29 652 läst · 99 svar
30k läst
99 svar
Hantverkare som klampar rätt in...
Har jag försvarat hembesök?trenchcoat skrev:Det låter för mig som en bedragare och två idioter har råkat i lu
Det spelar ingen roll över huvudtaget om det inte råder samsyn eller om fakturan inte har betalats.
Man gör inte ett hembesök till personen ifråga.
De kan skicka en påminnelsefaktura.
Sedan skicka ärendet till inkasso.
Vi bor i ett, fortfarande ganska, civiliserat land och det ska vi bevara så gott det går.
Men mellan raderna så verkar inte TS vara så ärlig heller så det underlättar att prata om saker man inte är överens om och sedan revidera fakturan efter det..
Sen handlar det som alltid om att alla goda beteenden behöver vara ömsesidiga. Man kan inte bara säga att andra ska göra rätt för sig utan att man själv gör det.R Rejäl skrev:
Det ligger lika mycket i deras skyldighet att diskutera till de når samsyn.
Ja det har du rätt i, läste i trådstarten att hantverkarna hade ringt ett antal gånger men jag kanske minns fel..trenchcoat skrev:
När du i ditt första inlägg enbart säger att kunden ska göra rätt för sig så är det i mina ögon att se mellan fingrarna kring de saltade timmar och kring hembesöket. Tycker att detta är betydligt mera problematiskt beteende än att inte betala en faktura. Sen har jag efterfrågat mer information, vet ju inte hur länge detta pågått, ts ger inte mycket information (kanske av en anledning).R Rejäl skrev:
Sedan så håller jag med om att kunden ska göra rätt för sig, det belopp som är rimligt ska givetvis betalas i tid även om det finns pågående diskussioner kring resterande belopp.
I sitt inlägg så använder TS inte ordet faktura. TS skriver också att "de hade ett väldigt märkligt sätt att ta betalt". Vill de ha betalt kontant?
Edit: Ser nu att "fakturorna" nämns
Redigerat:
Ingen aning du får fråga TS vad dom har varit överens om angående betalning..trenchcoat skrev:När du i ditt första inlägg enbart säger att kunden ska göra rätt för sig så är det i mina ögon att se mellan fingrarna kring de saltade timmar och kring hembesöket. Tycker att detta är betydligt mera problematiskt beteende än att inte betala en faktura. Sen har jag efterfrågat mer information, vet ju inte hur länge detta pågått, ts ger inte mycket information (kanske av en anledning).
Sedan så håller jag med om att kunden ska göra rätt för sig, det belopp som är rimligt ska givetvis betalas i tid även om det finns pågående diskussioner kring resterande belopp.
I sitt inlägg så använder TS inte ordet faktura. TS skriver också att "de hade ett väldigt märkligt sätt att ta betalt". Vill de ha betalt kontant?
Med tanke på tidigare trådar av TS tycks mycket av arbetena varit utförda i Juli. Kanske finns det en anledning till att hantverkarna tycker att det är dags att få betalt.
Kan även förstå om de tillslut gör hembesök om TS går under jorden, på samma sätt som han gjort o tråden.
Kan även förstå om de tillslut gör hembesök om TS går under jorden, på samma sätt som han gjort o tråden.
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg
Det kanske vore dags för hantverkaren att skriva en korrekt faktura, så kommer säkert betalningen. Och "hembesök" för skuldindrivning är knappast något som en seriös företagare sysslar med. Det finns en korrekt proccess med kronofogde osv. om du vill driva in en skuld.A AG A skrev:
Nu är det väl inte ett hembesök för skuldindrivning utan ett möte för att TS har begärt information om fakturan, att få förklaring av raderna. TS tycker sig inte se att de har gjort något med golvet, men kanske har TS bara missförstått vad de har gjort med golvet? Hantverkarna har ju försökt ringa i flera veckor och TS har låtit bli att svara.
Då känns det ändå från hantverkarnas sida normalt att försöka få till stånd ett möte på annat sätt än via telefon. De har ett telefonnummer där TS inte går att nå, adressen är den andra kontaktvägen.
Då känns det ändå från hantverkarnas sida normalt att försöka få till stånd ett möte på annat sätt än via telefon. De har ett telefonnummer där TS inte går att nå, adressen är den andra kontaktvägen.
Nja tyvärr finns det ju även många som aldrig ska betala en faktura och även om allt är precis som det ska så ska det prutas och diskuteras om priset fast det är helt enligt överenskommelse.
