41 808 läst · 472 svar
42k läst
472 svar
handla av svenska internet butiker
Nu handlade ju inte den ursprungliga trådstarten om klarna specifikt utan om betaltjänsterna som sådana.
Det är i mina ögon märkligt att läsa att så många känner sig manade att försvara ett stort finansbolag som inte tillför något annat till affären än att dom skall tjäna pengar på det faktum att kunden vill betala sin vara o detta till en helt meningslös mellanhand????
Det är i mina ögon märkligt att läsa att så många känner sig manade att försvara ett stort finansbolag som inte tillför något annat till affären än att dom skall tjäna pengar på det faktum att kunden vill betala sin vara o detta till en helt meningslös mellanhand????
Nä, det är inte riktigt sant. Det Klarna bl.a. fått mycket kritik för är att det i perioder har hänt oväntade saker när man väljer de olika betalningsalternativen. T.ex. öppnades under en period automatiskt ett Klarna-konto när man valde "Få först, Betala sen." och "Betala inom 14-dagar (0 SEK)" (dvs. det klassiska fakturaalternativet), och Klarna skickade ut ett kreditavtal för godkännande.B Byggdjuret skrev:
Klarna är Klarna, men utnyttjar vissa av Nordeas tjänster.Isakare skrev:
Verkligen inte. Jag använder Klarna rätt mycket (inte deras kredit dock) och Klarnakortet är jättebra vid utlandsresor. Jag förstår inte riktigt frågeställningen då jag alltid får en faktura/kvitto från bolaget jag handlat från via mail så visst har man full koll på var man handlat.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 610 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 610 inlägg
Jag bekämpar felaktig information i allmänhet. Gäller i alla sammanhang. Känner inget särskilt för Klarna mer än att deras tjänster underlättar min vardag. Väldigt långt från meningslöst.A aunnr1 skrev:Nu handlade ju inte den ursprungliga trådstarten om klarna specifikt utan om betaltjänsterna som sådana.
Fick det välformulerat förklarat för mig av en trovärdig person, att Klarna var en del av Nordea finans.MultiMan skrev:
Men jag drar tillbaka mitt påstående efter ha googlat i ämnet, KLARNA ÄR INTE NORDEA.
Det är om man inte betalar eller väljer delbetalning som man får Nordea Finans som part.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 914 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 914 inlägg
Är nöjd med Klarna, man får en orderbekräftelse från den handeln som man beställt ifrån, när faktura via email kommer från Klarna står det ju vad fakturan avser.A aunnr1 skrev:Är det någon som jag som böjar välja bort företag som använder sig av betaltjänster typ klarna, svea ekonomi o allt vad dom nu heter
Förut när man bestäälde något så fick man en faktura av det företag man handlat av o i dom flesta fall så framgick det väldigt tydligt vad o vem man handlat av.
Nu vet man knappt vad man betalar för o till vem, betal alternativen är väldigt ofta inte möjliga att använda, jag brukar försöka direkt betala men när man försökt tre gånger så blir man less o tar en faktura som ibland visar sig vara flera olika fakturor där man inte riktigt vet vad o varför.
Jag vill helst handla av svenska handlare ännu hellre lokala men här så är det ofta inte möjligt.
Är det någon annan som upplever detta.
Är det kredit är Klarna snabba med en kreditfaktura eller ny rättad faktura.
SVEA är jag inte nöjd med.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 610 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 610 inlägg
Det stämmer inte heller utom möjligen i särskilda, specifika fall. Jag har Klarna delbetalning till och från och har aldrig haft Nordea som partner.Isakare skrev:
Betalar du inte hamnar du hos Segoria. Klarna-ägt inkassobolag.
Mitt enda klagomål om klarna är att det är alldeles för bra i de butiker som integrerat deras system...
Det går för fort att beställa och helt plötsligt sitter man där med en https://www.verktygsproffsen.se/arb...ankar/arbetsbankar/dewalt-dwe74911-arbetsbord sen man råkat se ett tips i verktygstråden om såg. 3 musklick sen är den på väg
Annars förstår jag inte hur man kan klaga på de? De gånger det är något strul med leverans eller så så kan man ju bara gå in och senarelägga betalningen med ett klick utan att behöva motivera det på något sätt. De gånger man själv har lyckats strula till det är deras kundtjänst nog den bästa jag pratat med. Hade råkat beställa lite mycket "villhöver" prylar nu under coronan och råkade kopiera fel OCR nummer till två av de. Fick först ett mail om att jag betalat för mycket och skulle gå in och lösa hur jag ville ha pengarna tillbaka. Innan jag hunnit göra det fick jag även brev hem om missad betalning på en. Efter lite undersökning så konstaterade jag att jag måste skrivit fel OCR då alla belopp var betalda i tid men det var ju lite många samtidigt. En snabb chat med kundtjänst så löstes ju det och givetvis behövde jag inte betala någon påminnelseavgift trots att det ju uppenbarligen var mitt fel.
Så jag har definitivt inget att klaga på om klarna. Men givetvis, är man dum nog att tro att man kan strunta i betalningen och få låg ränta på kredit så får man ju skylla sig själv. Som med allt annat så ska man ju inte betala något med pengar man inte har om man inte vet vad det innebär och man har råd.
