41 775 läst · 472 svar
42k läst
472 svar
handla av svenska internet butiker
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 598 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 598 inlägg
Det är oftast mikroupplysningar som inte syns någonstans om det inte är stora belopp eller någon annan anledning som kräver fördjupad kreditkoll.J Jensa86 skrev:
Har man Kivra, vilket man bör som en modern medborgare, så får man alla sådana "papper" digitalt, tillsammans med deklarationen och numera alla ICA-kvitton (som är mer lättlästa än på papper faktiskt).
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 598 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 598 inlägg
På förekommen anledning:
Per Bolund fortsätter leverera till alla som inte klarar av att läsa och ta eget ansvar:
https://www.breakit.se/artikel/23538/da-kan-den-nya-kreditlagen-borja-galla-forslaget-inlamnat
Personligen tycker jag bättre om entreprenörer likt Siemiatkowski som bygger nya livskraftiga företag från ingenting än politiker vars enda mål i livet är att hålla medborgarna i handen genom begränsningar, skatter och förbud.
Per Bolund fortsätter leverera till alla som inte klarar av att läsa och ta eget ansvar:
https://www.breakit.se/artikel/23538/da-kan-den-nya-kreditlagen-borja-galla-forslaget-inlamnat
Personligen tycker jag bättre om entreprenörer likt Siemiatkowski som bygger nya livskraftiga företag från ingenting än politiker vars enda mål i livet är att hålla medborgarna i handen genom begränsningar, skatter och förbud.
Redigerat:
Jag säger som Gert Fylking: Äntligen!MultiMan skrev:
Glädjande med politiker som faktiskt levererar. Tråkigt att mina skattepengar ska behöva gå till att ta personer som Siemiatkowski i örat bara för att de inte kan kan hålla sig inom förnuftets gräns.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 598 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 598 inlägg
Var lugn, Per vet att skatta allt som rör sig så du har redan en plastpåseskatt och snart klädskatten att ta av:Nyfniken skrev:
Behövs det en klädskatt?
– Ja, och enligt januariavtalet kommer vi att införa en skatt på textilier, eller rättare sagt en skatt på kemikalieinnehållet i textilierna.
När införs den?
– Under mandatperioden (senast 2022, red:s anm.) men inte i den budget (för 2020, red:s anm.) som vi jobbar med nu.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/JoLM77/regeringen-ska-infora-skatt-pa-klader
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Det är nog inte många som är så Anti klarna som du är. De flesta tycker ingenting.Nyfniken skrev:Det verkar ju inte gå in hos dig att en stor del av oss (jo det är en stor del när det uppstår såna här trådar) tycker att gränsen är passerad när avbetalning är det alternativ som är förvalt.
Du kan ha kvar din avbetalning om du vill, mig gör det inget, men gör det då till ett väl längre ner i listan.
Jag tror vi kan avsluta diskussionen här. Jag tycker att avbetalning ska vara en undantagslösning och att det ska synas bland alternativen. Du ska prompt ha det överst på listan och förvalt. Båda tycker att den andras krav är helt orimligt. Vägs ände.
Sen vet jag inte hur du har kunnat få att jag tycker att avbetalning ska vara högst upp.
Jag tycker däremot att man är en vuxen människa och att man har eget ansvar för sitt liv. Det är inte mitt ansvar för att någon tycker att kredit också är pengar. Jag ska inte drabbas av det.
Däremot erkänner jag att jag haft fel på en sak.
Jag har tagit förgivet att folk kan läsa.
Men jag har lärt mig att alla kan inte.
Det blir väldigt tydligt här.
Och som vanligt är det aldrig ens eget fel.
Men om det är viktigt för mig och Bolund att direktbetalning är högst upp, och det inte spelar någon roll för dig. Kan vi inte köra på vårt system då, så blir alla glada?B Byggdjuret skrev:
Jag tycker naturligtvis också att man själv är ansvarig för de avtal man ingår, men jag tror också att man med väldigt enkla medel kan skjuta samhället i en positiv riktning.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 598 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 598 inlägg
Denna typen av detaljregleringar är precisa motsatsen till en positiv riktning. Att lära folk läsa och ta ansvar från tidig ålder hade varit bra däremot och gett stora vinster för samhället i övrigt.
