46 452 läst · 308 svar
46k läst
308 svar
Hantverkares körersättning och parkeringsavgifter
Då är det oftast lite överdrivet åt andra hållet som sagt… utan att påstå att du gjorde det där och då.Paul-Staffanstorp skrev:Du fick en väldigt bra förklaring på hur enkel matematiken är för företagaren att dra in pengar till staten. 😉
Men du är långt ifrån ensam att inte ha koll.
Jag hade en kund för många år sedan när jag debiterade 400+moms = 500kr/h
Hon trodde seriöst att jag tjänade 500kr/h och att det var min lön... 😱😱😱
(Ni hantverkare tjänar ju så satans med pengar fick jag i ansiktet)
Fick ställa mig i badrummet och ha en snabblektion i ekonomi och hur de där 500kr fördelas och i slutänden blev hon ganska tyst när hon insåg hur mycket av det försvann på olika saker... 😬
Det som kostar, förutom det uppenbara som verktyg och bil mm, är sociala avgifter + redovisning. Jämfört med en anställd dvs.
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Ja du kan ju fundera på vad diverse maskiner kostar som man ska ha i bilen för att kunna utföra jobben... och jag jobbar inte med Jula eller Biltemagrejer 🙈P PHPersson skrev:
Arbetskläder, försäkringar, lokalhyror, kontorsmaterial, skyddsutrustning etc. etc. etc....
Ganska mycket mer kostnader än en anställd har och jag förstår inte varför alla som piper om att företagare har det så jäkla bra, inte startar eget själva för det står väl var och en fritt att göra detta i vårt land. 😉
Att du inte jobbar med Biltema grejer är ju ändå ett val man gör, jag förstår dig dock.Paul-Staffanstorp skrev:Ja du kan ju fundera på vad diverse maskiner kostar som man ska ha i bilen för att kunna utföra jobben... och jag jobbar inte med Jula eller Biltemagrejer 🙈
Arbetskläder, försäkringar, lokalhyror, kontorsmaterial, skyddsutrustning etc. etc. etc....
Ganska mycket mer kostnader än en anställd har och jag förstår inte varför alla som piper om att företagare har det så jäkla bra, inte startar eget själva för det står väl var och en fritt att göra detta i vårt land. 😉
Men verktyg är ändå en rätt så begränsad kostnad. Säg att du köper Festool verktyg för 150’ så kommer du en bit. De har 5års garanti så slår man ut det blir det ca. 15-20kr / timma. Kontorsmaterial däremot det kan bli dyrt .
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Jag jobbar varken med Bosch eller köper maskiner på Ahlsell så fråga på du 🙈🤣Alfredo skrev:
Jag åsyftade ju dock deras MeecTool vilket du så klart förstod och självklart är det ett val man gör men jag känner det ganska oseriöst att bära in den typen av maskiner till en kund.
Vissa enstaka köp och slängmaskiner som används vid enstaka tillfälle kan duga av de där billighetsmärkena men i övrigt kommer de inte in i min bil iaf.
Min far bara virrade på huvudet när jag en gång berättade att jag köpt en ny skruvdragare och den kostade typ 2300kr ex. moms...
Du kan ju köpa 25st på Jula för de pengarna var hans kommentar men det är liksom inte riktigt samma sak om man jobbar med det dagligen som ifall man är hemmapulare.
Jag kan inte ha en maskin som riskerar gå sönder mitt i ett jobb och jag vill ju åt flexibiliteten med t.ex Festools system med vinkelchuckar, centrotec och andra fördelar som gör jobbet smidigare.
Jag kan inte heller ha billigaste kakelskäraren när man kapar mängder av plattor än om den kanske fungerar till ett badrum åt hemmafixaren.
Jag funderade nästan på att överge min trogna däckverkstad som jag haft i många år när de lyfte min bil med domkraft från Meec Tools, så jag förstår vad du menar. Antar dock att de hittat någon "sweet spot" just med dessa för de hade flera stycken och jag uppfattar dem inte som dumsnåla.Paul-Staffanstorp skrev:
Kan berätta att vi på vårt företag köpte en Meec Tools, betongborr. Modell större, typ Hilti, för att vi behövde en akut. MedAlfredo skrev:
I väskam var det diverse borr 16, 18, 20 mm. Eftersom den kostade 299kr inkl moms köpte vi två, vi skulle ändå borra 30-40hål så räknade inte med att den skulle hålla. Detta var kanske 10 år sedan och de lever än . Dock borrar vi inte mer än kanske 200hål på ett år.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Vad man ofta glömmer med proffsmaskiner och emv är proffsmaskinen är gjord för att användas hela dagarna så de är bättre balanserade väger ofta mindre. Det är många gånger tåligare.
Som privatperson är livet annorlunda. Det är inte ofta man använder skruvdragare 8h i streck.
För många så duger. både Jula och Biltema bra. vill man ha lite bättre så är mellan klassen bra. men bara lite till får man ofta Makita. Det är ganska bra skit.
Jag skulle gärna blå bosch hela vägen. Det är bra skit. Sen är det lätt att få tag på reservdelar. Här är de i en klass för sig
Som privatperson är livet annorlunda. Det är inte ofta man använder skruvdragare 8h i streck.
För många så duger. både Jula och Biltema bra. vill man ha lite bättre så är mellan klassen bra. men bara lite till får man ofta Makita. Det är ganska bra skit.
Jag skulle gärna blå bosch hela vägen. Det är bra skit. Sen är det lätt att få tag på reservdelar. Här är de i en klass för sig
Måste bara säga att Festool är grymma på reservdelar också, allt finns och lätt att beställa.Bananskalare skrev:Vad man ofta glömmer med proffsmaskiner och emv är proffsmaskinen är gjord för att användas hela dagarna så de är bättre balanserade väger ofta mindre. Det är många gånger tåligare.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bil / Körersättning Elektriker
Juridik -
Rimlighet i hantverkares användning av ytavjämning
Golv -
Hantverkares underentreprenör i konkurs
Juridik -
ROT/RUT inte medgivet - hantverkares rätt att kräva mellanskillnaden
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hantverkares ansvarförsäkring vad täcker den.
Försäkringar