G GargamelSE skrev:
Och då kan du ta och kolla på #354
Vad är det jag ska se?

C C.Lundin skrev:
Jag är tämligen säker på att det inte är samma krav på fysisk butik och nätbutik på distans. Men att de däremot ska skicka en bekräftelse på köpet, vilket då ofta är den analoga följesedeln vid leverans jag var inne på.
Som jag nämnde innan så är jag dock inte helt 100.
Jag ser inga skäl till varför de inte skulle erbjuda kvitto, förutom den sedvanliga svenska arroganta stilen mot kunder. Svenskar är blekfisar och accepterar sånt här. Det brukar ju annars alltid heta att digitala betalningar är så bra och eliminerar brott men när det kommer till kundernas behov sliter man i allt. Det är sådant här som gör att jag är emot digitala betalningar och föredrar kontanter. Tro inte att något blir bättre för dig bara för att det blir digitalt.

När man loggar in på Klarna (via webben eller appen, det kvittar) så kan man enkelt få fram kvittot från det företag som man har handlat från.

Skärmdump av en Klarna-faktura för ett köp hos Rinkaby Rör med detaljer omfattade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här är ett kvitto från Rinkaby Rör som gått via Klarna, taget via webben.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
När man loggar in på Klarna (via webben eller appen, det kvittar) så kan man enkelt få fram kvittot från det företag som man har handlat från.

[bild]
här är ett kvitto från Rinkaby Rör som gått via Klarna, taget via webben.
Ser ut som en faktura vilket man inte borde få om man betalar direkt med kort,

Demmpa Demmpa skrev:
När man loggar in på Klarna (via webben eller appen, det kvittar) så kan man enkelt få fram kvittot från det företag som man har handlat från
Ja, det är ju helt förkastligt. Givetvis vill man behöva logga in hos 20 olika näthandlare för att hitta kvittot på prylen man inte minns vart man köpte. Eller bläddra i pärmen med alla bleknade papperskvitton...

Nu gjorde jag en fakturabetalning (få först betala sen).

Demmpa Demmpa skrev:
Nu gjorde jag en fakturabetalning (få först betala sen).
Oj oj.. Du vet väl att det är inkörsporten till ett liv i misär.. Kreditshopping!!
;)

• Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nu betalar jag med kreditkort men kan svära på att jag alltid fått kvitto på mailen direkt efter betalning.
Jag loggar inte in, letar inte på någons hemsida utan det kommer bara så jag kan ta hand om det (spara elektroniskt eller skriva ut).

Ibland kallas det orderbekräftelse, faktura, kvitto men det spelar ingen roll så länge all viktig information finns med.

FredrikR FredrikR skrev:
Oj oj.. Du vet väl att det är inkörsporten till ett liv i misär.. Kreditshopping!!
;)
Har x antal månadslöner på ett sparkonto som jag plockar från när vi renoverar huset etc.
Har jag inte täckning för det jag vill/behöver handla så köper jag inte nu eller så prioriterar vi om vad som är viktigast.
Betalar alltid allt direkt efter att jag tagit emot
varan/varorna.

Har du tex drivmedelskort som du betalar det du tankat för i efterskott?
Då kör du också kreditköp.

Elen, VA, mm är oftast/alltid i efterskott, iaf rörliga delen, där går det oftast att göra en avbetalningsplan om man av någon anledning inte kan betala allt på en gång.

tttomten tttomten skrev:
Nu betalar jag med kreditkort men kan svära på att jag alltid fått kvitto på mailen direkt efter betalning.
...
Ibland kallas det orderbekräftelse, faktura, kvitto men det spelar ingen roll så länge all viktig information finns med.
Jag kan svära att det alltid är grönt när jag kör bil. Ibland är det gult, ibland är det rött. Det viktiga är att det lyser.

Nej! En orderbekräftelse är inte ett kvitto.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har x antal månadslöner på ett sparkonto som jag plockar från när vi renoverar huset etc.
Har jag inte täckning för det jag vill/behöver handla så köper jag inte nu eller så prioriterar vi om vad som är viktigast.
Betalar alltid allt direkt efter att jag tagit emot
varan/varorna.

Har du tex drivmedelskort som du betalar det du tankat för i efterskott?
Då kör du också kreditköp.

Elen, VA, mm är oftast/alltid i efterskott, iaf rörliga delen, där går det oftast att göra en avbetalningsplan om man av någon anledning inte kan betala allt på en gång.
Du missade nog min smiley, som tyder på ironi/skämt (y)
Jag har bensinkort, och använder mig av alla tänkbara betallösningar på nätet. :cool:

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag kan svära att det alltid är grönt när jag kör bil. Ibland är det gult, ibland är det rött. Det viktiga är att det lyser.

Nej! En orderbekräftelse är inte ett kvitto.
Sant men ändå giltigt.
Det du ska ha är ett bevis på köpet och betalningen.

Kvitto är en förenklad variant av faktura och ett bevis för köp. Precis lika giltig som övrigt jag skrev för belopp under 4000 b2b och till privatperson.

vad det gäller din oförmåga att inte kunna avgöra om det är rött eller grönt när du kör bil har det inget med internetköp att göra, så lämnar det utan vidare kommentar.

tttomten tttomten skrev:
Skulle vilja höra vad Apple-supporten säger om man skickar in orderbekräftelse eller faktura när de vill ha originalkvitto som bevis för att man köpt produkten.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Skulle vilja höra vad Apple-supporten säger om man skickar in orderbekräftelse eller faktura när de vill ha originalkvitto som bevis för att man köpt produkten.
Är det en reklamation så är det inget problem.

vid garanti får företaget och du komma överens om vilka villkor som gäller.

tttomten tttomten skrev:
Sant men ändå giltigt.
Det du ska ha är ett bevis på köpet och betalningen.
Jag känner inte att jag behöver övertyga dig, både lagstiftningen och Skatteverket är tydliga. Du kan leva i din villfarelse.

• En orderbekräftelse är ett bevis på en mottagen beställning.
  • Ett kvitto är bevis på betalning.

Kvittot kan möjligtvis fungera som en orderbekräftelse men inte tvärt om. Det är även sant att folk använder begreppen slarvigt men det förändrar inte fakta.

Edit: "Sant men ändå giltigt"??

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.