Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
ifall det är möjligt att göra det utan att det är trafikfarligt men underlättar för hantverkarna och blir billigare för kunden.
Frågan är ju då om det ens ska vara ett alternativ för kunden 😉
Det var väl lite det Farstatjejen försökte få fram, är det upp till hantverkare (eller någon annan) att besluta vad som inte är trafikfarligt om nu ett förbud finns, hur tramsigt skyltat det än må vara? Det behöver ju för all del inte heller vara en trafikfara som gör det olämpligt att stå på en viss plats.
Nu är inte allt svart eller vitt och det finns så klart mer lämpliga ställen att stå fel på, om man uttrycker sig så.

Är det hantverkare eller kund som föreslår en sån lösning?
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
alternativt välja att stå felparkerad ändå och i offerten redan ha tagit höjd för att man riskerar få böter som man då själv får bekosta naturligtvis.
I detta exempel har man ju dock tagit betalt för eventuella böter. Inte specificerat på fakturan, men det är ju det den höjda kostnaden är beräknad till. Alltså tar man indirekt betalt för böter. Så tolkar åtminstone jag detta exempel.
 
  • Arg
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
björn lindström björn lindström skrev:
Hej
Varför inte vara 2 i bilen ? När ni kommer till adressen ni ska utföra jobbet så hjälps åt att lasta ur verktyg och eventuellt material sedan kör kollegan iväg till kontoret, fikarummet, hämta saknat material, verktyg eller till nästa jobb? Vid behov ring en kollega!
.mvh Björn
Inte helt dumt! Måste såklart ta betydligt mer betalt per timme för då har man ju istället en extra anställd som måste skjutsa runt hantverkare som också ska ha lön.
 
  • Arg
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Frågan är ju då om det ens ska vara ett alternativ för kunden 😉
Det var väl lite det Farstatjejen försökte få fram, är det upp till hantverkare (eller någon annan) att besluta vad som inte är trafikfarligt om nu ett förbud finns, hur tramsigt skyltat det än må vara? Det behöver ju för all del inte heller vara en trafikfara som gör det olämpligt att stå på en viss plats.
Nu är inte allt svart eller vitt och det finns så klart mer lämpliga ställen att stå fel på, om man uttrycker sig så.

Är det hantverkare eller kund som föreslår en sån lösning?

I detta exempel har man ju dock tagit betalt för eventuella böter. Inte specificerat på fakturan, men det är ju det den höjda kostnaden är beräknad till. Alltså tar man indirekt betalt för böter. Så tolkar åtminstone jag detta exempel.
Jag kan inte svara på det då jag som sagt aldrig varit i situationen oavsett vad trollen påstår. ;)

Jag har heller aldrig ökat en offert för att ha täckning för eventuella böter men i en fastprisoffert tas det oftast höjd för det mesta som kan inträffa under ett projekt så jag ser inte det som något konstigt om man skulle göra det vid ENSTAKA tillfällen där risken är oerhört hög att man skulle drabbas av böter för man tvingas stå felaktigt någon timme under 3-4v för att kunna utföra ett arbete på ett humant sätt, precis som man räknar in parkeringsavgifter.

Men man debiterar inte löpande p-böter som man själv gjort sig skyldig till att få gång på gång för man inte orkar parkera ordentligt till vardags... där i ligger skillnaden som inte riktigt gått hem hos alla här.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Parkeringsavgifter != Parkeringsböter

(Du ska kanske prata med din svenskalärare (om du haft en?)
Man lägger ju inte in parkeringsböter i en faktura om de inte existerar utan man får skriva i offerten att kunden tar dessa om hen inte kan lösa parkeringen
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
björn lindström björn lindström skrev:
Hej
Varför inte vara 2 i bilen ? När ni kommer till adressen ni ska utföra jobbet så hjälps åt att lasta ur verktyg och eventuellt material sedan kör kollegan iväg till kontoret, fikarummet, hämta saknat material, verktyg eller till nästa jobb? Vid behov ring en kollega!
.mvh Björn
Ofta önskar jag att jag skulle kunna klona mig och bli 2st så jag hade haft en chans att hinna ta mig an alla förfrågningar och projekt men jag har tyvärr ännu inte lyckats. 😂😉

Men visst, för en större firma så visst är det ett vettigt alternativ men då förutses det också att man verkligen vet vilka saker man behöver från bilen och inte rätt vad det är behöver något så man står still för då tappar man tid. ;)
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag kan inte svara på det då jag som sagt aldrig varit i situationen oavsett vad trollen påstår. ;)

Jag har heller aldrig ökat en offert för att ha täckning för eventuella böter men i en fastprisoffert tas det oftast höjd för det mesta som kan inträffa under ett projekt så jag ser inte det som något konstigt om man skulle göra det vid ENSTAKA tillfällen där risken är oerhört hög att man skulle drabbas av böter för man tvingas stå felaktigt någon timme under 3-4v för att kunna utföra ett arbete på ett humant sätt, precis som man räknar in parkeringsavgifter.

