C
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag gissade inte. Men lade 35kkr/mån för lön. Är det lågt? Vad tar en snickare ut i snitt?

Många har ju ingen längre utbildning. Jag tänker att det är gymnasie att bli snickare? Skulle säga att 35 är bra betalt för kvalifikationerna
En anställd snickare som inte tar några som helst ekonomiska risker med att driva företag tjänar i snitt 35 000 kr/månad i grundlön. Om då den snickaren skulle arbeta 20% övertid vare månad, varav många timmar landar på OB-tid, så får du lägga till uppskattningsvis ca 15 000 kr/månad. Anställda får dock inte arbeta så mycket under hela året, då arbetstidslagen sätter upp begränsningar för vad som är tillåtet att arbeta i övertid, oavsett om den anställde själv önskar jobba mycket övertid eller inte.
Utöver grundlön och övertid tillkommer ersättning för resor, traktamenten och annat.

Ett skäligt löneuttag för en egenföretagande hantverkare är alltså minst ca 50 000 kr/månad. Om den egenföretagande hantverkaren har någon anställd, så ska den anställde ha en skälig lön som motsvarar kollektivavtalsenlig lön.

När det gäller hantverkare så krävs det utöver gymnasieutbildning också en lärlingstid om flera år då hantverkaren är underbetald med lärlingslön. Med din inte så intelligenta kommentar om kvalifikationer, så får det förutsättas att du själv anser dig kompetent att snickra, lägga golv, sätta plattor, dra elledningar, genomföra stambyten och allt annat sådant som du insinuerar inte skulle krävas några högre kvalifikationer för.
 
  • Gilla
  • Älska
Funkis701 och 3 till
  • Laddar…
Kan inte låta bli... 😜🙈🤣
 
  • Seriebild där en person i yrkesklädsel arbetar medan en annan i kostym ser fundersam ut, med pratbubbla om att vara högutbildad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 9 till
  • Laddar…
C ChristianSch skrev:
En anställd snickare som inte tar några som helst ekonomiska risker med att driva företag tjänar i snitt 35 000 kr/månad i grundlön. Om då den snickaren skulle arbeta 20% övertid vare månad, varav många timmar landar på OB-tid, så får du lägga till uppskattningsvis ca 15 000 kr/månad. Anställda får dock inte arbeta så mycket under hela året, då arbetstidslagen sätter upp begränsningar för vad som är tillåtet att arbeta i övertid, oavsett om den anställde själv önskar jobba mycket övertid eller inte.
Utöver grundlön och övertid tillkommer ersättning för resor, traktamenten och annat.

Ett skäligt löneuttag för en egenföretagande hantverkare är alltså minst ca 50 000 kr/månad. Om den egenföretagande hantverkaren har någon anställd, så ska den anställde ha en skälig lön som motsvarar kollektivavtalsenlig lön.

När det gäller hantverkare så krävs det utöver gymnasieutbildning också en lärlingstid om flera år då hantverkaren är underbetald med lärlingslön. Med din inte så intelligenta kommentar om kvalifikationer, så får det förutsättas att du själv anser dig kompetent att snickra, lägga golv, sätta plattor, dra elledningar, genomföra stambyten och allt annat sådant som du insinuerar inte skulle krävas några högre kvalifikationer för.
Jösses! Det var mer än jag trodde. Snittlönen för en AT läkare i Sverige är 41,000kr/mån. Men den lönen borde man ta sina p bot privat 😂😂😂

Nej, jag kan inte snickra. Jag är inte utbildad för det. Så, jag har verkligen inga kvalifikationer för det. MEN det innebär inte att jag är inkompetent…jag jobbar med något helt annat.
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
C
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jösses! Det var mer än jag trodde. Snittlönen för en AT läkare i Sverige är 41,000kr/mån. Men den lönen borde man ta sina p bot privat 😂😂😂

Nej, jag kan inte snickra. Jag är inte utbildad för det. Så, jag har verkligen inga kvalifikationer för det. MEN det innebär inte att jag är inkompetent…jag jobbar med något helt annat.
Du framställer dig inte direkt som kompetent inom något område överhuvudtaget.

Du vet om att en AT-läkare är en läkare under utbildning? AT-läkaren tjänar alltså betydligt mer än vad en hantverkarlärling gör.
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag är också EN privatperson och diskuterar i egenskap av detsamma fast tydligen med lite mer verklighetsförankring och kunskap i ämnet än vissa andra här.

