Nameless skrev:
Någon som har erfarenheter av JUUMA? (Lie-Nielsen-kopior)

[länk]

Hittade en recension på tuben men inga fler omdömen...
Jag kan ingenting om hyvlar än så länge men att döma av den lilla informationen jag kunde hitta verkar de fått bra betyg. Paul Sellers(som verkar vara en bra källa?) skrev detta på sin hemsida: "I did a review on it for The Woodworker and Woodturner magazine recently and because the plane so impressed me I thought it best to let you all know what I felt about its performance."

"Replete with a beautifully finished overall profile, this plane matches the very best of the very best."

Redigerat:
Linus Eriksson skrev:
"I did a review on it for The Woodworker and Woodturner magazine recently and because the plane so impressed me I thought it best to let you all know what I felt about its performance."

"Replete with a beautifully finished overall profile, this plane matches the very best of the very best."
Låter riktigt bra, tackar!

Ytterligare ett ställe att hålla koll på är http://hyveldoktorn.se/till-salu/ sidan hör till en forunsmedlem, jag köpte en 5a av honom, grymt nöjd. Just nu finns en 4a för ett helt ok pris. :)

Jag håller mig till begagnat så långt som möjligt.
Man kan ofta fynda uddamärken. Det behöver inte stå Stanley på en gammal hyvel. Woden och Record or Sargent och Siegley och Millers Falls och V&B och Hellstedts och Ohio Tools är några exempel på andra köpvärda märken. Det finns fler.
Mera specialla hyvlar som man inte använder lika ofta kan gott vara av trä.

Själv tycker jag att storlekarna 4 och 5 och 7 och en stöthyvel och en skrubbhyvel och en falshyvel är de viktigaste.
6 st hyvlar som tillsammans fyller väldigt många behov.
Jag har väl närmare 50 hyvlar i användning men de allra flesta är specialhyvlar som jag behöver ganska sällan.

Spånhyvel är faktiskt riktigt användbart också.

Jag har knappt 30 hyvlar men många är ärvda och det är säkert mer än hälften av dem som jag aldrig använt.
Exempel på hyvlar jag aldrig använt:
20160325_203744.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är de jag använder:
20160325_203852.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Nåja, surformen har jag nog inte använt de senaste 20 åren.)

Sedan finns ytterligare några stora trähyvlar och tex en skrubbhyvel som jag gjort av en utsliten gammal putshyvel av trä.

Eld skrev:
Spånhyvel är faktiskt riktigt användbart också.
Jepp dom är användbara, jag har nytta av alla mina hyvlar som alla köpts begagnade. Stanley 3½, Esteel 4, Stanley 5 och Ohio Tools #7, och två spånhyvlar av märket stanley. Har även en Stanley Falshyvel men den har jag haft minst nytta av av alla hyvlar. Saknar anhåll till den och gillar inte justeringen av bladet. Tror en hemmagjord i trä vore nästan bättre så det ska jag försöka mig på nån gång.

bengtn skrev:
Jodå, det går att förbättra planheten en del efter maskinhyvling. Det uppenbara är "snipe", vad nu det heter på svenska. De flesta planhyvlar ger en mer eller mindre tydlig fördjupning på den ände som lämnar hyveln sist.
Det andra är att avverkningen med maskin är mycket större än med handhyvling, en millimeter eller mer jämfört med någon tiondel. Det kan frigöra spänningar i trät eller obalans i fuktkvoten vilket får det att slå sig något. Oftast som en liten kupning.
Om det sen är tillräckligt för att man ska behöva bry sig om det är en annan sak. Beror såklart på vad man gör.
/B
Jag brukar ta höjd för eventuell snipe och helt enkelt kapa bort den senare. Men istället tänker du att man hyvlar ner resten av biten motsvarande snipens extra djup?

Exempelvis: Jag planhyvlade i morse en bit bok, 26x160x1900mm. Om man tänker sig att det blev snipe på slutet, 20mm in från kanten och 0,1 mm djupt skulle man då handhyvla ner 0,1x160x1880mm då? Istället för att kapa av 20mm?

Angående frigöring av spänningar: behöver du ta bort ett viss mått, tex 5mm, så kommer du ju att ha tagit bort 5mm totalt oavsett om du gör det med en planhyvel eller med handhyvling, när de 5mm är borta är det väl samma spänningar kvar i det återstående träet?

Angående obalans i fuktkvoten: Se resonemanget ovan.

Det kanske låter som att jag inte gillar handverktyg, vilket är så fel det kan bli. Jag använder gärna och ofta dem - men bara när det genererar ett bättre eller snabbare resultat än vad en maskin gör. Det betyder att jag ibland hyvlar en planhyvlad yta för att göra den slätare.

En tiondel är ju en eller två spånor med rubanken så ja, det hyvlar jag bort.
Jag maskinhyvlar till nästan färdigmått och låter det vila lite och tar det sista med en eller två handhyvlar. Först en rubank, oftast en #8, sen putshyvel om det inte kan vänta tills jag limmat ihop.
Det ganska enkelt att testa om den maskinhyvlade är plan nog. Rita på lite kludd med en blyertspenna och hyvla i längsriktningen med en rubank inställd på en lagom spåntjocklek. En knapp tiondel kan vara ok. Om allt blyerts försvinner med första spånan är det plant. Annars får man ta ett eller ett par tag till.
/B

Jag gör som DanielN. Handhyvlarna är bra att ha allt emellanåt men när en maskin ger samma resultat snabbare föredrar jag maskinen.

Skillnaden kan vara att DanialN och jag har bättre hyvelmaskin än du har bengtn. Skillnaden mellan proffsmaskin och hobbymaskin.

Ibland vill man ta till handverktyg istället för maskin för att slippa dammet.

heimlaga skrev:
Skillnaden kan vara att DanialN och jag har bättre hyvelmaskin än du har bengtn. Skillnaden mellan proffsmaskin och hobbymaskin.
Så är det säkert. Det är troligen också så att maskinen ( även min) i många fall ger tillräckligt plan yta. Jag fortsätter ändå hävda att det går att förbättra planheten i en maskinhyvlad yta med en handhyvel. Om det behövs eller inte är en annan fråga!
Som hobbysnickare med all tid i världen ser jag till att mina referenser är plana och vinkelrätta innan jag sätter ut fogarna. Det gör resten av jobbet mycket lättare.
/B

• Gilla
kallun
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.