Finns ett forum på FB för e-handlare, och Klarna har mycket trådar där, inte många som är positiva ska sägas. Framför allt är det kundtjänsten (för företag) som inte lever upp till ordet service. Det handlar om utbetalningar som dröjer månader, uppdateringar av ”kassan” som bollas runt utan beslut och andra saker som stör/förstör för företagaren. Finns inte i närheten av samma mängd klagomål mot de andra. Visst att klarna är ”störst”, men servicen verkar de ha klara problem med. Är det inte typ 100 positiva kommentarer väger inte upp 1 dålig?
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Jag har fått svar från Akademibokhandeln. Bifogat var ett Screenshot på någon form av ekonomisystem med mitt maskade kortnummer och texten "Orderbelopp, ej aktiverat: 688 kr"

Kundtjänst refererar till den här bilden som "bifogat i mejlet finner du ett mer komplett kvitto för ditt köp".

Har jag vidare frågor så är jag välkommen att kontakta Klarnas (!) kundtjänst.

Tack för den här tiden Akademibokhandeln!
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har fått svar från Akademibokhandeln. Bifogat var ett Screenshot på någon form av ekonomisystem med mitt maskade kortnummer och texten "Orderbelopp, ej aktiverat: 688 kr"

Kundtjänst refererar till den här bilden som "bifogat i mejlet finner du ett mer komplett kvitto för ditt köp".

Har jag vidare frågor så är jag välkommen att kontakta Klarnas (!) kundtjänst.

Tack för den här tiden Akademibokhandeln!
Bra att skiljer på klarna och Akademibokhandeln. Man kan Fundera på vad du sysslar med på Akademibokhandeln. Men även klarna
Ska det vara så svårt att få fram ett kvitto man har laglig rätt till
 
jackt jackt skrev:
Finns ett forum på FB för e-handlare, och Klarna har mycket trådar där, inte många som är positiva ska sägas. Framför allt är det kundtjänsten (för företag) som inte lever upp till ordet service. Det handlar om utbetalningar som dröjer månader, uppdateringar av ”kassan” som bollas runt utan beslut och andra saker som stör/förstör för företagaren. Finns inte i närheten av samma mängd klagomål mot de andra. Visst att klarna är ”störst”, men servicen verkar de ha klara problem med. Är det inte typ 100 positiva kommentarer väger inte upp 1 dålig?
Du har inte funderat på att om man startar en tråd om ett företag så är det oftast inte för att berätta hur bra de är

Jag har inte så stor erfarenhet av kundtjänst. Men det är näst intill omöjligt att chatta med dessa.
Hjälpen jag fick var korrekt.
Men nej jag skulle inte höja deras kundtjänst till skyarna. Det är respektlöst mot kunden att inte prioriterar bättre.
Du här rätt som du skriver 1 missnöjd kund blir flera missnöjda kunder.
1 nöjd kund ger bara en nöjd kund.
Nu är klarna störst. Därför syns de mest.
Jag föredrar klarna trots deras problem
 
B Byggdjuret skrev:
Ska det vara så svårt att få fram ett kvitto man har laglig rätt till
Jag tror helt enkelt att det är så att de har reserverat mina pengar och den riktiga debiteringen sker när Akademibokhandeln packat och skickat boken. Men i så fall så är det väl på sin plats att berätta det?

Hittills har jag bara fått vatten på min kvarn.

Jag svarade Akademibokhandeln att det är dem jag köpt en bok av och om jag har några frågor så kommer jag ringa dem, ingen annan.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tror helt enkelt att det är så att de har reserverat mina pengar och den riktiga debiteringen sker när Akademibokhandeln packat och skickat boken. Men i så fall så är det väl på sin plats att berätta det?

Hittills har jag bara fått vatten på min kvarn.

