O oliven1 skrev:
då måste ändå betala den summan som är korrekt, har du inte gjort det så ju du med kriminell.
och hantverkarna har de facto rätt att du inte betalt.
Ts har krävt redogörelse för timmarna och det är här det blir problem.
Alla ska klart göra rätt för sig i alla led, däremot klampa in i någons hem är trots allt hemfridsbrott och kan polisanmälas.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
då måste ändå betala den summan som är korrekt, har du inte gjort det så ju du med kriminell.
Nej, framförallt blir man inte kriminell för att man vägrar betala en faktura, inte ens om den är korrekt.

Men hantverkarna är skyldiga att redovisa arbetet till en sådan nivå att beställaren kan bedöma korrektheten i fakturan. Kommer det då en redovisning med flera uppenbara fel, så får hantverkaren rätta redovisningen, som beställare är du inte skyldig att betala en spänn förrän hantverkaren ger dig en korrekt redovisning.

Sedan är det väl kanske en relativt pragmatisk väg frammåt att betala för de delar av redovisningen som man solklart kan vara överens om.

Detta att du som beställare måste betala den "ostridiga delen av en faktura handlar om när det är fel i stil med att det debiterats för tilläggsarbeten som inte har beställts, eller som borde ingå i ett avtalat fast pris. Då måste du betala för det som HAR beställts, eller det avtalade priset, så får man tvista om resten Men innan det finns en korrekt redovisning av vad som gjorts, så finns det heller inget underlag att betala på.

Men att anmäla hantverkaren för bedrägeri kommer inte att ge något. Du kommer aldrig att kunna bevisa ett uppsåt. Ärliga misstag vid fakturering är väldigt vanliga, och sedan kommer det säkert in en hel del uppsåtliga misstag också, men att bevisa vad som är gjort med uppsåt och vad som är ärliga misstag går inte. Och jag tror det är bra om man som beställare förutsätter att misstag är ärliga misstag så länge det inte är mer än uppenbart att någon försöker lura mig.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
C Confused64 skrev:
Det stämmer inte, oavsett om en dörr är olåst eller öppen så han man inte rätt att gå in i någons hem utan inbjudan. Om det rör sej om bostad vilket det i detta fall gjorde kan det klassas som hemfridsbrott enligt 4 kap 6 par 1 st brottsbalken.
Nej du hittar inget som ger dig den rätten.. men det är fel tanke..
Man lär fråga sig vad som krävs för att bli dömd för hemfridsbrott och vad som behöver uppfyllas för att nåt straff ska kunna ges för tilltaget...

Och vad det i andra fall hitintills har legat för nivå mellan när man blir dömd och inte..

Annars fastnar men i rätt meningslösa argumenteringar men blir det inget straff så är det inte mycket värt..

Jag skulle säga att det är jäkligt osannolikt att få dessa fällda för nåt alls under dessa premisser , utan dom är precis utanför straffbart, även om det är helt fel på alla vis moraliskt

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du känner att du ska polisanmäla det så gör det. Kanske blir en tankeställare för dessa hur de uppträder. Även om det inte lär leda till nåt mer....🤔
Problemet är att när polisanmälan inte leder till något så vet dom att de kan fortsätta göra så utan att polisen gör något.

Vad är det som är så farligt. Hantverkaren ställde sig i dörröppningen och ropade på TS, då dörren ändå stod öppen. Hade den inte stått öppen hade han väl bara ringt på.

Men det hör börjar likna tråden om den som inte spolade ner papper i toaletten. Med konstiga antagande om hur målaren skulle vara i maskopi med hantverkaren. Hur hantverkaren börjar ta på kniven. Samtidigt som TS vägrar nämna något om vad han/hon själv gjort, eller inte gjort. Inte heller särskilt mycket om vad som verkligen är fel på fakturorna.

• Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Staffan_V Staffan_V skrev:
Problemet är att när polisanmälan inte leder till något så vet dom att de kan fortsätta göra så utan att polisen gör något.
Hur vet du att en polisanmälan inte leder någonstans?
Det framgår inte heller om målaren kom tillbaka till lägenheten?
Gjorde han det så är han ett vittne.

Men han kanske lämnade dörren till lägenheten öppen och drog som en avlöning efter att ha öppnat porten och släppt in dessa argsinta herrar som fingrar på sina knivar.
Kom målaren inte tillbaka så är det väldigt uppenbart att de samarbetade.