Hade ni stått för era påståenden och inte försökt slingra er undan dessa gång på gång så hade det varit betydligt enklare att visa respekt för att alla inte är helt insatta i hur saker fungerar i verkligheten men när det tjatas om samma sak gång på gång utan att frågor besvaras så blir det faktiskt tröttsamt.

Du verkar ju t.ex ännu inte ha förstått att hantverkare måste specificera och debitera för körersättningar när ROT är inblandat utan tycker att det ska bekostas av hantverkarens timdebitering för det är en avdragsgill kostnad. 🙈
Ändå har man försökt förklara hur det fungerar gång på gång.

Konstigt man blir trött... 😴
Jag är nyfiken… eftersom jag inte sett något prejudikat. Kan du skicka till mig något som styrker det du säger? Så som jag lärt mig det måste även utrustning tas bort från ROT, skall man då specificera kapsågen när den används?
Man kan lika gärna tolka det som att resan för hantverkaren till och från kunden inte måste särskiljas eftersom detta inte nödvändigtvis skall debiteras kunden. Inte helt ovanligt att det ingår med bara en servicekostnad för bilen (verktyg) eller inte alls.
Resor för kundens räkning som att hämta material etc. är en annan sak.
Så det är inte bara något som hantverkare använder för att motivera sin debitering?
Eller kan du länka till något juridisk som säger att det gäller även resor till och från arbetsplatsen? Jag kan nämligen inte hitta det och jag har hört olika åsikter.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
J jysd skrev:
Ja absolut, lite otydligt av mig. Poängen var lite att de stora posterna är per anställd, resterande är småpotatis i sammanhanget ändå. Försäkringar (som inte rör lokal) kostar absolut per anställd, om än inga blodiga belopp generellt.

Som nämnts här och i många andra trådar (har själv tagit upp flera exempel tidigare), så är verkligheten inte så enkel som att stirra sig blind på en timdebitering (ofta inkl moms) och dra slutsatser om fantasilöner.
Håller helt med!
 
  • Gilla
jysd
  • Laddar…
summa summarum kostar lite extra att bo i storstan ^^
om inte finns det alltid "gör det själv" tidskrifter :D
 
  • Gilla
Funkis701 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Återigen, man lägger aldrig, aldrig, aldrig en felparkering på fakturan om man inte kommit överens om det.

Ett exempel kom om att det vid något tillfälle var helt omöjligt att parkera nära utan att riskera böter. Man frågade då kunden om kunden kunde tänka sig att ta en eventuell parkeringsbot.
Nu kan kunde välja, ja, jag betalar böter om det blir så eller, nej, åk och parkera bilen långt bort, jag betalar hellre för tiden.

Varför ska inte kunden få betala parkeringsboten om de kommit överens om det?
Det har jag gjort 2 gånger, snurrat en stund, ringer kunden som har ett akut problem där stora värden står på spel.
"Ställ bilen var som helst och kom in, vi tar böterna"
Ingen gång fick jag böter, men om jag fått det hade vi bara skrivit mer tid, vi hade inte specat P-böter.
 
  • Gilla
  • Älska
Funkis701 och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag är nyfiken… eftersom jag inte sett något prejudikat. Kan du skicka till mig något som styrker det du säger? Så som jag lärt mig det måste även utrustning tas bort från ROT, skall man då specificera kapsågen när den används?
Man kan lika gärna tolka det som att resan för hantverkaren till och från kunden inte måste särskiljas eftersom detta inte nödvändigtvis skall debiteras kunden. Inte helt ovanligt att det ingår med bara en servicekostnad för bilen (verktyg) eller inte alls.
Resor för kundens räkning som att hämta material etc. är en annan sak.
Så det är inte bara något som hantverkare använder för att motivera sin debitering?
Eller kan du länka till något juridisk som säger att det gäller även resor till och från arbetsplatsen? Jag kan nämligen inte hitta det och jag har hört olika åsikter.
Jag uppfattar det som att en förutsättning är att arbetet utförs hos kunden. Då borde väl restid (inom arbetstiden på 8 timmar) utgå, samt tid för att åka och handla?

