Globetrot Byggis1976 skrev:
Klar att kund ska betala för arbete. Men parkering var det vi diskuterade. Jag har inte påstått annat.
Inte?
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag tycker principiellt inte att man ska debitera kund för saker företag kan dra av som företag (avdragsgillt).
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inte?
Klippt ur sitt sammanhang det var i alla fall inte så jag menade.
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Det är som sagt 4 men dessvärre kommer jag inte kunna ”bevisa” något eftersom fakturorna inte är specade så.
Sorry
Skulle ha varit svar till Start 79 och inte till dig
Tar inte bort mitt inlägg eftersom det kan bli fel
Ber om ursäkt
 
S start79 skrev:
Hänger inte riktigt med i vad som diskuteras men påminner mig om en offert jag fick nyligen där snickaren ville ha 1000 kr i parkeringskostnad (för att parkera på min villatomt). Utöver det tog han 1000 kr/h (efter ROT) för arbetet, 1500 kr i milersättning, 5000 kr för servicebil och 3500 kr för sophanteringen (som mest skulle bestå av några förpackningar).
Snickare som gjorde eljobb?
Var det någon multihantverkare du anlitat?
Ladda upp faktura, är du snäll men maska företagsnamnet.
Du har blivit blåst 😡
 
U Uffe A skrev:
Snickare som gjorde eljobb?
Var det någon multihantverkare du anlitat?
Ladda upp faktura, är du snäll men maska företagsnamnet.
Du har blivit blåst 😡
Var står det att det var el jobb?
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
TS verkar inte förstå innebörden av avdragsgill och verkar kontinuerligt missa poängen. Till TS: innan du ber andra att bete sig bättre så kanske det är läge att titta i spegeln och försöka förstå vad som skapat frustrationen?

I klartext: När erkänt välutbildade/välrespekterade medlemmar påpekar att man är ute och cyklar, ja då brukar det ligga något i det. Problemet är att idag är det inte PK att kalla en idiot för idiot.
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Sorry
Skulle ha varit svar till Start 79 och inte till dig
Tar inte bort mitt inlägg eftersom det kan bli fel
Ber om ursäkt
Ingen fara alls…
 
C
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag försöker. Men du måste förstå att jag svarar på frågor o saker i tråden. Det gäller inte dig specifikt. Jag ska svara på det jag tror du hakar upp sig på.

1. Ok, vi drar ner inkomst till 100kkr/mån. 625kr/t ex moms - normalt arvode? Se bild!

[bild]

Som företagare bör du ha vinst. Hur den kommer till är lite olika. Ganska ofta kommer det från påslag på timtaxa/arvode mot lön. Se bild. Om en hantverkare i exemplet tar 35000kr/mån (ingångslön i Stockholm verkar vara ca 31kkr) finns ca 30kkr kvar. Per månad. Mycket! Det täcker en hel del från bilar, semester, verktyg mm. Och jag hoppas åtminstone 5% är vinst. På de timpenningar jag ser finns således marginaler. Det i sig är bra. Om saker är avdragsgillt är det inte så dyrt för bolaget. Staten betalar dem inte, du DRAR av dem så du får indirekt pengar kvar i ditt AB.

SÅ min poäng men mina inlägg är att du får göra mycket i ett AB…du får köpa en miljonbil, representera, boka konferens resor till Thailand och göra ganska mycket va du vill faktiskt!. Du kan ge dig själv present kort när du fyller jämt på att köpa 3 kostymer om du vill. MEN ….detta tycker jag är sådant man bekostar från vinst! Man lägger inte på det på kundfakturor. Det jag tycker var magstarkt var just p-bot (men även trängselskatten och kötid)
Om företagaren fakturerar 100 000 kr, har lokalkostnader om 15 000 kr/månad, betalar för redovisningstjänster 1000 kr/månad, telefon, internet mm, 1000 kr/månad, porto 500 kr/månad, bankkostnader 1000 kr/månad, köper nödvändiga verktyg, maskiner, arbetskläder, skyddsutrustning osv. för i genomsnitt 5000 kr/månad, försäkringskostnader som täcker lokaler, olycksfall, dödsfall, ansvar osv, 2000 kr/månad och därutöver har utgifter för att åka och räkna på jobb, tid för att lämna offertar osv om ca 1500 kr/månad, så får du ju minska de där 100 000 kr med 28 000 kr.

Du lever i en drömvärld i din uträkning, eftersom du uppenbarligen tror att ett företag inte har några som helst övriga kostnader, då du satt upp dem som 0 kr.

Företagaren har alltså utgifter enligt räkneexemplet om 28 000 kr, varje månad, året om, oavsett om det kommer in några jobb eller inte. Företagets kostnader är lika höga även när företagaren tar semester och inte drar in en endaste krona till företaget.
 
