41 766 läst · 472 svar
42k läst
472 svar
handla av svenska internet butiker
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 598 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 598 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://digital.di.se/artikel/extrem-nostalgi-minns-du-nar-klarna-hette-kreditor
Klarna kan jag nog inte klaga på, däremot www.maskinklippet.se som kan ta en månad på sig att verifiera/skicka info till Klarna att köpet är genomfört och varan skickad-mottagen och använd innan man ens får en chans att kunna klicka på betalka hos klarna...
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Återigen är det klarnas fel när man själv inte har läst allt. Hade du börjat med att kolla fakturan så hade detta inte behövt hända. Man har ett eget ansvar. Hade du läst villkoren om ditt autogiro så hade du fått reda på vad som gällde.P Pluggad skrev:P.g.a. många och långa utlandsvistelser har jag haft Klarna autogiro. Köpte medicin på Apotea i oktober. Fick via mejl en faktura från Klarna. Läste inte så noggrant utan antog att texten på fakturan var som vanligt "Dras via autogiro ".
Åkte utomlands 30 oktober.
Fick påminnelse i november, daterad till 20 oktober.
Fick hot om inkasso.
Allt detta fick jag via min posttömmare som tömde min brevlåd den 10 nov.
När jag ringde Klarna och påpekade att jag hade autogiro, fick jag till svar att autogiro inte fungerade vid köp hos t.ex. Apotea. Autogiro fungerade bara vid vissa köp som prenumerationer...
Har sedan dess avlutatat autogirot och kommer aldrig att frivilligt använda Klarna.
Klarna är f.ö. det 3:e mest anmälda företaget hos konsumentverket.
Så nästa gång istället för att skylla på nån annan skyll på dig själv.
Tja till din stora glädje förstår jag! JAg kan då berätta att det verkar vara en sak som inte uppskattades hos Konsumentverket
och även väldigt många kunder förstår jag. Det handlar alltså om en missupfattning. Kunden har missuppfattat vad konto betyder. Klarna har tydligen ändrat texten. Så jag måste säga att de verkar sköta sig när de får på näsan. Det är väl en fördel.
Sen måste jag säga det har inte varit lätt att få chatta med kundtjänst. Utan hela tiden deras chatt robot. Men när jag väl fått kontakt har de varit hjälpsamma. Men det ska inte vara svårt att få kontakt med kundtjänst. Oavsett vilken väg man väljer.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 598 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 598 inlägg
Kan inte minnas att jag provat Klarnas chatt. Brukar alltid ringa eftersom jag har goda erfarenheter av kundtjänsten och det är trevligt att prata direkt.
Edit: Jo, förresten, använde den en gång för en månad sedan eller två. Uppfattade det som att jag kom direkt till en person. Allt sparades dessutom på mitt konto så jag snabbt kunde kolla vad som sagts. Utmärkt och därför jag minns nu.
Edit: Jo, förresten, använde den en gång för en månad sedan eller två. Uppfattade det som att jag kom direkt till en person. Allt sparades dessutom på mitt konto så jag snabbt kunde kolla vad som sagts. Utmärkt och därför jag minns nu.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Så det är alltså inte individens fel när några missbrukar avbetalningar? Jag trodde i min enfald att man tar ansvar för sina egna problem.Nyfniken skrev:Gjorde jag verkligen det?
Eller gav jag svar på tal till någon som hävdar att alla av en avvikande åsikt "inte har förstått" och "bara är rädda"?
Jag kan också mina härskartekniker ser du. Man får prata med bönder på bönders vis.
Jag har förstått. Jag är inte rädd. Jag köper hus och bilar på avbetalning, resten sparar jag ihop till. Ni andra får göra precis som ni vill men jag tycker det är en olycklig utveckling som är direkt samhällsskadlig där konsumtionshets och betalningsalternativ som Klarna marknadsförs som det "normala". Det driver folk till alternativet med avbetalning. Och de som kommer i kläm är de som mest behöver de sista slantarna i slutet på månaden.
Så jag drar mitt strå till stacken genom att helt enkelt välja en annan leverantör, som jag upplever som hederligare, om det kan ske inom rimliga gränser. Min förhoppning är att de ska tycka att de klarar sig utan Klarna.
Att hävda att jag bara missförstått är bara ett fult försök till förminskande. Andra kan tycka att man får skylla sig själv om man inte läser det finstilta. Jag tycker att finansbolagen har ett orättvist övertag mot de som inte är ekonomiskt skolade.
Jag vill inte drabbas negativt för att några klassas in till lyxfällan. De allra flesta människor klarar av att hantera sin ekonomi.
Och hamnar inte hos lyxfällan. Därför så ser jag inga problem med att de finns företag som erbjuder kredit. DEt är inte något nytt med kredit.
I din iver att bojkotta Klarna eftersom de driver på hetsen för att alla ska hamna hos lyxfällan. Så de finns några andra företag som erbjuder samma eller liknande tjänster som Klarna., Jag antar att du bojkottar även dessa? Eftersom de också gör allt för att folk ska hamna hos lyxfällan. Med ditt resonemang så borde alla banker som har någon form av kredit inte få finnas. Eftersom man kan fastna hos lyxfällan.
Okej, eget ansvar är alltså inget för dig. Jag kanske har för höga krav på människan. Jag anser att man har ett eget ansvar.
Att läsa villkoren är en skyldighet man har. Nån annan kan inte göra allt.
