Har inte så mycket att bidra men annat än att tacka för alla intressanta inlägg. Så intressanta så att jag kände mig tvungen att beställa tre godingar. d^_^b

Tack!

• hyvlar.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonstorp skrev:
Har inte så mycket att bidra men annat än att tacka för alla intressanta inlägg. Så intressanta så att jag kände mig tvungen att beställa tre godingar. d^_^b

[bild]

Tack!
Grattis, och mycket lycka, snygga saker. Är det en Lie Nielsen kiselhyvel? Själv har jag två Veritas flush planes, men är hemskt nyfiken på en kiselhyvel.

--- Mats ---

M
bengtn skrev:
Skälet till att man inte bygger en low-angel i trä är rent geometriskt. Det blir inte mycket trä kvar under spetsen på hyveljärnet och när man trycker fast det ordentligt med en kil är risken stor att sulan spricker.
/B
Det hade jag inte tänkt på :blushing: men jag misstänkte att det fanns ett väldigt logiskt svar....Den delen behöver altså vara i metal. Jag har redan funderat lite på metallinlägg i sulan efter att ha läst om sulans planhet:

http://www.handplane.com/66/thoughts-on-hand-plane-sole-flatness/

Jonstorp skrev:

Tack!
Du har hittat tre trevliga hyvlar. Jag tycker det ser ut som en #8 och en #4 eller möjligen #4½. Din "chisel plane" är en användbar liten sak. Perfekt till att jämna ner pluggar och att ta bort limrester i hörn till exempel. Jag använder min ofta.
/B

MathiasFr skrev:
Några material till sulan jag stött på är lignum vitae, hornbeam och jarrah. Finns det några svenska namn på dessa?
Lignum vitae är samma sak som Pockenholtz som det kallas även på "svenska".
http://en.wikipedia.org/wiki/Lignum_vitae

Hornbeam brukar kallas Vitbok vilket är samma sak som Avenbok, Carpinus betulus på latin. Det är för övrigt inte alls släkt med bok utan snarare med hassel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hornbeam

Jarrah är en Australisk typ av Eukalyptus.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jarrah

Hej!

Det blev en 4,5 och en 7 samt chisel plane. Det ironiska är att jag hade en 4,5 Stanley innan (Engelsktillverkat loppisfynd), #7 är jag inte helt kompis med än, men tung är den :)

Chisel plane är ett makalöst verktyg, mycket roligt att trimma ner kanter även om jag inte fått till tekniken för början av kanten/listen i förhållande till fiberriktningen. Det känns tillfredsställande att det efter någon månad känns naturligt att använda handverktyg på frihand mot tidigare fräsbord och sänksåg med skena.

Det som var lite konstigt var att både 4,5:an och 7:an krävde inställning av både grodan och stål för att alls fungera. Trodde Lie-Nielsen skulle vara perfekta vid leverans.

M
bengtn skrev:
Jag har inte heller lagt så mycket krut på trähyvlar, även om jag läst David Finck och James Krenov. På min lista över projekt att göra innan jag tar ner skylten står att bygga en Krenov-style hyvel i trä men det är lite annat före.
Skälet till att man inte bygger en low-angel i trä är rent geometriskt. Det blir inte mycket trä kvar under spetsen på hyveljärnet och när man trycker fast det ordentligt med en kil är risken stor att sulan spricker.
/B
Kanske det kan fungera. Här är ett försök:

http://www.ukworkshop.co.uk/forums/east-meets-west-bu-japanese-smoother-t61439.html

Jag har inte använt en hyvel sedan jag gick i lågstadiet men är sugen på att komma igång med lite snickeri. Saknar helt tidigare kunskap och har inte heller några verktyg.

Jag skulle vilja börja med att köpa två hyvlar. Gissar att jag borde sikta på en rikthyvel och en putshyvel?
Då jag inte kan något om detta ämna undrar jag nu om någon kan tänkas komma med ett förslag på vilka sorts hyvlar jag bör sikta på.
Som ny börjar blir man lite snurrig av att läsa alla no4, no4,5, no7 etc. Men tror iaf att jag lyckats förstå att det indikerar längden på hyveln.

