Viktigt att göra sin research på firman innan den anlitas. Säger inte att det inte gjorts här men det luktar oseriöst/obehagligt företag. Otrevligt besök oavsett om beställaren betalat eller inte.
Ring några referenser innan jobbet beställs, inte bara läsa några omdömen online. Mitt tips!

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
B
GrandSoir GrandSoir skrev:
Hej

Jag måste fråga, då jag funderar på att anmäla detta.

Vad som hänt mig är att jag hade ett par hantverkare A & B, hemma hos mig för ett tag sedan. De utförde ett par olika arbeten, men de hade ett väldigt märkligt sätt att ta betalt där jag ifrågasatte ett par olika poster. De försökte förklara på telefon, men jag köpte inte det riktigt, jag ville ha mer information.

Det gick ett par veckor där jag var väldigt sjuk och de ringde mig och frågade mig när de skulle få betalt. Jag förklarade att jag ville ha en skriftlig redogörelse för vad olika poster innebar.

Nu till det obehagliga….så jag är hemma och en målare är hemma hos mig och jobbar...han är på väg att slänga en massa skräp och öppnar därför min ytterdörr och låter den vara öppen medans han åker ner och upp för att slänga skräp. Målaren i fråga känner de andra hantverkarna är viktigt att poängtera.

Jag får ett samtal och börjar tala i telefonen...efter ett par minuter så hör jag att någon ropar mitt namn ifrån hallen.
Där står nu hantverkare A & B, utan att jag bjudit upp dem eller in dem i min lägenhet. De börjar skälla ut mig och frågar varför jag inte betalar. Den ena killen håller på att ta på sin kniv lite lätt, säger ingenting, men jag känner ändå att det är obehagligt.
Jag säger till dem att jag väntar fortfarande på en förklaring, skriftligen om varför de tagit med vissa saker i fakturorna. Efter ett tag så lämnar de, men själva händelsen då.

1) Jag misstänker att A&B ringt och bestämt med målaren om att han skall öppna min dörr så de kommer åt mig hemma för att ta diskussionen. Varför skulle tajmingen vara så exakt för, målaren slängde sopor precis när de skulle komma hem till mig. I vanliga fall skulle de behöva ringa på porttelefonen utanför och jag bestämt om de fick komma in eller inte.

2) Får man verkligen göra så här, att man går in i en privatpersons lägenhet utan tillåtelse?

Jag gillar det inte alls och funderar på att anmäla det till polisen.
Verkar ju inte vs helt reko från deras sida. Men inte från din egen sida heller. Börja betala det skäliga och diskutera resten.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Jo men de har skrivit 7tim på en dag där de påstår sig ha gjort xxx. Men detta är lögn 100% då det som de påstår inte syns. Har man så dåligt koll så man skriver hittepå timmar och hittepå aktivitet?! Är det inte sjukt.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Börja med att göra rätt för dig så ska du se att det löser sig😊
”Göra rätt för sig” personen i fråga har bett om en skriftlig förklaring av fakturan vilket man har rätt till.

• Gilla
Solvide och 7 till
  • Laddar…
P
Att klampa in hos nån när dörren står öppen för att söka dig och prata är inte straffbart inte innan du ber dem gå , först efter du bett dem att gå och dom kvarstannar som det ger nån ev effekt att ringa polis och anmäla som hemfridsbrott , men i praktiken så kommer ju deras ord stå mot ditt och dom gick igen när dom "pratat" färdigt.
Anmäler du så kommer det vara nedlagt innan dagen är slut , även om det såklart känns moraliskt fel att dom gör så. men det ramlar nog till precis utanför straffbart.
Men har dom som vana att hotfullt besöka kunder på det här viset så kan ju en anmälan ändå hjälpa i framtiden och det sänder ändå en viss signal.och att vissa även om det blir nedlagt behöver en markering att det inte är helt ok.
Men du kommer inte få rätt i en rättsal och få en ursäkt eller att dom blir bestraffade, den fantasin kan du nog glömma

Sen förstår jag helt att det inte känns bra och att det upplevs som ett hot, vilket troligen är precis vad dom ville uppnå,

oseriöst av en firma att hålla på med sånt här men dom är svåra att straffa när dom håller sig i det här gränslandet

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
I detta fall så har jag inte fått spec utan man har inte velat ge mig det.

Nu fick jag spec och upptäcker att poster är påhittade. Anmäla för bedrägeri?
Hej, jag undrar har du fått offerten innan bygget satt igång? Stämmer överens offerten och spec..innan du betalar? Mitt tips att du bör ta bilder innan, under renovering och slutresultatet. Då har du bevis vad de har gjort och inte gjort. Lycka till!

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
H
I detta fall så har jag inte fått spec utan man har inte velat ge mig det.

