R Rkarlsson skrev:
Vad ska du vara rädd för som en simpel knegare? Ingen har överhuvudtaget förklarat det för mig vad man skall vara rädd för. Och det har bara varit trams som beskrivits.

Jag köper nya löparskor i veckan.

Så skjut nu, vad ska jag nu vara rädd för.
=)
Erkänn, du har tänkt på löparskor, såpass att Google kände av det och började presentera reklam på din skärm...?!
;)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ahaaa =) Jobbigt. Ska vi våga ta vaccinet med tanke på att de är en nål och en tanta säger att nu är det dags för de att ta över oss ?
Då blir det ännu värre... För den smiter in i tant schaktrat:D
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Erkänn, du har tänkt på löparskor, såpass att Google kände av det och började presentera reklam på din skärm...?!
;)
Haha, har bara sökt ett par veckor och inväntar Hoka för lite rabatt. Så ja det dyker upp massor av Hoka till ingen rabatt :(
Får prova att lägga ett IG inlägg och tagga sönder Hoka att jag behöver nya helst RÖDA #HokaHokaArahi4

Jag återkommer när de ligger i brevlådan.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Detta är väl egentligen det stora problemet. Folk köper fast man egentligen inte borde. För det är "för lätt" att handla? Man har egentligen inte råd. Kan ju vara en tanke att, går man in i en normal butik är inte det första valet man får när man ska betala, - handla med faktura, betala maten om 14 dagar - .. (det går givetvis, genom att använda kreditkort).

https://www.svd.se/storforlust-for-klarna--nar-kunder-inte-betalar (tyvärr låst artikel)
 
jackt jackt skrev:
Detta är väl egentligen det stora problemet. Folk köper fast man egentligen inte borde. För det är "för lätt" att handla? Man har egentligen inte råd. Kan ju vara en tanke att, går man in i en normal butik är inte det första valet man får när man ska betala, - handla med faktura, betala maten om 14 dagar - .. (det går givetvis, genom att använda kreditkort).

[länk] (tyvärr låst artikel)
Men å andra sidan har kreditkortet funnits länge. Men visst det har blivit lättare att få kritik. Men det är inget nytt. Räntefri avbetalning har funnits länge.
Sen så är jag utav den åsikten. Att man får själv stå för sina beslut. Jag vill inte drabbas bara för att några få inte sköter sig.
Sen tror att ska man börja förbjuda saker så är det smslån. Där har vi något som drar in folk i låneträsket och det är nog mestadels de som har svårt för att hålla i en plånbok. För min del kan man förbjuda sms lån. Med dess räntor på ibland flera hundra procent.

Men Hoppa inte på klarna och dess konkurrenter.

Eller är själva shoppingen som är, det hemska?
Min teori är de som klagar på att vi shoppar för mycket är, som inte slit
 
Har inget emot att man handlar. Tycker att det ska vara fria marknader. Men det är helt klart för mycket skräp som tillverkas och skeppas runt jorden. Säljer ju själv via e-handel, dock inte slit-o-släng saker utan saker som ska kunna användas i generationer.

Ang kort så är det absolut en sorts kredit, den ska man givetvis beakta och kunna hantera. Men den är oftast en viss summa som inte går att övertrassera. Faktura och liknade saker (sms-lån) är mycket enklare att det växer snabbt och blir en belastning för vissa kunder. Och bevisligen fler och fler just nu.

För oss e-handlare är det också billigare om man använder kort, det är samma avgift oavsett kort/kreditkort. Och det ger samma säkerhet som en faktura för kunden. Tror det är allmänt trott att vi direkt får pengarna vid ett kortköp, så är det inte utan banken ”håller” summan under tiden ordern hanteras. Och skulle det bli en tvist, så är det lika lätt att få tillbaka sina pengar, om inte lättare faktiskt än från en betald faktura.
Fakturor är mycket mer kostsamma för oss butiker. Och den kostnaden måste vi lägga på er konsumenter. Tycker personligen det är ett problem att vi inte får ”ta ut” eller ens skriva den kostnaden så kunderna vet vad de betalar egentligen. Och får faktura-uppköpare-bolagen mer kreditförluster kommer de garanterat höja avgifterna mot oss handlare. Som vi får svälja eller lägga på kunden som högre produkt kostnader.

