46 364 läst · 308 svar
46k läst
308 svar
Hantverkares körersättning och parkeringsavgifter
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
Nej, reser jag varje dag till kundens kontor i Stockholm så lägger jag inte på något för det. Jag tar tunnelbanan, bussen, tvärbanan eller bussen. Det går utmärkt och kostar nästan inget och att få med en laptop är inget problem. Tycker du det är jämförbart med plattsättaren och snickaren?Byggis1976 skrev:
Är det bara frågan om ett kort besök så får kunden betala för restid också, annars blir en arbetsdag med många korta möten med olika kunder väldigt lång för att få ihop de pengar jag vill ha in.
Nej det tycker jag inte det är. Men jag tror att hantverkare kan lasta ur, sen åka o parkera. Om du menar varför jag inte ser att de måste ha betalt för böter de får. Tiden de lägger på att parkera borde kunna vara arbetstid. Om de tar betalt för transporter (kostnaden för bil och bensin separat)Fairlane skrev:Nej, reser jag varje dag till kundens kontor i Stockholm så lägger jag inte på något för det. Jag tar tunnelbanan, bussen, tvärbanan eller bussen. Det går utmärkt och kostar nästan inget och att få med en laptop är inget problem. Tycker du det är jämförbart med plattsättaren och snickaren?
Är det bara frågan om ett kort besök så får kunden betala för restid också, annars blir en arbetsdag med många korta möten med olika kunder väldigt lång för att få ihop de pengar jag vill ha in.
Inte för att du har fel. Men det finns en viss ironi i att du anmärker på språkkunskaperna och samtidigt skriver "svenskalärare (om du har haft en?)"N nb. skrev:
Det heter nämligen svensklärare. Inte svenskalärare, som är ett mycket mer av ett slanguttryck.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Du hittar en hel del information hos Skatteverket.P PHPersson skrev:Jag är nyfiken… eftersom jag inte sett något prejudikat. Kan du skicka till mig något som styrker det du säger? Så som jag lärt mig det måste även utrustning tas bort från ROT, skall man då specificera kapsågen när den används?
Man kan lika gärna tolka det som att resan för hantverkaren till och från kunden inte måste särskiljas eftersom detta inte nödvändigtvis skall debiteras kunden. Inte helt ovanligt att det ingår med bara en servicekostnad för bilen (verktyg) eller inte alls.
Resor för kundens räkning som att hämta material etc. är en annan sak.
Så det är inte bara något som hantverkare använder för att motivera sin debitering?
Eller kan du länka till något juridisk som säger att det gäller även resor till och från arbetsplatsen? Jag kan nämligen inte hitta det och jag har hört olika åsikter.
https://www.skatteverket.se/foretag...otavdraget.4.2ef18e6a125660db8b080002709.html
Om du läser kommentaren i sin kontext, så kanske du ser att den handlar om att Byggis1976 på ett föraktfullt sätt nervärderar alla hantverkare, oavsett vilken kompetens de har.Alfredo skrev:
Du kanske håller med honom där, att det inte krävs någon vidare kompetens för att bli en god hantverkare?
Han lyfter fram AT-läkare som jämförelseobjekt. Det har vi ju sett de senaste dryga 4 åren att vare sig AT-läkare, ST-läkare eller specialistläkare har framställt sig själva som särdeles kompetenta inom sina områden. I synnerhet har de haft väldigt svårt att leva upp till kraven i 1 och 2 §§ 6 kap. Patientsäkerhetslagen, då de så flagrant visat sig ha noll koll på känd och tillgänglig vetenskap och fullständigt ignorerat dokumenterad beprövad erfarenhet.
Intressant inlägg. Du tog upp det där att hantverkaren tar betalt när dom handlar. Det stämmer vissa åker båda två gör att handla och tar betalt och dessutom så finns det vissa som lämnar i. Sin privata bil eller gör andra privata saker och kund får betala deras privata affärerByggis1976 skrev:Jag kan försöka svara. Intressant diskussion.
Jag tycker principiellt inte att man ska debitera kund för saker företag kan dra av som företag (avdragsgillt). Sen beror det på vad som är avdragsgillt för bolaget, det kanske är bara viss %. Men principiellt tycker jag att även om företag ligger ute tills deklaration så bör de inte både få tillbaka pengar från staten och från kund. Men, som konstaterats gäller det såklart inte böter.