GrandSoir GrandSoir skrev:
om en hantverkare skriver att hen lagt x timmar på ngt som inte alls stämmer som t ex tagit bort golv i köket, men golvet är kvar. Här har hantverkaren lämnat en detaljerad faktura men en massa saker stämmer inte utan är helt påhittade.
Då är det ju enkelt. Betala det som är gjort och betala inte det som inte är gjort.
Är pris inte specificerat så noggrant får du uppskatta👍

GrandSoir GrandSoir skrev:
Hej

Jag måste fråga, då jag funderar på att anmäla detta.

Vad som hänt mig är att jag hade ett par hantverkare A & B, hemma hos mig för ett tag sedan. De utförde ett par olika arbeten, men de hade ett väldigt märkligt sätt att ta betalt där jag ifrågasatte ett par olika poster. De försökte förklara på telefon, men jag köpte inte det riktigt, jag ville ha mer information.

Det gick ett par veckor där jag var väldigt sjuk och de ringde mig och frågade mig när de skulle få betalt. Jag förklarade att jag ville ha en skriftlig redogörelse för vad olika poster innebar.

Nu till det obehagliga….så jag är hemma och en målare är hemma hos mig och jobbar...han är på väg att slänga en massa skräp och öppnar därför min ytterdörr och låter den vara öppen medans han åker ner och upp för att slänga skräp. Målaren i fråga känner de andra hantverkarna är viktigt att poängtera.

Jag får ett samtal och börjar tala i telefonen...efter ett par minuter så hör jag att någon ropar mitt namn ifrån hallen.
Där står nu hantverkare A & B, utan att jag bjudit upp dem eller in dem i min lägenhet. De börjar skälla ut mig och frågar varför jag inte betalar. Den ena killen håller på att ta på sin kniv lite lätt, säger ingenting, men jag känner ändå att det är obehagligt.
Jag säger till dem att jag väntar fortfarande på en förklaring, skriftligen om varför de tagit med vissa saker i fakturorna. Efter ett tag så lämnar de, men själva händelsen då.

1) Jag misstänker att A&B ringt och bestämt med målaren om att han skall öppna min dörr så de kommer åt mig hemma för att ta diskussionen. Varför skulle tajmingen vara så exakt för, målaren slängde sopor precis när de skulle komma hem till mig. I vanliga fall skulle de behöva ringa på porttelefonen utanför och jag bestämt om de fick komma in eller inte.

2) Får man verkligen göra så här, att man går in i en privatpersons lägenhet utan tillåtelse?

Jag gillar det inte alls och funderar på att anmäla det till polisen.
Låter som att du råkat på några halvkriminella skojare. Betala det du tycker är rimligt och bestrid resten så har du ryggen fri. Sedan polisanmäler du dem.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Det äter inte kriminellt att bestrida en faktura, såvida det inte är avsiktligt det aldrig betalas. Så länge man har en tvist om fakturan kan man vänta med att betala - om man ens om betalning tillkommer då ränta.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vad var avtalat från första början?
Fastpris eller rörligt

@GrandSoir

Du säger att de ropar från hallen, är de inne i lägenheten eller står de utanför? Om de är inne i lägenheten säger du uttryckligen till dom att lämna?

När du skriver "väldigt märkligt sätt att ta betalt på" vad menar du då? Är det betalmedlet som är konstigt eller beloppet? Vill de ha kontanter eller är det timmarna som är konstiga?

Har du fått en faktura? Vad var förfallodatumen och hur lång tid tog det innan de kom hem till dig?
Hur många timmar tycker du att de har rätt att få betalt för? Och hur många timmar håller du inne/har du betalat?

Vad har ni avtalat?

• Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Kan du förtydliga lite saker?
R Rejäl skrev:
Börja med att göra rätt för dig så ska du se att det löser sig😊
Var du A eller B? 🙂

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
R
trenchcoat trenchcoat skrev:
Kan du förtydliga lite saker?

Var du A eller B? 🙂
Man gör rätt för sig som kund!
Sedan är något otydligt så diskuterar man till man nåt en samsyn eller om inte så ska kunden betala det som är ok enligt kunden..
Inte hålla sig undan och andra dumheter som många försvarar här på tråden!

• Gilla
AG A
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
andra dumheter som många försvarar här på tråden!
Dumheter som att begära en begriplig faktura som omfattar arbete som faktiskt utförts, eller vad syftar du på?

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Sedan är något otydligt så diskuterar man till man nåt en samsyn eller om inte så ska kunden betala det som är ok enligt kunden..
Inte hålla sig undan och andra dumheter som många försvarar här på tråden!
Det spelar ingen roll över huvudtaget om det inte råder samsyn eller om fakturan inte har betalats.
Man gör inte ett hembesök till personen ifråga.
De kan skicka en påminnelsefaktura.
Sedan skicka ärendet till inkasso.
Vi bor i ett, fortfarande ganska, civiliserat land och det ska vi bevara så gott det går.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.