Snyggt värre! Jo, det är lite pilligt med sinkningar.

Snygg låda! Jag tror att du har teknikproblem snarare än fel på stötlådan. Du ska hålla hyveln så att tummen ligger på hyvelns kant och pekar i färdriktningen och pressar rakt nedåt. Fingrarna trycker inåt så lågt som möjligt. Detta förhindrar att hyveln tippar.
/B

Har inte den hyveln lite väl låg sida för att vara idealisk att köra på sidan på det sättet.
Väldans tjusig hyvel i övrigt, väl värd en fin låda.

Hej!
jag håller på med ett projekt att skapa en "ny" handhyvel och undrar nu vad ni som använder handhyvlar tycker är viktigt finns på handhyveln. Eller finns det något som känns att de skulle behöva en förbättring på den nuvarande hyveln? Skulle gärna ha svar på en eller fler av följande frågor för att kunna utveckla en bättre hyvel!

-Knoppen på hyveln är den bara till för att "styra"?
-Vart lägger man tyngden/kraften på hyveln när man hyvlar?
-kan hyveln vara tillverkad i ett lättare material, eller är tyngden på den en fördel?
-Önskar man kunna byta ut eggen?
-Vilken kroppsdel känner man först utslitning i om man hyvlar för länge?

Kom gärna med övriga kommentarer.

Tack så länge!/Linda

Jag tycker att det låter som om du vill konstruera en skrivbordsprodukt. Då måste hyvla själv för att förstå. Dessutom köps handhyvlar av sådana personer som sätter värde på det traditionella. Det finns schweiziska icke traditionella handhyvlar av fabrikatet Rali. De har aldrig tilltalat mig speciellt. Kolla på Rali och be att få testa en riktig hyvel.

mattiasp skrev:
Jag tycker att det låter som om du vill konstruera en skrivbordsprodukt. Då måste hyvla själv för att förstå. Dessutom köps handhyvlar av sådana personer som sätter värde på det traditionella. Det finns schweiziska icke traditionella handhyvlar av fabrikatet Rali. De har aldrig tilltalat mig speciellt. Kolla på Rali och be att få testa en riktig hyvel.
Plus att frågan är lite lik om det som är bäst är en stärnmejsel, eller en rak mejsel, stor eller liten. Det beror på vad som skall skruvas.

Jag är en av de som inte känner mig bunden till traditionella hyvlar (mitt relativt stora antal traditionella Stanleys till trots). Men de hyvlar jag köper köper jag för att lösa ett problem. Följaktligen har jag långa och korta, tunga och lätta, med och utan knopp.

Så följ Mattias råd, hyvla något i akt och mening att åstadkomma något. Det är inte troligt du kommer att skapa någon bra hyvel om du inte vet vad den skall åstadkomma.

--- Mats ---

linda.g skrev:
Hej!
jag håller på med ett projekt att skapa en "ny" handhyvel och undrar nu vad ni som använder handhyvlar tycker är viktigt finns på handhyveln. Eller finns det något som känns att de skulle behöva en förbättring på den nuvarande hyveln? Skulle gärna ha svar på en eller fler av följande frågor för att kunna utveckla en bättre hyvel!
-Knoppen på hyveln är den bara till för att "styra"?
-Vart lägger man tyngden/kraften på hyveln när man hyvlar?
-kan hyveln vara tillverkad i ett lättare material, eller är tyngden på den en fördel?
-Önskar man kunna byta ut eggen?
-Vilken kroppsdel känner man först utslitning i om man hyvlar för länge?
Hej Linda!
jag gissar att du har fått en uppgift inom ramen för en utbildning av något slag. Industridesign, kanske?
Som mattiasp och Mats påpekar så det bra att börja med syftet med hyvlandet snarare än själva hyvlen. En hyvel kan användas för många uppgifter men väljer att svara på dina frågor utifrån uppgiften att hyvla en kant rak och vikelrät mot en sida.
-Jag håller min vänstra tumme strax bakom knoppen och använder fingrarna som anhåll mot plankans sida för att styra hyveln.
-I början på hyveltaget lägger jag tyngden framför bladet genom att trycka med vänster hand. I mitten fördelas tycket lika mellan händerna och i slutet trycker bara höger hand nedåt. Höger hand driver framåt.
-Jag tror inte på utbytbara eggar. Normalt bryner jag hyveljärnet ett par gånger i timman om jag hyvlar mycket, annars i princip varje gång jag ska använda den, Det som är viktigt är att jag formar eggen bågformad med en radie som beror på vad jag ska hyvla.
-Det händer att man får en blåsa av vissa handtag eler att man blir lite trött i armar, rygg och ben.

