31 933 läst · 132 svar
32k läst
132 svar
Handhyvlar och handhyvling
Oh my, dom där var ju inte gratis direkt =D Dyrt och ännu dyrare.bengtn skrev:
Dom användningsområden jag egentligen vill komma åt är dels att plana ytor som är för breda för att skickas genom maskinplanhyveln och att restaurera slitna bords-, bänkytor och liknande. Med det i åtankte tänkte jag att det skulle vara en bra paketlösning men du verkar såga den i båda ändar ;-)
Det första problemet är ju svårt att fixa på något annat sätt men egentligen kanske jag har mer nytta av en dedikerad Scraping Plane. Annars en Bevel-Up Jointer Plane. Jag jobbar ju mest med ek (eller exotiskare träslag när jag lägger vantarna på dom). Då är det ju dessutom kanske befogat med en bevel-up såvitt jag förstått. Lite av anledningen till en bevel-down var också att den där sickelinsatsen skulle passa. Dessutom är ju Veritasen bra mycket billigare än Lie-Nilsenen och Cliftonen. Det är inte lätt det där...
Jag gillar Lee Valley, dom har mycket fina grejer i övrigt och trevliga priser (dollarn är ju på väg ner dessutom) dock inte så mycket andra hyvlar än sina egna. Dessutom har dom varit väldigt snabba och trevliga det lilla jag haft med dom att göra. Så jag handlar gärna därifrån mera =)
Redigerat:
Att Veritas vanliga hyvlar skulle vara "sisådär" kan jag inte hålla med om. Clifton och Lie Nielsen är mer konservativa i sin design. (Eg. så konservativa som bara Engelsmän och Amerikaner kan bli) De brukar resonera som så att - det där är nytt och det har jag aldrig prövat, så det kan inte vara bra. Lita grann som Bengts resonemang kring sickelinsatsen.bengtn skrev:
Som jag nämnde tidigare i tråden så har jag flera Veritashyvlar, bland annat en No 4, som alla är fantastiska. Vidare har jag en Lie Nielsen som är felkonstruerad och direkt farlig. Förmodligen tänkte Thomas Lie-Nielsen att -Så har de alltid sett ut, så det måste vara rätt trots att den är farlig.
PrinsValium:
Om du har möjlighet, testa hyvlarna och bilda dig en egen uppfattning. Jag har som sagt lite Veritasgrejor som du kan få leka lite med om du har vägarna förbi Västerås. Ta i så fall med dig hojen så kör vi en Happyride i Rocklundaskogen.
Tänk vad svårt det är att uttrycka sig vettigt på en sån't här forum. Jag få förtydliga mig lite:
Kvaliteten på alla Veritas hyvlar (och allt annat i sortimentet och företaget i sig!) är första klass men jag tycker att bänkhyvlarna lämnar övrigt att önska jämfört med den vanliga Bailey- eller Bedrockmodellen. Det gäller främst djupjusteringen som inte tillåter att man ökar spåntjockleken utan att flytta händerna från greppet på hyveln. Man kan alltså inte justera under pågående hyvling. Jag upplever det också som för lätt att vingla till med sidjusteringen samtidigt.
David Charlsworth beskriver siklingsinsatsen i sin första bok och har fått utmärkt resultat med den men han också sagt att det tog honom en hel dag att justera in den. Alltså, om man har en extra hyvel så kan det fungera bra men om man vill kunna byta fram och tillbaka så blir det nog snart frustrerande.
PrinsValium:
Jag tror att en bevelup joiner vore det bästa valet för en större hyvel. Den har fördelen att du kan bryna järnet i ett högre vinke, 60 grader eller mer, och få i princip samma effekt som med en siklingshyvel.
Ta mattiasp trevliga erbjudande på allvar och testa Veritas hos honom. Sen tar du en tur till mig i Huddinge och jämför med Lie-Nielsen och gamla Stanley.
Det är din smak och hur du jobbar som är viktigt. Allt jag och andra skriver är bara vårt tyckande.
/B
Kvaliteten på alla Veritas hyvlar (och allt annat i sortimentet och företaget i sig!) är första klass men jag tycker att bänkhyvlarna lämnar övrigt att önska jämfört med den vanliga Bailey- eller Bedrockmodellen. Det gäller främst djupjusteringen som inte tillåter att man ökar spåntjockleken utan att flytta händerna från greppet på hyveln. Man kan alltså inte justera under pågående hyvling. Jag upplever det också som för lätt att vingla till med sidjusteringen samtidigt.
David Charlsworth beskriver siklingsinsatsen i sin första bok och har fått utmärkt resultat med den men han också sagt att det tog honom en hel dag att justera in den. Alltså, om man har en extra hyvel så kan det fungera bra men om man vill kunna byta fram och tillbaka så blir det nog snart frustrerande.
PrinsValium:
Jag tror att en bevelup joiner vore det bästa valet för en större hyvel. Den har fördelen att du kan bryna järnet i ett högre vinke, 60 grader eller mer, och få i princip samma effekt som med en siklingshyvel.
Ta mattiasp trevliga erbjudande på allvar och testa Veritas hos honom. Sen tar du en tur till mig i Huddinge och jämför med Lie-Nielsen och gamla Stanley.
Det är din smak och hur du jobbar som är viktigt. Allt jag och andra skriver är bara vårt tyckande.
