tttomten tttomten skrev:
Är det en reklamation så är det inget problem.
Och vad säger Skatteverket när du ska dra av momsen på 200 iPhones och allt du har är en orderbekräftelse?

Ibland blir jag helt stum över hur dålig koll folk har på såna grundläggande saker som man till och med lär sig på hemkunskapen i högstadiet. (Men så är jag ju själv ruskigt dålig på geografi...)

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Sant men ändå giltigt.
Det du ska ha är ett bevis på köpet och betalningen.

Kvitto är en förenklad variant av faktura och ett bevis för köp. Precis lika giltig som övrigt jag skrev för belopp under 4000 b2b och till privatperson.

vad det gäller din oförmåga att inte kunna avgöra om det är rött eller grönt när du kör bil har det inget med internetköp att göra, så lämnar det utan vidare kommentar.
Kvitto och faktura är helt olika saker. Kvitto att du betalt. Faktura att kommer att betala.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag känner inte att jag behöver övertyga dig, både lagstiftningen och Skatteverket är tydliga. Du kan leva i din villfarelse.

• En orderbekräftelse är ett bevis på en mottagen beställning.
  • Ett kvitto är bevis på betalning.

Kvittot kan möjligtvis fungera som en orderbekräftelse men inte tvärt om. Det är även sant att folk använder begreppen slarvigt men det förändrar inte fakta.

Edit: "Sant men ändå giltigt"??
Och ändå så försöker du övertala mig ;)
Vart finns lagstiftning eller info hos Skatteverket som beskriver att det ska stå kvitto utskrivet?
Det är informationen som är viktig inte att det står ’kvitto’.

a.o.f a.o.f skrev:
Kvitto och faktura är helt olika saker. Kvitto att du betalt. Faktura att kommer att betala.
Fel.
Om du tex redan betalt i förskott så kan du få en faktura som det står noll på.

tttomten tttomten skrev:
Och ändå så försöker du övertala mig ;)
Vart finns lagstiftning eller info hos Skatteverket som beskriver att det ska stå kvitto utskrivet?
Det är informationen som är viktig inte att det står ’kvitto’.
Och informationen som är viktig är om du har betalat, inte om du kanske kommer betala.

PS. Ja, med en dåres envishet försöker jag förklara för dig trots att det helt enkelt verkar som att du bestämt dig för vad du tycker och inte tänker lyssna på argument.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Fel.
Om du tex redan betalt i förskott så kan du få en faktura som det står noll på.
Om det står noll på fakturan är den inte användbar i bokföringen.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Och vad säger Skatteverket när du ska dra av momsen på 200 iPhones och allt du har är en orderbekräftelse?

Ibland blir jag helt stum över hur dålig koll folk har på såna grundläggande saker som man till och med lär sig på hemkunskapen i högstadiet. (Men så är jag ju själv ruskigt dålig på geografi...)
Inget.... så länge du kan visa att du köpt saken så kan du använda det i bokföringen.
Dags för dig att läsa på lite.

Tittade lite snabbt i min bokföring och andra ord som förkommer utöver redan nämnda är tex köpnota, avgiftsspecifikation, dessa underlag är precis lika giltiga.

a.o.f a.o.f skrev:
Om det står noll på fakturan är den inte användbar i bokföringen.
Varför skulle den inte vara det?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Och informationen som är viktig är om du har betalat, inte om du kanske kommer betala.

PS. Ja, med en dåres envishet försöker jag förklara för dig trots att det helt enkelt verkar som att du bestämt dig för vad du tycker och inte tänker lyssna på argument.
Då är vi överens att det är informationen som är viktig, inte att det står kvitto...
Inlägg #368 (som jag började med och du opponerade dig mot men nu verkar ha blivit övertygad att jag hade rätt).
Nu betalar jag med kreditkort men kan svära på att jag alltid fått kvitto på mailen direkt efter betalning.
Jag loggar inte in, letar inte på någons hemsida utan det kommer bara så jag kan ta hand om det (spara elektroniskt eller skriva ut).

Ibland kallas det orderbekräftelse, faktura, kvitto men det spelar ingen roll så länge all viktig information finns med.

tttomten tttomten skrev:
Inget.... så länge du kan visa att du köpt saken så kan du använda det i bokföringen.
Dags för dig att läsa på lite.

Tittade lite snabbt i min bokföring och andra ord som förkommer utöver redan nämnda är tex köpnota, avgiftsspecifikation, dessa underlag är precis lika giltiga.
Hoppas du aldrig får en revision.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Hoppas du aldrig får en revision.
Skatteverket är välkomna, alla mina böcker är i ordning.

Och för att bli lite privata så har jag haft 2 revisioner och jag fick en enda anmärkning och det var på privat nyttjande av företagsbil. Men nu är vi långt OT.

• Älska
MultiMan
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Skatteverket är välkomna, alla mina böcker är i ordning.

Och för att bli lite privata så har jag haft 2 revisioner och jag fick en enda anmärkning och det var på privat nyttjande av företagsbil. Men nu är vi långt OT.
Var det en riktig skatterevision där de var på din firma och gick igenom alla pärmar och dataprogram?

a.o.f a.o.f skrev:
Var det en riktig skatterevision där de var på din firma och gick igenom alla pärmar och dataprogram?
Ja.

a.o.f a.o.f skrev:
Jag menade inte att vara nyfiken men det är omöjligt att redovisa moms om allegatet för inköp saknar information om moms.
Där är vi överens, all erforderlig info måste vara med.

På småbelopp och till privatperson så duger det att endast ange säljande företag, organisationsnummer, belopp, moms, vara/tjänst, antal, datum (tror det är allt).

tttomten tttomten skrev:
Där är vi överens, all erforderlig info måste vara med.

På småbelopp och till privatperson så duger det att endast ange säljande företag, organisationsnummer, belopp, moms, vara/tjänst, antal, datum (tror det är allt).
Ja, om datum när betalningen genomförts och då är det ett kvitto. På en faktura vet man inte när betalningen genomförts eftersom det är en framtida händelse. T.ex. om 30 dagar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.