Gör några sökningar på "hand plane", "woodworking plane" etc här så hittar du ganska många försök till förbättringar.
/B

Som Bengt föreslår kan man hitta många roliga och intressanta lösningar genom patentsökningar. Själv tycker jag att Espacenet är en bättre källa för patent

bengtn skrev:
Hej Linda!
jag gissar att du har fått en uppgift inom ramen för en utbildning av något slag. Industridesign, kanske?
Som mattiasp och Mats påpekar så det bra att börja med syftet med hyvlandet snarare än själva hyvlen. En hyvel kan användas för många uppgifter men väljer att svara på dina frågor utifrån uppgiften att hyvla en kant rak och vikelrät mot en sida.
-Jag håller min vänstra tumme strax bakom knoppen och använder fingrarna som anhåll mot plankans sida för att styra hyveln.
-I början på hyveltaget lägger jag tyngden framför bladet genom att trycka med vänster hand. I mitten fördelas tycket lika mellan händerna och i slutet trycker bara höger hand nedåt. Höger hand driver framåt.
-Jag tror inte på utbytbara eggar. Normalt bryner jag hyveljärnet ett par gånger i timman om jag hyvlar mycket, annars i princip varje gång jag ska använda den, Det som är viktigt är att jag formar eggen bågformad med en radie som beror på vad jag ska hyvla.
-Det händer att man får en blåsa av vissa handtag eler att man blir lite trött i armar, rygg och ben.

Gör några sökningar på "hand plane", "woodworking plane" etc här så hittar du ganska många försök till förbättringar.
/B
Just detta exempel på behov är ett exempel där jag fått Bengts lösning tidigare, konstaterat att jag inte är duktig nog när det är viktigt, och därför använder en annan lösning. Om kanten redan är rak, men inte vinkelrät, kör jag en Veritas edge trimmer. I annat fall kör jag en vanlig hyvel men med monterat fence. I första fallet håller jag hyveln med en hand och det finns ingen knopp på hyveln. I andra fallet försöker jag fördela trycket enligt Bengts beskrivning, men staketet har ersatt mina fingrar i kontakten mot sidan av brädan.

I båda fallen finns det alltså speciallösningar för hyvlar för just det aktuella behovet.

Som Bengt påpekar är blåsor eller skavsår ett problem, så jag har på en hyvel slipat det bakre handtaget.

--- Mats ---

Tack snälla,

Självklart har ja använt en hyvel men ville ha kommentarer av mer vana användare som använder verktyget ofta nog att ha en kommentar eller problem/tanke angående den.

För att göra ett toppenjobb i utvecklingsarbetet hade ja helst haft den erfarenhet av hyvling som flera år av heltidsjobb, just för att kunna ha ultimata lösningar till eventuella problem och önskningar av verktyget. Då jag inte har den tiden till erfarenhet är de effektivare att fråga de som redan är insatta för era synpunkter.

Självklart finns de lika många lösningar som hantverkare.....

Att de däremot fanns så himla många olika hyvlar ("som bits till en mejsel"-någon som kommenterade...) va ja inte insatt i och då blir de klart att ja ska inrikta mig på ett snävare område. Däremot tror ja absolut att exempelvis handfattning kan utvecklas och förbättras.

Men tack igen för engagemang!

linda.g skrev:
Tack snälla,

Självklart har ja använt en hyvel men ville ha kommentarer av mer vana användare som använder verktyget ofta nog att ha en kommentar eller problem/tanke angående den.

För att göra ett toppenjobb i utvecklingsarbetet hade ja helst haft den erfarenhet av hyvling som flera år av heltidsjobb, just för att kunna ha ultimata lösningar till eventuella problem och önskningar av verktyget. Då jag inte har den tiden till erfarenhet är de effektivare att fråga de som redan är insatta för era synpunkter.

Självklart finns de lika många lösningar som hantverkare.....

Att de däremot fanns så himla många olika hyvlar ("som bits till en mejsel"-någon som kommenterade...) va ja inte insatt i och då blir de klart att ja ska inrikta mig på ett snävare område. Däremot tror ja absolut att exempelvis handfattning kan utvecklas och förbättras.

Men tack igen för engagemang!
Det ifnns ett antal sidor länkade till från ett par forumstrådar här på forumet. Jag har länkat till lee valley och lee nielsen, som tillverkar bra hyvlar i många versioner. Bengt har länkar till lite av varje,bland annat en sida som visar alla gamla hyvlar som gjordes av Stanley. Tittar du på dessa ser du den uppsjö av speciallösningar som existerar.

--- Mats ---

linda.g skrev:
Generellt är jag för utveckling och förbättring. Tycker t ex att Bridge City Toolworks, Lee Valley och Lie Nielsen gör ett strålande produktutvecklingsjobb. Trots detta är min allra bästa hyvel över 100 år gammal. Det är en Stanley Bedrock 608 tillverkad tidigare mellan 1908 och 1910. En härlig gammal klump gjutjärn.
/B

får ja även fråga om de finns hyvlar med fler än ett blad

eller om de finns hyvlar med blad åt "båda hållen"

Gilette har gjort flera hyvlar med flera stål:D.

Vanlig kantlisthyvel har två lägen att sätta stål i, men det är inte för att
köra med samtidigt.

Mr Handyman skrev:
Gilette har gjort flera hyvlar med flera stål:D.

Vanlig kantlisthyvel har två lägen att sätta stål i, men det är inte för att
köra med samtidigt.
Stanleys bullnose och rebate har också ibland två lägen för stålet, men bara ett ställe i taget skall användas.

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.