Alfredo Alfredo skrev:
Raljerar?

Naturligtvis får man det, och jag skrev "Det är "lagkrav" som styr när ett företag behöver revisor"

Jag tycker inte du är dum men jag tror du underskattar en företagares kostnader. Vi har olika åsikter här det får man ha.

Vet inte vad exakt du menar med "dolda kostnader" men ja, jag tror att gemene man tror att en betydligt större del av hantverkarens timpenning blir hantverkarens lön än vad som är normalt. Du får naturligtvis tro annorlunda.

Jag tror alla förstår att du tycker det. Helt OK. Man får som sagt tycka olika.

Erkänna vad? Att jag inte delar dina åsikter? Visst kan jag erkänna det!
Jag förstår nu att du kanske har någon lättare utvecklingsstörning och det är inte min mening att trampa på dig, så ber om ursäkt för det isf. men det är såhär:
Du skrev "Ytterst få? Vad av de som nämnts i tråden ska man skippa? Försäkringar? Revisorn? Administrativ hjälp, det finns ju nätter. Pensionsavsättningar? Vidareutbildning?"
Så om du nu inte längre tycker att "Revisorn" är viktigt så är det ändå ett raljerande.
Jag driver flera AB och vet exakt vilka kostnader som krävs men jag är också väldigt erfaren vilket du uppenbarligen inte är så det blir lite konstigt att argumentera med någon som har en utvecklingsstörning och/eller inte kunskap så jag lägger mig platt.
Kan du beskriva vad en hantverkare har för kostnader i kronor som är obligatoriskt? Förstår att många vill ha massa saker men som faktiskt måste vara en utgift hos en snickare? Därtill kan man diskutera vad som är frivilligt.
Du kan tex. erkänna när du ovan skrev "Ytterst få? Vad av de som nämnts i tråden ska man skippa? Försäkringar? Revisorn? Administrativ hjälp, det finns ju nätter. Pensionsavsättningar? Vidareutbildning?" där vi nu är överens om att Revisor inte är nödvändigt om det inte är en större firma.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Raljerar?

Naturligtvis får man det, och jag skrev "Det är "lagkrav" som styr när ett företag behöver revisor"

Jag tycker inte du är dum men jag tror du underskattar en företagares kostnader. Vi har olika åsikter här det får man ha.

Vet inte vad exakt du menar med "dolda kostnader" men ja, jag tror att gemene man tror att en betydligt större del av hantverkarens timpenning blir hantverkarens lön än vad som är normalt. Du får naturligtvis tro annorlunda.

Jag tror alla förstår att du tycker det. Helt OK. Man får som sagt tycka olika.

Erkänna vad? Att jag inte delar dina åsikter? Visst kan jag erkänna det!
För att vara mer konkret, vilka kostnader måste en hantverkare som driver AB ha? Hoppa över det som inte är obligatoriskt.
 
P PHPersson skrev:
Jag förstår nu att du kanske har någon lättare utvecklingsstörning
Om den vore lättare ändå...
P PHPersson skrev:
det är inte min mening att trampa på dig
Tack! Det är det ändå så många som gör så jag är glad att du låter bli! ❤️
P PHPersson skrev:
Jag driver flera AB och vet exakt vilka kostnader som krävs men jag är också väldigt erfaren
Oj! Flera? Förstår att du måste ha erfarenhet!
P PHPersson skrev:
det blir lite konstigt att argumentera med någon som har en utvecklingsstörning
Förstår att det är svårt men uppskattar att du ändå försöker! ❤️
P PHPersson skrev:
Kan du beskriva vad en hantverkare har för kostnader
Ska försöka!
P PHPersson skrev:
som faktiskt måste vara en utgift
Oj nu blir jag förvirrad! Var det kostnader eller utgifter du ville ha hjälp med?
P PHPersson skrev:
där vi nu är överens om att Revisor inte är nödvändigt om det inte är en större firma.
Fast här är vi faktiskt inte överens. Revisor är inte nödvändigt på riktigt små firmor. Inte riktigt samma sak.

Men nu måste faktiskt jag och mina diagnoser gå och sova ett tag. Undrar du över något mer ska jag försöka hjälpa dig imorgon. Sov gott! ❤️
 
  • Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om den vore lättare ändå...
Ja... men det finns hjälp.
Alfredo Alfredo skrev:
Tack! Det är det ändå så många som gör så jag är glad att du låter bli! ❤️
Varsegod!
Alfredo Alfredo skrev:
Oj! Flera? Förstår att du måste ha erfarenhet!

Förstår att det är svårt men uppskattar att du ändå försöker! ❤️

Ska försöka!

