar definitivt inte åt mig personligen. Men jag tycker på riktigt att du är nedlåtande och saknar respekt när du svarar. Det är helt ok att du inte håller med, men snälla - snäpp upp språket lite. Minska på versaler, svordomar och att kalla medlemmar indirekt för dumma i huvudet. Detta är ett forum för privatpersoner.
Vi andra (jag åtminstone) upplever att det är du som trollar. Att inte lyssna, inte ta åt sig och ignorera andras frågor är minst lika respektlöst och sannolikt vad som triggat igång allting.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jo det har du så håll dig till sanningen och vrid inte runt allting nu.

Du skrev klart och tydligt att att man inte skulle debitera kunden för avdragsgilla kostnader för då fick man pengar för detta både från staten och kunden !!

Ska jag behöva citera det EN gång till 😉
Om jag skrev någonstans att allt avdragsgillt skall utgå så menade jag inte så. Då ber jag om ursäkt. Jag menar körtid o parkering specifikt. Som jag försökt säga så är en transportkostnad helt normalt och okej. Det jag reagerade på var kö, parkering och bot. Det tycker jag man tar av vinst. Jag gör det i alla fall, alt privat. Tar aldrig betalt av kund för tid att ta mig till jobbet. Eller böter. Tror mina kunder skulle reagera på om jag lade på ”parkering”. Men om man köper saker så ja, transport (äga o rulla bilen).
 
Redigerat:
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.