A
[QUOTE="aunnr1, post:Är det någon som jag som böjar välja bort företag som använder sig av betaltjänster typ klarna, svea ekonomi o allt vad dom nu heter.[/QUOTE]

Ja, senast igår faktiskt, när cdon.com krävde personnummer för att kunna genomföra köpet, vilket jag absolut inte ser nödvändigheten med. Jag avbröt köpet och handlade från annan leverantör, dock till ett högre pris men för mig är det en principsak. Jag blir så förbenat irriterad över allt tjat att lämna personnummer till höger och vänster, helt i onödan dessutom. Jag köper en sak och betalar direkt med mitt kort - finns ingen som helst anledning till att "de" behöver mitt personnummer.

Klarna har jag bara dåliga erfarenheter av, både som privatperson och företagare. Ideligen strul med saknade kvitton, ej specad moms etc. Har en handlare endast Klarna att välja som "betalningspartner" väljer jag en annan handlare alla gånger jag kan. Ibland är vi "tvingade" till att använda dem då vi behöver en specifik del/vara till firman från en leverantör som endast har Klarna som alternativ, tack och lov har det endast hänt två gånger hittills i år (där det strulade med kvittot en av gångerna - surprised? Not).
Och varför så sabla omständligt? Beställning -> orderbekräftelse från säljföretaget -> (ofta även från Klarna) -> mejl från Klarna att det finns ett kvitto att hämta -> måste göra någon inloggning för att (i bästa fall) kunna se kvittot -> och sedan ladda ner det... är det sedan något fel i kvittot så börjar cirkusen... kontakta Klarna och förklara allt, och de kan inte hjälpa så man måste kontakta säljföretaget (och förklara allt igen), och de hänvisar tillbaka till Klarna för "det är Klarna som sköter allt detta åt oss"...

Dessa företags "erbjudanden" om faktura, betala sen, dela upp på sextioelva månader och f@n och hans brylling, anser jag vara rena bluffen, med ett enda syfte - att locka kunden att hamna i deras "skuldfälla". Här kan jag dock inte säga om tjänsterna som sådana fungerar dåligt, då jag aldrig nyttjat någon av dem, och heller aldrig kommer att göra. Har endast läst skräckexempel om "bortkomna" fakturor, med påföljande avgifter, inkassokrav etc. och det räcker för att jag ska hålla mig borta från dem.
 
Just när det gäller företagsköp och behov av kvitton så håller jag med om att det inte fungerar. Nuförtiden är det ju mer eller mindre okej med bekräftelsen som kvitto och det fungerar säkert till privatpersoner men som företagare vill man ha riktiga kvitton med alla uppgifter. Det får man nästan aldrig av dylika bolag.Där gillar jag heller inte företag som envisas med att ha Klarna som säljpartner. Där kan även jag bojkotta lite.........
 
Björn der Schwede skrev:
Jag blir så förbenat irriterad över allt tjat att lämna personnummer till höger och vänster, helt i onödan dessutom. Jag köper en sak och betalar direkt med mitt kort
Det är alltså ok att lämna ut kortnummret, men inte personnummret som redan är offentligt?
 
  • Gilla
  • Haha
tank77 och 4 till
  • Laddar…
Björn der Schwede skrev:
Ja, senast igår faktiskt, när cdon.com krävde personnummer för att kunna genomföra köpet, vilket jag absolut inte ser nödvändigheten med. Jag avbröt köpet och handlade från annan leverantör, dock till ett högre pris men för mig är det en principsak. Jag blir så förbenat irriterad över allt tjat att lämna personnummer till höger och vänster, helt i onödan dessutom. Jag köper en sak och betalar direkt med mitt kort - finns ingen som helst anledning till att "de" behöver mitt personnummer.

Klarna har jag bara dåliga erfarenheter av, både som privatperson och företagare. Ideligen strul med saknade kvitton, ej specad moms etc. Har en handlare endast Klarna att välja som "betalningspartner" väljer jag en annan handlare alla gånger jag kan. Ibland är vi "tvingade" till att använda dem då vi behöver en specifik del/vara till firman från en leverantör som endast har Klarna som alternativ, tack och lov har det endast hänt två gånger hittills i år (där det strulade med kvittot en av gångerna - surprised? Not).
Och varför så sabla omständligt? Beställning -> orderbekräftelse från säljföretaget -> (ofta även från Klarna) -> mejl från Klarna att det finns ett kvitto att hämta -> måste göra någon inloggning för att (i bästa fall) kunna se kvittot -> och sedan ladda ner det... är det sedan något fel i kvittot så börjar cirkusen... kontakta Klarna och förklara allt, och de kan inte hjälpa så man måste kontakta säljföretaget (och förklara allt igen), och de hänvisar tillbaka till Klarna för "det är Klarna som sköter allt detta åt oss"...

