27 616 läst · 99 svar
28k läst
99 svar
Hantverkare som klampar rätt in...
Ja tydligenAlfredo skrev:
Eller så hade snickaren samma bälte på sig som vid prisförfrågan och vid arbete men då upplevdes det inte som ett hot..
Men nu när man har dåligt samvete och kanske har undvikit att prata om det och kanske inte svarar på andra kontaktsätt så är det ens eget samvete som talar....
Eller så är dom medvetet hotfulla och tycker att det man är överens om kan betalas..
Inte helt solklart vart sanningen och verkligheten ligger...
Men ett upplevt hot är inte alltid nödvändigtvis menat som ett hot, eller därifrån tillräckligt tydligt för att kunna bevisas i en rättssal och leda till en påföljd/ straff.
Anmäla hemfridsbrott/olaga tvång. Dock svårt att styrka om du inte har något mer än ditt ord som styrker att dom varit där. Eventuellt målaren då som kan va vittne.GrandSoir skrev:Hej
Jag måste fråga, då jag funderar på att anmäla detta.
Vad som hänt mig är att jag hade ett par hantverkare A & B, hemma hos mig för ett tag sedan. De utförde ett par olika arbeten, men de hade ett väldigt märkligt sätt att ta betalt där jag ifrågasatte ett par olika poster. De försökte förklara på telefon, men jag köpte inte det riktigt, jag ville ha mer information.
Det gick ett par veckor där jag var väldigt sjuk och de ringde mig och frågade mig när de skulle få betalt. Jag förklarade att jag ville ha en skriftlig redogörelse för vad olika poster innebar.
Nu till det obehagliga….så jag är hemma och en målare är hemma hos mig och jobbar...han är på väg att slänga en massa skräp och öppnar därför min ytterdörr och låter den vara öppen medans han åker ner och upp för att slänga skräp. Målaren i fråga känner de andra hantverkarna är viktigt att poängtera.
Jag får ett samtal och börjar tala i telefonen...efter ett par minuter så hör jag att någon ropar mitt namn ifrån hallen.
Där står nu hantverkare A & B, utan att jag bjudit upp dem eller in dem i min lägenhet. De börjar skälla ut mig och frågar varför jag inte betalar. Den ena killen håller på att ta på sin kniv lite lätt, säger ingenting, men jag känner ändå att det är obehagligt.
Jag säger till dem att jag väntar fortfarande på en förklaring, skriftligen om varför de tagit med vissa saker i fakturorna. Efter ett tag så lämnar de, men själva händelsen då.
1) Jag misstänker att A&B ringt och bestämt med målaren om att han skall öppna min dörr så de kommer åt mig hemma för att ta diskussionen. Varför skulle tajmingen vara så exakt för, målaren slängde sopor precis när de skulle komma hem till mig. I vanliga fall skulle de behöva ringa på porttelefonen utanför och jag bestämt om de fick komma in eller inte.
2) Får man verkligen göra så här, att man går in i en privatpersons lägenhet utan tillåtelse?
Jag gillar det inte alls och funderar på att anmäla det till polisen.
Varför är jag inte ärlig menar du?R Rejäl skrev:
Jag har spelat in målaren som är vittne, han har erkännt att de var där, men väldigt tyst när jag frågade om killarna ringt honom för att kolla att jag var hemma. Att stampa in och skrika att man rövknullar dem för att man inte betalt och bestridit är inte ok. De är några riktiga skurkar.
Att de skulle helt random skulle åka hem till mig när min dörr stod vidöppen och de kom in från gatan, vilket kräver kod nyckel eller att de ringer mig så jag öppnar via mobilen, är ossanolikt. De hade definitivt tajmat med målaren då de kunde komma in.
Nu ljuger dem och säger att de gjort en massa saker som de inte gjort då jag kan se det med mina ögon.
De har koll på vad jag jobbar med och antar att de kan suga ut pengar från mig. Därför skall man aldrig berätta vad man jobbar med.
De säger att jag inte har tillräckliga bevis för att bestrida😂
Om de skriver att de gjort en sak men jag ser att det INTE är gjort, vad fan tänker de då? Det är ju inte gjort, varför försöka ljuga om skriva att man lagt 10tim på det.
