31 915 läst · 132 svar
32k läst
132 svar
Handhyvlar och handhyvling
En fråga till er hyvelkunniga: Hur problematiskt är det om en gammal Stanley har en lite rejälare flisa slagen ur ena sargen? Exempelvis hyveln nedan. Jag tänker att det inte borde vara några större problem, så länge sulan är plan och det som är kvar av hyveln inte är på annat sätt skadat. Till exempel att sidorna inte är 90 grader mot botten, eller annat som kan hända i samband med att flisan slås ur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Storfors
· 62 inlägg
Roligt att se att det inte bara var jag som verkar ha nytta av att väcka en väldigt gammal tråd till liv
Tack för ditt svar Bengt! Jag ska genast börja titta efter en no5.
Vad heter stöthyvel på engelska? Är lite osäker på dess arbetsområde och jag tycker man brukar hitta mer och bättre information på engelska siter.
Vad heter stöthyvel på engelska? Är lite osäker på dess arbetsområde och jag tycker man brukar hitta mer och bättre information på engelska siter.
BlockplaneLinus Eriksson skrev:Roligt att se att det inte bara var jag som verkar ha nytta av att väcka en väldigt gammal tråd till liv
Husägare
· Storfors
· 62 inlägg
När ni talar om #4, #6 osv. Vad är det för sorts hyvel man refererar till då? Rubank? Eller avgör siffran vad det är för hyvel, jag tänker att siffran har nåt att göra med längden på hyvelns sula, rätt eller fel?
Men jag trodde det var andra saker som skiljde mellan olika hyveltyper, främst hyvelstålets skärvinkel.
Men jag trodde det var andra saker som skiljde mellan olika hyveltyper, främst hyvelstålets skärvinkel.
Nummer 1-8 kommer från Stanleys Bailey-serie. Det som skiljer de olika hyvlarna åt är i stort sett längd och bredd. Hyvelsätet är i stort sett alltid 45 grader på dessa. Övriga siffror har ingen direkt logik.vectrex skrev:När ni talar om #4, #6 osv. Vad är det för sorts hyvel man refererar till då? Rubank? Eller avgör siffran vad det är för hyvel, jag tänker att siffran har nåt att göra med längden på hyvelns sula, rätt eller fel?
Här är en bra referens. Låt dig inte avskräckas av designen, infon är guld.
http://www.supertool.com/StanleyBG/stan0a.html
Kan inte riktigt hålla med här. Plant är det ju efter riktningplaning. Att det blir slätare efter handhyvling håller jag med om men inte planare...bengtn skrev:
För övrigt är jag förespråkare för att det inte är så viktigt vilken som är den första hyveln...kanske en stöthyvel eller en putshyvel...eller en no 5...i vilket fall är det viktigaste att det är en bra hyvel och att du har prylar för att slipa och bryna stålet. Sen är det bara att träna, träna och träna.
Word! Att kunna slipa en egg är ju kritiskt för att det skall vara meningsfullt att jobba med hyvlar, stämjärn, svarvstål eller bildhuggarjärn. Detta är lätt att glömma bort när man kollar på alla häftiga grejer som finns att köpa.Daniel_N skrev:
Det är ju en sak som fundamentalt skiljer handverktyg av typen jag räknade upp ovan mot elverktyg: det finns en färdighet (slipning) som man måste behärska för att kunna jobba med dom. Med en TS55 blir snittet bra första gången, och du behöver inte underhålla sågen nämnvärt för att den ska fortsätta såga bra.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 552 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 552 inlägg
Jag är/var i samma sits och tycker det är väldigt svårt att ta till sig all information som finns. Väldigt mycket av den är subjektiv och kanske inte passar/stämmer med dig. Efter att ha läst och följt en massa på forum och internet utan att riktigt komma igång med handverktyg började jag lyssna och titta lite mer på Paul Sellers. Det verkar som han har väldigt mycket verktyg och vet att använda dessa MEN mycket han gör i sina videos är nog tänkt för just nybörjare som inte kan eller vill spendera en massa pengar på verktyg. Han propagerar för en N°4 hyvel och därefter tror jag en 5 1/2.Linus Eriksson skrev:Jag har inte använt en hyvel sedan jag gick i lågstadiet men är sugen på att komma igång med lite snickeri. Saknar helt tidigare kunskap och har inte heller några verktyg.