Dessa företags "erbjudanden" om faktura, betala sen, dela upp på sextioelva månader och f@n och hans brylling, anser jag vara rena bluffen, med ett enda syfte - att locka kunden att hamna i deras "skuldfälla". Här kan jag dock inte säga om tjänsterna som sådana fungerar dåligt, då jag aldrig nyttjat någon av dem, och heller aldrig kommer att göra. Har endast läst skräckexempel om "bortkomna" fakturor, med påföljande avgifter, inkassokrav etc. och det räcker för att jag ska hålla mig borta från dem.
Jag skulle nog varit mer rädd om mina kortuppgifter än personuppgifter. Kortuppgifter kan i alla fall inte vem som helst få tag på utan ansträngning.

Blev tvåa på den bollen, men lika sant för det.
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Just när det gäller företagsköp och behov av kvitton så håller jag med om att det inte fungerar. Nuförtiden är det ju mer eller mindre okej med bekräftelsen som kvitto och det fungerar säkert till privatpersoner men som företagare vill man ha riktiga kvitton med alla uppgifter. Det får man nästan aldrig av dylika bolag.Där gillar jag heller inte företag som envisas med att ha Klarna som säljpartner. Där kan även jag bojkotta lite.........
Jag förstår inte. Om man betalar via specificerad faktura för t.ex. en tjänst eller en vara, så är det väl din banktransaktion, som är kvittot? Vilka företag kräver annat kvitto för bokföringen? Att det också kommer en bekräftelse via mail, på att fakturan är betald, är väl möjligen bara ett plus.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag förstår inte. Om man betalar via specificerad faktura för t.ex. en tjänst eller en vara, så är det väl din banktransaktion, som är kvittot? Vilka företag kräver annat kvitto för bokföringen? Att det också kommer en bekräftelse via mail, på att fakturan är betald, är väl möjligen bara ett plus.
Förvisso men man vill ju gärna ha en normal faktura där allt framgår.......En del säljande företag har tex bara nätbutikens namn. Man har ingen aning om av vem man köper egentligen. Ska man göra avdrag för moms så ska man kunna styrka att den man köper av är momsregistrerad. Inte ens det går ibland för att uppgifter saknas...........
 
A
Klarna är skyldiga mig massor av pengar då de inte har registrerat ett köp jag gjort. Jävla skitföretag. 50 dagar har gått. Har anmält till Konsumentverket och polisen.
 
C
S Stefan1972 skrev:
Förvisso men man vill ju gärna ha en normal faktura där allt framgår.......En del säljande företag har tex bara nätbutikens namn.
Faktiskt en av anledningarna till att jag undvek Klarna en period. Man var tvungen att skapa ett konto hos dem för att kunna se den "riktiga" pdf-fakturan med fakturanummer osv. som man behöver när man är bokföringsskyldig. Nu har de förvisso ändrat tillbaka så att man kan få upp dem utan att logga in.