Men man debiterar inte löpande p-böter som man själv gjort sig skyldig till att få gång på gång för man inte orkar parkera ordentligt till vardags... där i ligger skillnaden som inte riktigt gått hem hos alla här.
Fair enough, ditt resonemang låter fullt rimligt och jag håller med! 👍
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Jag upplever att det gnälls här av hantverkare att bilar är så dyra och det är massa dyra omkostnader mm. Min fundering är varför kör man då men en nyare VW bil för 600”?
Skall man ha den som arbetsbil spelar det väl inte så stor roll och det kanske duger med en 3år gammal Renault?

Jag tog ett slumpvis byggföretag och det visar ungefär det jag brukar se.

https://www.allabolag.se/5567338396/bokslut

En anställd kostar ca 750’ totalt. Omsättning per anställd är ca 3,5 miljoner. Vi gissar på att den anställde drar in ca 1,2 miljoner. 650kr/h. Kvarvarande borde således vara material med 12% pålägg vilket är en vinst på 276’. I detta fallet ger det en bruttovinst per anställd på 700’ per år. Avgår lite kostnader för bil, försäkringar, lokal mm. Men oavsett vad som skrivits ovan borde det gå att lösa för 200’ utan att snåla ihjäl sig. Således en nettovinst på ca en halv miljon per anställd så sluta gnäll!!!
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Fair enough, ditt resonemang låter fullt rimligt och jag håller med! 👍
När tråden ändrade inriktning till att helt plötsligt bara handla om p-böter så nämnde jag om en kollega som tvingades parkera felaktigt och då nämnde att han tagit höjd för att de vid 2 eller 3 tillfälle under en 4v period var tvungna att stå felaktigt och riskera böter för att kunna lasta rivningsmaterial från ett badrum och en toalett samt en del annat ur en lgh på 4e våningen i centrala Lund och även när material skulle levereras dit.

De såg hela tiden till så att det fanns en person på platsen för att vid behov flytta bilen eller hjälpa någon synskadad eller liknande medan andra sprang med saker och det handlade om någon timme per tillfälle.

Som sagt... allt är inte svart eller vitt utan det finns gråzoner också där man inte alltid kan vara speciellt PK och principfast utan också måste tänka på andra faktorer och så länge det sköts på ett bra sätt ser jag inte problemet utan bara lösningar. :)
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Kul tråd. Läser lite som en Monty Python sketch.

Fattas bara att någon med akut klimatångest flikar in med hysteriskt ylande om alla dessa körningar hit och dit.

En sedvanlig eloge till er snickare som orkar ha med oss privatkunder att göra. Jag kommer aldrig förstå hur ni orkar.
 
  • Gilla
  • Haha
Isakare och 6 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag upplever att det gnälls här av hantverkare att bilar är så dyra och det är massa dyra omkostnader mm. Min fundering är varför kör man då men en nyare VW bil för 600”?
Skall man ha den som arbetsbil spelar det väl inte så stor roll och det kanske duger med en 3år gammal Renault?

Jag tog ett slumpvis byggföretag och det visar ungefär det jag brukar se.

[länk]

En anställd kostar ca 750’ totalt. Omsättning per anställd är ca 3,5 miljoner. Vi gissar på att den anställde drar in ca 1,2 miljoner. 650kr/h. Kvarvarande borde således vara material med 12% pålägg vilket är en vinst på 276’. I detta fallet ger det en bruttovinst per anställd på 700’ per år. Avgår lite kostnader för bil, försäkringar, lokal mm. Men oavsett vad som skrivits ovan borde det gå att lösa för 200’ utan att snåla ihjäl sig. Således en nettovinst på ca en halv miljon per anställd så sluta gnäll!!!
Har förvisso ganska stor betydelse beroende på vilka typer av arbete och hur stort företaget är.

3,5m i omsättning per anställd är också ganska högt.

En liten ensam småskuttare med ytterst lite materialvinster kommer inte upp i de svindlande siffrorna iaf.

Antar att det företaget har egna elektriker och rörläggare för det är i de branscherna materialvinsterna finns... inte på byggsidan. 😢
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har förvisso ganska stor betydelse beroende på vilka typer av arbete och hur stort företaget är.

3,5m i omsättning per anställd är också ganska högt.

En liten ensam småskuttare med ytterst lite materialvinster kommer inte upp i de svindlande siffrorna iaf.

