31 890 läst · 132 svar
32k läst
132 svar
Handhyvlar och handhyvling
Det finns hyvlar av typen LN140 eller LV Skew rabbet som används tvärs fiberriktiningen och de har små sidoskär som kapar fibrerna innan hyvelstålet tar resten.
Den gamla Stanley #49 för att göra not-spånt fogar har två blad, ett på var sida spånten.
Det är alltså på specialhyvlar du hittar mer än ett blad.
/B
Den gamla Stanley #49 för att göra not-spånt fogar har två blad, ett på var sida spånten.
Det är alltså på specialhyvlar du hittar mer än ett blad.
/B
I en annan tråd dök det upp lite diskussioner om vad som är de svenska namnen på en mängd olika hyvlar, framförallt bevel up planes. Min mening är att förslagen kändes konstiga. Tråden raderades när det visade sig att frågeställaren egentligen var ute efter gratisöversättning till en kommersiell hemsida. Här är mitt inlägg i den debatten:
Om jag skall handla från en webshop finns det några saker som känns viktiga, i rangordning:
Pris -levererat till mig inklusiva alla avgifter, såsom moms och frakt och kortavgifter.
Sortiment -om man skulle vilja köpa lite andra intressanta prylar när man ändå måste betala frakten
Service -mailsvar inom ett par timmar, möjlighet till specialbeställningar, agerande vid strul.
Kortbetalning -en självklarhet för de flesta.
Spårbara leveranser
Snabba leveranser -finns produkten på sidan skall den kunna skickas samma dag.
Språk -För mig gäller svenska, engelska eller tyska. Det är helt likgiltigt vilket som används.
Jag brukar vända mig till www.fine-tools.com eftersom de väl möter alla kraven ovan, men jag tittar i regel igenom några webleverantörer innan jag beställer.
Jag välkomnar verkligen en svensk webshop, men man bör tänka på att man måste konkurrera med de andra webshopparna, famförallt de Europeiska. Som kund bryr jag mig inte om att Sverige har högre momssatser. Se översta punkten ovan. En svensk webshop måste möta konkurransen från de övriga Europeiska på alla punkter. Att den är svensk har ingen som helst betydelse.
Att vi har högre moms än de flesta europeiska länder är naturligtvis ett gissel om man väljer att ha en webshop i Sverige. Jag kan inte se att man kan bli konkurrenskraftig på en europeisk marknad utan att kunna hålla ned sina kostnader eller sina marginaler mer än de webshoppar som åtnjuter en lägre moms. Det är inte konkurrens på lika villkor, men tyvärr en realitet.
När det gäller de finare hyvlarna, t.ex. Veritas, Lie-Nielsen och Clifton, är min erfarenhet att man kan köpa dem utan att ha sett dem. Finishen och kvaliteten är förstklassig. Jag skulle tro att den typen av finare hyvlar inte köps av personer som inte riktigt vet vad de vill ha, med tanke på att hyvlarna kostar ganska mycket pengar. Kanske 2000-3000 SEK eller kanske ännu mer för en No4 putshyvel. Min slutsats är att de här hyvlarna bäst köps på plats utomlands eller från webshoppar. Det finns ett flertal tyska och även engelska webshoppar som säljer de här produkterna. Jag kommer inte ihåg några engelska leverantörer på rak arm, men två av de tyska är http://www.fine-tools.com och http://www.dick.bizVi har tidigare försökt sammanställa en ordlista för att översätta anglosaxiska uttryck till svenska. Listan finns i forumet någonstans. Jag blir bara förvirrad när någon använder de svenska uttrycken. Någon nämnde härom dagen något i stil med "spår med dubbel gradning". Efter lite funderande förstod jag att det betydde "sliding dovetail" Jag skulle tro att de flesta amatörer som hänger här gärna skaffar sig kunskap genom engelskspråkiga sidor eller engelskspråkig litteratur.
När det gäller bevel up hyvlar har de flera goda egenskaper, bl.a. att man kan bestämma spånvinkeln genom att slipa om stålet, eller rent av genom att ha flera stål med olika vinklar. Vidare blir de ganska smidiga, vilket är bra för en liten stöthyvel. Däremot har de två uppenbara nackdelar. Först och främst blir de lite knepigare att skärpa. Det beror på att den största delen av förslitningen sker på släppsidan. För en vanlig hyvel blir få förslitningen på den sida av eggen som man skärper. På en bevel up hamnar huvuddelen av förslitningen på den plana sidan. Det betyder att man måste slipa/bryna lite mer på en bevel up. Den andra nackdelen är att man inte på något enkelt sätt kan förse hyveln med en spånbrytare. Det gör att en bevel up har större risk för urbristningar även om spånvinkeln är densamma och även om båda hyvlarna är försedda med justerbar spånöppning (mouth).
Om jag skall handla från en webshop finns det några saker som känns viktiga, i rangordning:
Pris -levererat till mig inklusiva alla avgifter, såsom moms och frakt och kortavgifter.