Jag själv betalar alla mina e-handelsköp med kort. Är det ”kända” handlare men mitt vanliga bankkort, är det mer ”osäkra” handlare med mitt kreditkort. Men min fru tex vägrar, hon handlar bara mot faktura. Finns det inte handlar hon inte, eller så får jag handla där. Och det är en ständig diskussion hemma.. :)
 
jackt jackt skrev:
Har inget emot att man handlar. Tycker att det ska vara fria marknader. Men det är helt klart för mycket skräp som tillverkas och skeppas runt jorden. Säljer ju själv via e-handel, dock inte slit-o-släng saker utan saker som ska kunna användas i generationer.

Ang kort så är det absolut en sorts kredit, den ska man givetvis beakta och kunna hantera. Men den är oftast en viss summa som inte går att övertrassera. Faktura och liknade saker (sms-lån) är mycket enklare att det växer snabbt och blir en belastning för vissa kunder. Och bevisligen fler och fler just nu.

För oss e-handlare är det också billigare om man använder kort, det är samma avgift oavsett kort/kreditkort. Och det ger samma säkerhet som en faktura för kunden. Tror det är allmänt trott att vi direkt får pengarna vid ett kortköp, så är det inte utan banken ”håller” summan under tiden ordern hanteras. Och skulle det bli en tvist, så är det lika lätt att få tillbaka sina pengar, om inte lättare faktiskt än från en betald faktura.
Fakturor är mycket mer kostsamma för oss butiker. Och den kostnaden måste vi lägga på er konsumenter. Tycker personligen det är ett problem att vi inte får ”ta ut” eller ens skriva den kostnaden så kunderna vet vad de betalar egentligen. Och får faktura-uppköpare-bolagen mer kreditförluster kommer de garanterat höja avgifterna mot oss handlare. Som vi får svälja eller lägga på kunden som högre produkt kostnader.

Jag själv betalar alla mina e-handelsköp med kort. Är det ”kända” handlare men mitt vanliga bankkort, är det mer ”osäkra” handlare med mitt kreditkort. Men min fru tex vägrar, hon handlar bara mot faktura. Finns det inte handlar hon inte, eller så får jag handla där. Och det är en ständig diskussion hemma.. :)
Om man som e-handlare grämer sig över hur dyrt det är när kunden betalar mot faktura, då bör man inte ha de alternativet.
Så enkelt är det. Eller så tänker man lite mer ur en kundsynpunkt. Då vill man erbjuda så många betalsätt som möjligt.
Nu tror jag inte att det är några astronomiska summor det kostar när kunden vill betala med faktura. räkna ut procentsatsen som det kostar, så kan ni justera priserna uppåt. Enkelt problemet löst. Om ni tror att ni förlorar kunder för den höjningen så har ni antingen räknat helt galet eller så är det något annat. En kostnad som ni riskerar att förlora mer pengar på än fakturan är frakten. Om man ser till att de flesta ställen så har de oftast en fast summa. Även om kunder är väldigt kostnadskänsliga idag så är fraktkostnaden något som många jämför. Om en vara är 5kr billigare hos Er men ni har dyrare frakt så är risken stor att ni förlorar den kunden. Så oroa dig inte mer för kostnaden att få betalt. Kan ni inte ta betalt så kommer Ni inte tjäna några pengar alls.
Hur mycket dyrare är det för Er när folk betalar mot faktura? Se tillbaka på den tiden då det var dyrare för butiken när kunden använde kreditkort.
Men jag tycker det är lite väl mycket klagomål på era kostnader. Om det är så pass betungande så är det enkelt, förskottsbetalning. Men klaga inte på mig när ni mister massa kunder. Sen s¨på samma sätt som du klagar på alla kostnader för att ta betalt. Varför inte tänka på den kostnaden som styr kunden mest, fraktkostnaden. samt leveranstiden. Folk vill idag ha sina varor på 1-2 dagar.
Eftersom banken håller inne pengarna så blir det en kostnad. Vissa använder bara kreditkortet, andra bara faktura. Eftersom klarna har den funktionen att man enkelt kan pausa en faktura om man inte fått varan eller om det är något annat problem.
Så blir det mycket smidigare att betala mot faktura än med kort. Även om man inte har klarna så har du oftast några dagars kredit. Alltså hinner du få varan innan du måste betala fakturan. Då har du en obetald faktura att bråka om. Kreditkortet kan vara bökigare att bråka med.
Oroa dig inte för att lyxfällan får nya deltagare hela tiden. Det är inte bara klarna som gör att de hamnar hos lyxfällan. Det är så mycket mer. SMS lån och avbetalningar är större bovar. Med tanke på om man ser till de företag som erbjuder avbetalning är ganska många men aldrig har jag dessa säga att vi måste höja våra avgifter för att några inte kan sköta sig.
Så slappna av lite. du har större problem än faktura kostnader. fraktkostnader t.ex.
 