Antar att det företaget har egna elektriker och rörläggare för det är i de branscherna materialvinsterna finns... inte på byggsidan. 😢
Det är bara 7 anställda så inget gigantiskt bolag, kan absolut förstå att det inte är lika enkelt om man är ensam men jag vet å andra sidan ingen duktig hantverkare som behöver lägga tid på att sälja. Det är fortfarande guldtider så har man problem med att tjäna pengar nu skall man nog byta yrke.
Det blir 2,3 i material tycker inte det är så orimligt?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Det är bara 7 anställda så inget gigantiskt bolag, kan absolut förstå att det inte är lika enkelt om man är ensam men jag vet å andra sidan ingen duktig hantverkare som behöver lägga tid på att sälja. Det är fortfarande guldtider så har man problem med att tjäna pengar nu skall man nog byta yrke.
Absolut inte gigantiskt men ändå betydligt större än en ensam småskuttare. ;)

Problemet när man inte har några materialvinster att orda om är ju att man mer eller mindre bara har sin arbetstid som genererar vinsten i företaget och man kan inte jobba 24/7 med fysiskt tunga arbeten och då blir ju den möjliga vinsten ganska begränsad. ;)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Absolut inte gigantiskt men ändå betydligt större än en ensam småskuttare. ;)

Problemet när man inte har några materialvinster att orda om är ju att man mer eller mindre bara har sin arbetstid som genererar vinsten i företaget och man kan inte jobba 24/7 med fysiskt tunga arbeten och då blir ju den möjliga vinsten ganska begränsad. ;)
Så är det att jobba för de flesta även anställda, att driva företag som ensam får väl snarare jämföras med att vara anställd och väljer man att driva företag så tänker jag att det primärt handlar om pengar ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Så är det att jobba för de flesta även anställda, att driva företag som ensam får väl snarare jämföras med att vara anställd och väljer man att driva företag så tänker jag att det primärt handlar om pengar ;)
Njae... I min värld gör jag det snarare för att jag värdesätter friheten att kunna välja vad och vilka projekt/kunder jag ska jobba med samt att jag själv bestämmer när jag vill ha ledigt eller semester.
Klagar inte alls men rik blir man inte som många inbillar sig att alla företagare blir. 😉🤣
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag upplever att det gnälls här av hantverkare att bilar är så dyra och det är massa dyra omkostnader mm. Min fundering är varför kör man då men en nyare VW bil för 600”?
Skall man ha den som arbetsbil spelar det väl inte så stor roll och det kanske duger med en 3år gammal Renault?

Jag tog ett slumpvis byggföretag och det visar ungefär det jag brukar se.

[länk]

En anställd kostar ca 750’ totalt. Omsättning per anställd är ca 3,5 miljoner. Vi gissar på att den anställde drar in ca 1,2 miljoner. 650kr/h. Kvarvarande borde således vara material med 12% pålägg vilket är en vinst på 276’. I detta fallet ger det en bruttovinst per anställd på 700’ per år. Avgår lite kostnader för bil, försäkringar, lokal mm. Men oavsett vad som skrivits ovan borde det gå att lösa för 200’ utan att snåla ihjäl sig. Således en nettovinst på ca en halv miljon per anställd så sluta gnäll!!!
Jag hittade en begagnad bil Ford Transit Custom 2021 som kostar 183 000 i inköp.

Ett leasingavtal på denna skulle kunna bli på 3 år per månad och en ränta på 6% = 3 869,00 kr och då är halva momsen bortdragen eftersom att man bara får dra bort halv moms på bil.

Leasing av bil: 3 869,00 kr = 46 428,00 kr
Sommar/Vinterdäck: 12000 för två uppsättningar som rullar 3 år och efter moms = 3 200,00 kr / år
Service av bilen: 6 000,00 kr/år lågt räknat
Besiktning: 600,00 kr
Bränsle: Diesel 2000 mil/år = 18 kr * 2000 = 36 000,00 kr / 2 = 18 000,00 kr - moms = 14 400,00 kr

Sedan behöver du inreda bilen för att ha lite koll på var grejorna ligger och det får du räkna med ca 15 000 ex moms

Då blir den totala timkostnaden ex moms för bilen 48,00 kr


Vem tar 650 kr i timmen exmoms?

De flesta elfirmor jag känner till tar mellan 600 - 700 kr/timme inkl. moms

Ingen anställd drar in så mycket pengar som du räknar upp och kan debitera för 1846 timmar år. Normalt kan man debitera för 7 timmar per dag och med 235 arbetsdagar om året borträknat semester skulle din fantasikalkyl så på årsbasis drar varje anställd in 1645 timmar x 650,00 kr = 1 069 250.

Lite kostnader för bil??? du glömmer verktyg, data, revisor etc. Så läs på innan du börjar skriva ut dina drömmar nästa gång
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.