41 766 läst · 472 svar
42k läst
472 svar
handla av svenska internet butiker
Så långt är vi överens.tttomten skrev:
En orderbekräftelse kan jag fixa på två röda. Två sekunder senare kan jag avbeställa grejerna, orderbekräftelsen har jag kvar.
Ett kvitto (eller faktura) är en annan sak.
Jag tror inte att vi kommer längre här. Jag vill fortfarande ha ett kvitto på min betalning till Akademibokhandeln. De där 600 (?) kronorna som Klarna (!) drog från mitt kort. Då när jag valde bort Klarna (!) och valde direktbetalning med kort.
Men vi får se vad deras kundtjänst säger i morgon. Jag har skrivit och frågat vart mitt kvitto är och varför Klarna har tagit mina pengar när jag valde att inte betala med dem.
Hur var det @GargamelSE, vad var det jag skulle se?G GargamelSE skrev:
Jag förstår vad du menar, men det är inte omöjligt.a.o.f skrev:
Huvudregeln är att ett momsavdrag skall styrkas av en faktura enligt momslagens definition, men det är tillåtet att använda annan dokumentation för att styrka avdraget om det finns "särskilda skäl" (ML 8 kap. 17§ 2 st.).
Det finns vissa situationer där det är väldigt svårt att få en faktura, tyvärr.
Ingen större större skillnad på orderbekräftelse med genomförd betalning eller faktura eller kvitto, varan kan avbeställas och underlaget användas av oärliga människor.Nyfniken skrev:Så långt är vi överens.
En orderbekräftelse kan jag fixa på två röda. Två sekunder senare kan jag avbeställa grejerna, orderbekräftelsen har jag kvar.
Ett kvitto (eller faktura) är en annan sak.
Jag tror inte att vi kommer längre här. Jag vill fortfarande ha ett kvitto på min betalning till Akademibokhandeln. De där 600 (?) kronorna som Klarna (!) drog från mitt kort. Då när jag valde bort Klarna (!) och valde direktbetalning med kort.
Men vi får se vad deras kundtjänst säger i morgon. Jag har skrivit och frågat vart mitt kvitto är och varför Klarna har tagit mina pengar när jag valde att inte betala med dem.
Ja det där med Akademibokhandeln verkar helskumt, lycka till och återkom gärna med hur det gick.
Ja men man får verkligen ha särskilda skäl och inte göra detta per slentrian.C cpalm skrev:Jag förstår vad du menar, men det är inte omöjligt.
Huvudregeln är att ett momsavdrag skall styrkas av en faktura enligt momslagens definition, men det är tillåtet att använda annan dokumentation för att styrka avdraget om det finns "särskilda skäl" (ML 8 kap. 17§ 2 st.).
Det finns vissa situationer där det är väldigt svårt att få en faktura, tyvärr.
Där måste jag nog få hålla på Klarna. Butiken har ju valt Klarna att hantera alla deras betalningar, även den rena kortbetalningen. Så att ”Klarna” tar pengarna är faktiskt helt korrekt.Nyfniken skrev:Jag tror inte att vi kommer längre här. Jag vill fortfarande ha ett kvitto på min betalning till Akademibokhandeln. De där 600 (?) kronorna som Klarna (!) drog från mitt kort. Då när jag valde bort Klarna (!) och valde direktbetalning med kort.
Men vi får se vad deras kundtjänst säger i morgon. Jag har skrivit och frågat vart mitt kvitto är och varför Klarna har tagit mina pengar när jag valde att inte betala med dem.
Sedan ska de egentligen inte ”ta pengarna”, de reserveras för att senare överföras. Så funkar det hos Svea i alla fall. Vi behöver aktivt godkänna betalningen innan vi får pengarna.
eller jag ändrar mig, det kan nog ibland stå butikens namn också..
Om jag ska behöva logga in på Klarna och bli kund där för att "hantera min betalning", då tycker jag nog att de gott kan ha den lilla Klarna-loggan på kortköpet också, så att jag kan välja en annan bokhandlare.jackt skrev:
Det är liksom inte raketkirurgi det här. Om man köper en bok på en bokhandel och betalar direkt med kort, då ska man få ett kvitto och på kontoutdraget ska det stå namnet på butiken man har handlat. Alla förstår det här.
Men det här är tydligen en teknisk utmaning som vida överstiger kompetensen hos de inblandade parterna.
Edit: En annan firma som har ungefär samma problem är iZettle, där det står "iZettle" på kontoutdraget i stället för namnet på den där man har handlat. Jag struntar väl i vad det stod på kortläsaren? Jag vill veta vilka som fick mina pengar den här månaden.
Jag håller med dig, menade bara att det är klarna som hanterar tjänsten. Tycker också att den rena kortbetalningen borde vara en egen "tjänst", att den skickar med pdfen vid bekräftelsen eller något sånt. Man har ju aktivt valt något som inte ska ha 100% klarna-konto. Vill jag ha kvitton samlade i en app, då väljer jag klarnas-korttjänst (tror det var första valet i min bild).
Här är det nog din kortgivande bank du ska angripa, inte Klarna.Nyfniken skrev:Det är liksom inte raketkirurgi det här. Om man köper en bok på en bokhandel och betalar direkt med kort, då ska man få ett kvitto och på kontoutdraget ska det stå namnet på butiken man har handlat. Alla förstår det här.
Men det här är tydligen en teknisk utmaning som vida överstiger kompetensen hos de inblandade parterna.
