Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Njae... I min värld gör jag det snarare för att jag värdesätter friheten att kunna välja vad och vilka projekt/kunder jag ska jobba med samt att jag själv bestämmer när jag vill ha ledigt eller semester.
Klagar inte alls men rik blir man inte som många inbillar sig att alla företagare blir. 😉🤣
På sätt och vis en typ av rikedom?
 
  • Arg
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
På sätt och vis en typ av rikedom?
Absolut... något jag värdesätter betydligt högre än pengar faktiskt 🙏🏼
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
P pgjo skrev:
Hej, vill bara tillägga att 12% är förvaltningsavgift på inköp till listpris. Vet att de flesta hantverkare har rabatt på sina inköp, så det är klart högre vinst än 12%. Men vill också säga att jag drar inte alla över en kam men det är en stor del som gör så och det brukar jag förhandla med hantverkarn. 12 % på rabatterat pris och jag vill ha en inköpslista att godkänna.
Problemet med det resonemanget är att det du prutar bort är snickarens ersättning för garantiansvaret han antagit när han sålt materialet till dig. Resonerar du på samma sätt på ica? De har mängdrabatt på bananer. Ska du ha banan till inköpspris plus ditt godtyckliga påslag?
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja du, tro det eller ej men våra bilar är inte gratis att hålla och framföra 😉

Dessutom tvingar Skatteverket oss att debitera rimliga körersättningar för annars betalar de inte ut fulla rotavdrag utan antar att det är inbakat i arbetskostnaderna.

Normalt med ett badrum är runt 20 arbetsdagar för riv, bygg, plattsättning.
VVS & elektriker behöver oftast 3 besök vardera och målaren ett antal vändor för spackling/målning.

Så det blir en hel del körande. 😉

Sen tror jag inte det är gratis att parkera i Stockholm heller 😉🙈


Parkeringsböter är ingen avdragsgill kostnad för ett företag så den får man bekosta av egna skattade privata pengar så de är ganska ointressanta att dra på sig.
Vet kollegor som haft jobb där parkering är stört omöjlig så kunderna har fått valet att betala de eventuella böter de riskerar få eller så tvingas de lägga på den dubbla kostnaden för varje arbetsdag för att ha täckning för ev. böter.
Med tanke på att det kostar 1600 kr/månad att parkera i Stockholm i taxeområde 2 så låter 12000 kr mycket.
För ett mindre antal gator i city, taxeområde 1, kostar det 55 kr/h dygnet runt eller i runda slängar 9000 kr (55 * 8 * 20) i det aktuella fallet.
 
  • Wow
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag driver själv företag och vet det men stör mig på när småföretagare gnäller:)
Och du blir förmodligen rikare än som anställd…
Ok, vilken bransch är du i då?
 
  • Älska
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Cajh Cajh skrev:
Med tanke på att det kostar 1600 kr/månad att parkera i Stockholm i taxeområde 2 så låter 12000 kr mycket.
För ett mindre antal gator i city, taxeområde 1, kostar det 55 kr/h dygnet runt eller i runda slängar 9000 kr (55 * 8 * 20) i det aktuella fallet.
Jag vet inte men det känns som du missade ordet körersättning ?? 🙃😉

Dessutom betvivlar jag att man som tillfällig parkerare under en kortare period kan stå parkerad för 1600kr under 4v men jag har ingen koll på hur det fungerar där uppe.
Här kan det lätt kosta 30kr/h x 8h = 240kr om dagen och de 12000kr ger 400/dag så där blir inte mycket över till körningarna om det även kostar att parkera. ;)
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Ok, vilken bransch är du i då?
Det är väl ingen som finns men jobbar mot industriföretag.
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag vet inte men det känns som du missade ordet körersättning ?? 🙃😉

Dessutom betvivlar jag att man som tillfällig parkerare under en kortare period kan stå parkerad för 1600kr under 4v men jag har ingen koll på hur det fungerar där uppe.
Här kan det lätt kosta 30kr/h x 8h = 240kr om dagen och de 12000kr ger 400/dag så där blir inte mycket över till körningarna om det även kostar att parkera. ;)
Nej, jag missade inte ordet köresrättning.
Jag förstår att parkeringsavgiften bara utgör en del av kostnaden.

Om man som du antar att man står parkerad 8 h/dag och att hantverkaren kör 5 mil under en arbetsdag och att bränslepriset är 20 kr per liter med en förbrukning av 0,7 liter per mil så borde kalkylen se ut något i stil med:
  1. Bränslekostnad:
    • Bränsleförbrukning: 0,7 liter/mil
    • Bränslepris: 20 kr/liter
    • Totalkostnad för bränsle: 5 mil x 0,7 liter/mil x 20 kr/liter = 70 kr
  2. Trängselskatt:
    • Antal passager: 2
    • Kostnad per passage: 35 kr
    • Totalkostnad för trängselskatt: 2 passager x 35 kr = 70 kr
  3. Parkeringsavgift:
    • Antal timmar: 8
    • Kostnad per timme: 30 kr
    • Totalkostnad för parkering: 8 timmar x 30 kr/timme = 240 kr
  4. Schablon för slitage:
    • Schablonbelopp: 25 kr/mil
    • Totalkostnad för slitage: 5 mil x 25 kr/mil = 125 kr