Med det sagt, så förstår jag dock principen med att diskutera parkering/ böter om det är extremt svårt att parkera. Jag skulle nog försöka hitta en lösning som inte innebär att kunden betalar böter för jag blir väldigt tveksam till om det är lagligt?Men det kanske du vet?
Jag skulle också gissa att har man som entreprenör har företagsbilar som drar kostnader så bakar man in kostnaden någonstans. Köper man bil göra det väl på pengar i ABt. Vinst. Alla AB som är sunda har marginal. Arvode för hantverkare borde tillåta marginal och bra löner/vilkor tycker jag.
Jag personligen har aldrig påfört parkering böter eller andra bot (fortkörning) på kund någonsin. Men ja, om det inte finns parkering (lagligt) inom rimligt avstånd så skulle jag såklart ha dialog med kunden. Jag skulle nog ärligt inte ta ett sådant uppdrag. Eller ta rejält betalt. Men, som du säger ROT ställer till det lite i er bransch kanske?
Jag skulle nog basera min arbetstid på när jag kom fram till kund. Lastar jag av så för mig skulle ”att flytta” bilen bli arbetstid om jag måste leverera tunga saker varje dag. Bärande och inköp gör jag på arbetstid. Jag skulle som alternativ leverera allt o ha det stående hos kund (om det var ok). Sen åka o parkera och gå dagligdags. Jag skulle nästan se det som en förmån att få en promenad på någon km. Det skulle jag betrakta som ej arbetstid. Åker jag o handlar för kund räkning så betalar de arbetstid (men jag tar sällan betalt för mer men jag har inte ROT heller). Min privata bil används för det och jag gör egna avdrag om jag kan (privat).
Jag har massor av bekanta med AB. Dock inga i byggbranschen. De flesta har kontor ”hemma”, och sen om de anlitas betraktas kundens adress som arbetsplats. Så den allra största majoriteten åker o bekostar hela transporten till kund på sin fritid, och betalar allt privat. Det är ovanligt med tjänstebil. Och väldigt ovanligt att kunden betalar den mer än indirekt då ABs vinst bekostat den. De flesta tar förmånlig utdelning och köper privat. Om saker ska levereras eller inköpas, ärenden göras mm så görs det på arbetstid. Men många förhandlar om sk hybrid arbete (ingen transport alls) och det är ju omöjligt för byggbranchen. Och jag tänker att företagsbil är vanligare i bygg. Ärenden mm är dock ovanligt för mig. Men som hantverkare borde man kunna köpa och leverera material en gång till kund och sen ha det där? Har man lite erfarenhet av det man bygger så borde man klara av 2-4 resor till bygghandel på 4-5 veckor? Många varuhus levererar hem? Det är väl en väldigt rimlig lösning utifall parkering saknas?
I dyra innerstan kan det kosta 120kr/dag att parkera bilen i garage. 2500kr då totalt. Jag skulle tro Stockholm ligger högt. Men om det i Lund är dyrare så kanske man rimligtvis med bilkostnad o parkering kommer upp på 12000kr. Men det lät väldigt mycket.
Vad är det som händer? Man hör allt oftare om hantverkare som beter sig illa, samt problem med fakturor och avgifter. Det gör att man knappt vill ha något att göra med någon, inte ens med kommunen, för att undvika dessa giriga personer.
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
BACKA BANDET !! 😬😎
Hoppar vi tillbaka några dagar så uppkom denna diskussion i en tråd som heter Kostnadseffektiv badrumsrenovering under forumdelen badrum där det frågades om 160000kr efter ROT verkligen var rimligt för en badrumsrenovering i Bromma.
Där gjorde jag då följande inlägg som jag anser vara väldigt sakligt och konstruktivt.
MEN det är sen det fullständigt eskalerar då följande inlägg drar igång en diskussion till att handla om något helt annat än det var tänkt från början så alltihop flyttades och denna tråden skapades. 😉
WHAT 😱🙃
Det står ju klart och tydligt : Körersättningar & ev. parkeringsavgifter till alla inblandade : 12000kr
Jag tar varken betalt för att sitta i kö eller för eventuella parkeringsböter från kunder... PUNKT !!
MEN körersättning är vi skyldiga att specificera om det handlar om rotarbete och parkering är en kostnad som inte vi vill betala för att kunden valt och bo där det kan kosta enorma pengar att parkera.