Tror du missförstår mig, eller så är jag oklar. Har inget emot att folk handlar mot faktura. Våra kunder får välja de tycker funkar bäst att betala med. Vi erbjuder faktura (+delbetalning) tillsammans med kort, Swish och PayPal. Samt för vissa kunder bankgiro eller bank-till-bank-betalning, så vi har de alternativ som man efterfrågar. Kostnaden är inte riktigt den dubbla, men nära, för faktura mot tex kort, men tex PayPal är dyrare så det är inte själva kostnaden jag funderar över.
Säger bara att jag tror det är lättare för kunder att få problem. Och det är mer av en omtänksamhet mot mina medmänniskor än något annat, e-handlare får betalt oavsett. Så pratet om att kunna "pausa" en faktura är något som kunden gör mot tex klarna, det berör egentligen inte E-handlaren, denna har redan fått sina pengar. Det är det jag menar med att det är ingen skillnad att handla med kort eller faktura. Det möjligen känns bättre att betala "senare", jag personligen tycker inte det, jag vill betala mina "skulder" direkt. Jag tycker inte jag får några fördelar med att välja faktura. Men det är min personliga känsla. Skulle 100% av våra kunder välja faktura så får de gärna göra det. Nu är det ca 25%.

Och ökar problemen för faktura-företagen kommer säkert kostnaden öka för oss. Och det drabbar alla kunder i slutändan med eventuellt höjda priser eller mindre marginaler..

Angående frakter, som är en helt annan fråga, är det en mycket sämre "marknad" än med betalnings-alternativen. Frakterna är en osund konkurrens på. En liten e-handlare har inte mycket att sätta mot de stora drakarna. Om alla skulle "betala" någorlunda lika (givetvis avsett hur mycket frakt man köper), så skulle 'Fria frakter' inte vara ett alternativ. Men så är det tyvärr inte.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Det här behovet av att betala när man har fått grejerna beror naturligtvis lite på vilket köpbeteende man har.

Jag handlar online från stora svenska elektronikkedjor, bokhandlare etc. Med lite mer udda intressen kanske man köper från butiker som inte känns lika pålitliga.
 
jackt jackt skrev:
Tror du missförstår mig, eller så är jag oklar. Har inget emot att folk handlar mot faktura. Våra kunder får välja de tycker funkar bäst att betala med. Vi erbjuder faktura (+delbetalning) tillsammans med kort, Swish och PayPal. Samt för vissa kunder bankgiro eller bank-till-bank-betalning, så vi har de alternativ som man efterfrågar. Kostnaden är inte riktigt den dubbla, men nära, för faktura mot tex kort, men tex PayPal är dyrare så det är inte själva kostnaden jag funderar över.
Säger bara att jag tror det är lättare för kunder att få problem. Och det är mer av en omtänksamhet mot mina medmänniskor än något annat, e-handlare får betalt oavsett. Så pratet om att kunna "pausa" en faktura är något som kunden gör mot tex klarna, det berör egentligen inte E-handlaren, denna har redan fått sina pengar. Det är det jag menar med att det är ingen skillnad att handla med kort eller faktura. Det möjligen känns bättre att betala "senare", jag personligen tycker inte det, jag vill betala mina "skulder" direkt. Jag tycker inte jag får några fördelar med att välja faktura. Men det är min personliga känsla. Skulle 100% av våra kunder välja faktura så får de gärna göra det. Nu är det ca 25%.

Och ökar problemen för faktura-företagen kommer säkert kostnaden öka för oss. Och det drabbar alla kunder i slutändan med eventuellt höjda priser eller mindre marginaler..

