S Svenskbyggd skrev:
Jag oroar mig inte för kreditupplysningen.
När jag tittar närmare nu igen på sajten ser jag att jag valde "kredit" betalningen även om det inte var tydlig (iaf för mig vid första gången) att det handlar om kredit-köp och ev inkommande extra kreditkostnader. Här är ett exempel:
[bild]

Jag borde ha valt Direktbetalning så klart! So that part is on me. Hur som helst valde jag att beta "Idag" på Klarnas websida senare under dagen för att inte betala ev. finanskostnader för "kredit" köpet! Det skulle ta 1-3 arbetsdagar att överföra pengen från kontot.

Men att ta en kreditupplysning för ett 900 sek köp utan att nämna/prata om detta uttryckligen? Jag vet att det finns en anledning for det (folk som har anmärkningar) dock kommer jag att försöka direkt betala via kort nästa gång.

Jag önskar bara mer tydlighet från betaltjänster som Klarna ang. de andra saker som de gör i samband med deras tjänst (t.ex. att ta ut en kreditupplysning) och att jag som köpare inte på något sätt debiteras extra (eller bli guidad till extra finanskostnader) för de (mellanhand) tjänster som de gör för online företag.
Men är inte själva definitionen av kredit att man lånar pengar av någon under en viss tid. Och att "få först, betala sen" betyder ju de facto att du måste låna pengar av någon under tiden.

Visst kan man förtydliga texten ytterligare, men det framgår ju att det är en kredit det handlar om även om du inte läser det finstilta.

De "eventuella extra kostnader" du nämner är också de tydliga även om du inte läser det finstilta. Om det står att det är kostnadsfritt om du betalar inom 14 dagar, så betyder ju det att det förmodligen INTE är kostnadsfritt om du betalar senare?
 
MultiMan
Det som orsakar kreditkontroller är oftast bristande historik. Jag som har löpande, omfattande Klarna-köp som sköts, drabbas nästa aldrig av det. Qliro däremot som jag använder betydligt mera sällan, drar nästan alltid en ny kreditkontroll (ibland stor med alla uppgifter) om jag gjort uppehåll 6-12 månader.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det är för att samhället skall fungera effektivt. Jag har bott ett antal år i Kina, landet ned jordens mest misstänksamma befolkning. Precis ingen litar på någon eller något. Resultatet är att det går åt enormt med tid för att kolla att du inte blir blåst. Samhället blir effektivare om folk vågar lita på varandra.
Fast Kina är ju ytterligheter åt motsatt håll. Finns ju annat emellan också. Finns ju tillfällen våra närmaste grannar tycker våra regler och sätt att sköta saker nästan är lite skrattretande samtidigt som vi tycker att vi är bäst........Att staten liksom ska dadda hela tiden och ingen behöver tänka.......Allt ska liksom vara transparent och solklart och utan frågetecken från start. Man överlåter liksom tänkandet och det sunda förnuftet till nån annan.........
Ser man till Klarna så är det ju en betaltjänst, de lever på detta och de räntor de kan få in. Nästan lite absurt att en del tror att det är nå socialistiskt tänk bakom det...........
 
S Svenskbyggd skrev:
Jag oroar mig inte för kreditupplysningen.
När jag tittar närmare nu igen på sajten ser jag att jag valde "kredit" betalningen även om det inte var tydlig (iaf för mig vid första gången) att det handlar om kredit-köp och ev inkommande extra kreditkostnader. Här är ett exempel:
[bild]

Jag borde ha valt Direktbetalning så klart! So that part is on me. Hur som helst valde jag att beta "Idag" på Klarnas websida senare under dagen för att inte betala ev. finanskostnader för "kredit" köpet! Det skulle ta 1-3 arbetsdagar att överföra pengen från kontot.

Men att ta en kreditupplysning för ett 900 sek köp utan att nämna/prata om detta uttryckligen? Jag vet att det finns en anledning for det (folk som har anmärkningar) dock kommer jag att försöka direkt betala via kort nästa gång.

Jag önskar bara mer tydlighet från betaltjänster som Klarna ang. de andra saker som de gör i samband med deras tjänst (t.ex. att ta ut en kreditupplysning) och att jag som köpare inte på något sätt debiteras extra (eller bli guidad till extra finanskostnader) för de (mellanhand) tjänster som de gör för online företag.
Jag ska nu lära dig en viktig sak. Att handla på faktura är att handla på kredit. Att handla på kredit är samma som att låna pengar av någon.
Och lånar man ut pengar till nån vill ha tillbaka dessa. Därför gör man ibland en uc.
Detta är normalt.
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men om det är viktigt för mig och Bolund att direktbetalning är högst upp, och det inte spelar någon roll för dig. Kan vi inte köra på vårt system då, så blir alla glada?

Jag tycker naturligtvis också att man själv är ansvarig för de avtal man ingår, men jag tror också att man med väldigt enkla medel kan skjuta samhället i en positiv riktning.
Jag har aldrig klagat på de olika placeringarna av alternativen. Men om man kör med kortköp först sen Faktura. Är det en bra ordning?
Så vi kan vara överens om nånting :D
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Varför bör man ha Kivra som modern medborgare?

Och tydligen levereras ICA-kvitton digitalt. Så bra, snart ser storebror vad du handlar.