Sortiment -om man skulle vilja köpa lite andra intressanta prylar när man ändå måste betala frakten
Service -mailsvar inom ett par timmar, möjlighet till specialbeställningar, agerande vid strul.
Kortbetalning -en självklarhet för de flesta.
Spårbara leveranser
Snabba leveranser -finns produkten på sidan skall den kunna skickas samma dag.
Språk -För mig gäller svenska, engelska eller tyska. Det är helt likgiltigt vilket som används.
Jag brukar vända mig till www.fine-tools.com eftersom de väl möter alla kraven ovan, men jag tittar i regel igenom några webleverantörer innan jag beställer.
Jag välkomnar verkligen en svensk webshop, men man bör tänka på att man måste konkurrera med de andra webshopparna, famförallt de Europeiska. Som kund bryr jag mig inte om att Sverige har högre momssatser. Se översta punkten ovan. En svensk webshop måste möta konkurransen från de övriga Europeiska på alla punkter. Att den är svensk har ingen som helst betydelse.
Att vi har högre moms än de flesta europeiska länder är naturligtvis ett gissel om man väljer att ha en webshop i Sverige. Jag kan inte se att man kan bli konkurrenskraftig på en europeisk marknad utan att kunna hålla ned sina kostnader eller sina marginaler mer än de webshoppar som åtnjuter en lägre moms. Det är inte konkurrens på lika villkor, men tyvärr en realitet.
Redigerat:
Utmärkt sammanfattning om webb-shoppar Mattiasp. Jag vill bara lägga till en generös returpolicy och bra hjälp om något krånglar.
Jag har använt fine-tools.com och Dick.biz och är nöjd med dem. Även Axminster och classichandtools.co.uk är bra på hyvlar etc. Jag har även med framgång handlat direkt från både Lie-Nielsen och Lee Valley. Den svenska siten tools4wood.se är enligt min erfarenhet bra på alla punkter utom priset.
/B
Jag har använt fine-tools.com och Dick.biz och är nöjd med dem. Även Axminster och classichandtools.co.uk är bra på hyvlar etc. Jag har även med framgång handlat direkt från både Lie-Nielsen och Lee Valley. Den svenska siten tools4wood.se är enligt min erfarenhet bra på alla punkter utom priset.
/B
Personligen tycker jag att det känns lite knepigt att blanda in utrikiska ord mitt i meningen när jag skriver på svenska och tycker dessutom att det är lite kul att anknyta till svensk historia och tradition. Å andra sidan, om det hindrar kommunikationen och gör det svårare att förstå vad jag menar kanske det ok med lite svengelska. Inleder härmed en test period
/B
/B
Jag hade under förra veckan möjlighet att testa en Lie Nielsen bevel up jack ganska intensivt på kurs hos Dick.bizmattiasp skrev:När det gäller bevel up hyvlar har de flera goda egenskaper, bl.a. att man kan bestämma spånvinkeln genom att slipa om stålet, eller rent av genom att ha flera stål med olika vinklar. Vidare blir de ganska smidiga, vilket är bra för en liten stöthyvel. Däremot har de två uppenbara nackdelar. Först och främst blir de lite knepigare att skärpa. Det beror på att den största delen av förslitningen sker på släppsidan. För en vanlig hyvel blir få förslitningen på den sida av eggen som man skärper. På en bevel up hamnar huvuddelen av förslitningen på den plana sidan. Det betyder att man måste slipa/bryna lite mer på en bevel up. Den andra nackdelen är att man inte på något enkelt sätt kan förse hyveln med en spånbrytare. Det gör att en bevel up har större risk för urbristningar även om spånvinkeln är densamma och även om båda hyvlarna är försedda med justerbar spånöppning (mouth).
Det är en väldigt bra hyvel som jag tror passar de flesta som vill ha endast en eller ett par hyvlar i arsenalen. Hur nu det är möjligt...
Personligen gillade jag inte riktigt känslan och balansen i den men det beror enbart på vana skulle jag tro. Jag hade svårt att balansera den när jag hyvlade smala kanter. Det går heller inte att justera spåntjockleken under pågående hyvling. Svårast hade jag nog för att inte kunna hålla pekfingret utstäckt mot järnet och greppa handtaget med övriga tre fingrar plus tumme.
När det gäller att bryna järnet så har Mattiasp rätt i att det slits mer på baksidan än vad järnet gör i en bevel down hyvel. Det tycker jag ios inte är något problem eftersom jag alltid polerar baksidan mha "ruler tricket" (se där det går ju bra med svengelska d^_^b ) och då lätt får bort det. Vill man vara traditionell så blir det mer jobb då man får bryna slipfasen mer för att komma förbi förslitningen.
Jag bryner av olika skäl så gott som alla mina järn med en svag kurva. Det är svårare på en BU-hyvel eftersom kurvan måste vara större för samma effekt.