/B
Redigerat:
Jo, jag håller med om att kombinerad djup- och vinklingsjustering har sina sidor. Jag har vant mig och tycker att det fungerar bra. En nackdel med bevel-up hyvlar är som jag nämnt tidigare, att man får förslitningen på den platta sidan av stålet. En annan nackdel är att man inte kan använda spånbrytare, vilket i sig ökar risken för urrivningar. Fördelarna är som sagt att man kan laborera lite med spånvinkeln och rent av ha flera stål med olika vinklar.
Nu måste jag gå på kurs,
/Mattias
Nu måste jag gå på kurs,
/Mattias
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Om det är sant att den kostar 35kr ska jag köpa den direkt...
I min browser står det $35. Är det olika beroende på vad man har för språk/landsinställningar?Mr Handyman skrev:
Det var ett mycket trevligt erbjudande =) Inte så ofta jag kommer förbi västerås dock... Och ska jag dyka upp där får jag nog öva både hyvlingsteknik och cykelkondition förstmattiasp skrev:
Senaste nycken i hyvelväljandet är att satsa på en Low-Angle Jack Plane. Den storleken sägs ju vara lite av en allroundhyvel. Och som bevel-up fungerar den ju dessutom som stöthyvel också. Det ser ju dessutom ut som jag har en hyfsad No.4 bevel-down här hemma om jag bara slipar lite till och köper ett dyrt och fint blad till den =)
Edit: Sicklingsinsatsen verkar det iaf vara svårt att hitta någon öht som tycker bra om.
Redigerat:
Nämen, nu rullade det ju in lite extrakulor på kontot =) Jag kommer nog att lägga en beställning hos Lee-Valley inom en ganska snar framtid. Så om någon (eller på sin höjd ett par) som bor i stockholm är intresserad av att dela på frakt därifrån så kanske vi kan göra det. Halv frakt känns attraktivt för det lilla extrajobb det innebär. Att dela den i fler delar är kanske inte lika värt det extra besväret. Senast kom mitt paket på ett par dagar och då kostade det $40 hos UPS. Då var det gott om plats i kartongen men visserligen väldigt lätta saker. Själv kommer jag beställa ett par hyvlar och en del annat smått krims krams. Så helst då någon med samma vikt- och storleksambitioner.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det verkar som om Stanley i elfte timmen försöker hämta upp något av det de tappat inom handhyvlar den senaste femtio åren eller så, för nu har de lanserat en serie handhyvlar som ska vara av premiumkvalitet.
Svårt att bedöma finishen från bilderna, men det var roligt att de åtminstone försöker göra något annat än de allt sämre produkterna från senare år. De går att se här.
Svårt att bedöma finishen från bilderna, men det var roligt att de åtminstone försöker göra något annat än de allt sämre produkterna från senare år. De går att se här.
Jo, det blev en Low Angle Jack Plane och en Scraping Plane. Dom är onekligen väldigt gedigna och andas kvalitet. Har mest testat dom lite grann på några ekbitar. Jag brukar inte använda handhyvlar speciellt mycket... Det är en trevlig känsla att stå där och skala bort tunna spån iaf. Det är inponerande hur vansinnigt vasst det går att få stålen. Min stavlimmade ekprovbit blev det bara tunna gyllenlockar kvar av =Dbengtn skrev:
Skraphyveln har jag inte hunnit testa lika mycket men den är helt klart knepigare att skärpa, ställa in och få bra resultat med.
Upptäckte att det rätt fort blir rödaktiga avtryck från handsvett på järnkroppen. Så det gäller att olja in och förvara hyvlarna torrt när dom inte används.
Nästa hyvelinvestering blir nog någon av deras Block Planes tror jag. Fast då beställer jag nog antingen från någon av deras europeiska återförsäljare eller via någon bekant på andra sidan atlanten. Jag vet inte varför men lee valley envisas med att ha UPS.express som det enda vettiga fraktalternativet och för ett par hyvlar sprang fraktkostnaden iväg nåt helt enormt...
Bra val tror jag.
/B
Rostfläckarna går bort med 0000-stålull och autosol. Jag brukar styka på lite flytande hårdvax som grundskydd och sedan gnida på lite camellia-oil som dagligt skydd. Denna olja borde gå att få tag på i Sverige hos tex någon välsorterad hälsokost men jag har inte lyckats hitta den ännu.PrinsValium skrev:
Köpte nyligen en NX60 block plane från Dieter och är mycket nöjd.PrinsValium skrev:
/B
Redigerat:
Nu har hyveln fått en egen låda. Mina första sinkfogar någonsin. Det gäller verkligen att vara grymt noggrann... Sågen sågar rakt, det gäller bara att börja snittet rakt också :b
Kände mig tvungen att bygga en stötlåda(? shooting board). Tycker inte att hyveln går riktigt stadigt i den dock. Vet inte om det beror på att spånspåret nere i hörnet är för brett eller om kanten är för låg (fast det känns inte som det ska spela så stor roll..) eller om det är något annat. Nästa modell blir iaf med smalare spår och jag tror jag ska försöka få till en lutande bana också.
Kände mig tvungen att bygga en stötlåda(? shooting board). Tycker inte att hyveln går riktigt stadigt i den dock. Vet inte om det beror på att spånspåret nere i hörnet är för brett eller om kanten är för låg (fast det känns inte som det ska spela så stor roll..) eller om det är något annat. Nästa modell blir iaf med smalare spår och jag tror jag ska försöka få till en lutande bana också.