Angående frakter, som är en helt annan fråga, är det en mycket sämre "marknad" än med betalnings-alternativen. Frakterna är en osund konkurrens på. En liten e-handlare har inte mycket att sätta mot de stora drakarna. Om alla skulle "betala" någorlunda lika (givetvis avsett hur mycket frakt man köper), så skulle 'Fria frakter' inte vara ett alternativ. Men så är det tyvärr inte.
Jag vet att frakten kostar. Men det för, den för alla. Det handlar om hur man prioritera. Sen är det inte så konstigt att man får bättre priser desto mer man handlar. Det gäller alla
Eftersom det är. Konkurrensfördel så tar många kostnaden. Det väljer att
jackt jackt skrev:
Tror du missförstår mig, eller så är jag oklar. Har inget emot att folk handlar mot faktura. Våra kunder får välja de tycker funkar bäst att betala med. Vi erbjuder faktura (+delbetalning) tillsammans med kort, Swish och PayPal. Samt för vissa kunder bankgiro eller bank-till-bank-betalning, så vi har de alternativ som man efterfrågar. Kostnaden är inte riktigt den dubbla, men nära, för faktura mot tex kort, men tex PayPal är dyrare så det är inte själva kostnaden jag funderar över.
Säger bara att jag tror det är lättare för kunder att få problem. Och det är mer av en omtänksamhet mot mina medmänniskor än något annat, e-handlare får betalt oavsett. Så pratet om att kunna "pausa" en faktura är något som kunden gör mot tex klarna, det berör egentligen inte E-handlaren, denna har redan fått sina pengar. Det är det jag menar med att det är ingen skillnad att handla med kort eller faktura. Det möjligen känns bättre att betala "senare", jag personligen tycker inte det, jag vill betala mina "skulder" direkt. Jag tycker inte jag får några fördelar med att välja faktura. Men det är min personliga känsla. Skulle 100% av våra kunder välja faktura så får de gärna göra det. Nu är det ca 25%.

Och ökar problemen för faktura-företagen kommer säkert kostnaden öka för oss. Och det drabbar alla kunder i slutändan med eventuellt höjda priser eller mindre marginaler..

Angående frakter, som är en helt annan fråga, är det en mycket sämre "marknad" än med betalnings-alternativen. Frakterna är en osund konkurrens på. En liten e-handlare har inte mycket att sätta mot de stora drakarna. Om alla skulle "betala" någorlunda lika (givetvis avsett hur mycket frakt man köper), så skulle 'Fria frakter' inte vara ett alternativ. Men så är det tyvärr inte.
Tja... Du va väldigt negativ i ditt förra inlägg om faktura kunder. Det reagerade jag på. Nu har du alltså vänt igen.
Tja det får man göra ibland.

Jag tror att du oroar dig för mycket av de som handlar men inte betalar för sig. Ännu har inte företagen börjat flagga för problem med att folk inte betalar. Men det som skulle hända om de skulle börja höja priserna är att man inte längre erbjuder faktura till sina kunder. DE skulle inte uppskattas av klarna.

När det gäller frakterna så är det med så mycket annat. Kan du köpa något i stora partier sänks priserna. Det är likadant när det gäller frakten. Sen är jag övertygad om att många bolag har väldigt låga marginaler på frakten. Det handlar framförallt om hur mycket man kommer att skicka. Varför ska alla betala lika för? Vi lever i den världen där det handlar om vem som kan betala mest. Så är det när du beställer in dina varor. Om du kan beställa många fler så går priset ner. Varför skulle inte frakten fungera likadant? varför ska alla betala lika mycket? Sen är det viktigt att veta det kan vara en minusmarginal på frakten.
Sen är nog fri frakt här för att stanna. Det är bara att vänja dig vid problemen med att vara en liten e-handlare.
Hur hade du resonerat när det gäller frakten om du inte hade problemen?
Jag märker en bitterhet i dina inlägg. Om det är så mycket hemskt med att vara e-handlare så får du lägga ner.

Använde inte du kritakort när du handlade på nätet? då betalar du inte direkt utan senare.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det här behovet av att betala när man har fått grejerna beror naturligtvis lite på vilket köpbeteende man har.

Jag handlar online från stora svenska elektronikkedjor, bokhandlare etc. Med lite mer udda intressen kanske man köper från butiker som inte känns lika pålitliga.
Det kan vara smidigare och handla mot faktura. framförallt möjligheten som klarna har att pausa ett köp.
Men att använda sitt krita kort kan vara smart, om man har bonus...
 