Totala faktiska kostnader:​

  • Bränslekostnad: 70 kr
  • Trängselskatt: 70 kr
  • Parkeringsavgift: 240 kr
  • Schablon för slitage: 125 kr
Totalt: 70 kr + 70 kr + 240 kr + 125 kr = 505 kr

I detta exempel skulle hantverkaren fakturera 505 kr för körersättning för en dag med 5 körda mil, inklusive alla tillkommande avgifter i Stockholm.Totalt över 20 dagar så blir det alltså lite drygt 10000 kr.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
M McFace skrev:
Problemet med det resonemanget är att det du prutar bort är snickarens ersättning för garantiansvaret han antagit när han sålt materialet till dig. Resonerar du på samma sätt på ica? De har mängdrabatt på bananer. Ska du ha banan till inköpspris plus ditt godtyckliga påslag?
Vad har garantiansvaret med rabatterat pris att göra.
Om en podukt har ett listpris på 1000 kr och rabatten är 200 kr. Varorna förlorar inte garantin för det.
Och glöm inte de 12% som läggs på som förvaltningsavgift. Om jag gör ett inköp på 100000 kr så är förvaltningsavgiften 12000 kr. Ganska mycket för max en timmes arbete.
Under husbygget fick vi fel produkt i leveransen och säljaren själv kom ut med den och det för att visa god service.

Obs. Jag köper inte bananer om jag inte tycker att det är ett bra pris.
Men jag prutar gärna när jag köper dyrare produkter bil, maskiner, tjänster osv. det hör till affären.
Och det gör även ni med grossisten.
Jag och snickaren kom överens och var nöjda med det.

Sluta försvara oskäliga påslag.
Det är det som skapar dåligt rykte och personer som inte vet bättre, tar in hantverkare för en struntsumma jämfört med en auktoriserad sådan.
 
P pgjo skrev:
Vad har garantiansvaret med rabatterat pris att göra.
Om en podukt har ett listpris på 1000 kr och rabatten är 200 kr. Varorna förlorar inte garantin för det.
Och glöm inte de 12% som läggs på som förvaltningsavgift. Om jag gör ett inköp på 100000 kr så är förvaltningsavgiften 12000 kr. Ganska mycket för max en timmes arbete.
Under husbygget fick vi fel produkt i leveransen och säljaren själv kom ut med den och det för att visa god service.

Obs. Jag köper inte bananer om jag inte tycker att det är ett bra pris.
Men jag prutar gärna när jag köper dyrare produkter bil, maskiner, tjänster osv. det hör till affären.
Och det gör även ni med grossisten.
Jag och snickaren kom överens och var nöjda med det.

Sluta försvara oskäliga påslag.
Det är det som skapar dåligt rykte och personer som inte vet bättre, tar in hantverkare för en struntsumma jämfört med en auktoriserad sådan.
Jag ska försöka förklara med mindre ord. När byggaren säljer en grej till dig tar han ansvar för om något går fel. Det kostar pengar för honom när det händer och det måste han ta betalt för lite av varje kund. Det är vad mellanskillnaden mellan det han och du betalar bland annat ska täcka.
 
  • Älska
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Cajh Cajh skrev:
Nej, jag missade inte ordet köresrättning.
Jag förstår att parkeringsavgiften bara utgör en del av kostnaden.

Om man som du antar att man står parkerad 8 h/dag och att hantverkaren kör 5 mil under en arbetsdag och att bränslepriset är 20 kr per liter med en förbrukning av 0,7 liter per mil så borde kalkylen se ut något i stil med:
  1. Bränslekostnad:
    • Bränsleförbrukning: 0,7 liter/mil
    • Bränslepris: 20 kr/liter
    • Totalkostnad för bränsle: 5 mil x 0,7 liter/mil x 20 kr/liter = 70 kr
  2. Trängselskatt:
    • Antal passager: 2
    • Kostnad per passage: 35 kr
    • Totalkostnad för trängselskatt: 2 passager x 35 kr = 70 kr
  3. Parkeringsavgift:
    • Antal timmar: 8
    • Kostnad per timme: 30 kr
    • Totalkostnad för parkering: 8 timmar x 30 kr/timme = 240 kr
  4. Schablon för slitage:
    • Schablonbelopp: 25 kr/mil
    • Totalkostnad för slitage: 5 mil x 25 kr/mil = 125 kr

Totala faktiska kostnader:​

  • Bränslekostnad: 70 kr
  • Trängselskatt: 70 kr
  • Parkeringsavgift: 240 kr
  • Schablon för slitage: 125 kr
Totalt: 70 kr + 70 kr + 240 kr + 125 kr = 505 kr

