41 815 läst · 472 svar
42k läst
472 svar
handla av svenska internet butiker
Trustly, ett exempel bland flera, används i många webbutiker. Man registrerar sig inte hos dom. Man märker inte av att man betalar genom deras tjänst. Det är mer praktiskt att bara ha två parter i ett köp.tttomten skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 610 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 610 inlägg
Har redan svarat en gång men letat vidare.Isakare skrev:Har själv aldrig använt en delbetalning eller hamnat för indrivning så jag har ingen erfarenhet av det, men på en sida där jag handlat står det att fordran överlåts till Nordea finans.
"Vi erbjuder betalning mot Klarna faktura med 14 dagars betaltid. Det innebär att betaltiden räknas 14 dagar från den dagen då varan lämnar vårt lager och kunden erhåller ett leveransbesked till angiven mejladress. Ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas via mejl i samband med att ordern skickas från vårt lager. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Ingen fakturaavgift tillkommer. Pappersfaktura kan väljas efter slutfört köp mot en portokostnad på 5 kr.
Vår fordran överlåts till vår samarbetspartner Klarna AB, som i sin tur vidareöverlåter fordran till Nordea Finans Sverige AB (publ). Observera att det är väldigt viktigt att betalning sker till Nordeas bankgironummer eller plusgironummer som står angivet på fakturan"
I senaste aktuella kontovillkor hos Klarna står "Samtliga fordringar som Klarna får på Kredittagaren till följd av köp har överlåtits till Nordea Finans Sverige AB (publ).". Alltså förefaller detta stämma fortfarande. Har googlat en stund för att hitta en mer förklarande koppling men inte hittat något än. Hursomhelst verkar Nordea Finans AB fortfarande vara inblandad bakom kulisserna.
Kompletta paragrafen från villkor 2020:
1. Parter Parter i kreditavtalet är Kredittagaren och Kreditgivaren. Kredittagaren är personen som har ansökt om och beviljats en kredit (”Kredittagaren”). Kreditgivaren är Klarna Bank AB (publ), organisationsnummer 556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm. Klarna nås på telefonnummer 08-120 120 10, via e-postadress kund@klarna.se, eller via webbformuläret på hemsidan www.klarna.se. Klarna är en kreditgivare vars huvudsakliga verksamhet är att tillhandahålla finansiella tjänster. Klarna står under Finansinspektionens tillsyn (Box 7821, 103 97 Stockholm). Samtliga fordringar som Klarna får på Kredittagaren till följd av köp har överlåtits till Nordea Finans Sverige AB (publ).
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Då är absolut Nordea fortfarande inblandad i detta. För min del tycker jag det känns lite tryggare.MultiMan skrev:Har redan svarat en gång men letat vidare.
I senaste aktuella kontovillkor hos Klarna står "Samtliga fordringar som Klarna får på Kredittagaren till följd av köp har överlåtits till Nordea Finans Sverige AB (publ).". Alltså förefaller detta stämma fortfarande. Har googlat en stund för att hitta en mer förklarande koppling men inte hittat något än. Hursomhelst verkar Nordea Finans AB fortfarande vara inblandad bakom kulisserna.
Kompletta paragrafen från villkor 2020:
1. Parter Parter i kreditavtalet är Kredittagaren och Kreditgivaren. Kredittagaren är personen som har ansökt om och beviljats en kredit (”Kredittagaren”). Kreditgivaren är Klarna Bank AB (publ), organisationsnummer 556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm. Klarna nås på telefonnummer 08-120 120 10, via e-postadress kund@klarna.se, eller via webbformuläret på hemsidan www.klarna.se. Klarna är en kreditgivare vars huvudsakliga verksamhet är att tillhandahålla finansiella tjänster. Klarna står under Finansinspektionens tillsyn (Box 7821, 103 97 Stockholm). Samtliga fordringar som Klarna får på Kredittagaren till följd av köp har överlåtits till Nordea Finans Sverige AB (publ).
Vet inte hur man infogar en text.
Men en kommentar tidigare
"Det enda alternativet utan att blanda in en tredje part"
Hur gamla är ni egentligen?
En faktura från säljare till köpare......
Så fungerade det alltid förut o till största delen än mellan företag
Vad har kunden att vinna på en tredje part som skall tjäna pengar på transaktionen?
Men en kommentar tidigare
"Det enda alternativet utan att blanda in en tredje part"
Hur gamla är ni egentligen?
En faktura från säljare till köpare......
Så fungerade det alltid förut o till största delen än mellan företag
Vad har kunden att vinna på en tredje part som skall tjäna pengar på transaktionen?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Men du har fortfarande en tredje hand, Trustly. Du behöver inte registrera dig hos Klarna heller om du bara betalar med kort.a.o.f skrev:
Det är när det är någon form av kredit med du måste registrera dig.
Men är man så rädd för att registrera sig, då bör man undvika näthandeln helt. Eftersom man måste uppge leveransadress, mobilnummer och mail. åtminstone mail.
De allra flesta bolagen som Klarna är seriösa. Kan vara mer eller mindre smidiga. Men de luras inte med flit.
Men visst de vill alla tjäna pengar så som vi vill. Ingen av oss går väl å jobbar utan att få betalt på något sätt?
Klarna är svåra att undvika, fungerar för det mesta bra men är lite väl innovativa och Smoooth för min smak. Jag använder alltid faktura. och använder så få funktioner som möjligt.
Råkade för något år sedan ut för att mitt ordinarie bankkonto var ansluten till autogiro utan att jag medvetet valt och godkänt. Upptäckte plötsligt att Klarna reserverat belopp på mitt konto när jag valt att betala på sista betalningsdag enl faktura. Gillar inte tanken att Klarna har möjlighet att via autogiro tömma mitt bankkonto. Även om man försäkrar att man aldrig drar något utan mitt godkännande så fanns möjligheten innan jag skyndsamt makulerade medgivandet.
Har svårt att tro att enskilda banker har olika rutiner för autogiroanslutning eftersom autogiro administreras av Bankgiro.
Några synpunkter i övrigt
Är du ansluten till ”email connect” scannar Klarna av din inkorg i G-mail. Info finns på hemsidan men är inte helt lätt att hitta Man försäkrar att man bara använder shoppingrelaterad info. men möjlighet finns att läsa allt https://www.klarna.com/se/kundservice/csc/email-connect/
Funktionen ”Min Ekonoml” verkar också för integritetskränkande för min smak. ingen klar info på hemsidan innan man uppmanas trycka på knappen, men vad jag förstå innebär den att jag öppnar alla portar för info från banker och kreditinstitut till Klarna. Har inte lyckats hitta detaljerad info på hemsidan
Kommunikation med kundtjänst via Facebook är inte i min smak
Loggar jag in med bank-id på min ordinarie bank blir jag automatiskt utloggad efter fem minuters inaktivitet. När jag någon gång glömt att aktivt logga ut från Klarna har jag fortfarande varit inloggad efter ett dygn.
En bra funktion som finns men inte på något sätt marknadsförs aktivt är ”Verifiera köp med Bank-id” där varje enskilt köp kräver legitimation.
Råkade för något år sedan ut för att mitt ordinarie bankkonto var ansluten till autogiro utan att jag medvetet valt och godkänt. Upptäckte plötsligt att Klarna reserverat belopp på mitt konto när jag valt att betala på sista betalningsdag enl faktura. Gillar inte tanken att Klarna har möjlighet att via autogiro tömma mitt bankkonto. Även om man försäkrar att man aldrig drar något utan mitt godkännande så fanns möjligheten innan jag skyndsamt makulerade medgivandet.
Har svårt att tro att enskilda banker har olika rutiner för autogiroanslutning eftersom autogiro administreras av Bankgiro.
Några synpunkter i övrigt
Är du ansluten till ”email connect” scannar Klarna av din inkorg i G-mail. Info finns på hemsidan men är inte helt lätt att hitta Man försäkrar att man bara använder shoppingrelaterad info. men möjlighet finns att läsa allt https://www.klarna.com/se/kundservice/csc/email-connect/
Funktionen ”Min Ekonoml” verkar också för integritetskränkande för min smak. ingen klar info på hemsidan innan man uppmanas trycka på knappen, men vad jag förstå innebär den att jag öppnar alla portar för info från banker och kreditinstitut till Klarna. Har inte lyckats hitta detaljerad info på hemsidan
Kommunikation med kundtjänst via Facebook är inte i min smak
Loggar jag in med bank-id på min ordinarie bank blir jag automatiskt utloggad efter fem minuters inaktivitet. När jag någon gång glömt att aktivt logga ut från Klarna har jag fortfarande varit inloggad efter ett dygn.
En bra funktion som finns men inte på något sätt marknadsförs aktivt är ”Verifiera köp med Bank-id” där varje enskilt köp kräver legitimation.
Vad är problemet. Det står ju längst ner "Betala med kort" Du är en vuxen individ och har läskunskap.Nyfniken skrev:
Eller läser du inte genom avtal när du skriver på heller?
Du har ett aktivt val och kan betala om 14 dagar direkt utan kostnad. Eller betala direkt innan du får varan.
Mycket bra.
Man kan inte registrera sig hos t.ex. Trustly eller Swish. Man registrerar sig hos butiksägare och man behöver oftast inte ange sitt personnummer som hos klarna.B Byggdjuret skrev:Men du har fortfarande en tredje hand, Trustly. Du behöver inte registrera dig hos Klarna heller om du bara betalar med kort.
Det är när det är någon form av kredit med du måste registrera dig.
Men är man så rädd för att registrera sig, då bör man undvika näthandeln helt. Eftersom man måste uppge leveransadress, mobilnummer och mail. åtminstone mail.
De allra flesta bolagen som Klarna är seriösa. Kan vara mer eller mindre smidiga. Men de luras inte med flit.
Men visst de vill alla tjäna pengar så som vi vill. Ingen av oss går väl å jobbar utan att få betalt på något sätt?
Är personnummer ett problem nu också?a.o.f skrev:
Kolla in mrkoll.se där finns hela numret så akta dig för att uppge namnet för säkerhets skull.
Det tar tid att betala med Klarna för att man måste fylla i en massa uppgifter medan andra klickar man bara "betala". Varför dela med sig personnummret till tredjepart när banken redan personnummer och all annan info.FredrikR skrev:
Om man använder Klarna tex, regelbundet är uppgifterna förifyllda, eller så kommer allt upp när man skriver in e-post, telefon eller personnumret.a.o.f skrev:
Förmodligen "kakor" (cookies) som sparats på datorn/telefon.
Ja, den som tror att man kan hålla sitt personnummer hemligt har aldrig testat mrKoll. Ibland tycker jag att Sverige lämnar ut lite FÖR mycket uppgifter utan att tänka, och bara hänvisar till att det ju är offentliga data.hscn skrev:
- Jag måste erkänna att jag regelbundet gör köp via Klarna (har dock inget behov av deras kort) och det fungerar ypperligt med 2 veckors betalperiod. Kollar ngn gång i veckan och betalar snabbt via deras hemsida. Är noga att inte överskrida betalperioden för då blir det dyrt. Erkänner att jag helst går via Klarna då jag handlar på nätet. Klarna har en ypperlig kundtjänst - om något skulle strula.