Jag skulle vilja börja med att köpa två hyvlar. Gissar att jag borde sikta på en rikthyvel och en putshyvel?
Då jag inte kan något om detta ämna undrar jag nu om någon kan tänkas komma med ett förslag på vilka sorts hyvlar jag bör sikta på.
Som ny börjar blir man lite snurrig av att läsa alla no4, no4,5, no7 etc. Men tror iaf att jag lyckats förstå att det indikerar längden på hyveln.
Men jag såg tidigare i tråden att någon annan som var nybörjare siktade på att köpa en No.4 och en no.6 är det en vettig start?
Jag vet att jag väckte en gammal tråd men det lät som rätt ställe att posta frågan om man vill ha svar från någon som kan det här med hyvlar
Jag har köpt via ebay.co.uk gamla Record N°4 och N°6 (nästan samma vikt som en 5 1/2 men lite längre) och är väldigt nöjd med dessa storlekar. Ofta rekommenderade N°5 är 12,5cm längre än en N°4 och 7,5cm kortare än en N°6. N°4 är väldigt smidig och tror jag kan ersätta en stöthyvel i många applikationer om man kan hålla hyveln med båda händerna.
Att tänka på vid val av hyvelstorlek är vad du har för trä att bearbeta. Är det redan hyggligt rakt och i rätt dimension behövs mindre antal hyvlar, kanske t.o.m bara en fyra eller femma.
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 552 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 552 inlägg
Ännu ett intressant och otroligt subjektivt område som jag personligen tyckte var otroligt svårt att ta in enbart från internet. Ett par för mig viktiga ögonöppnare var dessa:Daniel_N skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=UbAo4RpM7oM
http://www3.telus.net/BrentBeach/Sharpen/index.html
Med detta i ryggen och ingen erfarnhet av slipning och bryning köpte jag en Norton India grov/fin oljesten (ca 100 och 400 grit), Johnson's barnolja och några 3M slipapper (2400grit och finare). En prototyp träbit med några skruvar håller stålet i de vinklar jag vill ha tillsammans med en distans under oljestenen. Om man nöjer sig med en liten oljesten kostar det inte så mycket. Jag valde en stor (11,5" x 2,5") och betalade 55€ med frakt.
Reflektioner från en nybörjare:
Den grova sidan på India stenen avverkar mycket fort och jag känner inget behov av en maskin. Mindre än 10 minuter och lite svett och jag har en primärvinkel.
Den fina sidan på oljestenen avverkar även den mycket snabbt, speciellt på en smal sekundärvinkel 5° från primäreggen.
3M slippapperen har jag ännu inte använt! tanken var/är en tredje egg, endast någon 1/10mm. Det går att hyvla väldigt mycket med en egg gjort med den fina sidan på oljestenen.
Mina hyveljärn är gamla original Record som är 2,4mm tjocka
Redigerat:
När det gäller val av första hyvlar så skulle jag utan tvekan säga att först ska man köpa en stöthyvel och sedan ska man köpa en nr 3 eller nr 4.
Med stöthyveln gör du småjusteringar som man egentligen aldrig ska använda maskiner till. Som tex att fasa en kant litegrann. (Både snyggare och snabbare än sandpapper. ) Den hyveln tycker jag att man behöver även om man gör nästan allt med maskiner.
Med en putshyvel, nr 3 eller 4, snyggar du till ytor och gör mindre dimensionsjusteringar.
Vilka man köper sedan beror helt på vad man vill göra, det kan vara en större hyvel nr 5-8, en spånhyvel, en simshyvel eller något annat.
Med stöthyveln gör du småjusteringar som man egentligen aldrig ska använda maskiner till. Som tex att fasa en kant litegrann. (Både snyggare och snabbare än sandpapper. ) Den hyveln tycker jag att man behöver även om man gör nästan allt med maskiner.
Med en putshyvel, nr 3 eller 4, snyggar du till ytor och gör mindre dimensionsjusteringar.
Vilka man köper sedan beror helt på vad man vill göra, det kan vara en större hyvel nr 5-8, en spånhyvel, en simshyvel eller något annat.