Deras goddag-yxskaft-förklaring var att fakturan kunde hamna i orätta händer om de mejlade ut den. :thinking:
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag förstår inte. Om man betalar via specificerad faktura för t.ex. en tjänst eller en vara, så är det väl din banktransaktion, som är kvittot? Vilka företag kräver annat kvitto för bokföringen? Att det också kommer en bekräftelse via mail, på att fakturan är betald, är väl möjligen bara ett plus.
Naturligtvis måste företag ha kvitto för bokföringen.
För företag gäller
Enligt Bokföringslagen (5 kapitlet, 7 §) ska verifikationen eller kvittot innehålla uppgifter om:
  • när kvittot sammanställts,
  • när affärshändelsen inträffat,
  • vad den avser,
  • vilket belopp,
  • vilken motpart,
  • verifikationsnummer eller annan identifikation som hänvisar till den bokförda affärshändelsen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är alltså ok att lämna ut kortnummret, men inte personnummret som redan är offentligt?
Kortnumret måste du ju lämna ut för att företaget skall få betalt. Ligger liksom i sakens natur.
Men ditt personnummer behöver dom inte, bara ännu ett steg mot kontrollsamhället där storebror
kan begära ut uppgifter om vilken musik du köper.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Det är alltså ok att lämna ut kortnummret, men inte personnummret som redan är offentligt?
Tror inte jag skrev någonstans att jag tycker det är förnöjsamt eller OK att lämna ut kortnumret, men det är ju ett nödvändigt "ont" om jag vill använda det för internetköp, inte sant. Det är däremot inte personnummer. Varför lämna ut det när det inte är det minsta NÖDVÄNDIGT? Det är inte information de måste ha för att kunna genomföra mitt köp, därav min irritation.
Sedan är väl inte personnummer offentliga per se, men dessa kan ju såklart finnas på offentliga handlingar, som vemsomhelst kan begära från myndigheter, och efter prövning få ut. Beroende på handling och skäl till krav att få den kan det även mycket väl vara så att del av personnummer maskas på utlämnade handlingar. Vad nu detta har med trådämnet att göra.
Såvitt jag vet finns väl inga offentliga register där man kan söka folks kompletta personnummer, men det kan jag mycket väl ha fel om, och det är inget som gör att jag ligger sömnlös om nätterna. Om det sedan är så att någon är så vansinnigt intresserad att, av någon anledning, få fatt i mitt personnummer så får vederbörande säkert fram det, och dessutom relativt enkelt, men hen kan ju då få jobba lite för det i alla fall. Jag ser bara inte vitsen av att behöva lämna personnummer till höger och vänster när det alls inte är nödvändigt. Sedan får andra gladeligen lämna sina personnummer till alla och envar, det är upp till dem själva.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Gör dom? När och hur?
Om du väljer ”direktbetalning” från Klarna så skapar de ett autogiro och drar pengarna efter 3-4 dagar. Troligen framgår det av något finstilt 68-sidigt avtal som du godkänner samtidigt.
Den här ”direktbetalningen” sker alltså inte direkt utan om några dagar, vilket ytterligare skapar osäkerhet om balansen på kontot och i värsta fall underskott, vilket är Klarnas affärsidé eftersom de då kan skicka en påminnelse med extra avgifter.
 
  • Gilla
Kennethihbg
  • Laddar…
MultiMan
@UffeH Konstig bank du har. För mig med SHB tar det 1 dag så länge det är vardagar, dvs dagen efter.

Tror du verkligen själv på att ett företag kan växa sig så stort som Klarna, producera den mest avancerade appen med mer information om dina transaktioner än något annat fintech-bolag, SMS:a och maila påminnelser 2 dagar innan en faktura förfaller, skulle ha som affärsidé att medvetet orsaka problem för sina kunder?

Man kan dessutom betala en 14-dagars faktura den sista dagen, i appen, som kan vara en fredag, men det dras ändå inte förrän på måndagen pga helgen (normalt för alla banker). Dvs flera dagar efter förfallodatum utan att det orsakar några extra avgifter.
 
Björn der Schwede skrev:
Tror inte jag skrev någonstans att jag tycker det är förnöjsamt eller OK att lämna ut kortnumret, men det är ju ett nödvändigt "ont" om jag vill använda det för internetköp, inte sant. Det är däremot inte personnummer. Varför lämna ut det när det inte är det minsta NÖDVÄNDIGT? Det är inte information de måste ha för att kunna genomföra mitt köp, därav min irritation.
Sedan är väl inte personnummer offentliga per se, men dessa kan ju såklart finnas på offentliga handlingar, som vemsomhelst kan begära från myndigheter, och efter prövning få ut. Beroende på handling och skäl till krav att få den kan det även mycket väl vara så att del av personnummer maskas på utlämnade handlingar. Vad nu detta har med trådämnet att göra.
Såvitt jag vet finns väl inga offentliga register där man kan söka folks kompletta personnummer, men det kan jag mycket väl ha fel om, och det är inget som gör att jag ligger sömnlös om nätterna. Om det sedan är så att någon är så vansinnigt intresserad att, av någon anledning, få fatt i mitt personnummer så får vederbörande säkert fram det, och dessutom relativt enkelt, men hen kan ju då få jobba lite för det i alla fall. Jag ser bara inte vitsen av att behöva lämna personnummer till höger och vänster när det alls inte är nödvändigt. Sedan får andra gladeligen lämna sina personnummer till alla och envar, det är upp till dem själva.
Du borde prova googla på ditt "namn och personnummer" alt. gå in på www.mrkoll.se och söka på namnet. (y)
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
A
FredrikR FredrikR skrev:
Nej det är frustrerande att behöva uppge adress, e-post och telefon..
Sjukt
FredrikR FredrikR skrev:
Du borde prova googla på ditt "namn och personnummer" alt. gå in på www.mrkoll.se och söka på namnet. (y)
Som sagt, inget som gör att jag ligger sömnlös om nätterna. Vad nu detta har att göra med om det är NÖDVÄNDIGT att lämna ut personnummer till höger och vänster. För övrigt kan jag tycka att folk som sitter och letar efter andra människors personuppgifter, nog borde skaffa sig ett eget liv istället...
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.