28 638 läst · 99 svar
29k läst
99 svar
Hantverkare som klampar rätt in...
Kanske är överdrivet tolkat av mig. De har åtminstone sökt kontakt med TS via telefon innan de sökt kontakt på adressen, och TS säger sig ha varit sjuk ett par veckor och att det inte fungerade att förklara specen per telefon. Fungerar inte telefon så är det läge att ta ett möte.H hempularen skrev:
Ja, vilket kombinerat med den nu 2-3 vardagars fördröjningen från att ett brev postas till att det alls kan delas ut innebär att det tar uppåt två veckor ”round trip” att kommunicera via post. Helt oanvändbart för alla praktiska fall av dubbelriktad kommunikation.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 920 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 920 inlägg
I vissa delar av Sverige kanske. Posten har ett märkligt sätt att räkna procenten till deras fördel. Hade ingående samtal med Posten för en del år sedan men kommer inte ihåg hur de räknade men jag reagerade starkt då på deras sätt att räkna till sin fördel.Hep skrev:
Nej man löser inte sådana höra saker via med att skicka brev utan hantverkaren gör sin faktura och sedan om kunden har frågor mm. så diskuterar man om dom och en ny faktura göra alternativt en kredit..Alfredo skrev:
Typiskt gäller det för enkelriktad kommunikation via skrivelser, som sedan hänvisar till telefon eller besök om det finns behov av diskussion och frågor/svar. Vilket verkar vara det som finns i denna tråds fall, svara på frågor om specifikationen.Alfredo skrev:
Nu vill jag inte sabba tråden och jag försvarar verkligen inte en konkurrent, men det är inte PN som själva bestämmer hur det ska räknas och redovisas. De har som många andra företag interna kvalitetstal som de skryter med om de kan, men när det handlar om just andelen brev i tid är det en del i deras samhällsuppdrag och där är det inte de som sätter reglerna.H HEM2121 skrev:
Fast skit i posten. Den stora frågan är om hantverkarna får ta upp restiden och kostnad för servicebil för sitt hembesök.
Jag håller fullkomligt med dig om att det både bästa och vanligaste är att man pratar med varandra och når någon form av lösning som båda kan acceptera. Ibland lyckas dock tyvärr inte det och då är det i slutändan skriftliga handlingar som måste tas till...R Rejäl skrev:
Så att säga att skriftväxling är "helt oanvändbart för alla praktiska fall av dubbelriktad kommunikation" är ganska naivt.
Har aldrig brevväxlat med sådana hära saker kunden behöver acceptera möten där man förklarar och ger kunden chansen till sina synpunkter..Alfredo skrev:Jag håller fullkomligt med dig om att det både bästa och vanligaste är att man pratar med varandra och når någon form av lösning som båda kan acceptera. Ibland lyckas dock tyvärr inte det och då är det i slutändan skriftliga handlingar som måste tas till...
Så att säga att skriftväxling är "helt oanvändbart för alla praktiska fall av dubbelriktad kommunikation" är ganska naivt.
Oavsett om man inte gör det så träffas man ju i rätten och diskuterar om man inte kan mötas vid arbetsplatsen..
Jag diskuterar inga knivar, utan vanligt diskussionsmöte även kallar byggmötet/ekonomimöte..Alfredo skrev:
Kan han inte ha sådana möten så är han helt fel ute och bör göra allt själv och inte träffa människor alls och definitivt inte anlita hantverkare!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 920 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 920 inlägg
Nu är vi lite eller mycket från tråden, men vill ändå påpeka att PN inte sköter sitt uppdrag.Hep skrev:Nu vill jag inte sabba tråden och jag försvarar verkligen inte en konkurrent, men det är inte PN som själva bestämmer hur det ska räknas och redovisas. De har som många andra företag interna kvalitetstal som de skryter med om de kan, men när det handlar om just andelen brev i tid är det en del i deras samhällsuppdrag och där är det inte de som sätter reglerna.
Fast skit i posten. Den stora frågan är om hantverkarna får ta upp restiden och kostnad för servicebil för sitt hembesök.