Edit: En annan firma som har ungefär samma problem är iZettle, där det står "iZettle" på kontoutdraget i stället för namnet på den där man har handlat. Jag struntar väl i vad det stod på kortläsaren? Jag vill veta vilka som fick mina pengar den här månaden.
Så här ser det ut hos mig.
Redigerat:
Nyfniken skrev:Om jag ska behöva logga in på Klarna och bli kund där för att "hantera min betalning", då tycker jag nog att de gott kan ha den lilla Klarna-loggan på kortköpet också, så att jag kan välja en annan bokhandlare.
Det är liksom inte raketkirurgi det här. Om man köper en bok på en bokhandel och betalar direkt med kort, då ska man få ett kvitto och på kontoutdraget ska det stå namnet på butiken man har handlat. Alla förstår det här.
Men det här är tydligen en teknisk utmaning som vida överstiger kompetensen hos de inblandade parterna.
Edit: En annan firma som har ungefär samma problem är iZettle, där det står "iZettle" på kontoutdraget i stället för namnet på den där man har handlat. Jag struntar väl i vad det stod på kortläsaren? Jag vill veta vilka som fick mina pengar den här månaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förlåt, men vad är det du har missat? Ganska tydligt att de använder sig av Klarna för all typ av betalning. Eller?
Får ni inte pengarna i samma ögonblick som kunden betalar? Så fungerar Paypal som vi har idag.Vi behöver inte godkänna betalningar de utförs direkt.jackt skrev:Där måste jag nog få hålla på Klarna. Butiken har ju valt Klarna att hantera alla deras betalningar, även den rena kortbetalningen. Så att ”Klarna” tar pengarna är faktiskt helt korrekt.
Sedan ska de egentligen inte ”ta pengarna”, de reserveras för att senare överföras. Så funkar det hos Svea i alla fall. Vi behöver aktivt godkänna betalningen innan vi får pengarna.
eller jag ändrar mig, det kan nog ibland stå butikens namn också..
Jo, så fort man genomför ett köp så får internetbutiken sina pengar, sedan ligger Klarna ute med pengarna, alltså Klarna köper ju fakturorna vilket naturligtvis internetbutikerna får betala en slant för.a.o.f skrev:
Nja. (Nu gäller detta Svea). Vi (e-handeln) måste godkänna betalningen oavsett om det är faktura eller kort. Vid godkännande så betalas pengarna ut dagen efter. Så om vi inte kan skicka en order direkt, får vi heller inga pengar. (Detta kan det finnas affärer som skiter i och godkänner en betalning innan leverans), men vi tycker kunden ska ha ”fått” sina produkter innan vi tar pengarna.
Alla betalningar har en ”kostnad” för oss.
Fakturor ”köps” av betalbolaget för en extra avgift.
Paypal är lite anorlunda. Högre avgift, men pengarna tillgängliga direkt. (Dock tar paypal en extra avgift om man ”löser” in för små summor.)
Swish, affären får pengarna direkt. Lägst avgifter.
Klarna har högre avgifter än Svea, och betalar ut pengarna en gång i veckan.
Alla betalningar har en ”kostnad” för oss.
Fakturor ”köps” av betalbolaget för en extra avgift.
Paypal är lite anorlunda. Högre avgift, men pengarna tillgängliga direkt. (Dock tar paypal en extra avgift om man ”löser” in för små summor.)
Swish, affären får pengarna direkt. Lägst avgifter.
Klarna har högre avgifter än Svea, och betalar ut pengarna en gång i veckan.
Också som ett förtydligande, Klarna har 2-3 olika checkout, v2, v3.
De ser lite olika ut så därav kan det vara skillnad på hur lätt det är att se de olika valen. Tror de har enklare moduler också, där man inte använder sig av deras ”klarna-konto”, men de är mycket ovanliga.
Svea har också en checkout liknande den hos klarna, men det är inget krav att använda, så tex vi använder de lösa delarna, därav att vi har lösa delar i kassan.
De ser lite olika ut så därav kan det vara skillnad på hur lätt det är att se de olika valen. Tror de har enklare moduler också, där man inte använder sig av deras ”klarna-konto”, men de är mycket ovanliga.
Svea har också en checkout liknande den hos klarna, men det är inget krav att använda, så tex vi använder de lösa delarna, därav att vi har lösa delar i kassan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Många klagomål på internetköp är att de inte drar pengarna direkt utan kunden måste hela tiden hålla koll på att summan finns på kontot tills det det dras. Jag tror att de allra flesta kunderna vill betala direkt. Klarnas utbetalning en gång i veckan är inte bra för likviditeten. Sakna betalning 1 till 7 dagar fyra gånger i månaden är väldigt mycket pengar.jackt skrev:Nja. (Nu gäller detta Svea). Vi (e-handeln) måste godkänna betalningen oavsett om det är faktura eller kort. Vid godkännande så betalas pengarna ut dagen efter. Så om vi inte kan skicka en order direkt, får vi heller inga pengar. (Detta kan det finnas affärer som skiter i och godkänner en betalning innan leverans), men vi tycker kunden ska ha ”fått” sina produkter innan vi tar pengarna.
Alla betalningar har en ”kostnad” för oss.
Fakturor ”köps” av betalbolaget för en extra avgift.
Paypal är lite anorlunda. Högre avgift, men pengarna tillgängliga direkt. (Dock tar paypal en extra avgift om man ”löser” in för små summor.)
Swish, affären får pengarna direkt. Lägst avgifter.
Klarna har högre avgifter än Svea, och betalar ut pengarna en gång i veckan.