Oj nu blir jag förvirrad! Var det kostnader eller utgifter du ville ha hjälp med?
För att inte krångla till det för dig så räcker det med utgifter, förstår att det inte är så lätt att hålla isär begreppen.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast här är vi faktiskt inte överens. Revisor är inte nödvändigt på riktigt små firmor. Inte riktigt samma sak.
Nu har det inte med hur stor firman är enbart, så det är direkt felaktigt men det kan du läsa dig till om du är intresserad. Bra försök ;)
Alfredo Alfredo skrev:
Men nu måste faktiskt jag och mina diagnoser gå och sova ett tag. Undrar du över något mer ska jag försöka hjälpa dig imorgon. Sov gott! ❤️
Sov så gott! Du tar priset som byggahus egen besservisser som inte kan erkänna ett enda fel....
 
P PHPersson skrev:
Du tar priset som byggahus egen besservisser som inte kan erkänna ett enda fel....
Här finns besserwissrar som får Alfredo att framstå som Dalai Lama vad gäller ödmjukhet.... Han är ju retsam som du märker men det är ändå lättsmält jämfört med vissa....
 
  • Haha
  • Gilla
plåtrickard och 3 till
  • Laddar…
Alla hantverkare tar inte betalt för bilen.
Jag känner en målare hon tar inte betalt
Med det enkla argumentet jag måste åka dit ändå.
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Alla hantverkare tar inte betalt för bilen.
Jag känner en målare hon tar inte betalt
Med det enkla argumentet jag måste åka dit ändå.
Hon har bakat in kostnaden i timpriset och kör inte rot. Då är det ok att göra så.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Tillåt mig småle att du ensam utan hjälp på 10 arbetsdagar kan...

Riva ut ett komplett badrum och bila upp avlopp etc. för ändring.
Få in elektriker och rörläggare att ändra all el & vvs och sen gjuta igen detta.
Köpa in allt material inkl. kakel/klinker/inredningar som går åt och se till så det kommer in till kund.
Tillpassa reglar, plywood och gips att sättas upp på väggarna.
Sänka taket och gipsa detta.
Få lagt golvvärme.
Flytspackla med korrekt fall.
Fuktskydda och sätta plattor.
Montera inredningar.
Få inkopplat el & vvs och driftsätta badrummet.
Forsla bort allt byggavfall.

Du kanske har hört talas om granitkeramik och storformatsplattor som i princip är det enda som gäller idag och där det mesta måste kapas med vattensåg eller vinkelslip utomhus eller det har inte nåt fram till dig ??

Innan log jag bara men nu måste du tillåta mig skratta för glöm att du ensam utan hjälp gör allt detta ovanstående på 10 arbetsdagar... det är 2024 nu och som sagt är det mestadels storformat, gerade ytterhörn, nischer, inbyggnadstoaletter etc... har du någonsin jobbat med dessa saker och moment ??

Ibland blir jag bara trött på Messerscmittar som växt fast i hur det var förr. 😴
Jag kollade min kalkyl från det största badrummet som jag byggde om, 2004. Jag jobbade enbart med fast pris. Jag gjorde allt själv, utom el och kakel/klinker. Det tog 15 dagar, men då ingick att riva en vägg till en klk så badrummet blev dubbelt så stort som innan. Det stämmer att jag inte har jobbat med "storformat", så det och troligen en del andra moment, som försäkringsbolagen har hittat på, kanske kan vara en förklaring till varför det tar så lång tid idag, men framför allt blir så dyrt. Det var det jag frågade efter.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Jag kollade min kalkyl från det största badrummet som jag byggde om, 2004. Jag jobbade enbart med fast pris. Jag gjorde allt själv, utom el och kakel/klinker. Det tog 15 dagar, men då ingick att riva en vägg till en klk så badrummet blev dubbelt så stort som innan. Det stämmer att jag inte har jobbat med "storformat", så det och troligen en del andra moment, som försäkringsbolagen har hittat på, kanske kan vara en förklaring till varför det tar så lång tid idag, men framför allt blir så dyrt. Det var det jag frågade efter.
För det första har det ju liksom hunnit gå 20år... det är väldigt lång tid om man tittar kostnadsmässigt 😱
Både när vi pratar timpeng 2004 vs 2024, men inte minst har materialen blivit svinaktigt mycket dyrare. 😢

5 dagar mer... alltså 20 istället för 15 är ingenting om man har koll på hur mycket mer avancerade badrummen idag mot för 20år sen är att göra.