  • Gilla
  • Älska
Funkis701 och 2 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Var står det att det var el jobb?
Läs inlägg #138
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
P Pluto11 skrev:
Jesus. Jag måste bara in och kommentera.
Anledning till att man tar bilen till arbetsplatsen just inom bygg är enkel, du behöver ha med dig 500 000 prylar, skruv, etc. Varje dag kostar denna bilen i leasing + bensin, eventuella parkeringsavgifter, skatter mm. På detta har en byggare igång 2-5 byggen för att få det effektivt då andra kategorierer såsom målare, elektriker mm måste kunna komma till.
Dessa 500 000 sakerna måste åka med till nästa bygge. Ska de packas om och skickas med helikopter medans byggaren cyklar 17 mil?


Någon måste betala och rimligtvis kunden, annars kan kunden skaffa sig en egen bil och fixa allt själv.
650kr per dag exmoms, är normen iaf i Skåne att debitera, aldrig under mina 12 år har någon ifrågasatt det
Det jag besvarar är när det tillkommer trängselskatt på 100 kr, parkeringsavgift på 50 kr i timmen och böter på 1200 kr. Samt tidsspillan att sitta i bilkö en timme. Då föreslår jag att tänka utanför lådan och fundera på alternativ.

Helikopter blir det i skärgården och kostar extra. Kranbil om det är fem trånga trappor och ingen hiss. Vi pratar inte om 17 mil. Då är du varken kvar i Stockholm eller i Skåne.

Om du har 500 000 prylar i bilen hoppas jag att slippa betala tid för att du ska åka och handla varje dag så det kanske är effektivast. Ibland kanske effektivare att skicka med bud. Jag säger inte hur någon ska göra, utan ifrågasätter om dagens metod alltid är effektivast. Det tycks väldigt provocerande.

Ja kunden har ju ofta egen bil och kan själv hämta materiel han själv köpt billigare än från utföraren men det gillas ju ofta inte? Eller ska kunden göra jobbet själv också? Det gör jag och många intresserade härinne, men det är inte för alla.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
C ChristianSch skrev:
Om företagaren fakturerar 100 000 kr, har lokalkostnader om 15 000 kr/månad, betalar för redovisningstjänster 1000 kr/månad, telefon, internet mm, 1000 kr/månad, porto 500 kr/månad, bankkostnader 1000 kr/månad, köper nödvändiga verktyg, maskiner, arbetskläder, skyddsutrustning osv. för i genomsnitt 5000 kr/månad, försäkringskostnader som täcker lokaler, olycksfall, dödsfall, ansvar osv, 2000 kr/månad och därutöver har utgifter för att åka och räkna på jobb, tid för att lämna offertar osv om ca 1500 kr/månad, så får du ju minska de där 100 000 kr med 28 000 kr.

Du lever i en drömvärld i din uträkning, eftersom du uppenbarligen tror att ett företag inte har några som helst övriga kostnader, då du satt upp dem som 0 kr.

Företagaren har alltså utgifter enligt räkneexemplet om 28 000 kr, varje månad, året om, oavsett om det kommer in några jobb eller inte. Företagets kostnader är lika höga även när företagaren tar semester och inte drar in en endaste krona till företaget.
Nej, om du läser så lade jag 30,000kr/mån på övrigt.
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
C ChristianSch skrev:
Om företagaren fakturerar 100 000 kr, har lokalkostnader om 15 000 kr/månad, betalar för redovisningstjänster 1000 kr/månad, telefon, internet mm, 1000 kr/månad, porto 500 kr/månad, bankkostnader 1000 kr/månad, köper nödvändiga verktyg, maskiner, arbetskläder, skyddsutrustning osv. för i genomsnitt 5000 kr/månad, försäkringskostnader som täcker lokaler, olycksfall, dödsfall, ansvar osv, 2000 kr/månad och därutöver har utgifter för att åka och räkna på jobb, tid för att lämna offertar osv om ca 1500 kr/månad, så får du ju minska de där 100 000 kr med 28 000 kr.

Du lever i en drömvärld i din uträkning, eftersom du uppenbarligen tror att ett företag inte har några som helst övriga kostnader, då du satt upp dem som 0 kr.

Företagaren har alltså utgifter enligt räkneexemplet om 28 000 kr, varje månad, året om, oavsett om det kommer in några jobb eller inte. Företagets kostnader är lika höga även när företagaren tar semester och inte drar in en endaste krona till företaget.
Fast det där gäller bara enmansbolag som jag ser det?
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag tror att du behöver backa lite nu. Kan du försöka behandla medlemmar med respekt?
Men jisses då vad ni tar allt personligt och inte kan tyda smileysars betydelse... my god 🙈
 
  • Gilla
jysd
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
1 snickare, 1 elektriker, 1 plattsättare, 1 vvs. Såklart inte lika länge :)
...och totalt 67 arbetade timmar alla kategorier 👍👑🍾
 
P PHPersson skrev:
Fast det där gäller bara enmansbolag som jag ser det?
Nej det gäller i allra högsta grad AB. Lokalkostnaden blir utslagen per anställd såklart, men fler anställda brukar ju ge högre lokalkostnad också…

Det som inte nämns ovan är allt som behöver sättas undan för att täcka sjukdom. Arbetsgivaren står för den kostnaden första veckorna. Sen ska det ju gärna gå med vinst också så det finns buffert framåt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.