41 732 läst · 472 svar
42k läst
472 svar
handla av svenska internet butiker
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Förstår du vilka arbetstillfällen det skulle ge! Att hålla koll på 10 milj. Tja kineserna kan hålla reda på 1 miljard.A Anders_Nilsson skrev:Jag svarar fast du frågade GargameISE. Mitt problem är att alla moderna kvitton innehåller en rad med EAN-kod för varje artikel du köpt. Levereras dessa elektroniskt till en brevlåda med ditt personnummer är det lätt för storebror att scanna av dom och se vad du köper och därmed kartlägga dig. Nu är det bara ICA för tillfället men jag antar att det snart blir lag - "för att komma åt svarthandel" - så att storebror kan se allt du köper, t ex rött kött och sälja informationen till politiska grupperingar. Sedan när folket vant sig så inför man att alla kassor direkt måste skicka alla uppgifter till polisen.
Ni kanske garvar åt min paranoia men allting du gör med korten svaras i evig tid. Titta på hur myckert internetjättarna har om dig. Allt du gör på nätet övervakas redan av säkerhetsttjänsten och dina SMS sparas. Och skulle du råka flyga skickas allting om dig inklusive om du valt halalmat till NSA-
Förresten, du betalar väl kontant?
Handlar i stort allt på nätet. Betalar alltid allt med kortet direkt. Aldrig blivit problem för mig trots flera tusentals beställningar. Ser dock till att inte ha en förmögenhet på mitt kort. Spärrat det till de flesta länder. Skulle något mot förmodan hända så är det som mest 10000:- kunna försvinna. Lär lösa sig med försäkring och så utifall.
Förstår inte att folk är extremt nojiga. Var noga och läs vad du beställer och godkänner innan du trycker på något. Klarna, Svea osv har alltid fungerar perfekt för mig.
Tror om folk läser lite innan de trycker på knappar skulle hjälpa. Nog mest skit bakom spakarna som gör att det blir fel hos folk.
Förstår inte att folk är extremt nojiga. Var noga och läs vad du beställer och godkänner innan du trycker på något. Klarna, Svea osv har alltid fungerar perfekt för mig.
Tror om folk läser lite innan de trycker på knappar skulle hjälpa. Nog mest skit bakom spakarna som gör att det blir fel hos folk.
Rent teoretiskt finns det ingenting som säger att Ica, t.ex., inte redan skickar information om dina inköp vidare. Det behövs ingen EAN-kod (som inte innehåller något mer än butiksinfo och kvittonummer?) för det.A Anders_Nilsson skrev:Jag svarar fast du frågade GargameISE. Mitt problem är att alla moderna kvitton innehåller en rad med EAN-kod för varje artikel du köpt. Levereras dessa elektroniskt till en brevlåda med ditt personnummer är det lätt för storebror att scanna av dom och se vad du köper och därmed kartlägga dig. Nu är det bara ICA för tillfället men jag antar att det snart blir lag - "för att komma åt svarthandel" - så att storebror kan se allt du köper, t ex rött kött och sälja informationen till politiska grupperingar. Sedan när folket vant sig så inför man att alla kassor direkt måste skicka alla uppgifter till polisen.
Ni kanske garvar åt min paranoia men allting du gör med korten svaras i evig tid. Titta på hur myckert internetjättarna har om dig. Allt du gör på nätet övervakas redan av säkerhetsttjänsten och dina SMS sparas. Och skulle du råka flyga skickas allting om dig inklusive om du valt halalmat till NSA-
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
I Kina finns dom på varje kvitto, bara en tidsfråga innan det kommer till Sverige. Men texten, som går att OCR:a, talar ju sitt tydliga språk. Behövs ingen rättegång i ditt fall, bara för lärarinnan att läsa upp domen (frosseri i onyttigheter) i dina barns klasser. Och så får du gå runt med en skylt runt halsen men brottet beskrivet.useless skrev:
Just sådant här som jag inte gillar att det finns samlat i digital form på ett ställe. Försöker givetvis handla med kontanter men ibland är det svårt eftersom jag inte har tid att stå en halvtimme i bankomatkö.
Hade ni som inte har något att dölja velat att Kivra/Staten ser kvittot där det står att ni köpt upp restlagret med Paolo Roberto produkter till 75% rabatt?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 580 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 580 inlägg
Fattar absolut inte varför man skulle bry sig om att andra vet vad för mat man köper så länge man inte är i ledande position eller mordutsatt person av någon anledning. Har man köpt Paolos restprodukter (!) med 75% rabatt är man smart, matsmart, och varför ska man dölja det? Maten har ju knappast begått något brott. Har själv handlat många av produkterna. Ooops! Blir jag åtalad nu?
Blir ju mycket anekdoter i en sån här tråd, så här kommer några till:
Jag väljer alltid Klarna om det är möjligt. Det bästa som hänt internethandeln någonsin. Man kan ha åsikter om deras approach, men de allra flesta problemen kokar ner till att folk antingen inte kan läsa och förstå vad de väljer och att de, trots att det är så enkelt att inte göra det, missar att betala i tid och åker på en påminnelseavgift.
Jag har betalat med olika kort på massor av olika ställen i många år, allt från välkända svenska bolag till skumma ryska sidor som efter lite grävande visar sig vara kopplade till ännu skummare sidor, men det är bara vid några enstaka tillfällen som det har dykt upp konstiga debiteringar och då har kortföretagen löst det. Har man ett rent kreditkort är denna hantering oftast enklare, är det ett bankkort kan det ta lite extra tid och fler mail. De som är försiktiga använder kort kopplade till konton med lite pengar eller t ex Revolut, själv har jag utan problem använt kreditkort med "obegränsad kredit."