Kanske har detta inkluderats i schablonkostnaden för servicebilen. I så fall kanske det även är anledningen att ingen vill ha en annan modell för logistiken (OBS att det är logistik och inte själva hantverket diskussionen handlar om).
 
C ChristianSch skrev:
Du framställer dig inte direkt som kompetent inom något område överhuvudtaget.

Du vet om att en AT-läkare är en läkare under utbildning? AT-läkaren tjänar alltså betydligt mer än vad en hantverkarlärling gör.
Hahaha härlig kommentar! Jag är en idiot faktiskt. Känner mig nöjd ändå.😂😂😂. Ps. Jag vet vad en AT läkare är. Tänker dock att efter nästan 6 års universitet studier så borde de tjäna mer. Det är väl inget krav på lärling i bygg? Kan man inte bli snickare (anställd) efter utbildning? Jag tror inte alla går som lärling inom bygg.
 
Redigerat:
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag uppfattar det som att en förutsättning är att arbetet utförs hos kunden. Då borde väl restid (inom arbetstiden på 8 timmar) utgå, samt tid för att åka och handla?

Kanske har detta inkluderats i schablonkostnaden för servicebilen. I så fall kanske det även är anledningen att ingen vill ha en annan modell för logistiken (OBS att det är logistik och inte själva hantverket diskussionen handlar om).
Ja det kan säkert vara så, svårt att värdera användandet av en markvibrator i 20min också kanske. Jag tycker hela systemet är krångligt. Material är enklare, där får man såklart inte sälja det billigare än vad man köper det för.
Men hur låg milersättningen får man ha? Är sandpapper material eller verktyg?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
Globetrot Byggis1976 skrev:
Om jag skrev någonstans att allt avdragsgillt skall utgå så menade jag inte så. Då ber jag om ursäkt. Jag menar körtid o parkering specifikt. Som jag försökt säga så är en transportkostnad helt normalt och okej. Det jag reagerade på var kö, parkering och bot. Det tycker jag man tar av vinst. Jag gör det i alla fall, alt privat. Tar aldrig betalt av kund för tid att ta mig till jobbet. Eller böter. Tror mina kunder skulle reagera på om jag lade på ”parkering”. Men om man köper saker så ja, transport (äga o rulla bilen).
Förmodligen är du i en annan bransch?
Förmodligen. Har du inga ROT-avdrag på dina fakturor?

Jag är också i en annan bransch, IT-branchen och ibland betalar kunden resor ibland inte (Jo även då för de det faktiskt, men inte lika tydligt specificerat).

Sen varierar det. Jag har haft resor som tar 12 timmar och mer, med flyg, plus hotell etc, Jo, kunden får betala. Jag har ibland dagar på kundens kontor, i samma stad, ingen avgift, det är min resa till/från jobbet. Sen händer det att en annan kund vill att jag kommer in på ett möte en timme. Med restid blir det kanske 2-2½h och det är klart att jag inte bara sätter en timme då. Man får vara lite öppen för att förutsättningarna inte alltid är desamma.

Jag hade en kund en gång som ville att jag kom på ett möte, cirka 1 timme. Jag var tvungen att flyga dagen innanför att hinna fram i tid, så en hel arbetsdag skulle försvunnit. Efter avslutat möte fanns inget plan hem samma dag så jag hade behövt ta en natt till på hotell och flyga hem dagen efter. 3 arbetsdagar, flygresa, två hotellnätter alltså. Var jag dum som sa till kunden att de skulle få betala för det om de ville att jag skulle vara med på mötet? Skulle jag kört som du, bjudit på resa?
 
  • Gilla
Funkis701 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Förmodligen är du i en annan bransch?
Förmodligen. Har du inga ROT-avdrag på dina fakturor?

Jag är också i en annan bransch, IT-branchen och ibland betalar kunden resor ibland inte (Jo även då för de det faktiskt, men inte lika tydligt specificerat).

Sen varierar det. Jag har haft resor som tar 12 timmar och mer, med flyg, plus hotell etc, Jo, kunden får betala. Jag har ibland dagar på kundens kontor, i samma stad, ingen avgift, det är min resa till/från jobbet. Sen händer det att en annan kund vill att jag kommer in på ett möte en timme. Med restid blir det kanske 2-2½h och det är klart att jag inte bara sätter en timme då. Man får vara lite öppen för att förutsättningarna inte alltid är desamma.

