Fotografen Fotografen skrev:
På det lilla viset. Jag har aldrig använt "direktbetalning", isf tar jag bankkortet. Hos undertecknad är idén med att använda Klarna att inte behöva betala förrän jag har prylen i handen och kan konstatera att den är hel, ren och av rätt sort.
Klarna har dessutom en funktion där man pausa betalningen om det sker något. En bra anledning att välja faktura hos klarna!
 
Jag brukar nästan altid betala via kreditkort på nätet. That said, jag köpte nånting för ca 900 kr förra veckan och jag valde att betala med Klarna för att undvika lämna kreditkorts uppgifter via sajten eftersom den inte var en stor/välkänd sajt (till mig iaf). Idag fick jag ett mejl via Kivra från ett företag som heter Creditsafe om att de lämnade en kreditsuplysning på mig till Klarna för det 900 kr köpet! :confused: Jag skulle inte valt Klarna om jag hade vetat om kreditupplösningen! Sedan såg ha denna tråd här på Byggahus:
https://www.byggahus.se/forum/threads/klarna-tar-kreditupplysning-foer-sma-koep.333310/
kommer inte välja Klarna nästa gång.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har inte sagt att det var krångligt att handla, det måste du missförstått.

Jag har aldrig betalat med Klarna. Det är alltid förvalt.
Ok då förstår jag dig. Då får du vara extra uppmärksam vid betalning så går det som smort efter =) Du får skälla lite på butikerna med.
 
G
S Svenskbyggd skrev:
Jag brukar nästan altid betala via kreditkort på nätet. That said, jag köpte nånting för ca 900 kr förra veckan och jag valde att betala med Klarna för att undvika lämna kreditkorts uppgifter via sajten eftersom den inte var en stor/välkänd sajt (till mig iaf). Idag fick jag ett mejl via Kivra från ett företag som heter Creditsafe om att de lämnade en kreditsuplysning på mig till Klarna för det 900 kr köpet! :confused: Jag skulle inte valt Klarna om jag hade vetat om kreditupplösningen! Sedan såg ha denna tråd här på Byggahus:
[länk]
kommer inte välja Klarna nästa gång.
Ditt liv slutar inte bara för en kreditupplysning.
Du valde att betala "på krita" (dvs om 14 dagar eller delbetala osv)..
 
S Svenskbyggd skrev:
Jag brukar nästan altid betala via kreditkort på nätet. That said, jag köpte nånting för ca 900 kr förra veckan och jag valde att betala med Klarna för att undvika lämna kreditkorts uppgifter via sajten eftersom den inte var en stor/välkänd sajt (till mig iaf). Idag fick jag ett mejl via Kivra från ett företag som heter Creditsafe om att de lämnade en kreditsuplysning på mig till Klarna för det 900 kr köpet! :confused: Jag skulle inte valt Klarna om jag hade vetat om kreditupplösningen! Sedan såg ha denna tråd här på Byggahus:
[länk]
kommer inte välja Klarna nästa gång.
Det är helt normalt att begära en kreditupplysning. Det sker alltid vid teckning av abonnemang och dylikt.
Det känns som att du tror det är någonting negativt?
 
S Svenskbyggd skrev:
Jag brukar nästan altid betala via kreditkort på nätet. That said, jag köpte nånting för ca 900 kr förra veckan och jag valde att betala med Klarna för att undvika lämna kreditkorts uppgifter via sajten eftersom den inte var en stor/välkänd sajt (till mig iaf). Idag fick jag ett mejl via Kivra från ett företag som heter Creditsafe om att de lämnade en kreditsuplysning på mig till Klarna för det 900 kr köpet! :confused: Jag skulle inte valt Klarna om jag hade vetat om kreditupplösningen! Sedan såg ha denna tråd här på Byggahus:
[länk]
kommer inte välja Klarna nästa gång.
Det är dock inget som påverkar ditt liv med de där upplysningarna. De vill bara vara säkra på att du verkligen kan betala för dig.
Det är nämligen (vad jag spånat i) att folk som har anmärkningar nyttjar detta och kan köpa på sig saker och inte betala för sig. Därför kör de dessa upplysningarna för allt.
Men som sagt påverkar dig inte något alls.
Förutom kanske din princip att du inte ville det.
 