Vad gäller privacyfrågan är det lika bra att utgå från att alla som vill redan vet allt de behöver och lite till, då spelar det inte så stor roll vad det står på kvittot. Ska man göra ett jättehemligt inköp får man väl skaffa sig lite kontanter, lämna mobilen hemma och ta på sig en keps och en hoodie..
Jag väljer alltid Klarna om det är möjligt. Det bästa som hänt internethandeln någonsin. Man kan ha åsikter om deras approach, men de allra flesta problemen kokar ner till att folk antingen inte kan läsa och förstå vad de väljer och att de, trots att det är så enkelt att inte göra det, missar att betala i tid och åker på en påminnelseavgift.
Jag har betalat med olika kort på massor av olika ställen i många år, allt från välkända svenska bolag till skumma ryska sidor som efter lite grävande visar sig vara kopplade till ännu skummare sidor, men det är bara vid några enstaka tillfällen som det har dykt upp konstiga debiteringar och då har kortföretagen löst det. Har man ett rent kreditkort är denna hantering oftast enklare, är det ett bankkort kan det ta lite extra tid och fler mail. De som är försiktiga använder kort kopplade till konton med lite pengar eller t ex Revolut, själv har jag utan problem använt kreditkort med "obegränsad kredit."
Vad gäller privacyfrågan är det lika bra att utgå från att alla som vill redan vet allt de behöver och lite till, då spelar det inte så stor roll vad det står på kvittot. Ska man göra ett jättehemligt inköp får man väl skaffa sig lite kontanter, lämna mobilen hemma och ta på sig en keps och en hoodie..
Hur förhindrar du att någon representant för staten tittar på när du lastar upp dina prylar i kassan? Kassapersonalen kanske är i maskopi med staten och rapporterar in vad du köper?A Anders_Nilsson skrev:I Kina finns dom på varje kvitto, bara en tidsfråga innan det kommer till Sverige. Men texten, som går att OCR:a, talar ju sitt tydliga språk. Behövs ingen rättegång i ditt fall, bara för lärarinnan att läsa upp domen (frosseri i onyttigheter) i dina barns klasser. Och så får du gå runt med en skylt runt halsen men brottet beskrivet.
Just sådant här som jag inte gillar att det finns samlat i digital form på ett ställe. Försöker givetvis handla med kontanter men ibland är det svårt eftersom jag inte har tid att stå en halvtimme i bankomatkö.
Hade ni som inte har något att dölja velat att Kivra/Staten ser kvittot där det står att ni köpt upp restlagret med Paolo Roberto produkter till 75% rabatt?
Det är rätt uppenbart att ni som inte ser några integritetsproblem har en rätt naiv bild av det potentiella problemet.useless skrev:
Det är en väsentlig skillnad på övervakning som kräver fysisk närvaro och att kunna följa miljontals människor med en knapptryckning där man har historik decennier tillbaka och lätt kan samköra olika datakällor.
Medlem
· Västernorrland
· 10 909 inlägg
Fast en del tar nog den där "övervakningen" lte bokstavligt............Det är ingen som sitter och läser och lyssnar på all trafik direkt. De har program som snappar upp vissa sökord. Köper man bara gurka och mjölk så blir det bara en i mängden med alla andra som köpt samma sak. Skriver du terror, sprängdeg och bomb nog många ggr i nån konversation så kanske säpo knackar på dörren till slut..
Vad staten gör i Kina är en helt annan sak. De har sina lagar och regler och sätt att leva som vi aldrig skulle acceptera.
Vad staten gör i Kina är en helt annan sak. De har sina lagar och regler och sätt att leva som vi aldrig skulle acceptera.
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Japp. Idag kräver alltfler arbetsgivare utdrag ur brottsregistret trots att det vara skulle användas för vissa känsliga yrken där man har kontakt med barn. Snart kommer man kräva en frivillig hållbarhetsrapport där du visar analys av köpstatistik samt att du skänker pengar till rädda barnen och går på pridefestivaler. Det är detta som Google och Amazon hoppas tjäna stora pengar på. I USA säljer kontokortsföretagen uppgifter om dina köp. Telia säljer på gruppnivå statistik.C cpalm skrev:
Tror jag fått till en 5 beställningar sedan denna tråden drog igång, samtliga utom en via Klarna den sista med Qliro.
Ska bli spännande att se vilka bekymmer jag kommer få...
Just, en annan trist grej är ju att det är lätt att få en faktura justerad, om man tex handlat något som sänks dagarna efter och firman har fri frakt/retur/byte, då brukar alla gladeligen sänka priset på det man just beställt till det nya rabatterade priset, istället för att ta en retur och en ny beställning.
Ska bli spännande att se vilka bekymmer jag kommer få...
Just, en annan trist grej är ju att det är lätt att få en faktura justerad, om man tex handlat något som sänks dagarna efter och firman har fri frakt/retur/byte, då brukar alla gladeligen sänka priset på det man just beställt till det nya rabatterade priset, istället för att ta en retur och en ny beställning.
Medlem
· Västernorrland
· 10 909 inlägg
Ja men det är väl samma där.........VET du att det sparas eller är det bara nåt folk inbillar sig? Att det möjligen sparas är ju en sak men de sitter ju fortfarande inte och läser enskild information om de inte snappar upp nåt.C cpalm skrev: