41 769 läst · 472 svar
42k läst
472 svar
handla av svenska internet butiker
Finns ett forum på FB för e-handlare, och Klarna har mycket trådar där, inte många som är positiva ska sägas. Framför allt är det kundtjänsten (för företag) som inte lever upp till ordet service. Det handlar om utbetalningar som dröjer månader, uppdateringar av ”kassan” som bollas runt utan beslut och andra saker som stör/förstör för företagaren. Finns inte i närheten av samma mängd klagomål mot de andra. Visst att klarna är ”störst”, men servicen verkar de ha klara problem med. Är det inte typ 100 positiva kommentarer väger inte upp 1 dålig?
Jag har fått svar från Akademibokhandeln. Bifogat var ett Screenshot på någon form av ekonomisystem med mitt maskade kortnummer och texten "Orderbelopp, ej aktiverat: 688 kr"
Kundtjänst refererar till den här bilden som "bifogat i mejlet finner du ett mer komplett kvitto för ditt köp".
Har jag vidare frågor så är jag välkommen att kontakta Klarnas (!) kundtjänst.
Tack för den här tiden Akademibokhandeln!
Kundtjänst refererar till den här bilden som "bifogat i mejlet finner du ett mer komplett kvitto för ditt köp".
Har jag vidare frågor så är jag välkommen att kontakta Klarnas (!) kundtjänst.
Tack för den här tiden Akademibokhandeln!
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Bra att skiljer på klarna och Akademibokhandeln. Man kan Fundera på vad du sysslar med på Akademibokhandeln. Men även klarnaNyfniken skrev:Jag har fått svar från Akademibokhandeln. Bifogat var ett Screenshot på någon form av ekonomisystem med mitt maskade kortnummer och texten "Orderbelopp, ej aktiverat: 688 kr"
Kundtjänst refererar till den här bilden som "bifogat i mejlet finner du ett mer komplett kvitto för ditt köp".
Har jag vidare frågor så är jag välkommen att kontakta Klarnas (!) kundtjänst.
Tack för den här tiden Akademibokhandeln!
Ska det vara så svårt att få fram ett kvitto man har laglig rätt till
Ser man på.
Från tidningen Market.
I morgon träder nya regler för betalningar online i kraft där kredit inte för vara det förvalda alternativet. Sedan lagen klubbades har antalet e-handlare som anslutit sig till Swish ökat med 50 procent.
https://www.market.se/nyhet/rusning...uesday&utm_medium=email&utm_source=nyhetsbrev
Från tidningen Market.
I morgon träder nya regler för betalningar online i kraft där kredit inte för vara det förvalda alternativet. Sedan lagen klubbades har antalet e-handlare som anslutit sig till Swish ökat med 50 procent.
https://www.market.se/nyhet/rusning...uesday&utm_medium=email&utm_source=nyhetsbrev
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Du har inte funderat på att om man startar en tråd om ett företag så är det oftast inte för att berätta hur bra de ärjackt skrev:Finns ett forum på FB för e-handlare, och Klarna har mycket trådar där, inte många som är positiva ska sägas. Framför allt är det kundtjänsten (för företag) som inte lever upp till ordet service. Det handlar om utbetalningar som dröjer månader, uppdateringar av ”kassan” som bollas runt utan beslut och andra saker som stör/förstör för företagaren. Finns inte i närheten av samma mängd klagomål mot de andra. Visst att klarna är ”störst”, men servicen verkar de ha klara problem med. Är det inte typ 100 positiva kommentarer väger inte upp 1 dålig?
Jag har inte så stor erfarenhet av kundtjänst. Men det är näst intill omöjligt att chatta med dessa.
Hjälpen jag fick var korrekt.
Men nej jag skulle inte höja deras kundtjänst till skyarna. Det är respektlöst mot kunden att inte prioriterar bättre.
Du här rätt som du skriver 1 missnöjd kund blir flera missnöjda kunder.
1 nöjd kund ger bara en nöjd kund.
Nu är klarna störst. Därför syns de mest.
Jag föredrar klarna trots deras problem
Jag tror helt enkelt att det är så att de har reserverat mina pengar och den riktiga debiteringen sker när Akademibokhandeln packat och skickat boken. Men i så fall så är det väl på sin plats att berätta det?B Byggdjuret skrev:
Hittills har jag bara fått vatten på min kvarn.
