Nyfniken Nyfniken skrev:
Jo det gör jag, men det är bra uppenbart att du inte gör det.

Akademibokhandeln får vara kund hos Klarna.
Jag vill inte vara det.

Jag kan inte vara tydligare än såhär.

Om Akademibokhandeln i sin relation med Klarna behöver dela med sig av mina uppgifter till Klarna så är det fritt fram.

Jag vill inte ha Klarnas namn på mitt kontoutdrag. Jag vill inte ha ett konto hos Klarna. Om det strular med leveransen så vill jag ringa Akademibokhandeln. Om det strular med betalningen vill jag ringa Akademibokhandeln. Vill de kontakta mig så vill jag att kontakten kommer från Akademibokhandeln.

Sen får Akademibokhandeln och Klarna skicka mitt namn, adress, kortnummer, köphistorik mm bäst de vill, det rör mig inte ryggen.

Edit: Av någon outgrundlig anledning så lyckas du och några till få det här till att jag är rädd för att någon ska få tag på mina uppgifter. Eller att specifikt Klarna skulle göra det. Det är för mig ett mysterium. Kanske är det för att det figurerar en och annan foliehatt här och ni buntar ihop mig med dem, vad vet jag.
Nu verkar du ha nyktrat till!
Akademibokhandeln har valt att låta en extern firma för ta han om deras betalningar. Du är fortfarande kund hos Akademibokhandeln först. Får du inte din bok så, är det dessa då. Bråkar med. När du betalar med ditt kort så lagras de. Uppgifter som. Behövs hos klarna. Dock kommer det stå klarna på kontoutdraget. Det beror på att det är dessa som utför betalningen. Nu verkar det som att det står båda namnen på kontoutradraget.
Men är det jobbiga att det står klarna på utdraget?
Är anda företag bättre?
Eller vi du inte att ska veta att du använder klarna?
 
B Byggdjuret skrev:
Det beror på att det är dessa som utför betalningen. Nu verkar det som att det står båda namnen på kontoutradraget.
Men är det jobbiga att det står klarna på utdraget?
Är anda företag bättre?
Eller vi du inte att ska veta att du använder klarna?
Jag är inte dum i huvudet, jag förstår varför det står Klarna. (Det står bara Klarna). Om en månad, när jag tittar på mitt kontoutdrag så vill jag att det ska stå vart jag har handlat. Inte 20 rader med olika belopp som det alla står "Klarna" på. Det här är liksom inte ett tekniskt avancerat problem, men de i den här branschen har valt att fokusera på sig själva i stället för på slutkunden.

Om jag gör ett impulsköp i jobbet, där jag behöver kvitto på grejerna. Då vill jag köpa, få kvittot, och lämna in det så jag kan släppa den biten och gå vidare i livet. Det är de som ska lösa det så att jag får ett kvitto på ett smidigt sätt. Inte pracka på mig en massa kryckiga lösningar som gör det jobbigt för mig.

Det är ju precis av den här anledningen jag inte handlar av företag som använder Klarna. Dum som jag var trodde jag att de inte kunde misslyckas med det här om jag var noga och tittade tre gånger extra så att det inte stod Klarna bredvid det betalalternativ jag valde. Men vad hände? Inget kvitto. En länk till en sida med inloggning med BankID.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Jag har ett annat litet problem som gäller Klarna, får flertalet mailfakturor och annat per vecka som gäller en annan person och vet inte hur jag skall få ordning på detta.
Var inte så förtjust i Klarna innan och är det definitivt inte nu.
 
MultiMan
Du ska givetvis kontakta Klarna och förklara att du får någon annans fakturor i mailen.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag är inte dum i huvudet, jag förstår varför det står Klarna. (Det står bara Klarna). Om en månad, när jag tittar på mitt kontoutdrag så vill jag att det ska stå vart jag har handlat. Inte 20 rader med olika belopp som det alla står "Klarna" på.
Det där få du gåpå din bank om, hos SHB så står det ”K*säljföretaget”
Skärmdump av transaktionshistorik med datum, butiksnamn och belopp på bankutdrag.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Om jag gör ett impulsköp i jobbet, där jag behöver kvitto på grejerna. Då vill jag köpa, få kvittot, och lämna in det så jag kan släppa den biten och gå vidare i livet. Det är de som ska lösa det så att jag får ett kvitto på ett smidigt sätt. Inte pracka på mig en massa kryckiga lösningar som gör det jobbigt för mig.
I första mejlet från Klarna så finns en länk till ”fakturan” från säljföretaget. Hos mig står det att fakturan är betald fastän jag inte har betalat Klarna än.
Skärmdump av en elektronisk faktura med förfallodatum, summa att betala, betalningsalternativ och plussgiroinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
För din är nog kontanter det ända som fungerar. Du slipper lämna ut massa uppgifter om dig själv.
Men gäller ändå att vara yttersta försiktig med kontanter i hänseende av integritet. Är man inte varsam kan stora mängder DNA medfölja.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Du ska givetvis kontakta Klarna och förklara att du får någon annans fakturor i mailen.
Hur många gånger skall jag göra detta för att det skall fungera?:)
Har pratat med flertalet personer på Klarna men enligt dessa så är det tydligen jag som äger problemet.
 