Sedan undrar jag varför dom ska göra en kreditkontroll när du betalar med kort. Det gör inte vanliga butiker när jag betalar med kort.
Men varför skulle staten se vad du handlar?
Varför skulle ett företag göra en uc om du gör ett kortköp? Jag tror det finns regler för när man får göra en uc.
Är det någon som fått lämna personnr vid ett vanligt kortköp?

Det är frivilligt att använda kivra. Men det har sina fördelar.
Är man som du livrädd för att staten ska se allt så behöver du inte använda det. Dessutom kan jag meddela att fortfarande går det att använda kontanter. Detta är att rekommendera om man vill undvika statens kontroll

(om staten skulle börja granska alla människor så skulle det skapa många arbetstillfällen.)
 
Redigerat:
B Byggdjuret skrev:
Jag har aldrig klagat på de olika placeringarna av alternativen. Men om man kör med kortköp först sen Faktura. Är det en bra ordning?
Så vi kan vara överens om nånting :D
Spelar det egentligen nån roll? Dessa företag lever ju på ränteintäkter så det är klart att de placerar dem som synligast. De är inte på något vis utsedda av staten att tillhandahålla nån betalservice gratis för affärsinnehavare.
 
S Stefan1972 skrev:
Spelar det egentligen nån roll? Dessa företag lever ju på ränteintäkter så det är klart att de placerar dem som synligast. De är inte på något vis utsedda av staten att tillhandahålla nån betalservice gratis för affärsinnehavare.
Så är det. De vill att man inte ska betala direkt. Då tjänar de pengar.
Jag har Inga problem med att de vill tjäna pengar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Problemet är att med alla de här betaltjänsterna som ni trasslar in er i där i Sverige så blir det allt svårare för oss finlandssvenskar att beställa från Sverige.
De finländska internethandlarna har ofta all information på finska och dessutom på en sådan svår finska som väldigt många finlandssvenskar inte kan läsa utan tillgång till yrkeskunnig tolk. Dessutom lider näthandlarna i Finland av samma sjuka som de fysiska butikerna nämligen att alla har exakt samma sortiment av kinaskräp och om man behöver någonting utöver det är man inte önskvärd som kund.
Alltså beställer man från Sverige där man kan få informationen på svenska och där det finns varor utöver det finska standardsortimentet....... men nu vill ni inte ha oss som kunder eftersom vi som utlänningar inte har alla dessa förbannade betaltjänster.
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
Tråkigt att ni i Finland upplever detta. Tycker det borde vara obligatorisk att ha en vanlig korttjänst. Förstår inte att sånt försvinner. Tycker kort funkar lika bra idag då telefonen minns kortnumret. Det ända jag behöver komma ihåg är CCV koden. Och sedan godkänna med BankID, vilket finns liknande i de flesta länder.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Lyxfällan nästa? :rolleyes:
Till exempel vid en retur.
 
H heimlaga skrev:
Problemet är att med alla de här betaltjänsterna som ni trasslar in er i där i Sverige så blir det allt svårare för oss finlandssvenskar att beställa från Sverige.
De finländska internethandlarna har ofta all information på finska och dessutom på en sådan svår finska som väldigt många finlandssvenskar inte kan läsa utan tillgång till yrkeskunnig tolk. Dessutom lider näthandlarna i Finland av samma sjuka som de fysiska butikerna nämligen att alla har exakt samma sortiment av kinaskräp och om man behöver någonting utöver det är man inte önskvärd som kund.
Alltså beställer man från Sverige där man kan få informationen på svenska och där det finns varor utöver det finska standardsortimentet....... men nu vill ni inte ha oss som kunder eftersom vi som utlänningar inte har alla dessa förbannade betaltjänster.
Jag har inte tänkt på att kortköp skulle ha försvunnit som alternativ. Det vore väldigt korkat! Webbutiken skulle förlora inte bara den grupp du nu får representera utan även alla andra boende i Sverige som inte vill eller kan betala mot faktura.
Jag skulle i det här fallet rikta en känga mot Webbutiken. De är trots allt de som bestämmer. Jag hade helt klart prioriterat att det finns möjlighet att betala med kort före faktura.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Sedan undrar jag varför dom ska göra en kreditkontroll när du betalar med kort. Det gör inte vanliga butiker när jag betalar med kort.
när du handlar i vanliga butiker så har kortet direktkontakt med banken och summan reserveras på ditt konto
 
Problemet är väl alla kostnader och i det stora hela blir det billigare att ha en webbshop och sen anslutet till tex klarna och de sköter betalningslösningarna. Det börjar liksom bli ganska så standard att det ingår i många webbshopar och få allt implementerat i samma system. Man måste inte ha det men det förenklar i den änden. Alternativet är ju att fakturera själv, ha kortterminal och butikskassa och det ska fungera ihop med andra system osv osv...........
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
G
S Svenskbyggd skrev:
Du menar den texten som står med ca 50 andra textrader bakom villkor här:
[bild]

ja, just det!

[bild]

;)

Jag sa inte att Klarna eller de andra gör fel. Deras jurister vet säker mycket mer än jag (läs en vanlig köpare) om vad är lagligt eller inte. Jag önskade bara att få mer tydlighet och att man inte bli guidad till extra finanskostander.
Det är nog juristers fel att avtal o.dyl ser ut som de gör i sverige och resten av världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.