Jag svarade Akademibokhandeln att det är dem jag köpt en bok av och om jag har några frågor så kommer jag ringa dem, ingen annan.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det där en intressant fundering.Nyfniken skrev:Jag tror helt enkelt att det är så att de har reserverat mina pengar och den riktiga debiteringen sker när Akademibokhandeln packat och skickat boken. Men i så fall så är det väl på sin plats att berätta det?
Hittills har jag bara fått vatten på min kvarn.
Jag svarade Akademibokhandeln att det är dem jag köpt en bok av och om jag har några frågor så kommer jag ringa dem, ingen annan.
Vad gäller? Du betalar till klarna.
Klarna står som avsändare.
Är det då klarna som ska fixa kvitto
Eller är det butiken?
De säljer egentligen mitt köp till klarna.
Jag vet faktiskt inte
Om jag refererar till hur det fungerar med Svea så är det inga problem för varken butiken eller Svea att ”tillverka” ett kvitto. Så fort en betalning görs (kort/faktura) så skickas alla orderrader (artikelnr, antal, produktnamn, pris osv) till Svea. Så de har all info om ordern också. Så de skulle/kan lätt göra ett kvitto. Har svårt att se att inte Klarna hämtar samma uppgifter. Det är ju de uppgifterna som ligger till grund för tex faktura, men finns även vid kortköp.
Att generera en pdf tar någon 10-dels sekund, så det kan heller inte vara problemet.
Jag tror de antagligen helt enkelt missat att lägga till den funktionen om man använder deras kort-tjänst (den utan Klarna-loggan)..
Att butiken inte kan leverera ett kvitto i pdf-format är ännu konstigare. De brukar alltid finnas inbyggt i e-handelsprogrammen (dock kan utseendet vara som hej-kom-och-hjälp-mig, men hellre det än ingenting.)
Att generera en pdf tar någon 10-dels sekund, så det kan heller inte vara problemet.
Jag tror de antagligen helt enkelt missat att lägga till den funktionen om man använder deras kort-tjänst (den utan Klarna-loggan)..
Att butiken inte kan leverera ett kvitto i pdf-format är ännu konstigare. De brukar alltid finnas inbyggt i e-handelsprogrammen (dock kan utseendet vara som hej-kom-och-hjälp-mig, men hellre det än ingenting.)
Absolut. Så är det. Menade bara att allt negativt läggs på det tidigare och så växer spiralen.B Byggdjuret skrev:
Jag har ingen emot Klarna, jag handlar i klarna-affärer, men väljer aldrig Klarna-kontot.
Problemet där är att tex Klarna inte tillåter andra betalsätt än sina egna i de flesta fall. Så det hjälper inte alltid. Även om jag tycker denna regel är bra att den kommer.a.o.f skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag skulle inte bli förvånad om inte swisch blir ett alternativ om än inte allt för lång tid. De måste hänga med. Hoppar man swish så riskerar man att hamna på efterkälken. För visso bygger mitt resonemang att swish fortsätter öka i populärigtet.jackt skrev:
Dock tror jag inte att PayPal lär trilla in hos Klarna i första taget.
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Det är det här som kallas att tillhandahålla en lösning. Företag som Akademibokhandeln skall göra det der bra på, dvs sälja böcker. Företag som Klarna skall göra det som de borde vara bra på, dvs infrastruktur för betalning. Eventuellt också webbutiker. För det flesta företag är det här med tekniken inte vad de lever på utan det skall finnas ett rätt litet antal plattformar för webbutiker och betaltjänster som får standardisera gränssnitten. Då ser man naturligtvis till att det även standardiseras hur ett kvitto skall se ut och vilken information (finns ju redan i webbutiken) som skall inkluderas.B Byggdjuret skrev:
Ledning - industrin har kört med M-systemet för gängor i rätt många år nu av samma skäl. Även saker som virke och skivmateriel är standardiserat för att man skall få det att flyta.
Man kan begära utdrag från Klarna med stöd av GDPR.
Såg en person som gjort detta och som försöker undvika klarna (men det är ju svårt som fallet med Akademibokhandeln).
Gissa hur lång PDF rapporten var?
320 sidor.....
Såg en person som gjort detta och som försöker undvika klarna (men det är ju svårt som fallet med Akademibokhandeln).
Gissa hur lång PDF rapporten var?
320 sidor.....
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det betvivlar jag starkt. Men jag tror på det när jag ser det.M Mangan13 skrev:
Men att begära ut sina uppgifter enligt gdpr är ingen raketforskning. Bara skicka ett mail.