Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kul för er ju... blev säkert skitbra men frågan är vad som ingick i de 67h 😉
Ja och jag säger inte att det är normen men de som gjorde det var sjukt duktiga.

Regla, dra fram rör + bockfixturer + avlopp, sätta plywood + skivor, flytspackling, tätskikt, kakling, måla tak. Vad som inte ingick var salning + installation av komod, duschvägg etc.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Hänger inte riktigt med i vad som diskuteras men påminner mig om en offert jag fick nyligen där snickaren ville ha 1000 kr i parkeringskostnad (för att parkera på min villatomt). Utöver det tog han 1000 kr/h (efter ROT) för arbetet, 1500 kr i milersättning, 5000 kr för servicebil och 3500 kr för sophanteringen (som mest skulle bestå av några förpackningar).
 
  • Wow
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Ja och jag säger inte att det är normen men de som gjorde det var sjukt duktiga.

Regla, dra fram rör + bockfixturer + avlopp, sätta plywood + skivor, flytspackling, tätskikt, kakling, måla tak. Vad som inte ingick var salning + installation av komod, duschvägg etc.
Glömde att de satta spottar i taket också + övrig el. Men det var nog max en timma.
 
S start79 skrev:
Hänger inte riktigt med i vad som diskuteras men påminner mig om en offert jag fick nyligen där snickaren ville ha 1000 kr i parkeringskostnad (för att parkera på min villatomt). Utöver det tog han 1000 kr/h (efter ROT) för arbetet, 1500 kr i milersättning, 5000 kr för servicebil och 3500 kr för sophanteringen (som mest skulle bestå av några förpackningar).
För en dag?
 
P PHPersson skrev:
Ja och jag säger inte att det är normen men de som gjorde det var sjukt duktiga.

Regla, dra fram rör + bockfixturer + avlopp, sätta plywood + skivor, flytspackling, tätskikt, kakling, måla tak. Vad som inte ingick var salning + installation av komod, duschvägg etc.
Hur många var de hos dig de 67 timmarna 😉🙈
 
  • Gilla
Funkis701 och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Glömde att de satta spottar i taket också + övrig el. Men det var nog max en timma.
Snickare som gjorde eljobb?
Var det någon multihantverkare du anlitat?
Ladda upp faktura, är du snäll men maska företagsnamnet.
Du har blivit blåst 😡
 
  • Haha
  • Gilla
Funkis701 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hur många var de hos dig de 67 timmarna 😉🙈
1 snickare, 1 elektriker, 1 plattsättare, 1 vvs. Såklart inte lika länge :)
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ni är lika dåliga … ni är lika jäkla bitska…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Sluta nu vara så himla lättkränkt och öppna ögonen istället och inse att du haft fel hela tiden

Jag tror att du behöver backa lite nu. Kan du försöka behandla medlemmar med respekt?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
mickeforsberg och 2 till
  • Laddar…
C
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag kan försöka svara. Intressant diskussion.

Jag tycker principiellt inte att man ska debitera kund för saker företag kan dra av som företag (avdragsgillt). Sen beror det på vad som är avdragsgillt för bolaget, det kanske är bara viss %. Men principiellt tycker jag att även om företag ligger ute tills deklaration så bör de inte både få tillbaka pengar från staten och från kund. Men, som konstaterats gäller det såklart inte böter.
Lönekostnader är avdragsgilla för företaget.

Så då tycker du inte att de ska debiteras kunden heller?

Du kanske skulle ta en grundkurs i företagsekonomi.

Om företagaren debiterar kunden 1000 kr för arbete, så ska dessa 1000 kr täcka kostnader för lön för arbetstid, utgifter för kontor, verkstad, maskiner, verktyg och annat. Att kostnader för lön, lokalhyra, inköp av inventarier osv är avdragsgillt innebär inte att det är något som blir gratis för företagaren. Det innebär bara att det är den lilla nettovinsten som blir kvar efter att alla de kostnaderna är betalda som blir föremål för bolagsskatt. Dvs om tillåtna avdrag är 900 kr av fakturerade 1000 kr så blir skattebördan bara 20 kr och 60 öre istället för 206 kr. Företagaren blir ändå tvungen att betala lön, hyra, maskinkostnader osv.
På samma sätt är det med parkeringsavgifter och driftkostnad för bilar.

Företagaren får alltså inte tillbaka några pengar av staten. Det är bara skattebördan som minskar, precis på samma sätt som när du gör avdrag för räntor i din deklaration.
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Snickare som gjorde eljobb?
Var det någon multihantverkare du anlitat?
Ladda upp faktura, är du snäll men maska företagsnamnet.
Du har blivit blåst 😡
Om jag skrivit det så har jag skrivit fel, var elfirma med behörighet.
 
C ChristianSch skrev:
Lönekostnader är avdragsgilla för företaget.

Så då tycker du inte att de ska debiteras kunden heller?

Du kanske skulle ta en grundkurs i företagsekonomi.

Om företagaren debiterar kunden 1000 kr för arbete, så ska dessa 1000 kr täcka kostnader för lön för arbetstid, utgifter för kontor, verkstad, maskiner, verktyg och annat. Att kostnader för lön, lokalhyra, inköp av inventarier osv är avdragsgillt innebär inte att det är något som blir gratis för företagaren. Det innebär bara att det är den lilla nettovinsten som blir kvar efter att alla de kostnaderna är betalda som blir föremål för bolagsskatt. Dvs om tillåtna avdrag är 900 kr av fakturerade 1000 kr så blir skattebördan bara 20 kr och 60 öre istället för 206 kr. Företagaren blir ändå tvungen att betala lön, hyra, maskinkostnader osv.
På samma sätt är det med parkeringsavgifter och driftkostnad för bilar.

Företagaren får alltså inte tillbaka några pengar av staten. Det är bara skattebördan som minskar, precis på samma sätt som när du gör avdrag för räntor i din deklaration.
Klart att kund ska betala för arbete. Men parkering var det vi diskuterade. Jag har inte påstått annat.
 
  • Arg
  • Wow
Bebopbelula och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Avdragsgilla kostnader betyder inte att man slipper betala dem utan bara att man får betala dem med företagets pengar och inte behöver betala dem med skattade privata pengar. ;)
Det innebär med att de blir 30-50 % mindre än den faktiska kostnaden med.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hur många var de hos dig de 67 timmarna 😉🙈
Väldigt snyggt dock tycker jag.
 
  • Nyligen kaklade vita väggplattor med synliga fogar nära ett ofullständigt hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gråa klinkerplattor lagda i ett diagonalt mönster på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pluto11
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Om jag skrivit det så har jag skrivit fel, var elfirma med behörighet.
Ser fram emot att få se fakturan 😉
 
U Uffe A skrev:
Ser fram emot att få se fakturan 😉
Det är som sagt 4 men dessvärre kommer jag inte kunna ”bevisa” något eftersom fakturorna inte är specade så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.