Den sistnämna kan visst bekostas genom timdebiteringen men då slår den väldigt elakt mot de som bor i villa med egen uppfart eller där det är gratis att stå på gatan så därför lägger man oftast ihop det med körersättningen... fullständigt rimligt i min värld... som är verklighetsbaserad !!!
Resten kan ni ju läsa i denna tråden och för egen del är det väldigt klart vem som är det stora trollet här genom att ändra inriktningen och styra över diskussionen till att handla om något helt annat än det var menat bara för att få igång en onödigt eskalerande diskussion. 😉🙏
...och för att styrka mina påståenden gällande körersättningarna så kan ni ju själv läsa detta på skatteverkets hemsida så det är inget hittepå...
Hoppar vi tillbaka några dagar så uppkom denna diskussion i en tråd som heter Kostnadseffektiv badrumsrenovering under forumdelen badrum där det frågades om 160000kr efter ROT verkligen var rimligt för en badrumsrenovering i Bromma.
Där gjorde jag då följande inlägg som jag anser vara väldigt sakligt och konstruktivt.
Paul-Staffanstorp skrev:Jag har inte koll på priserna i Stockholm och har ju ingen koll på vad som kan gå åt till just ditt badrum men bara en grov uppskattning blir följande:
Riv, bygg, platt : 4v x 40h = 160 tim á ca. 700kr = 112000kr
EL-arbeten : 10 tim á 700kr = 7000kr
VVS-arbeten : 20 tim á 750kr = 15000kr
Måleri : 10 tim á 600kr = 6000kr
TOTALT ARBETE: 140000kr - 30% ROT 42000kr = 98000kr
Körersättningar & ev. parkeringsavgifter till alla inblandade : 12000kr
Material underarbete bygg/platt : 25000kr
Material EL med golvvärme : 12500kr
Material VVS : 10000kr
Material Måleri : 2500kr
TOTALT MATERIAL : 50000kr
TOTALT: 160000kr efter ROT
Sen tillkommer ytskikt och inredning efter önskemål.
MEN det är sen det fullständigt eskalerar då följande inlägg drar igång en diskussion till att handla om något helt annat än det var tänkt från början så alltihop flyttades och denna tråden skapades. 😉
INGENSTANS, ingenstans har jag överhuvudtaget nämnt ordet p-böter eller några kö-avgifter som jag inte ens begrep vad det var innan jag fick förklarat för mig att jag debiterade för att sitta i kö på väg till kunden.Byggis1976 skrev:
WHAT 😱🙃
Det står ju klart och tydligt : Körersättningar & ev. parkeringsavgifter till alla inblandade : 12000kr
Jag tar varken betalt för att sitta i kö eller för eventuella parkeringsböter från kunder... PUNKT !!
MEN körersättning är vi skyldiga att specificera om det handlar om rotarbete och parkering är en kostnad som inte vi vill betala för att kunden valt och bo där det kan kosta enorma pengar att parkera.
Den sistnämna kan visst bekostas genom timdebiteringen men då slår den väldigt elakt mot de som bor i villa med egen uppfart eller där det är gratis att stå på gatan så därför lägger man oftast ihop det med körersättningen... fullständigt rimligt i min värld... som är verklighetsbaserad !!!
Resten kan ni ju läsa i denna tråden och för egen del är det väldigt klart vem som är det stora trollet här genom att ändra inriktningen och styra över diskussionen till att handla om något helt annat än det var menat bara för att få igång en onödigt eskalerande diskussion. 😉🙏
...och för att styrka mina påståenden gällande körersättningarna så kan ni ju själv läsa detta på skatteverkets hemsida så det är inget hittepå...
Jag antar att du sitter på en stol och jobbar på dagarna. Jag är hantverkare och den där uppfriskande promenaden du talar om är inte särskilt uppfriskande när man står, går, klättrar, kryper exakt hela dagarna.Byggis1976 skrev:Jag kan försöka svara. Intressant diskussion.
Jag tycker principiellt inte att man ska debitera kund för saker företag kan dra av som företag (avdragsgillt). Sen beror det på vad som är avdragsgillt för bolaget, det kanske är bara viss %. Men principiellt tycker jag att även om företag ligger ute tills deklaration så bör de inte både få tillbaka pengar från staten och från kund. Men, som konstaterats gäller det såklart inte böter.
