Vid inventering i verkstan fann jag flera gamla hyvlar jag nästan glömt bort och bestämde mig för att fixa till en gammal Memo, en svensktillverkad Stanleykopia av Bailey No 3. Valet berodde på flera saker. Jag behövde en hyvel att använda utomhus, som jag inte behövde vara särskilt rädd om, och jag är novis på reparationerna.

Efter idogt slipande och polerande insåg jag att gravrosten tagit för hårt på sulan. Visst kan man strunta i det och bara köra på och låtsas som ingenting och polera upp det som går. Men det är ju ganska irriterande, och dessutom står det lite finare hyvlar på rad och väntar på mer sofistikerade ingrepp.

Efter att ha läst flera artiklar i the Woodworker om hur man fixar till det funderar jag kring den metod de använde där. Att rikta sulan med hjälp av slippapper på en floatglasskiva på ett rikthyvelbord. Det låter ju bra, men även om metoden är relativt säker verkar ändå risken stor att man ska slipa mer i fram och bakkant än på mitten, något som också gäller det mer drastiska alternativet att köra den i den bandslip med 120-papper.

Har någon en bra idé om hur man ska gå väga här? För att lämna in den för fräsning på en metallverkstad låter som om det skulle bli ganska dyrt.
 
Kör på med slippappret och glaset. Toleransrna kommer att vara inom det man vill ha nästan oavsett hur man gör det. Förutsatt att man inte är allrför klantig.

/Kent
 
Går den att spänna upp någorlunda enkelt kan du säkert lämna den till en firma som planar toppar och motorblock.
 
Ja, men det låter ju vettigt! De hyvlar jag pratar om har ju alla parallella sidor, så det kan väl inte vara omöjligt. Ska kolla upp det! Tack för tipset. Kan samtidigt pröva med glasvarianten på nån annan hyvel!
 
Fick matningsbordet på ungefär 300x700 i min planhyvel (hemmabygge) planfräst av topplocksnissen runt hörnet ;)
 
Hur såg prisbilden ut?
 
300 pix betalde jag för det rätt stora bordet, för en liten handhyvel kostar det kanske mer än det smakar om inte priset blir mycket lägre...
 
Jadu, kuttern kommer jag nog inte montera på ett tag, måste faktiskt hyvla lite trä med maskinen först ;) Fick tag på en vettig spånsug igår så nu ska jag bara rota rätt på vettig slang och hoppas att mitt utsug på hyveln fungerar som tänkt.
 
phl skrev:
Går den att spänna upp någorlunda enkelt kan du säkert lämna den till en firma som planar toppar och motorblock.
Jag tror det är svårt att spänna fast en handhyvel tillräckligt säkert utan att den deformeras (elastiskt). Den kommer mao fortfarande inte vara riktigt plan efter planfräsningen. Det behövs nog en rejäl fixtur för att hyveln inte ska deformeras och den är nog inte så enkel/billlig att göra.
 
Eld skrev:
Jag tror det är svårt att spänna fast en handhyvel tillräckligt säkert utan att den deformeras (elastiskt). Den kommer mao fortfarande inte vara riktigt plan efter planfräsningen. Det behövs nog en rejäl fixtur för att hyveln inte ska deformeras och den är nog inte så enkel/billlig att göra.
Om hyveln ändå redan är "obrukbar" kanske man kan borra och gänga hål i sidovingarna och skruva fast den i något stadigare.

Hittade en, för mig intressant, artikel, om olika sorters handhyvlar och vad dom används till. http://popularwoodworking.com/article/understanding_bench_planes
 
Jag ångrar lite såhär i efterhand att jag inte köpte ett par hyvlar också när jag beställde leksaker från leevalley. Det var väl iofs lite en ekonomisk fråga också... Till nästa investering känns det iaf som ett par stycken hyvlar står högt på listan. Jag tar gärna emot lite input om vilken setup av hyvlar man som glad amatör har mest nytta av. Just nu funderar jag på följande.

En Low-Angle Smooth Plane som "allround"-hyvel.
Tillsammans med en Chamfer Guide som jag tycker verkar smidig. Jag skrev ett mail och frågade om den kanske passade och efter att nån i andra änden fysiskt provat fick jag svaret att det gjorde det visst =)

Edit: Det var tydligen inte alls sant. =( Det vore också snyggt om Strikethrough fanns tillgänligt för korrektioner...


En #6 Fore Plane som plan- och rikthyvel.
Tillsammans med en Scraping Plane Insert för att även kunna användas även som sickelskrapa.

En setup som jag tycker verkar ge ganska många möjligheter för en inte alltför stor investering men som sagt, gärna lite input på det.
 
Redigerat:
PrinsValium skrev:
En #6 Fore Plane som plan- och rikthyvel.
Tillsammans med en Scraping Plane Insert för att även kunna användas även som sickelskrapa.

.
Jag tycker att du ska titta på en Lie-Nielsen eller Clifton 5 1/2 eller 7 istället. Veritas "Bevel-up" hyvlar är jättebra, de vanliga bänkhyvlarna är sisådär. Sickelinsatsen har jag inte provat men tror inte att det fungerar särskilt bra.
/B
 
H
Eld skrev:
Jag tror det är svårt att spänna fast en handhyvel tillräckligt säkert utan att den deformeras (elastiskt). Den kommer mao fortfarande inte vara riktigt plan efter planfräsningen. Det behövs nog en rejäl fixtur för att hyveln inte ska deformeras och den är nog inte så enkel/billlig att göra.
Fräsa ska man nog inte göra. Då inducerar man spänningar i godset och ytan blir grov.
Inte säkert att den blir särskilt plan heller.
En stanleyhyvel kan man spänna upp mot en vinkelhylla med hjälp av två bahcotvingar och indikatorklocka. Sedan kör man hyveln plan i en planslip och då kan man spegla sig även i gjutjärnsytan.
Om en byggnadssnickare använt hyveln i 20 år är det nog mer än en halv millimeter man får plana men finsnickare nöter inte så hårt. En annan metod är följande.
En vanlig gjutjärns planskiva försätts med lagom grovt aluminiumoxid slippulver och olja. Sedan planar man hyveln mot planskivan.
Naturligtvis måste planskivan till slut också justeras mot en annan planskiva men det är en annan historia.
Har framställt många planskivor med en tolerans på +- 1/1000 mm med denna enkla metod.
 
Sandpapper på plant glas fungerar också bra. Viktigt är att man ser till att hålla hyveln med ett stadigt tryck nedåt hela tiden. Håll inte i handtagen som när man hyvlar, det rundar sulan i längsriktingen. Det hjälper också om man låter ändarna på hyveln hänga över kanten på papperet eller plan skivan i slutet vändningen på tagen annars slipas de dubbelt så mycket som mitten och sulan blir konvex.
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.