Som kanske framgår så är lyxfällan ett tv program där folk som kraschat sin ekonomi får vara med.
De har alltså ingenting med något positivt inom kreditvärlden. De flesta uppskattar garanterat den funktionen pausa. om det är problem med leveransen
G GargamelSE skrev:
Jag oroar mig inte för kreditupplysningen.C C.Lundin skrev:
När jag tittar närmare nu igen på sajten ser jag att jag valde "kredit" betalningen även om det inte var tydlig (iaf för mig vid första gången) att det handlar om kredit-köp och ev inkommande extra kreditkostnader. Här är ett exempel:
Logga in
Skapa konto
Jag borde ha valt Direktbetalning så klart! So that part is on me. Hur som helst valde jag att beta "Idag" på Klarnas websida senare under dagen för att inte betala ev. finanskostnader för "kredit" köpet! Det skulle ta 1-3 arbetsdagar att överföra pengen från kontot.
Men att ta en kreditupplysning för ett 900 sek köp utan att nämna/prata om detta uttryckligen? Jag vet att det finns en anledning for det (folk som har anmärkningar) dock kommer jag att försöka direkt betala via kort nästa gång.
Jag önskar bara mer tydlighet från betaltjänster som Klarna ang. de andra saker som de gör i samband med deras tjänst (t.ex. att ta ut en kreditupplysning) och att jag som köpare inte på något sätt debiteras extra (eller bli guidad till extra finanskostnader) för de (mellanhand) tjänster som de gör för online företag.
Du menar den texten som står med ca 50 andra textrader bakom villkor här:J Jensa86 skrev:
Logga in
Skapa konto
ja, just det!
Logga in
Skapa konto
Jag sa inte att Klarna eller de andra gör fel. Deras jurister vet säker mycket mer än jag (läs en vanlig köpare) om vad är lagligt eller inte. Jag önskade bara att få mer tydlighet och att man inte bli guidad till extra finanskostander.
Jag förstår inte logiken riktigt.B Byggdjuret skrev:Återigen är det klarnas fel när man själv inte har läst allt. Hade du börjat med att kolla fakturan så hade detta inte behövt hända. Man har ett eget ansvar. Hade du läst villkoren om ditt autogiro så hade du fått reda på vad som gällde.
Så nästa gång istället för att skylla på nån annan skyll på dig själv.
Tja till din stora glädje förstår jag! JAg kan då berätta att det verkar vara en sak som inte uppskattades hos Konsumentverket
och även väldigt många kunder förstår jag. Det handlar alltså om en missupfattning. Kunden har missuppfattat vad konto betyder. Klarna har tydligen ändrat texten. Så jag måste säga att de verkar sköta sig när de får på näsan. Det är väl en fördel.
Sen måste jag säga det har inte varit lätt att få chatta med kundtjänst. Utan hela tiden deras chatt robot. Men när jag väl fått kontakt har de varit hjälpsamma. Men det ska inte vara svårt att få kontakt med kundtjänst. Oavsett vilken väg man väljer.
Klarna marknadsför sig som ”Smoooth” genom att allt fixas med ett knapptryck. När det ibland inte ordnar sig genom knapptrycket ska man skylla sig själv för att man inte har koll.
Varför inte sköta sina betalningar själv (även genom Klarna) utan knapptryck och autogiro om man ändå måste kolla?
Klarna fungerar för det mesta bra utan att man behöver vara totalt hängiven som kund.
Det är ju dock inga extra kostnader om du betalar inom 14 dagar precis som det står väldigt tydligt.
Förstår inte varför vissa är så otroligt rädda för kreditupplysningar. Förutom att man får hem ett brev om det någon gång i halvåret så spelar det ju ingen roll...
Förstår inte varför vissa är så otroligt rädda för kreditupplysningar. Förutom att man får hem ett brev om det någon gång i halvåret så spelar det ju ingen roll...
Klarna är super! I appen kan du se fakturan, precis som du skulle fått hem den. De ligger sedan där med status så du kan se om du hanterat den. Jag har koppling till min bank och då dras den vid förfallodatum eller direkt om du väljer det.A aunnr1 skrev:Är det någon som jag som böjar välja bort företag som använder sig av betaltjänster typ klarna, svea ekonomi o allt vad dom nu heter
Förut när man bestäälde något så fick man en faktura av det företag man handlat av o i dom flesta fall så framgick det väldigt tydligt vad o vem man handlat av.
Nu vet man knappt vad man betalar för o till vem, betal alternativen är väldigt ofta inte möjliga att använda, jag brukar försöka direkt betala men när man försökt tre gånger så blir man less o tar en faktura som ibland visar sig vara flera olika fakturor där man inte riktigt vet vad o varför.
Jag vill helst handla av svenska handlare ännu hellre lokala men här så är det ofta inte möjligt.
Är det någon annan som upplever detta.
Det verkar ju inte gå in hos dig att en stor del av oss (jo det är en stor del när det uppstår såna här trådar) tycker att gränsen är passerad när avbetalning är det alternativ som är förvalt.B Byggdjuret skrev:
Du kan ha kvar din avbetalning om du vill, mig gör det inget, men gör det då till ett väl längre ner i listan.
Jag tror vi kan avsluta diskussionen här. Jag tycker att avbetalning ska vara en undantagslösning och att det ska synas bland alternativen. Du ska prompt ha det överst på listan och förvalt. Båda tycker att den andras krav är helt orimligt. Vägs ände.