C
För ca. 25 år sen jobbade jag med införandet av SET i Sverige. Det blev aldrig någon grej, men det som är lite intressant i sammanhanget är att det uttryckligen är konstruerat så att respektive part i transaktionen inte har någon insyn i information som man "inte har att göra med".

Den idén skulle aldrig funka idag när alla vill veta allt (faktum är att integriteten upplevdes som ett problem redan då). Men det ger lite perspektiv på hur man såg på den personliga integriteten då, även inom organisationer som Mastercard, Visa, Microsoft, IBM osv.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Björn der Schwede skrev:
Som sagt, inget som gör att jag ligger sömnlös om nätterna. Vad nu detta har att göra med om det är NÖDVÄNDIGT att lämna ut personnummer till höger och vänster. För övrigt kan jag tycka att folk som sitter och letar efter andra människors personuppgifter, nog borde skaffa sig ett eget liv istället...
Du låter upprörd, är det det över upptäckten att personnumret bara är en sökning bort?
Kortuppgifterna däremot är nog inte lika offentliga. (y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Du låter upprörd, är det det över upptäckten att personnumret bara är en sökning bort?
Kortuppgifterna däremot är nog inte lika offentliga. (y)
Ser du något positivt med att dina privata uppgifter är så lätta att komma åt? Jag har fortfarande inte sett någon förklara vad som är bra för mig med att lämna personuppgifter för att handla.

Föredrar att inte handla i kedjor av samma skäl - invandrarbutiker och liknande tar bara betalt och inget mer, de har inga analyssystem för att gå igenom allt du köpt. Oftast tar de dessutom kontanter.

Storebror skall inte veta att jag äter rött kött och ris eller vad det nu kan vara man ondgör sig över för tillfället.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det går ju inte att handla på nätet utan att lämna personuppgifter.
 
G
FredrikR FredrikR skrev:
Du borde prova googla på ditt "namn och personnummer" alt. gå in på www.mrkoll.se och söka på namnet. (y)
Kollade på mig själv. Lite konstiga uppgifter, ett telefonnummer jag inte har. Konstigt sätt att räkna "Andra dörren från vänster", vilket gör att de räknar antal dörrar lite godtyckligt mitt på våningen.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Naturligtvis måste företag ha kvitto för bokföringen.
För företag gäller
Enligt Bokföringslagen (5 kapitlet, 7 §) ska verifikationen eller kvittot innehålla uppgifter om:
  • när kvittot sammanställts,
  • när affärshändelsen inträffat,
  • vad den avser,
  • vilket belopp,
  • vilken motpart,
  • verifikationsnummer eller annan identifikation som hänvisar till den bokförda affärshändelsen.
Det jag menade var t.ex. Antag att du äger en bilverkstad. Du får fel på elen. Anlitar en elektriker. Får en specificerad faktura. Du d.v.s. företaget betalar fakturans belopp och bokför transaktionen. När får du kvittot från elektrikern ???
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det jag menade var t.ex. Antag att du äger en bilverkstad. Du får fel på elen. Anlitar en elektriker. Får en specificerad faktura. Du d.v.s. företaget betalar fakturans belopp och bokför transaktionen. När får du kvittot från elektrikern ???
Om du får faktura behöver du inte kvitto för då är fakturan allegat.
 
a.o.f a.o.f skrev:
Om du får faktura behöver du inte kvitto för då är fakturan allegat.
Ja och jag har alltid fått specificerade fakturor, så därför ser jag inte problemet.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja och jag har alltid fått specificerade fakturor, så därför ser jag inte problemet.
Även när du betalar med direktbetalning?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Ser du något positivt med att dina privata uppgifter är så lätta att komma åt? Jag har fortfarande inte sett någon förklara vad som är bra för mig med att lämna personuppgifter för att handla.

Föredrar att inte handla i kedjor av samma skäl - invandrarbutiker och liknande tar bara betalt och inget mer, de har inga analyssystem för att gå igenom allt du köpt. Oftast tar de dessutom kontanter.

Storebror skall inte veta att jag äter rött kött och ris eller vad det nu kan vara man ondgör sig över för tillfället.
Nej jag ser inget positivt med det i det stora hela, jag är inte superintresserad av någon av era personnummer, har fullt upp med mitt eget, min frus och mina barns. ;)
Skulle väl vara om man ska köpa nåt privat av någon som vill ha förskottsbetalt, för att få sig en bättre bild av säljaren. Att nätbutiker som säljer något till dig via faktura vill ha personnummer är väl del i deras betallösnings säkerhetskedja, ihop med att man signerar via mobilt bank-id.

Jag la bara fram verkligheten.
 
Ska vi Diskutera offentlighets lagen så få ni starta en ny tråd. Det är inget nytt
Om ni tycker det är så jobbigt att folk kan hitta ditt personnummer så enkelt så flytta till ett land som inte har samma lagar som vi.
 
Om man väljer direkt betalning står det direkt att du behöver ange kontonummer. Man kan inte Klandra ett företag för att de de har olika alternativ? Man kan välja betala med kort om man vill då behöver du inte uppge kontonr.

Sen är det intressant när man får höra att någon berättade om kundtjänst. Såna historier har jag svårt för.

För de här som är livrädda för att lämna ut personnr. Så har ni missat en viktig sak, man kan handla i de flesta butiker utan att behöva lämna ut sitt personnr. Men ni bör betala kontant... Då kan de inte spåra er. Eftersom alla butiker idag filmar så bör ni tänka att dölja erat ansikte. Bara ett tips i all välmening.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Även när du betalar med direktbetalning?
Nej. Har alltid valt faktura " betala när du fått varan", vilket jag tycker är det bästa.
 
U UffeH skrev:
Om du väljer ”direktbetalning” från Klarna så skapar de ett autogiro och drar pengarna efter 3-4 dagar. Troligen framgår det av något finstilt 68-sidigt avtal som du godkänner samtidigt.
Den här ”direktbetalningen” sker alltså inte direkt utan om några dagar, vilket ytterligare skapar osäkerhet om balansen på kontot och i värsta fall underskott, vilket är Klarnas affärsidé eftersom de då kan skicka en påminnelse med extra avgifter.
På det lilla viset. Jag har aldrig använt "direktbetalning", isf tar jag bankkortet. Hos undertecknad är idén med att använda Klarna att inte behöva betala förrän jag har prylen i handen och kan konstatera att den är hel, ren och av rätt sort.
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Det går ju inte att handla på nätet utan att lämna personuppgifter.
Tja
Du bör lämna en leveransadress
Blir svårt att få varorna annars. Oftast väljer man sin hemadress och oftast är man skriven där då är det inga problem alls att få reda på persnr
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.