G GargamelSE skrev:
Vad är det som är sååå hemskt att ha ett konto hos ett företag?
Kan det tänkas att konto-rädda personer tillhör den äldre generationen
och är väldigt teknikrädda?
Det finns inget hemskt i det. Men jag vill välja själv och jag vill inte bli vilseledd.

Och vad gäller din andra fråga så finns det mycket möjligt ett samband, inte för att jag kan se att det skulle spela någon roll. Och just i mitt fall stämmer det definitivt inte.

• Gilla
Qvanten
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Jag har märkt att det är varierat beroende på site.
I en del så är betala direkt synligt direkt/förvalt, andra är delbetala eller betala senare och betala direkt är dolt.

Jag tror det är siteägaren som bestämmer hur det ska se ut på betalsidan och de får troligen några kr extra för köp som betalas senare eller avbetalas, mot att få betalt direkt.
Kan bara svara på hur det är med Svea. Använder man deras snabbkassa har man som butik inget man kan välja på. Allt styrs från Svea.

Kan inte heller svara på hur det eventuellt är med cashback om man är de stora drakarna, vi som en mindre e-handel får inget tillbaka från tex Svea beroende på vad kunden väljer. Vi har bara avgifter att betala till dem. Och i det fallet är Faktura/Delbetalning det sämsta ni som kunder kan välja, de har de största avgifterna för oss.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
De som avskyr klarna är alla för att de har missuppfattat allting med det hela. De är dessutom livrädda för att lämna ut information om sig själva. De flesta människor vill ha sitt paket skickat och då hem. Då måste man ange sina uppgifter.
Uppger man sina uppgifter så kan man få fram personnr. Om Ni vill få någonting skickat så måste ni uppge en adress.
Jag antar att Ni inte är så livrädda så ni anger en annan adress.

Sen kan jag tipsa om att det folk prioriterar mest, är inte att välja olika leverantörer det är fri frakt. Även om jag inte gillar PostNord så är det fri frakt så väljer jag det alternativet.

Att swish har 7,2 miljoner kunder, det är inte för att man kan betala i butiker. Utan det är för att man kan enkelt skicka pengar mellan privatpersoner. Det är inte förrns nyligen som det vart möjligt med betalningar till företag. Fortfarande så är det inte direkt smidigt att betala till företag. även om det börjar bli smidigare.

• Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns inget hemskt i det. Men jag vill välja själv och jag vill inte bli vilseledd.

Och vad gäller din andra fråga så finns det mycket möjligt ett samband, inte för att jag kan se att det skulle spela någon roll. Och just i mitt fall stämmer det definitivt inte.
Tja i ditt fall så handlar det om att du är livrädd för att någon ska kunna få tag på dina uppgifter. Det handlar inte om klarna.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
En sak som missats i det hela. Ni måste uppge er adress när ni beställer något. Hur fungerar det? Ja menar om ni använder er hemadress så får butiken reda på vem ni är. Sen får kortföretaget reda på vem ni är, hur mycket ni handlat för.
Det blir alltid en tredjepart i betalningens värld. så länge du inte använder kontanter.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
T
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Eh va?[bild]
Eller hur? Betala direkt är ju första alternativet, inget man behöver leta efter. Nej, bara idioter som stör sig på Klarna som är det bästa som har hänt internetköp så jävla smidigt!

• Gilla
Mugmaz och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Eller hur? Betala direkt är ju första alternativet, inget man behöver leta efter. Nej, bara idioter som stör sig på Klarna som är det bästa som har hänt internetköp så jävla smidigt!
Nu gillar jag inte hur du uttrycker dig, men andemeningen i inlägget håller jag med om.

Nu så... har Jag varit så hemsk att jag handlat i en butik som har klarna.
Eftersom jag handlat förr hos klarna så hittar de min adress bara på min mail.
Så jag behöver inte fylla i min adress varken hos butiken eller hos klarna
Sen är första alternativet betala mot faktura. Vill du betala med kort så är det enkelt att välja det.
Om man väljer Betala direkt så står det tydligt att det dras via mitt konto.
Inget dolt.
Väljer jag kortbetalning så har jag inget minne att jag skulle behöva fylla i mer än mina kortuppgifter.

Nä slappna av lite. Vi är inte i det landet. Framför allt inte då vi beställer från nätet. Eller betalar med kort...
Slappna av lite...

• Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Tja i ditt fall så handlar det om att du är livrädd för att någon ska kunna få tag på dina uppgifter. Det handlar inte om klarna.
Jag tror att du blandar ihop mig med någon annan.

a.o.f a.o.f skrev:
Precis som det skall vara. Desto fler betalsätt desto fler kunder som avlsuta med köp och inte överger sin kundvagn. Om man dessutom låter kunden välja mellan PostNord, Schenker och DHL så får man ännu fler avslut. Man få många kunder i från norra Sverige då de kanske har flera mil till ett utlämningställe men väldigt nära till ett annat.
Du har väldigt dålig koll på näthandeln för att ha jobbat med det.
Som jag skrivit i ett i ett tidigare inlägg
Fri frakt är viktigtare än olika leverantörer.
Olika betalsett är viktigt. Men många gånger så är folk nöjda med kort och faktura.
Att det är enkelt att checka ut är viktigt.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag tror att du blandar ihop mig med någon annan.
Absolut inte.

B Byggdjuret skrev:
De som avskyr klarna är alla för att de har missuppfattat allting med det hela. De är dessutom livrädda för att lämna ut information om sig själva.
Sån järnkoll du har på alla som inte gillar Klarna som företag. Du är ute och cyklar.

Jag har inget emot att lämna ut mina uppgifter. De får gärna personnummer, adress, mobilnummer och skostorlek.

Men. Jag vill inte ha med Klarna att göra. Det finns fler företag på den listan. Telia, DHL, Comhem, Vattenfall, Opus bilbesiktning.

De får inte en krona av mig. Visst, min leverantör får använda dem om de vill, men försök inte att lura in mig i deras kundregister.

Edit: Det är ju inte utan att man blir nyfiken: Jobbar du på Klarna?

• Gilla
  • Haha
bling och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
"Nej men" vadå?

Oklart om du håller med mig eller inte. Jag klagar inte efteråt, jag klagar före. Tvinga inte in mig i något skit jag inte bett om.

Webbutikerna som använder sig av Klarna får naturligtvis en skopa skit de också, för det är de som har möjlighet att påverka det här.

Finns det två bokhandlare där den ena inte använder Klarna så betalar jag lätt 20 kr extra för att stötta den som inte gör det.
Jag håller med dig om att de ska inte bete sig som rövhattar. Men jag håller inte med dig om att det var svårt att handla. Man har ett val och det går snabbt att klicka i om du vill betala omgående.

Jag testade nu på en nätbutik jag handlat på för ett tag sen. Ja det är förvalt att betala med klarna, dock för att jag använde det sist. Men sen kan jag ändra genom att betala med kort direkt.
Det är där jag inte ser problemet? De gånger jag betalt direkt med kort så är det klart och inget mer med det senare.

Eftersom du betalar med kort så har du inte med klarna eller vilket annat bolag som helst att göra. Finns det nätbutiker som inte erbjuder dig att betala så?

a.o.f a.o.f skrev:
Precis som det skall vara. Desto fler betalsätt desto fler kunder som avlsuta med köp och inte överger sin kundvagn. Om man dessutom låter kunden välja mellan PostNord, Schenker och DHL så får man ännu fler avslut. Man få många kunder i från norra Sverige då de kanske har flera mil till ett utlämningställe men väldigt nära till ett annat.
Det jag prioriterar är att det går att få leverans just till ett utlämningsställe. Svenska företag och företag som vänder sig speciellt till Sverige brukar inte ha problem med detta, men jag har handlat bildelar av företag i England som envist vägrar skicka med något annat än UPS vilket innebär krångel. Man hävdar envist att det är en hög servicenivå med "delivery to the door" men att folk inte är hemma utan på jobbet vägrar man förstå.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag testade nu på en nätbutik jag handlat på för ett tag sen. Ja det är förvalt att betala med klarna, dock för att jag använde det sist. Men sen kan jag ändra genom att betala med kort direkt.
Det är där jag inte ser problemet? De gånger jag betalt direkt med kort så är det klart och inget mer med det senare.

Eftersom du betalar med kort så har du inte med klarna eller vilket annat bolag som helst att göra. Finns det nätbutiker som inte erbjuder dig att betala så?
Jag har inte sagt att det var krångligt att handla, det måste du missförstått.

Jag har aldrig betalat med Klarna. Det är alltid förvalt.

• Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.