Nu fick jag spec och upptäcker att poster är påhittade. Anmäla för bedrägeri?
https://www.hallakonsument.se/kontakt/kontakta-oss/
Kontakta och rådfråga Hallo Konsument.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Att klampa in hos nån när dörren står öppen för att söka dig och prata är inte straffbart inte innan du ber dem gå , först efter du bett dem att gå och dom kvarstannar som det ger nån ev effekt att ringa polis och anmäla som hemfridsbrott , men i praktiken så kommer ju deras ord stå mot ditt och dom gick igen när dom "pratat" färdigt.
Anmäler du så kommer det vara nedlagt innan dagen är slut , även om det såklart känns moraliskt fel att dom gör så. men det ramlar nog till precis utanför straffbart.
Men har dom som vana att hotfullt besöka kunder på det här viset så kan ju en anmälan ändå hjälpa i framtiden och det sänder ändå en viss signal.och att vissa även om det blir nedlagt behöver en markering att det inte är helt ok.
Men du kommer inte få rätt i en rättsal och få en ursäkt eller att dom blir bestraffade, den fantasin kan du nog glömma

Sen förstår jag helt att det inte känns bra och att det upplevs som ett hot, vilket troligen är precis vad dom ville uppnå,

oseriöst av en firma att hålla på med sånt här men dom är svåra att straffa när dom håller sig i det här gränslandet
Står man och fingrar på en kniv och är dessutom förbannad då är det ett hot och bör anmälas.
Jag tror inte att du ska uttala dig om domstolarna beslut för det har du ingen aning om.

Det faktum att AoB tog kontakt med målaren som sedan släpper dem förvärrar och styrker hotbilden.

Det är förmodligen inte första gången som de tillämpar detta förfarande.

Skitstövlar växer numera på träd!

• Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Börja med att göra rätt för dig så ska du se att det löser sig😊
Det är väll ändå den som vill ha betalt som ska fakturera och ge uppgifter om fakturans delar först…. sen betalning eller bestridande

• Gilla
Solvide och 4 till
  • Laddar…
P
S Stegväxellåda skrev:
Står man och fingrar på en kniv och är dessutom förbannad då är det ett hot och bör anmälas.
Jag tror inte att du ska uttala dig om domstolarna beslut för det har du ingen aning om.

Det faktum att AoB tog kontakt med målaren som sedan släpper dem förvärrar och styrker hotbilden.

Det är förmodligen inte första gången som de tillämpar detta förfarande.

Skitstövlar växer numera på träd!
Har aldrig påstått att det varken är rätt eller lämpligt men skitsvårt att bevisa alla dom sakerna som gör saken värre...
1. Sambandet med målaren och att det var därför dom prata och därför dören var öppen precis..
2. Att det fanns en kniv med på plats och än mer att nån fingrade på den.. hantverkare brukar ha kniv i snickarbältet.. men att i efterhand få nån dömd för ev brott mot knivlagen... nej utan polis på plats eller opartiskt vittne.. lycka till att bevisa nåt..
3. Att dom ovälkomna besökarna lämnar platsen innan polis eller annat vittne kan intyga att dom är där och hotfulla,, nej vi pratade bara om kundens frågor om jobbet..Dörren råkade vara öppen så vi gick in...
blåneka funkar rätt bra , tyvärr . rejält jobbigt att få nån fälld under dessa premisser

DEt gränsar mot både olaga hot och hemfridsbrott men att uppnå sådan nivå så det går att bevisa i en rättsal Nej knappast troligt..

Förjävligt att slödder får hålla på javisst men , men anmäl och prova för all del.. men att få nån dömd för tilltaget är nog nära omöjligt då det är ord mot ord och alla kommer försöker göra klart att motparten är nära besläktad med jävulen eller nåt i den stilen och själv är man helt oskydig till allt, och det var motparten som var hotfull. ungefär så brukar det låta när sånt här i ovanliga fall ens leder till en intervju hos polisen, ofta läggs allt ner bara i brist på bevis även om det så finns på film..

Enda orsaken att anmäla är att det får viss tyngd om det är flera kunder till firman som råkar ut för samma typ av betende.

Men en sån anmälan har mest tyngd om den hade gjorts 30 sec efter dom gick därifrån och inte x dagar eller veckor senare, då låter det bara som man var lika goda kålsupare allihopa..

Att det är oseriösa skitstövlar som driver företag och ägnar sig åt sånt betende där är vi helt överens

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:

Det stämmer inte, oavsett om en dörr är olåst eller öppen så han man inte rätt att gå in i någons hem utan inbjudan. Om det rör sej om bostad vilket det i detta fall gjorde kan det klassas som hemfridsbrott enligt 4 kap 6 par 1 st brottsbalken.

• Gilla
Solvide och 6 till
  • Laddar…
C Confused64 skrev:
kan det klassas som hemfridsbrott enligt 4 kap 6 par 1 st brottsbalken.
Ett mycket stort "kan" anser jag. Om dörren står öppen, man har en relation med den boende och går in för att prata om den, så tvivlar jag starkt på att "tränger in" skulle anses uppfyllt.

Varmt välkommen till forumet hur som helst!

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Prio 1: Betala in det skäliga summan.

Är det gjord?

• Gilla
  • Arg
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Om du känt dig hotad ska du självklart göra en anmälan. Ingen seriös företagare klampar hem till en kund och bråkar. De skickar faktura och går sedan vidare med inkasso etc.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
S Stegväxellåda skrev:
Är det verkligen ett faktum? Det var väl en misstanke från TS.

Själv ser jag det som långsökt att A och B inte får betalt för utfört arbete utan att varna sin kompis målaren. Jag gissar att det var mer en slump att se kom förbi just när det stod öppet. De hade säkert bara tänkt komma förbi och prata och så råkade det vara öppet.
Men allt är bara spekulationer såklart, inte fakta.

Till TS: Du ska givetvis inte betala för arbete som inte utförts. Meddela bara att golvet som ni påstår att ni rivit ligger kvar så det är struket från fakturan. Sen betalar du de delar som stämmer. Glöm inte att restid bör vara med, inte bara tid på plats.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.