  • Ledsen
a.o.f
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I första mejlet från Klarna så finns en länk till ”fakturan” från säljföretaget.
Ja, det kanske det gör hos dig. Det gör det inte hos mig. Om du läser #330 så ser du att jag klippt in hela texten.

"Betalsätt: Klarna
Klicka här för att se och genomföra din betalning.
"
 
ceson ceson skrev:
Hur många gånger skall jag göra detta för att det skall fungera?:)
Har pratat med flertalet personer på Klarna men enligt dessa så är det tydligen jag som äger problemet.
Vad händer om du ’bara’ skiter i fakturorna?

Jag förstår att det är störande att få någon annans post men vad skulle hända om du skiter i dom? Jagar Klarna dig, måste du bestrida etc?
Gissar att det är olämpligt att spärra avsändaren då du riskerar att inte få din post.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Vad händer om du ’bara’ skiter i fakturorna?

Jag förstår att det är störande att få någon annans post men vad skulle hända om du skiter i dom? Jagar Klarna dig, måste du bestrida etc?
Gissar att det är olämpligt att spärra avsändaren då du riskerar att inte få din post.
Det händer inget mer än att det fortsätter att komma mail. Att blocka avsändaren var deras lösning på problemet men eftersom jag som många andra som handlar på nätet är ofrivillig kund hos Klarna och kan förvänta mig mail som faktiskt är ämnade för mig så är ju det ingen väg jag vill gå.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Du får kontakta Klarna igen och var mer påstridig. Självklart är det dom som ska lösa problemet.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
MultiMan
ceson ceson skrev:
Hur många gånger skall jag göra detta för att det skall fungera?:)
Har pratat med flertalet personer på Klarna men enligt dessa så är det tydligen jag som äger problemet.
Jaha, varför berättade du inte det? Gissningslek?

Exakt vad sa Klarna? Någon person du känner till eller helt okänd?

Ändrade inlägget för att förtydliga. Det jag tänkte på först är att man oftast kan analysera mailet och få ut vilken adress som är den riktiga mottagaren innan det blev vidarebefordrat till dig. Om det är så att det verkligen är din adress som används för annans fakturor så skulle jag säga att det är Klarnas problem att kontakta personen det gäller och rätta till problemet.
 
Redigerat:
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag har försökt det mesta och pratat med
MultiMan MultiMan skrev:
Jaha, varför berättade du inte det? Gissningslek?

Exakt vad sa Klarna? Vem tillhör mailadressen? Någon du känner till eller helt okänd?
Ber så hemskt mycket om ursäkt, var inte min mening att skapa en gissningslek.I mitt huvud så var det ganska klart att första steget var att kontakta Klarna.
Mailadressen tillhör en för mig helt okänd person som förmodligen fått en bokstav fel i sin mailadress och jag har bett dem kontakta personen så att dem kan rätta till problemet, men hitintills har inget hänt.
Jag har pratat med flertalet i kundtjänsten och även deras överordnade men än så länge utan resultat.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Det händer inget mer än att det fortsätter att komma mail. Att blocka avsändaren var deras lösning på problemet men eftersom jag som många andra som handlar på nätet är ofrivillig kund hos Klarna och kan förvänta mig mail som faktiskt är ämnade för mig så är ju det ingen väg jag vill gå.
Expressen tar upp liknande problem. Borde minska risken att någon handlar på ditt konto.

– Till att börja med kan man gå in på Klarna och kryssa i att man måste identifiera sig med bank-ID för att kunna handla. Man behöver alltså själv aktivt gå in och lägga in den spärren mot köp utan bank-ID, säger hon.

7https://www.expressen.se/dinapengar/sa-latt-kapas-din-identitet-pa-klarna/
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Jag har försökt det mesta och pratat med

Ber så hemskt mycket om ursäkt, var inte min mening att skapa en gissningslek.I mitt huvud så var det ganska klart att första steget var att kontakta Klarna.
Mailadressen tillhör en för mig helt okänd person som förmodligen fått en bokstav fel i sin mailadress och jag har bett dem kontakta personen så att dem kan rätta till problemet, men hitintills har inget hänt.
Jag har pratat med flertalet i kundtjänsten och även deras överordnade men än så länge utan resultat.
Står inte personens namn och adress på fakturan? I så fall prova att skicka ett brev och upplys denne om den felaktiga mailadressen.

tillägg, kan ju vara så att denne är omedveten om felet och undrar varför hans fakturor inte kommer.
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.