/B
Jag har ett par bevel up, Veritas eftersom jag upptäckt jag ofta gillar att hålla i dem, och som mattias skrev, det är handel på nät som gäller, svårt prova sig fram.bengtn skrev:Jag hade under förra veckan möjlighet att testa en Lie Nielsen bevel up jack ganska intensivt på kurs hos Dick.biz
Det är en väldigt bra hyvel som jag tror passar de flesta som vill ha endast en eller ett par hyvlar i arsenalen. Hur nu det är möjligt...
Personligen gillade jag inte riktigt känslan och balansen i den men det beror enbart på vana skulle jag tro. Jag hade svårt att balansera den när jag hyvlade smala kanter. Det går heller inte att justera spåntjockleken under pågående hyvling. Svårast hade jag nog för att inte kunna hålla pekfingret utstäckt mot järnet och greppa handtaget med övriga tre fingrar plus tumme.
När det gäller att bryna järnet så har Mattiasp rätt i att det slits mer på baksidan än vad järnet gör i en bevel down hyvel. Det tycker jag ios inte är något problem eftersom jag alltid polerar baksidan mha "ruler tricket" (se där det går ju bra med svengelska d^_^b ) och då lätt får bort det. Vill man vara traditionell så blir det mer jobb då man får bryna slipfasen mer för att komma förbi förslitningen.
Jag bryner av olika skäl så gott som alla mina järn med en svag kurva. Det är svårare på en BU-hyvel eftersom kurvan måste vara större för samma effekt.
/B
Hur gör man när man bryner med ruler tricket?
--- Mats ---
Man lägger en tunn linjal el dyl längs ena långsidan på det finaste brynet och putsar hyveljärnets baksida mot den andra. Det ger en obetydlig vinkel och låter en endast polera området närmast eggen.Mats Bengtsson skrev:
/B
Det finns också beskrivet här
Annars kan man gå till källan och läsa David Charlesworths böcker. klart läsvärda med många bra artiklar om hyvlar och annat.
/B
Annars kan man gå till källan och läsa David Charlesworths böcker. klart läsvärda med många bra artiklar om hyvlar och annat.
/B
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 489 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 489 inlägg
Jag väcker liv i denna tråd då jag är nyfiken på hyvling och hyvlar. I detta forum pratas det mest om hyvlar gjorda av metal men det finns ju en hel del hyvlar gjorda av trä också i många varianter. Jag har även hittat "kit" där man limmar ihop "kroppen" själv. Vad jag däremot inte sett är "low angle bevel up plane" av trä. Finns inte det eller är det inte lämpligt/möjligt?
Några material till sulan jag stött på är lignum vitae, hornbeam och jarrah. Finns det några svenska namn på dessa?
Några material till sulan jag stött på är lignum vitae, hornbeam och jarrah. Finns det några svenska namn på dessa?
Synd att låta ett så intressant ämne bli utan svar, men dina frågor är för svåra för mig, så jag får gissa. Alla low angle planes är väl bevel up, så det finns bevel up i trä, dock inte med principen utbytbara stål. Jag kan gissa att man inte vill göra sådana bevel up i en trähyvel, då trähyveln är en osedvanligt dyr tingest, vars enda motiverande faktor är att den är bättre än metallhyveln. Så i en trähyvel vill man helst ha en spånavskiljare eftersom den förbättrar brytningen och spånen som tas på samma stålvinkel. För att dra nytta av en bevel up i termer av utbytta blad behöver man kunna justera munnen. Justerbar mun är ju en av svagheterna med trähyvlar, där rena trähyvlar tvärtom till slut efter ett antal slipningar har fått ohjälpligt stor mun. Även det går att lösa, kanske bäst i infill planes, men i så dyra hyvlar är det nog inte många som letar efter kompromisser, då vill man ha en optimal hyvel om man kan lägga de pengarna.MathiasFr skrev:Jag väcker liv i denna tråd då jag är nyfiken på hyvling och hyvlar. I detta forum pratas det mest om hyvlar gjorda av metal men det finns ju en hel del hyvlar gjorda av trä också i många varianter. Jag har även hittat "kit" där man limmar ihop "kroppen" själv. Vad jag däremot inte sett är "low angle bevel up plane" av trä. Finns inte det eller är det inte lämpligt/möjligt?
--- Mats ---
Jag har inte heller lagt så mycket krut på trähyvlar, även om jag läst David Finck och James Krenov. På min lista över projekt att göra innan jag tar ner skylten står att bygga en Krenov-style hyvel i trä men det är lite annat före.
Skälet till att man inte bygger en low-angel i trä är rent geometriskt. Det blir inte mycket trä kvar under spetsen på hyveljärnet och när man trycker fast det ordentligt med en kil är risken stor att sulan spricker.
/B
Skälet till att man inte bygger en low-angel i trä är rent geometriskt. Det blir inte mycket trä kvar under spetsen på hyveljärnet och när man trycker fast det ordentligt med en kil är risken stor att sulan spricker.
/B