Med det sagt, så förstår jag dock principen med att diskutera parkering/ böter om det är extremt svårt att parkera. Jag skulle nog försöka hitta en lösning som inte innebär att kunden betalar böter för jag blir väldigt tveksam till om det är lagligt?Men det kanske du vet?
Jag skulle också gissa att har man som entreprenör har företagsbilar som drar kostnader så bakar man in kostnaden någonstans. Köper man bil göra det väl på pengar i ABt. Vinst. Alla AB som är sunda har marginal. Arvode för hantverkare borde tillåta marginal och bra löner/vilkor tycker jag.
Jag personligen har aldrig påfört parkering böter eller andra bot (fortkörning) på kund någonsin. Men ja, om det inte finns parkering (lagligt) inom rimligt avstånd så skulle jag såklart ha dialog med kunden. Jag skulle nog ärligt inte ta ett sådant uppdrag. Eller ta rejält betalt. Men, som du säger ROT ställer till det lite i er bransch kanske?
Jag skulle nog basera min arbetstid på när jag kom fram till kund. Lastar jag av så för mig skulle ”att flytta” bilen bli arbetstid om jag måste leverera tunga saker varje dag. Bärande och inköp gör jag på arbetstid. Jag skulle som alternativ leverera allt o ha det stående hos kund (om det var ok). Sen åka o parkera och gå dagligdags. Jag skulle nästan se det som en förmån att få en promenad på någon km. Det skulle jag betrakta som ej arbetstid. Åker jag o handlar för kund räkning så betalar de arbetstid (men jag tar sällan betalt för mer men jag har inte ROT heller). Min privata bil används för det och jag gör egna avdrag om jag kan (privat).
Jag har massor av bekanta med AB. Dock inga i byggbranschen. De flesta har kontor ”hemma”, och sen om de anlitas betraktas kundens adress som arbetsplats. Så den allra största majoriteten åker o bekostar hela transporten till kund på sin fritid, och betalar allt privat. Det är ovanligt med tjänstebil. Och väldigt ovanligt att kunden betalar den mer än indirekt då ABs vinst bekostat den. De flesta tar förmånlig utdelning och köper privat. Om saker ska levereras eller inköpas, ärenden göras mm så görs det på arbetstid. Men många förhandlar om sk hybrid arbete (ingen transport alls) och det är ju omöjligt för byggbranchen. Och jag tänker att företagsbil är vanligare i bygg. Ärenden mm är dock ovanligt för mig. Men som hantverkare borde man kunna köpa och leverera material en gång till kund och sen ha det där? Har man lite erfarenhet av det man bygger så borde man klara av 2-4 resor till bygghandel på 4-5 veckor? Många varuhus levererar hem? Det är väl en väldigt rimlig lösning utifall parkering saknas?
I dyra innerstan kan det kosta 120kr/dag att parkera bilen i garage. 2500kr då totalt. Jag skulle tro Stockholm ligger högt. Men om det i Lund är dyrare så kanske man rimligtvis med bilkostnad o parkering kommer upp på 12000kr. Men det lät väldigt mycket.
Man får verkligen prioritera sina rörelser för att orka med.
Att lämna sitt material hos kunden som du nämner hjälper föga. Man behöver ju även tillgång till alla verktyg som är i bilen.
Det går inte att tömma hela bilen på verktyg som kanske inte ens behövs.
Du får ursäkta men jag har ingen aning om vad du försöker säga eller vad det har med hantverkares körersättning och parkeringsavgifter att göra.C ChristianSch skrev:
Om du slutar parkera och bete dig som ett barn tror jag att du hade fått mer respekt 👍Paul-Staffanstorp skrev:Sluta nu vara så himla lättkränkt och öppna ögonen istället och inse att du haft fel hela tiden och även nu för jag är inte alls ute efter att förminska och trycka ner någon utan vill bara att ni ska inse att ni omvandlat allting det handlade om till något helt annat och dessutom var mitt inlägg skrivet med glimten i ögat om du sett och förstått smileyna på slutet av meningen. 😱😎
Ett tips från mig till dig....
Ansvar och hänsyn. Prova det!👏☺️
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Som sagt... öppna ögonen och inse att du också är ute och cyklar pådriven av Byggis1976 påhitt 🙃👎Farstatjej90 skrev:
Du kan ju börja med att läsa mitt senaste inlägg #190 !!!
JAG parkerar rätt och JAG debiterar inga p-böter !
Redigerat:
Allvetare
· Södermanland
· 89 inlägg