41 730 läst · 472 svar
42k läst
472 svar
handla av svenska internet butiker
Klart att det sparas, det får du utgå ifrån. Ser så gott som dagligen exempel på känslig information som sparas i onödan eller på väldigt tvivelaktiga grunder, hanteras vårdslöst och emellanåt hamnar i felaktiga händer. Givetvis har GDPR ökat medvetenheten och fokuset enormt på dessa frågor, men till syvende och sist handlar det mycket om ofta om hur man skall kunna fortsätta göra det man gör men på ett sätt som åtminstone på pappret uppfyller regelverket.S Stefan1972 skrev:
Och som sagt, det är inte nödvändigtvis hur informationen hanteras idag som är problemet.
Medlem
· Västernorrland
· 10 909 inlägg
Ska jag utgå ifrån det? Varför det? Tänkte mer att de som påstår att det sparas kan lägga fram trovärdiga källor på att det är så?C cpalm skrev:Klart att det sparas, det får du utgå ifrån. Ser så gott som dagligen exempel på känslig information som sparas i onödan eller på väldigt tvivelaktiga grunder, hanteras vårdslöst och emellanåt hamnar i felaktiga händer. Givetvis har GDPR ökat medvetenheten och fokuset enormt på dessa frågor, men till syvende och sist handlar det mycket om ofta om hur man skall kunna fortsätta göra det man gör men på ett sätt som åtminstone på pappret uppfyller regelverket.
Och som sagt, det är inte nödvändigtvis hur informationen hanteras idag som är problemet.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Om vi nu ska utgå ifrån att staten granskar vad vi handlar och vad vi gör. Då bör man genast avskaffa sig alla kreditkort
och enbart använda kontanter.
Eller så nyktrar man till lite och inser att staten är inte intresserad av det du köper.
Men varför pratar man om statens kontroll? och inte den koll som alla butiker har på sina kunder tack vare medlemskorten?
Det är väl mer läskigt? för där är vi...
Själv bryr jag mig inte. Jag ser fördelarna. Dock har jag sagt upp "person anpassad" reklam från ica. Det var inget vettigt.
Eller så nyktrar man till lite och inser att staten är inte intresserad av det du köper.
Men varför pratar man om statens kontroll? och inte den koll som alla butiker har på sina kunder tack vare medlemskorten?
Själv bryr jag mig inte. Jag ser fördelarna. Dock har jag sagt upp "person anpassad" reklam från ica. Det var inget vettigt.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Tja har du nått att dölja? handla kontant i fysiska butiker.. Så slipper du potentiella problem.C cpalm skrev:Klart att det sparas, det får du utgå ifrån. Ser så gott som dagligen exempel på känslig information som sparas i onödan eller på väldigt tvivelaktiga grunder, hanteras vårdslöst och emellanåt hamnar i felaktiga händer. Givetvis har GDPR ökat medvetenheten och fokuset enormt på dessa frågor, men till syvende och sist handlar det mycket om ofta om hur man skall kunna fortsätta göra det man gör men på ett sätt som åtminstone på pappret uppfyller regelverket.
Sen tycker jag det känns som det inte är nått jag oroar mig för. Alla kan hitta så mycket på en idag på nätet så det är väl lugnt?
Precis vad jag menade med tidigare inlägg. Hur vet Ica att jag vill gärna ha 15% rabatt på apelsinjuice nästa vecka? Jo, för att de loggar, analyserar och sparar all info om mina inköp. Man kan inte vara rädd för allt. Eller jo, det kan man, men man får försöka vara realistisk i hur långt man drar det.B Byggdjuret skrev:Om vi nu ska utgå ifrån att staten granskar vad vi handlar och vad vi gör. Då bör man genast avskaffa sig alla kreditkort
Det var ett retoriskt uttryck och inte en direkt uppmaning. Var och en får väl tro vad de vill.S Stefan1972 skrev:
Vill du ha någon sorts bevis är en bra början att kolla på företagens hemsidor vad de själva säger. T.ex.:
https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/sv_se/privacy
Jag tror att du skall vara mycket mer rädd för den information som Google, Facebook och Amazon samlar in om dina köp och övrigt beteende. Svenska staten har en lagstiftning att hålla sig till de här företagen är för stora för att regleras och verkar över hela världen, oavsett vad de gör så lär det vara lagligt på något ställe i världen.B Byggdjuret skrev:Om vi nu ska utgå ifrån att staten granskar vad vi handlar och vad vi gör. Då bör man genast avskaffa sig alla kreditkort
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det är inte så ofta de säljer uppgifterna till 3 dje part där det ingår ett medlemskap hos tredje part däremot brukar det ingå generöst med reklam ibland kan det även ingå telefon samtal.Nyfniken skrev:
Om man nu inte vill ha massa reklam så bör man läsa avtalet.
Medlemsskap däremot är det lite snålare med
Vad ska du vara rädd för som en simpel knegare? Ingen har överhuvudtaget förklarat det för mig vad man skall vara rädd för. Och det har bara varit trams som beskrivits.mnils skrev:Jag tror att du skall vara mycket mer rädd för den information som Google, Facebook och Amazon samlar in om dina köp och övrigt beteende. Svenska staten har en lagstiftning att hålla sig till de här företagen är för stora för att regleras och verkar över hela världen, oavsett vad de gör så lär det vara lagligt på något ställe i världen.
Jag köper nya löparskor i veckan.
Så skjut nu, vad ska jag nu vara rädd för.
=)
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Du riskerar att de kommer att plantera in ett microchip i dig. mitt i djupchaktrat då kan de radiostyra digR Rkarlsson skrev:
Skämt åsido, det som man kanske inte behöver vara rädd för, men vara medveten om är att mycket av informationen kan användas och används redan för att följa beteendemönster, förutse inköpsbehov och ”lura in” en att köpa saker man kanske inte hade gjort om man fått tänka helt opåverkat. Just Amazon har väl exempelvis sparat Alexa-kommandon, inklusive bakgrundsljud, vilket så klart används för att få oss att köpa mer. Att man har koll på hur många gånger man tittat på en vara kan väl missbrukas, om det är något känsligt, men av vem och varför...
Allt detta är dessutom ingen hemlis, direkt, så det är bara att förhålla sig till att man har själv blivit en produkt och inte bara en kund.
Allt detta är dessutom ingen hemlis, direkt, så det är bara att förhålla sig till att man har själv blivit en produkt och inte bara en kund.