Det går för fort att beställa och helt plötsligt sitter man där med en https://www.verktygsproffsen.se/arb...ankar/arbetsbankar/dewalt-dwe74911-arbetsbord sen man råkat se ett tips i verktygstråden om såg. 3 musklick sen är den på väg
Annars förstår jag inte hur man kan klaga på de? De gånger det är något strul med leverans eller så så kan man ju bara gå in och senarelägga betalningen med ett klick utan att behöva motivera det på något sätt. De gånger man själv har lyckats strula till det är deras kundtjänst nog den bästa jag pratat med. Hade råkat beställa lite mycket "villhöver" prylar nu under coronan och råkade kopiera fel OCR nummer till två av de. Fick först ett mail om att jag betalat för mycket och skulle gå in och lösa hur jag ville ha pengarna tillbaka. Innan jag hunnit göra det fick jag även brev hem om missad betalning på en. Efter lite undersökning så konstaterade jag att jag måste skrivit fel OCR då alla belopp var betalda i tid men det var ju lite många samtidigt. En snabb chat med kundtjänst så löstes ju det och givetvis behövde jag inte betala någon påminnelseavgift trots att det ju uppenbarligen var mitt fel.
Så jag har definitivt inget att klaga på om klarna. Men givetvis, är man dum nog att tro att man kan strunta i betalningen och få låg ränta på kredit så får man ju skylla sig själv. Som med allt annat så ska man ju inte betala något med pengar man inte har om man inte vet vad det innebär och man har råd.
Har själv aldrig använt en delbetalning eller hamnat för indrivning så jag har ingen erfarenhet av det, men på en sida där jag handlat står det att fordran överlåts till Nordea finans.MultiMan skrev:
"Vi erbjuder betalning mot Klarna faktura med 14 dagars betaltid. Det innebär att betaltiden räknas 14 dagar från den dagen då varan lämnar vårt lager och kunden erhåller ett leveransbesked till angiven mejladress. Ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas via mejl i samband med att ordern skickas från vårt lager. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Ingen fakturaavgift tillkommer. Pappersfaktura kan väljas efter slutfört köp mot en portokostnad på 5 kr.
Vår fordran överlåts till vår samarbetspartner Klarna AB, som i sin tur vidareöverlåter fordran till Nordea Finans Sverige AB (publ). Observera att det är väldigt viktigt att betalning sker till Nordeas bankgironummer eller plusgironummer som står angivet på fakturan"
Jag har aldrig någonsin använt några andra alternativ hos Klarna än betalt direkt med kort.tttomten skrev:
Och vad gäller din andra kommentar så kan i alla fall jag tycka att det som ska vara överst, och förvalt, är att betala direkt för det man köpt, utan att blanda in en mellanhand som erbjuder sina "tjänster".
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Nordea var delägare förut. Om jag minns rätt.
Men inga av dessa betalningstjänster är. Väl värdelösa?
Dessa är bra för både kund och näthandel. Tack vare dessa kan man betala när man fått varan.
Jag kan absolut inte se några nackdelar. En fördel är att man kan handla mot faktura. Det har man oftast inte möjlighet att erbjuda som näthandel.
Så det är absolut positivt.
Varför skulle det vara ett problem?
Men inga av dessa betalningstjänster är. Väl värdelösa?
Dessa är bra för både kund och näthandel. Tack vare dessa kan man betala när man fått varan.
Jag kan absolut inte se några nackdelar. En fördel är att man kan handla mot faktura. Det har man oftast inte möjlighet att erbjuda som näthandel.
Så det är absolut positivt.
Varför skulle det vara ett problem?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 610 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 610 inlägg
Klarna fick egen banklicens 2017 och jag har inte sett något med Nordea på länge. Kan du istället visa mig aktuella villkor från Klarna själva? Jag blir gärna rättad om jag har fel i vad som gäller idag.Isakare skrev:Har själv aldrig använt en delbetalning eller hamnat för indrivning så jag har ingen erfarenhet av det, men på en sida där jag handlat står det att fordran överlåts till Nordea finans.
"Vi erbjuder betalning mot Klarna faktura med 14 dagars betaltid. Det innebär att betaltiden räknas 14 dagar från den dagen då varan lämnar vårt lager och kunden erhåller ett leveransbesked till angiven mejladress. Ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas via mejl i samband med att ordern skickas från vårt lager. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Ingen fakturaavgift tillkommer. Pappersfaktura kan väljas efter slutfört köp mot en portokostnad på 5 kr.
Vår fordran överlåts till vår samarbetspartner Klarna AB, som i sin tur vidareöverlåter fordran till Nordea Finans Sverige AB (publ). Observera att det är väldigt viktigt att betalning sker till Nordeas bankgironummer eller plusgironummer som står angivet på fakturan"
Portokostnad på 5kr? Känns som att ditt exempel är väldigt gammalt.
Älsklingen Per Bolund har ju redan drivit igenom detta och de första 10 gångerna jag använde Klarna efter det så var förstahandsvalet betala direkt utan faktura.Nyfniken skrev:
Men det enda alternativet att inte blanda in någon annan part är att betala kontant. Och då kan du inte handla på nätet så det alternativet finns inte ens föreslaget.Nyfniken skrev:
I alla andra alternativ måste du få någon typ av mellanhand, bara att välja fritt. Jag väljer alltid kreditkortet.