Men jag såg tidigare i tråden att någon annan som var nybörjare siktade på att köpa en No.4 och en no.6 är det en vettig start?

Jag vet att jag väckte en gammal tråd men det lät som rätt ställe att posta frågan om man vill ha svar från någon som kan det här med hyvlar :)

Vad vill du göra? Stå och hyvla spån eller har du något du vill snickra?

Annars brukar man väl rekommendera en 4, 5 eller 6 samt en stöthyvel förslagsvis med låg vinkel. Köpa nytt eller vill du renovera?

Redigerat:
Tanken är egentligen att komma igång och tillverka saker till hemmet. Jag har alltid tilltalats av att tillverka saker själv och gärna för han i den mån det är möjligt.

Till att börja med får jag väll börja med att tillverka mindre och enklare saker. Som tur är finns idag en hel del information på bl.a youtube för nybörjare.
Till att börja med tänker jag tillverka en skärbräda, en mallet och ett serveringsfat/bricka men tanken är längre fram att göra en del möbler eller delar till möbler.

Är som sagt en total nybörjare men har varit sugen på att ta tag i detta i några år och nu finns tiden och plats för det då jag nu blivit med mancave i from av en liten snickarbod :)

På gården jag har köpt finns en väldigt stor mängd virke som jag ännu inte hunnit gå igenom och sortera men det är hundratals brädor, gamla golvplank, hela stockar och block.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Linus Eriksson skrev:
Tanken är egentligen att komma igång och tillverka saker till hemmet. Jag har alltid tilltalats av att tillverka saker själv och gärna för han i den mån det är möjligt.

Till att börja med får jag väll börja med att tillverka mindre och enklare saker. Som tur är finns idag en hel del information på bl.a youtube för nybörjare.
Till att börja med tänker jag tillverka en skärbräda, en mallet och ett serveringsfat/bricka men tanken är längre fram att göra en del möbler eller delar till möbler.

Är som sagt en total nybörjare men har varit sugen på att ta tag i detta i några år och nu finns tiden och plats för det då jag nu blivit med mancave i from av en liten snickarbod :)

På gården jag har köpt finns en väldigt stor mängd virke som jag ännu inte hunnit gå igenom och sortera men det är hundratals brädor, gamla golvplank, hela stockar och block.
The New Traditional Woodworker av Jim Tolpin låter som en väldigt bra start för dig!

Jag föreslår en stöthyvel, min favorit är Lie-Nielsen 60 1/2, och en Stanley #5 med två stål. Dels originalet slipad med en kraftig kurva och dels ett tjockare ersättningsstål från hock,veritas eller ln. Då funkar den bra för både lite grövre avverkning och som putshyvel.
Som läsning rekommenderar jag The essential woodworker, the anarchist tool chest och the woodworker- the Hayward years. Alla från lost art press och finns hos Hyvlar.se
Sen kanske det finns nåt läsvärt på hyveldoktorn.se också
/B

Redigerat:
Jag har (kanske redan besvarat?) ett ganska litet behov av manuell hyvling då jag jobbar med rikt och planhyvel och fräsbord. Dock känner jag ändå ett visst behov ibland av att finputsa en yta som kanske inte blev perfekt efter maskinhyveln. Vill även kunna hyvla ner ändträ på pluggar, genomgående tappar samt fingerskarvar.
Ibland även ersätta sandpappret med putahyveln?

Amatörmässigt bedömer jag att jag behöver en putshyvel samt en stöthyvel? Finns det något som är en vettig kompromiss av de båda?

En stöthyvel klarar av att putsa små ytor och en lite putshyvel, #2 eller #3, fixar en del av stöthyvelns jobb.

Även om du riktat och planat maskinellt är det en bit kvar till riktigt plant material med färdiga ytor. David Charlesworth rekommenderar en 5 1/2 som första (och nästan enda) hyvel. Jag rekommenderar som sagt nr 5 och en stöthyvel

Kan rekommendera en Facebook grupp som heter gamla verktyg och hantverk

• Gilla
stice
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.