MultiMan
https://digital.di.se/artikel/utmanare-underkanner-storbanker-losningar-riskerar-bryta-mot-lagen

Att vara dålig kan strida mot lagen. I alla fall om du är storbank och inte kan leva upp till EU:s ”open banking”-standard PSD2. Det kan dessutom kosta fintechbolag och e-handlare pengar.

Detta eftersom e-handelskunder visat sig avbryta sina köp när tekniken i betalningsprocessen krånglar.

Är ett stort problem? Ja, menar bland annat Klarna.

”Den bank som är bäst i Sverige har för närvarande 20 procent högre konvertering jämfört med en stor konkurrent. En av de stora spelarna har alltså 20 procent fler avbrutna köp än en jämförbar kollega”, säger Anders Karlsson, chef för direktbetalningar på Klarna, som följt statistiken genom det egna systemet.

Han vill inte säga vilka banker det rör sig om, mer än att det är några av de svenska storbankerna.

”Det är en ögonöppnare med så många avbrutna köp för vissa bankers kunder”, säger han och menar att den enkla förklaringen är problem som uppstår för kunden vid autentiseringen.

Det kan vara ett möjligt brott mot PSD2, som direktivet är utformat.
 
Jag använder klarna och väljer alternativet att få en faktura som jag får via mail som ska betala inom 14 dagar. Tycker att det fungerar bra för min del och så kan jag klart och tydligt av fakturan se vad jag ska betala och till vilket företag.. Önska tom att man skulle kunna beställa varor från utlandet och sedan välja att betala via Klarna. Gillar inte att lämna ut en massa uppgifter till utländska företag.
För några veckor sedan såg jag att en stor del av Klarna aktierna ägs av kineser.
 
G
Finns klarna så brukar jag använda det, för enkelhetens skull. Så slipper jag springa runt hela lägenheten för att hämta kortet. Sedan om det är en mindre känd/trovärdig site (typ nyare eller nåt sådant) så brukar jag välja få först, betala sedan, men kör jag via apotea/hjärtat så brukar jag köra betala direkt via klarna.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Så idag var det dags. Jag behövde en bok till jobbet och går in på Akademibokhandelns sajt. Man har möjligheten att logga in, men jag gör inte det. Jag bläddrar längst ner i listan för att hitta alternativet Betala med kort, utan Klarnas logga bredvid.

"Tack för ditt köp, vi kommer skicka en bekräftelse till din e-post!" står det.

Min e-post? tänker jag... Undrar vilken mailadress det kommer komma till, jag måste ju kvitto på det här...

Så jag loggar in på mailen, och visst jag har fått mail från Klarna samma sekund som jag gjorde köpet, till adressen sportamore@mindomän.se. Det är ett långt mail med reklam för deras app. Jag letar febrilt efter något om mitt köp, men det finns inte där.

Jag väntar en stund och det dyker upp ett till mail, den här gången är det skickat till klarna@mindomän.se.

"Tack för din beställning!
Tack för att du handlar hos oss på Akademibokhandeln. Vi kommer nu att behandla din beställning och så snart paketet är på väg skickar vi en bekräftelse till dig. Om du har valt att handla mot faktura kommer fakturan att skickas till din e-postadress.



Beställningsnummer: XXXXXXXX
1 st Xxxxx
SUMMA: XXX kr

Frakt: XX kr
TOTALT: XXX kr


Leveransadress:

XXX


Om paketet inte får plats i brevlådan lämnas det till närmaste utlämningsställe.


Betalsätt: Klarna


Klicka här för att se och genomföra din betalning."


Om man klickar på länken "Klicka här för att se och genomföra din betalning." så kommer man till en inloggningssida där man får logga in hos Klarna med personnummer och BankID, förutsatt att man godkänner deras användarvillkor.

Jag loggar in på min bank. Jodå, pengarna har de dragit. "Klarna" står det. De försvann "snabbare än en avlöning". ;)

Ja, jag tycker det här är helt ofattbart. Det övergår mitt förstånd hur en organisation som Akademibokhandeln, vars VD, Ekonomichef och Marknadsföringschef som sannolikt är löjligt överbetalda kan tillhandahålla en tjänst som är så fruktansvärt dålig.

Jag ville köpa en bok, med kort, och få ett kvitto. Men det var tydligen bortom dessa människors kompetensnivå.

Ett till företag på min shitlist. Det börjar bli svårt att köpa böcker.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.