Jag svarade Akademibokhandeln att det är dem jag köpt en bok av och om jag har några frågor så kommer jag ringa dem, ingen annan.
Det där en intressant fundering.
Vad gäller? Du betalar till klarna.
Klarna står som avsändare.
Är det då klarna som ska fixa kvitto
Eller är det butiken?
De säljer egentligen mitt köp till klarna.
Jag vet faktiskt inte
 
Om jag refererar till hur det fungerar med Svea så är det inga problem för varken butiken eller Svea att ”tillverka” ett kvitto. Så fort en betalning görs (kort/faktura) så skickas alla orderrader (artikelnr, antal, produktnamn, pris osv) till Svea. Så de har all info om ordern också. Så de skulle/kan lätt göra ett kvitto. Har svårt att se att inte Klarna hämtar samma uppgifter. Det är ju de uppgifterna som ligger till grund för tex faktura, men finns även vid kortköp.
Att generera en pdf tar någon 10-dels sekund, så det kan heller inte vara problemet.
Jag tror de antagligen helt enkelt missat att lägga till den funktionen om man använder deras kort-tjänst (den utan Klarna-loggan)..

Att butiken inte kan leverera ett kvitto i pdf-format är ännu konstigare. De brukar alltid finnas inbyggt i e-handelsprogrammen (dock kan utseendet vara som hej-kom-och-hjälp-mig, men hellre det än ingenting.)
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Du har inte funderat på att om man startar en tråd om ett företag så är det oftast inte för att berätta hur bra de är.
Absolut. Så är det. Menade bara att allt negativt läggs på det tidigare och så växer spiralen.
Jag har ingen emot Klarna, jag handlar i klarna-affärer, men väljer aldrig Klarna-kontot.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Ser man på.

Från tidningen Market.

I morgon träder nya regler för betalningar online i kraft där kredit inte för vara det förvalda alternativet. Sedan lagen klubbades har antalet e-handlare som anslutit sig till Swish ökat med 50 procent.

[länk]
Problemet där är att tex Klarna inte tillåter andra betalsätt än sina egna i de flesta fall. Så det hjälper inte alltid. Även om jag tycker denna regel är bra att den kommer.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
jackt jackt skrev:
Problemet där är att tex Klarna inte tillåter andra betalsätt än sina egna i de flesta fall. Så det hjälper inte alltid. Även om jag tycker denna regel är bra att den kommer.
Jag skulle inte bli förvånad om inte swisch blir ett alternativ om än inte allt för lång tid. De måste hänga med. Hoppar man swish så riskerar man att hamna på efterkälken. För visso bygger mitt resonemang att swish fortsätter öka i populärigtet.
Dock tror jag inte att PayPal lär trilla in hos Klarna i första taget.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Det där en intressant fundering.
Vad gäller? Du betalar till klarna.
Klarna står som avsändare.
Är det då klarna som ska fixa kvitto
Eller är det butiken?
De säljer egentligen mitt köp till klarna.
Jag vet faktiskt inte
Det är det här som kallas att tillhandahålla en lösning. Företag som Akademibokhandeln skall göra det der bra på, dvs sälja böcker. Företag som Klarna skall göra det som de borde vara bra på, dvs infrastruktur för betalning. Eventuellt också webbutiker. För det flesta företag är det här med tekniken inte vad de lever på utan det skall finnas ett rätt litet antal plattformar för webbutiker och betaltjänster som får standardisera gränssnitten. Då ser man naturligtvis till att det även standardiseras hur ett kvitto skall se ut och vilken information (finns ju redan i webbutiken) som skall inkluderas.

Ledning - industrin har kört med M-systemet för gängor i rätt många år nu av samma skäl. Även saker som virke och skivmateriel är standardiserat för att man skall få det att flyta.
 
Man kan begära utdrag från Klarna med stöd av GDPR.

Såg en person som gjort detta och som försöker undvika klarna (men det är ju svårt som fallet med Akademibokhandeln).
Gissa hur lång PDF rapporten var?

320 sidor.....
 
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
M Mangan13 skrev:
Man kan begära utdrag från Klarna med stöd av GDPR.

Såg en person som gjort detta och som försöker undvika klarna (men det är ju svårt som fallet med Akademibokhandeln).
Gissa hur lång PDF rapporten var?

320 sidor.....
Det betvivlar jag starkt. Men jag tror på det när jag ser det.
Men att begära ut sina uppgifter enligt gdpr är ingen raketforskning. Bara skicka ett mail.
 
MultiMan
M Mangan13 skrev:
Gissa hur lång PDF rapporten var?
320 sidor....
.
Länk eller annan dokumentation som gör det trovärdigare än ditt ord vore bra.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.