du kan avvakta att betal hela beloppet då ni inte är överens om enstaka delar.
du ska betala det ni är överens om och bestrida övrigt.
 
H hempularen skrev:
Var står det något sådant?
Kanske är överdrivet tolkat av mig. De har åtminstone sökt kontakt med TS via telefon innan de sökt kontakt på adressen, och TS säger sig ha varit sjuk ett par veckor och att det inte fungerade att förklara specen per telefon. Fungerar inte telefon så är det läge att ta ett möte.
 
P
A adron skrev:
Då känns det ändå från hantverkarnas sida normalt att försöka få till stånd ett möte på annat sätt än via telefon. De har ett telefonnummer där TS inte går att nå, adressen är den andra kontaktvägen.
Posten delar väl ut brev varannan dag fortfarande?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ja, vilket kombinerat med den nu 2-3 vardagars fördröjningen från att ett brev postas till att det alls kan delas ut innebär att det tar uppåt två veckor ”round trip” att kommunicera via post. Helt oanvändbart för alla praktiska fall av dubbelriktad kommunikation.
 
Nu är PostNord en konkurrent, men jag vill ändå försvara dem här. Antalet brev som delas ut i tid ligger nu runt 90% och för frimärkta brev är det två dagar.
 
H
Hep Hep skrev:
Nu är PostNord en konkurrent, men jag vill ändå försvara dem här. Antalet brev som delas ut i tid ligger nu runt 90% och för frimärkta brev är det två dagar.
I vissa delar av Sverige kanske. Posten har ett märkligt sätt att räkna procenten till deras fördel. Hade ingående samtal med Posten för en del år sedan men kommer inte ihåg hur de räknade men jag reagerade starkt då på deras sätt att räkna till sin fördel.
 
A adron skrev:
Helt oanvändbart för alla praktiska fall av dubbelriktad kommunikation.
Och ändå är detta den påbjudna och ofta enda vägen när det verkligen gäller väsentligheter... 😉
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Och ändå är detta den påbjudna och ofta enda vägen när det verkligen gäller väsentligheter... 😉
Nej man löser inte sådana höra saker via med att skicka brev utan hantverkaren gör sin faktura och sedan om kunden har frågor mm. så diskuterar man om dom och en ny faktura göra alternativt en kredit..
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och ändå är detta den påbjudna och ofta enda vägen när det verkligen gäller väsentligheter... 😉
Typiskt gäller det för enkelriktad kommunikation via skrivelser, som sedan hänvisar till telefon eller besök om det finns behov av diskussion och frågor/svar. Vilket verkar vara det som finns i denna tråds fall, svara på frågor om specifikationen.
 
H HEM2121 skrev:
I vissa delar av Sverige kanske. Posten har ett märkligt sätt att räkna procenten till deras fördel. Hade ingående samtal med Posten för en del år sedan men kommer inte ihåg hur de räknade men jag reagerade starkt då på deras sätt att räkna till sin fördel.
Nu vill jag inte sabba tråden och jag försvarar verkligen inte en konkurrent, men det är inte PN som själva bestämmer hur det ska räknas och redovisas. De har som många andra företag interna kvalitetstal som de skryter med om de kan, men när det handlar om just andelen brev i tid är det en del i deras samhällsuppdrag och där är det inte de som sätter reglerna.

Fast skit i posten. Den stora frågan är om hantverkarna får ta upp restiden och kostnad för servicebil för sitt hembesök.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej man löser inte sådana höra saker via med att skicka brev
Jag håller fullkomligt med dig om att det både bästa och vanligaste är att man pratar med varandra och når någon form av lösning som båda kan acceptera. Ibland lyckas dock tyvärr inte det och då är det i slutändan skriftliga handlingar som måste tas till...

Så att säga att skriftväxling är "helt oanvändbart för alla praktiska fall av dubbelriktad kommunikation" är ganska naivt.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller fullkomligt med dig om att det både bästa och vanligaste är att man pratar med varandra och når någon form av lösning som båda kan acceptera. Ibland lyckas dock tyvärr inte det och då är det i slutändan skriftliga handlingar som måste tas till...

Så att säga att skriftväxling är "helt oanvändbart för alla praktiska fall av dubbelriktad kommunikation" är ganska naivt.
Har aldrig brevväxlat med sådana hära saker kunden behöver acceptera möten där man förklarar och ger kunden chansen till sina synpunkter..
Oavsett om man inte gör det så träffas man ju i rätten och diskuterar om man inte kan mötas vid arbetsplatsen..
 
R Rejäl skrev:
kunden behöver acceptera möten
Kunden behöver definitivt inte acceptera några möten i sin bostad där motparten står och fingrar på sin kniv!
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Kunden behöver definitivt inte acceptera några möten i sin bostad där motparten står och fingrar på sin kniv!
Jag diskuterar inga knivar, utan vanligt diskussionsmöte även kallar byggmötet/ekonomimöte..
Kan han inte ha sådana möten så är han helt fel ute och bör göra allt själv och inte träffa människor alls och definitivt inte anlita hantverkare!
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
H
Hep Hep skrev:
Nu vill jag inte sabba tråden och jag försvarar verkligen inte en konkurrent, men det är inte PN som själva bestämmer hur det ska räknas och redovisas. De har som många andra företag interna kvalitetstal som de skryter med om de kan, men när det handlar om just andelen brev i tid är det en del i deras samhällsuppdrag och där är det inte de som sätter reglerna.

Fast skit i posten. Den stora frågan är om hantverkarna får ta upp restiden och kostnad för servicebil för sitt hembesök.
Nu är vi lite eller mycket från tråden, men vill ändå påpeka att PN inte sköter sitt uppdrag.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.