Storformat i granitkeramik är framförallt det som tar mycket tid i anspråk gällande att man måste ut och kapa de flesta plattor. (2004 var det i princip bara kakel överallt).
Det krävs oftast kuvertfall som är tidsödande och det krävs även andra hålsågar och klingor till vinkelslipen samt pads för att polera kanter och dessa är allt annat än billiga kan jag berätta för dig. ;)
Väljer sen kunderna nischer vilket är vanligt men som man knappt visste vad det var 2004 så springer där mycket tid på detta och vill de sen ha gerade ytterhörn och inte kakellister så sprang där ännu mer tid.

***

NEJ, du frågade inte alls efter varför det blir så dyrt !! ;)

Du hackade på att det tog så lång tid och att det inte finns några riktiga byggare längre precis som du var någon världsmästare !
INGENSTANS pratar du om pengar vilket du nu försöker vända det till. 🙃👎

J Johnsson 56 skrev:
30 dagar för att bygga om ett badrum ??? Jag har byggt om flera hundra badrum, men jag tror aldrig jag kom över 10 dagar. Man undrar hur dagens hantverkare bär sig åt.
J Johnsson 56 skrev:
Ok, men det är ändå minst dubbelt så många dagar som det tog för 20 år sedan, så man undrar ju hur ni bär er åt. Finns det inga riktiga byggare längre ?
Men i bästa fall så har du nu fått lite mer insikt i 2024 års verklighet... 😉


Ha en fin kväll. 🙏😎
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jo men de 20 dagarna var för riv, bygg, plattsättning.... sen ska elektrikern dit ett par vändor, vvs ett par vändor och målaren några så då brast hela kalkylen för vi är snarare uppe i 30 dagar då 😉😂
Elektrikerns jobb gör väll inte du?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Elektrikerns jobb gör väll inte du?
Nej... var har jag påstått det 🤔
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag har drivit företag i 20år och vet att PARKERINGSAVGIFTER, leasingavgifter, bränsle, service/underhåll etc. , samt allt annat som härleds till att kunna bedriva verksamheten är avdragsgilla kostnader men de ska lik förbannat betalas av företagets intäkter. ;)
Eftersom man då inte får baka in det i timpengen utan enligt skatteverket MÅSTE redovisa rimliga körersättningar så är det fullt normalt att debitera kunderna för dessa bilkostnader och i dem ingår som sagt ibland även parkeringsavgifter.
Sorry men jag förstår inte vad det är du inte förstår i denna enkla matematik. 😱

Avdragsgilla kostnader betyder inte att man slipper betala dem utan bara att man får betala dem med företagets pengar och inte behöver betala dem med skattade privata pengar. ;)

PARKERINGSBÖTER är däremot något helt annat och de är fortfarande INTE avdragsgilla !!
Hej Paul!
Är säkert ute på tunn is här men hur funkar det med momsen? Parkeringsavgiften är 100kr ink moms som du debiterar kund och som du sedan drar av. Vart tar dom 25kronor moms vägen? Är det pengar i fickan?
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fairlane
M Mekaniker skrev:
Hej Paul!
Är säkert ute på tunn is här men hur funkar det med momsen? Parkeringsavgiften är 100kr ink moms som du debiterar kund och som du sedan drar av. Vart tar dom 25kronor moms vägen? Är det pengar i fickan?
Det är en relativt enkel fråga, det blir inga pengar ner i fickan.

Hantverkaren lägger ut 100 kr (inklusive 20 kr moms, inte 25 kr) och fakturerar kunden 100 kr, inklusive moms.
100-100 = 0 kr i hantverkarens ficka. Ingen skillnad om det är en parkeringsavgift, en glödlampa, ett borr etc.
 
  • Älska
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det är pengar i fickan. Statens ficka.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M Mekaniker skrev:
Hej Paul!
Är säkert ute på tunn is här men hur funkar det med momsen? Parkeringsavgiften är 100kr ink moms som du debiterar kund och som du sedan drar av. Vart tar dom 25kronor moms vägen? Är det pengar i fickan?
Du fick en väldigt bra förklaring på hur enkel matematiken är för företagaren att dra in pengar till staten. 😉

Men du är långt ifrån ensam att inte ha koll.

Jag hade en kund för många år sedan när jag debiterade 400+moms = 500kr/h

Hon trodde seriöst att jag tjänade 500kr/h och att det var min lön... 😱😱😱
(Ni hantverkare tjänar ju så satans med pengar fick jag i ansiktet)

Fick ställa mig i badrummet och ha en snabblektion i ekonomi och hur de där 500kr fördelas och i slutänden blev hon ganska tyst när hon insåg hur mycket av det försvann på olika saker... 😬
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.