Många av oss vill göra rätt för oss och känns oss oskyldiga men det finns även den andra varianten på folk som alltid har pengar till nöjen men när man ska betala för utförda jobb så ska det alltid krånglas i oändlighet,,
Vilket för många företagare blir ett skit när en icke betalande kund för halva månaden såklart känns rejält i företagets plånbok.. är man då firma med bara sig själv eller enstaka anställda så svider dom pengarna på sista raden så fattas det ofta pengar då många av dessa små företag inte har några månaders omsättning på kontot utan det går lite månad för månad.
Betalar man då inget alls av notan så är det klart man som företagare funderar om det finns nån vettig orsak , som att folk ligger på sjukhus eller bortresta osv , så länge man inte är hotfull så är det inge fel att söka upp folk för att påminna om att det är dags att betala. särskillt när man inte får betalt alls och inga svar på olika kontaktförsök utan kunden gömmer sig med att inte svara och inte vara anträffbar.
Ja då blir det ettt besök och höra varför man inte betalar, för det normala är att kunden berättar att den är misnöjd eller vill skjuta upp betalningen av nån vettig orsak
Är man osense om en del av fakturan så bör ju resten betalas i tid enligt ursprunglig överenskommelse i det som är korrekt och färdigt och godkänt.
Det finns gott om svin även bland kunderna som inte har den normala att göra rätt för sig målsättningen. sen finns det såklart oseriösa hantverkare också..
Men det är inte bara gangsters och kriminella som söker upp en kund som inte betalar som gör sig oanträffbar via andra kontaktvägar.. Det är ofta effektivt att visa att det finns en person bakom fakturan och en vänlig det är dags att betala , här har du en till kopia på räkningen ifall den kommit bort i postgången elelr du har tappat bort den. dels är man säker att kund har fått räkningen och dels är man säker att denne inte ligger på sjukhus eller är bortrest eller liknande och det blir ofta en "oj jag har glömt ska fixa det"
folk som inte vill betala vill ju inte ha folk vid ytterdörren som vill ha betalt och det är ju lite pinsamt om nån ser eller hör.. men att tro att företagare inte någonsin använder denna metod för man själv anser den är omoralisk så är det nog dags att vakna och se till att inte ha skulder till folk..
Många av oss vill göra rätt för oss och känns oss oskyldiga men det finns även den andra varianten på folk som alltid har pengar till nöjen men när man ska betala för utförda jobb så ska det alltid krånglas i oändlighet,,
Vilket för många företagare blir ett skit när en icke betalande kund för halva månaden såklart känns rejält i företagets plånbok.. är man då firma med bara sig själv eller enstaka anställda så svider dom pengarna på sista raden så fattas det ofta pengar då många av dessa små företag inte har några månaders omsättning på kontot utan det går lite månad för månad.
Betalar man då inget alls av notan så är det klart man som företagare funderar om det finns nån vettig orsak , som att folk ligger på sjukhus eller bortresta osv , så länge man inte är hotfull så är det inge fel att söka upp folk för att påminna om att det är dags att betala. särskillt när man inte får betalt alls och inga svar på olika kontaktförsök utan kunden gömmer sig med att inte svara och inte vara anträffbar.
Ja då blir det ettt besök och höra varför man inte betalar, för det normala är att kunden berättar att den är misnöjd eller vill skjuta upp betalningen av nån vettig orsak
Är man osense om en del av fakturan så bör ju resten betalas i tid enligt ursprunglig överenskommelse i det som är korrekt och färdigt och godkänt.
Det finns gott om svin även bland kunderna som inte har den normala att göra rätt för sig målsättningen. sen finns det såklart oseriösa hantverkare också..
Men det är inte bara gangsters och kriminella som söker upp en kund som inte betalar som gör sig oanträffbar via andra kontaktvägar.. Det är ofta effektivt att visa att det finns en person bakom fakturan och en vänlig det är dags att betala , här har du en till kopia på räkningen ifall den kommit bort i postgången elelr du har tappat bort den. dels är man säker att kund har fått räkningen och dels är man säker att denne inte ligger på sjukhus eller är bortrest eller liknande och det blir ofta en "oj jag har glömt ska fixa det"
folk som inte vill betala vill ju inte ha folk vid ytterdörren som vill ha betalt och det är ju lite pinsamt om nån ser eller hör.. men att tro att företagare inte någonsin använder denna metod för man själv anser den är omoralisk så är det nog dags att vakna och se till att inte ha skulder till folk..
Moderator
· Stockholm
· 52 838 inlägg