  • Gilla
Svenskbyggd
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Klarna har dessutom en funktion där man pausa betalningen om det sker något. En bra anledning att välja faktura hos klarna!
Lyxfällan nästa? :rolleyes:
 
Är mycket nöjd med Klarna, alla tidigare köp, aktuella och obetalda köp finns lätt tillgängliga. Får påminnelse några dagar innan förfallodagen och har egentligen aldrig upplevt något negativt.
 
MultiMan
Nyfniken Nyfniken skrev:
Lyxfällan nästa? :rolleyes:
Du är nog alldeles ensam att likställa lyxfällan med konsumentskydd där man slipper betala innan man har fått den vara man beställt.
 
P.g.a. många och långa utlandsvistelser har jag haft Klarna autogiro. Köpte medicin på Apotea i oktober. Fick via mejl en faktura från Klarna. Läste inte så noggrant utan antog att texten på fakturan var som vanligt "Dras via autogiro ".
Åkte utomlands 30 oktober.
Fick påminnelse i november, daterad till 20 oktober.
Fick hot om inkasso.
Allt detta fick jag via min posttömmare som tömde min brevlåd den 10 nov.
När jag ringde Klarna och påpekade att jag hade autogiro, fick jag till svar att autogiro inte fungerade vid köp hos t.ex. Apotea. Autogiro fungerade bara vid vissa köp som prenumerationer...
Har sedan dess avlutatat autogirot och kommer aldrig att frivilligt använda Klarna.
Klarna är f.ö. det 3:e mest anmälda företaget hos konsumentverket.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Nej. Jag tar alltid kreditkortet då det dels ger mig en trygghet i själva köpet och dels ger mig bonus på detsamma. Jag har aldrig upplevt att det strulat. Någon gång har hela köpet skitit sig med företaget och då har kreditkortsföretaget i fråga återbetalat mig utan krusiduller.

De jag känner som "vill betala först när de fått varan" stökar dock med klarna och svea-fakturor som skall hittas och betalas i tid. Jag förstår dock inte detta eftersom jag ser det som att jag har precis samma trygghet via kreditkortsföretaget.
Jag är också väldigt trött på Klarna. Det är dåligt med information om vad man betalat när man går in på bankens uttag.
Jag skulle föredraga att betala själv när det går, även om det är lite jobbigare - men även då står det bara Klarna på bankutdraget.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Lyxfällan nästa? :rolleyes:
Är det för att jag köper något på kredit? Och berättar om en bra funktion?
Just nu saknar jag den där lyxfällan funktionen "pausa ett köp" hos Qliro. Då jag har fått fakturan men inte varan.
 
Redigerat:
F Ferjoe skrev:
Jag är också väldigt trött på Klarna. Det är dåligt med information om vad man betalat när man går in på bankens uttag.
Jag skulle föredraga att betala själv när det går, även om det är lite jobbigare - men även då står det bara Klarna på bankutdraget.
Men är inte det en diskussion du får ta med banken?
 
MultiMan
"Läste inte så noggrant" verkar vara en röd tråd hos belackarna.

Använt Klarna sedan innan de hette Klarna (Kreditor). Aldrig lyckats missa en betalning. Tusentals fakturor. Det går om man vill.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Du är nog alldeles ensam att likställa lyxfällan med konsumentskydd där man slipper betala innan man har fått den vara man beställt.
Gjorde jag verkligen det?

Eller gav jag svar på tal till någon som hävdar att alla av en avvikande åsikt "inte har förstått" och "bara är rädda"?

Jag kan också mina härskartekniker ser du. Man får prata med bönder på bönders vis. :cool:

Jag har förstått. Jag är inte rädd. Jag köper hus och bilar på avbetalning, resten sparar jag ihop till. Ni andra får göra precis som ni vill men jag tycker det är en olycklig utveckling som är direkt samhällsskadlig där konsumtionshets och betalningsalternativ som Klarna marknadsförs som det "normala". Det driver folk till alternativet med avbetalning. Och de som kommer i kläm är de som mest behöver de sista slantarna i slutet på månaden.

jag drar mitt strå till stacken genom att helt enkelt välja en annan leverantör, som jag upplever som hederligare, om det kan ske inom rimliga gränser. Min förhoppning är att de ska tycka att de klarar sig utan Klarna.

Att hävda att jag bara missförstått är bara ett fult försök till förminskande. Andra kan tycka att man får skylla sig själv om man inte läser det finstilta. Jag tycker att finansbolagen har ett orättvist övertag mot de som inte är ekonomiskt skolade.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.