I detta exempel skulle hantverkaren fakturera 505 kr för körersättning för en dag med 5 körda mil, inklusive alla tillkommande avgifter i Stockholm.Totalt över 20 dagar så blir det alltså lite drygt 10000 kr.
Jo men de 20 dagarna var för riv, bygg, plattsättning.... sen ska elektrikern dit ett par vändor, vvs ett par vändor och målaren några så då brast hela kalkylen för vi är snarare uppe i 30 dagar då 😉😂
 
M McFace skrev:
Problemet med det resonemanget är att det du prutar bort är snickarens ersättning för garantiansvaret han antagit när han sålt materialet till dig. Resonerar du på samma sätt på ica? De har mängdrabatt på bananer. Ska du ha banan till inköpspris plus ditt godtyckliga påslag?
Ja eller så köper man materialet själv så har snickaren inget ansvar, men det är det ingen snickare som vill konstigt nog ;). Detta är bara töntigt, hur ofta tror du att snickaren lägger tid på ett garantiärende?
 
  • Gilla
pgjo
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nu är vi där igen med att öppna ögonen och läsa ALLT som skrivs innan man hackar. 😉

- Jag skrev i inlägget du citerar följande:

Fundera på vad det kostar att stå parkerad på vissa ställe ca. 30 hela arbetsdagar för det är det vi pratar om när det gäller ett badrumsprojekt.
20 dagar för riv,bygg,plattsättning, 3 för vvs, 3 för el, och typ 4 för målaren.
Inte bara heldagar för de 3 sistnämnda men ändå.

- Alltså 20 dagar totalt vilket med bra förutsättningar och inte för stora ändringar kan pressas till 15 men mycket snabbare kan man inte ensam göra allt med torktider och annat som styr en hel del.
Vvs, el, måleri är ju där under de 20 dagarna också men kör egna fordon så därav 30 dagar. 😉
Ok, men det är ändå minst dubbelt så många dagar som det tog för 20 år sedan, så man undrar ju hur ni bär er åt. Finns det inga riktiga byggare längre ?
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Konstigt att det alltid blir diskussioner om vad hantverkare tar betalt.
Oftast är det fullt rimliga priser. Kunden ska inte gnälla om man har kommit överens om en offert.
Man skall alltid ta in offerter från minst 3-4 bolag. Och när man väljer en hantverkare så skall man sitta och diskutera upplägget för att minska missförstånd. (självklart ska även logistiken finnas med)
När jag har tagit in offerter på ett inte så stort arbete så har det skiljt sig tiotusentals kronor på samma arbete.
Jag fokuserar inte på den billigaste men den som ger ett proffessionellt och tryggt intryck.
Och självklart på meriter.
Samma gäller om man tar in på löpande timme. Har gjort både och.

Det finns de som mjölkar och det finns de som är billiga och oseriösa. (tar in underleverantörer) utan avtalad lön eller säkerhet. Men det är Kunden som är Byggherre och ansvarar för säkerhet och arbetsmiljö samt skall ha kontroll på om det förekommer svart arbete, osv,

En seriös entreprenör hjälper kunden med detta. Pga. det är svårt som lekman att hålla koll.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Hej,

Jag kan se att jag kan feltolkas. Jag menar lagliga parkeringsavgift (precis som det står) mm såsom finns i inlägget från Visna. Böter är inte avdragsgillt (det förstår jag).

Jag har ett AB och jobbar ganska mycket i stan. Har ganska sällan problem att parkera lagligt dagtid då många boende är på jobbet. Någon enstaka gång har jag lastat ur saker precis utanför och sedan parkerat 300m bort. Det är väldigt sällan ett problem. Jag har aldrig tänkt tanken att det är ett problem. Och har någon enstaka gång fått böter som jag tagit själv - de flesta AB har ändå marginal inräknat i timpris.

Hantverkare har (enligt mig) tendens (säger inte nu att det gäller dig) att tänka att kunden ska betala både tex 12% påslag på material, timpenning när de handlar / åker bil, sant för transporter separat, och utöver det marginal på fastprisavtal.

Så den reella kostnaden för en resa på 1 mil ToR till Hornbach på 2 timmar för ett inköp på 10000kr kan kosta:

- 1200kr marginal på material
- 800kr/t X 2 = 1600kr (Rot timtaxa)
- transport kostnad 3500kr (som exempel baserat på vad jag ofta offereras)
= 6300kr.

Det är således 3150kr/tim utöver faktisk material kostnad och det är nästan lite oskäligt hög kostnad för ”bil slitage ”.

Men, det kanske är det du menar (att det inte skall göras så…) när du skriver att det inte berättigar till ROT? Så vi tänker kanske samna? Men i många inlägg här, och min erfarenhet säger att hantverkare lägger det i arbetstid också. Jag har haft många på löpande där de debiterar heldag när de kommer kl 13 med motiveringen att de gjorde inköp på fm.
3500 kr exkl arbetskostnad för 1 mils transport i ett någorlunda normalt fordon är definitivt oskäligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.