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Varför bör man ha Kivra som modern medborgare?MultiMan skrev:Det är oftast mikroupplysningar som inte syns någonstans om det inte är stora belopp eller någon annan anledning som kräver fördjupad kreditkoll.
Har man Kivra, vilket man bör som en modern medborgare, så får man alla sådana "papper" digitalt, tillsammans med deklarationen och numera alla ICA-kvitton (som är mer lättlästa än på papper faktiskt).
Och tydligen levereras ICA-kvitton digitalt. Så bra, snart ser storebror vad du handlar.
Sedan undrar jag varför dom ska göra en kreditkontroll när du betalar med kort. Det gör inte vanliga butiker när jag betalar med kort.
Medlem
· Västernorrland
· 10 917 inlägg
Fast det kan inte kännas särskilt positivt om man hela tiden vill ha så att personer inte behöver tänka nåt. Att staten liksom skapar regler så att människan skyddas..........Det blir i det långa loppet ett väldigt konstigt samhälle......Vi lever redan idag i mycket gammalt tänk att det finns nån som hjälper oss hela tiden. Svenskar skulle behöva gå i en årslång grundkurs utomlands och få se lite verklighet också............Allt är inte bra där heller men vi är långt ifrån bäst.......Nyfniken skrev:Men om det är viktigt för mig och Bolund att direktbetalning är högst upp, och det inte spelar någon roll för dig. Kan vi inte köra på vårt system då, så blir alla glada?
Jag tycker naturligtvis också att man själv är ansvarig för de avtal man ingår, men jag tror också att man med väldigt enkla medel kan skjuta samhället i en positiv riktning.
Vid närmare eftertanke: I stort håller jag med dig, men det fungerar ju inte när Siemiatkowski et al medvetet vilseleder med orden när man kallar ett Klarna-konto för Konto och kreditköp för Direktbetalning.MultiMan skrev:
Hans citat i DN:s långa artikel där han försvarar deras betalningsalternativ Konto med att det sedan länge funnits Ikeakonto och Elloskonto är väldigt talande. Det är ingen tillfällighet att det hette Konto och inte Klarnakonto. Folk vill inte ha ett Klarnakonto.
Medlem
· Västernorrland
· 10 917 inlägg
Det ska även förtydligas när det gäller kreditupplysningar och Kivra och det är ju att de gör ingen kreditkoll på samtliga köp som en del verkar tro. De gör det då kredit börjar användas och sen blir det bara löpande kontroller precis som många andra gör.
Medlem
· Halland
· 4 107 inlägg
Det är för att samhället skall fungera effektivt. Jag har bott ett antal år i Kina, landet ned jordens mest misstänksamma befolkning. Precis ingen litar på någon eller något. Resultatet är att det går åt enormt med tid för att kolla att du inte blir blåst. Samhället blir effektivare om folk vågar lita på varandra.S Stefan1972 skrev:Fast det kan inte kännas särskilt positivt om man hela tiden vill ha så att personer inte behöver tänka nåt. Att staten liksom skapar regler så att människan skyddas..........Det blir i det långa loppet ett väldigt konstigt samhälle......Vi lever redan idag i mycket gammalt tänk att det finns nån som hjälper oss hela tiden. Svenskar skulle behöva gå i en årslång grundkurs utomlands och få se lite verklighet också............Allt är inte bra där heller men vi är långt ifrån bäst.......
Sant. Men alla är inte välutbildade medelålders och medelklass. Agda 84, Ahmoud och Arne Anka ska också kunna handla på nätet. Fäll inte krokben för dem.S Stefan1972 skrev:
PS. Det är lite lustigt att se de andra företagen på listan över mest anmälda företag till Konsumentverket. Det är ju inte de mest namnkunniga bolagen med stor kundkrets utan Ruffel & Båg AB.