Jag blir så äcklad. Kan man inte anmäla dessa för bedrägeri/utpressning?! Vem som helst får väll inte hitta på fakturor
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 826 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 826 inlägg
Jag är inte helt övertygad. Om dessa typer är kompis med målaren och de är besvikna för att du inte har betalat (rätt eller fel) så skulle väl inte målaren göra jobb för dig?GrandSoir skrev:
Låter lite avancerat när du dels beskyller målaren för att släppt in dom , men samtidigt vill att han ska vittna för din fördel i en rättsal..
inte för att vara otrevlig men jag skulle gissa att han kommer ha glömt allt den dagen det är upp i rätten , OM det mot alla odds skulle lyckas. en anmälan är snabbt nedlagt oavsett målarens roll och sida av konflikten
Om han släppte in dom så är han ju redan "vän" med dom ,eller har iaf nån slags relation med dom... och vart hans lojalitet då mest troligt ligger torde vara enkelt att lista ut..
Såvida du inte har målaren hundra på din sida men då verkar det ju otroligt att han ens släppt in dom i första läget
inte för att vara otrevlig men jag skulle gissa att han kommer ha glömt allt den dagen det är upp i rätten , OM det mot alla odds skulle lyckas. en anmälan är snabbt nedlagt oavsett målarens roll och sida av konflikten
Om han släppte in dom så är han ju redan "vän" med dom ,eller har iaf nån slags relation med dom... och vart hans lojalitet då mest troligt ligger torde vara enkelt att lista ut..
Såvida du inte har målaren hundra på din sida men då verkar det ju otroligt att han ens släppt in dom i första läget
han är inspelad, där han bekräftar att de andra var på plats. Det räcker.P polaris78 skrev:Låter lite avancerat när du dels beskyller målaren för att släppt in dom , men samtidigt vill att han ska vittna för din fördel i en rättsal..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 826 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 826 inlägg
Ja, och då väljer han en som strular med betalning enligt hans vänner?GrandSoir skrev:
Intressant att titta lite på trådhistorik. Det har eftersökta advokater för tvist om badrum, strul med parkettgolv etc. Har du någon erfarenhet av någon hantverkare som faktiskt levererat?
med all vänlighet så att bevisa att dom var hem till dig är inte problemet, det i sig är inget brottGrandSoir skrev:
Om dom blev insläppta / gick in genom en öppen dörr så är det inte nog för hemfridsbrott tyvärr
Läser man några rättsfall i ämnet så är det mer än så som behövs för att bli fälld för hemfridsbrott.. antingen att man kvarstannar efter man blivit ombedd att gå eller ett högre krav än att kliva över en tröskel med en öppen dörr. Man behöver inte din tillåstelse att kliva över din tröskel.. ni har ju dessutom en affärsrelation vilket gör att ni har nå med varandra att göra och att dom söker upp dig i det fallet är inte ett brott helt enkelt..
Olaga hot nja troligen om du hade en opartisk mer som sett och hört att dom står och trummar på kniven och helst höra några regelrätta hot utalas men som jag förståt dig så är det bara dom hotande och du i lägenheten just då så plöstsligt står det ord mot ord och dom kan såklart hävda att dom inte hota dig så är dom 2 och du en så lite svårt läge att bevisa nåt. för förstod som att målaren inte är närvarande då..
Svårt läge du har i mina ögon inga så starka bevis som räcker för att få dom fällda för nåt och en ev polisanmälan skulle troligen snabbt läggas ned i brist på bevis..
om dom verkar farliga på riktigt så är det nog dags att betala den delen ni är överens om för att få det hela att lugna ner sig , och om dom inte vill tillhandahålla korrekta uppgifter ta in nån annan i samma bransch och värdera tiden och jobbet för att betala det som är färgigt och korrekt. så länge dom inte förstört nåt annat och dom har gjort en del jobb rätt och korrekt så kan man ju betala den delen av räkningen.
annars lär man få kolla över axeln för lång tid framöver , vilket iaf jag skulle tycka var drygt och troligen inte värt det
Och istället för en massa resor, vi vet ju alla vad det kostar med både bil, milersättning och timmar, så skickar man ärendet till inkasso/kronofogde.P polaris78 skrev:Nja tyvärr finns det ju även många som aldrig ska betala en faktura och även om allt är precis som det ska så ska det prutas och diskuteras om priset fast det är helt enligt överenskommelse.
Många av oss vill göra rätt för oss och känns oss oskyldiga men det finns även den andra varianten på folk som alltid har pengar till nöjen men när man ska betala för utförda jobb så ska det alltid krånglas i oändlighet,,
Vilket för många företagare blir ett skit när en icke betalande kund för halva månaden såklart känns rejält i företagets plånbok.. är man då firma med bara sig själv eller enstaka anställda så svider dom pengarna på sista raden så fattas det ofta pengar då många av dessa små företag inte har några månaders omsättning på kontot utan det går lite månad för månad.