Jag hade en kund en gång som ville att jag kom på ett möte, cirka 1 timme. Jag var tvungen att flyga dagen innanför att hinna fram i tid, så en hel arbetsdag skulle försvunnit. Efter avslutat möte fanns inget plan hem samma dag så jag hade behövt ta en natt till på hotell och flyga hem dagen efter. 3 arbetsdagar, flygresa, två hotellnätter alltså. Var jag dum som sa till kunden att de skulle få betala för det om de ville att jag skulle vara med på mötet? Skulle jag kört som du, bjudit på resa?
Ja, jag är inte i byggbranschen.

Ja, det du nämner skulle jag nog betrakta som tjänsteresor. Inte daglig pendling till kund. Tar du betalt för att åka till kund (i samma stad)? Pendling inom Stockholms stad?

Jag ska nog testa nästa uppdrag. Att ta betalt för det.
 
Redigerat:
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
C ChristianSch skrev:
kompetent att snickra, lägga golv, sätta plattor, dra elledningar, genomföra stambyten och allt annat sådant
Fast ska vi nu vara ärliga så är det få hantverkare som har god kompetens inom alla dessa områden. De som försöker ge sken av det brukar betraktas rätt föraktfullt här på forumet...
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Det är som alltid samma visa på bh när frågan hantverkare och deras kostnader.
Det är alltid ett gäng som pratar om att de minsann inte fakturerar kunden för bilen. Därför ska ingen annan göra det. Bara för mina verktyg är mina händer och mitt huvud, så behöver ingen annan släpa massa verktyg.
Sen börjar någon jämföra med sina usla möten med hantverkare vips så är alla hantverkare idioter.

Men oavsett hantverkare gör sitt arbete för att tjäna pengar. Det gör vi alla.

Om vi då konstaterar rent krasst. hantverkaren behöver bilen. Det kostar att ha bil. oavsett vad för bil så kostar det.
Kostnaden för transporten hamnar på kunden. I dessa kostnader så har du inköpet av bilen. Du har skatt och du har försäkring
samt avskrivningar. Dessa kostnader hamnar på kunden. Det är inte så märkvärdigt. Med största sannolikhet så är det massa små kostnader som hamnar utanför dessa siffror.
Sen har problemet med hantverkare som har en etablering som innebär att man försöker parkera så nära som möjligt. Eftersom det kan vara en del. Många gånger är det p-förbud. Generellt så anser jag att kunden själklart inte ska drabba kunden. Men det är något man förhandlar med kunden innan.
Självklart behöver hantverkaren ha med sig bilen alla dagar. Acceptera det. fastpris då slipper du det.
Om en hantverkare behöver gå mellan bilen och arbetsplatsen. Är det då så konstigt att det är en arbetskostnad? Återigen att hantverkaren får gå 5min. De kan man inte fakturera kunden. Frågan är om man måste snurra runt 30min sen gå 20min. Vem ska betala för det? Orimligt? försök hitta en parkeringsplats på östermalm efter kl. 9.
Man ser till att tänka så man tar med sig allt.

Hantverkare kostar pengar. Det är bara och acceptera. I timlönen du ser är det inte hantverkarens lön
utan det är anställda lokalhyror Sen måste även ha marginal för att man inte har full täckning. Vad dessa kostnader beror på massa saker. Men det är inte bara vinst.

Nej hantverkaren blåser inte dig för att han tar betalt för bilen. Nej du blir inte blåst för att hantverkaren tar betalt per 30min. Då har du tur Så du blir inte blåst för att du betalar per timme.
Att det kostar att åka och handla är normalt.

Att hantverkaren fakturerar för dubbla tiden är troligtvis inte okej. Men den hantverkaren är inte alla hantverkare. Om du läser om dåliga hantverkare på bh? Så stämmer det säkerligen. Men det är en liten liten del av hantverkarna..


Att när en brf anlitar ett företag för att göra ovk. Då är det okej att man tar betalt för biltullar och p-avgift. Det är dock inte okej att tar det för varje lgh. och dag.
Men det innebär inte att alla hantverkare är dåliga det innebär ätt det här företaget är uselt.

Om en hantverkare gör ett uselt arbete som chefen åtgärdar utan problem då har du en dålig hantverkare men ett bra företag. Det ska du anlita igen.
 
  • Gilla
  • Älska
Funkis701 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.