Betalar man då inget alls av notan så är det klart man som företagare funderar om det finns nån vettig orsak , som att folk ligger på sjukhus eller bortresta osv , så länge man inte är hotfull så är det inge fel att söka upp folk för att påminna om att det är dags att betala. särskillt när man inte får betalt alls och inga svar på olika kontaktförsök utan kunden gömmer sig med att inte svara och inte vara anträffbar.
Ja då blir det ettt besök och höra varför man inte betalar, för det normala är att kunden berättar att den är misnöjd eller vill skjuta upp betalningen av nån vettig orsak
Är man osense om en del av fakturan så bör ju resten betalas i tid enligt ursprunglig överenskommelse i det som är korrekt och färdigt och godkänt.
Det finns gott om svin även bland kunderna som inte har den normala att göra rätt för sig målsättningen. sen finns det såklart oseriösa hantverkare också..
Men det är inte bara gangsters och kriminella som söker upp en kund som inte betalar som gör sig oanträffbar via andra kontaktvägar.. Det är ofta effektivt att visa att det finns en person bakom fakturan och en vänlig det är dags att betala , här har du en till kopia på räkningen ifall den kommit bort i postgången elelr du har tappat bort den. dels är man säker att kund har fått räkningen och dels är man säker att denne inte ligger på sjukhus eller är bortrest eller liknande och det blir ofta en "oj jag har glömt ska fixa det"
folk som inte vill betala vill ju inte ha folk vid ytterdörren som vill ha betalt och det är ju lite pinsamt om nån ser eller hör.. men att tro att företagare inte någonsin använder denna metod för man själv anser den är omoralisk så är det nog dags att vakna och se till att inte ha skulder till folk..
Enda anledningen att inte göra det är att man vet att man inte har gjort rätt och skulle förlora den vägen.
Även om man inte får dem fällda så kan det vara bra ifall det kommer in lite polisanmälningar på dem. Ifall de blir inblandade i något i framtiden så kanske gamla anmälningar får polisen att ta fallet på lite mer allvar. Sen kanske de också skärper sig lite ifall de vet att polisen har lite ögon på dem.P polaris78 skrev:
Ett stort problem i detta land är att folk blivit så rädda att de inte vågar göra något som innebär minsta risk. Våra förfäder skulle rotera i sina gravar ifall de såg vilka ynkryggar det blivit av svenskarna.P polaris78 skrev:
Edit
/ Moderator
Redigerat av moderator:
Jag Brukar undvika att kliva över gränsen till personangrepp. Argumentera gärna med hur man ser på saken, men undvik personangrepp är ett tips för framtiden..L lbgu skrev:Även om man inte får dem fällda så kan det vara bra ifall det kommer in lite polisanmälningar på dem. Ifall de blir inblandade i något i framtiden så kanske gamla anmälningar får polisen att ta fallet på lite mer allvar. Sen kanske de också skärper sig lite ifall de vet att polisen har lite ögon på dem.
Ett stort problem i detta land är att folk blivit så rädda att de inte vågar göra något som innebär minsta risk. Våra förfäder skulle rotera i sina gravar ifall de såg vilka ynkryggar det blivit av svenskarna.
Tror dom flesta på forumet håller med om det ,då tramsiga personangrepp sällan tillför nåt i argumenten..
Redigerat av moderator:
Med tanke på att du gav rådet att betala bara för att de var hotfulla så tycker jag inte min text på något sätt var ett övertramp. Ger man ett så dåligt råd så får man tåla lite kritik. Läs igenom vad du skrev en gång till så borde du förstå.P polaris78 skrev:
Du får nog läsa inlägget igen och gärna lite fler inlägg ovanför så du får ihop sammanhanget..L lbgu skrev:
Ts har ju uppenbarligen uppfattningen att dom var hotfulla och då låter det ju som han blivit skrämd av situationen. Om dom inte lyckats skrämmas så hade det ju förmodligen inte tolkats som ett hot alls...
Och mitt råd var inte att betala allt dom begär utan bara för dom delar där det är korrekt och rätt och riktigt och man är överens.
Det skulle troligen ha en lugnande effekt på situationen. Det är rent taktiskt och har ingenting med att vara ynkrygg eller inte..
utan det är för att minska risken för eskaling om man nu dragit slutsatsen att dom är beredda att gå längre än verbala hot.. Vilket man får anta eftersom dom lyckats få ts skärrad /skrämd eller vad man nu vill kalla det..