E Elendil skrev:
Barn behöver ansvarsfulla vuxna som erbjuder några få bra val. "Vill du ha apelsin eller äpple till mellanmål?".
Inte två reella val och 98 icke-existerande fantasier som i vuxenålder leder till förvirring och psykisk sjukdom.
(Ja tyvärr är det så att folk som är "non-binary", "trans" eller perversa extremt överepresenterade när det kommer till mentalsjukdom)

Varenda däggdjur på denna planet kommer i formen hane eller hona av en anledning. Vuxenvärlden ska lära små pojkar att bli män och små flickor att bli kvinnor. Självklart måste vi kunna diskutera vad det innebär att vara en bra man eller en bra kvinna. Men att påstå att det finns fler än två alternativ, och att på så sätt förneka barnet sin naturliga könsidentitet är ärligt talat barnmisshandel.
Har du läst boken?

Du behöver lära dig skilja på biologiskt kön och könsroller.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok, och vi som tror att eftersom man antingen är man eller kvinna så är det praktiskt med ord som inkluderar båda dessa grupper – hur står vi på skala, någonstans mellan dumma i huvudet och folk som bör stoppas?
Det är väl bara att köra på. Vinner ditt nyord mark så gör det det. Folk hittar på nya ord hela tiden, vissa flyger andra inte. Vill du vara lite smart så anpassar du din språkanvändning så att du når den gruppen du vill nå. Medelålders+ män kanske inte är den rätta målgruppen för en text med hen i. Skrivs texten för den lokala ABF-gruppens studiecirkel i scengestaltning så flyger det nog.

• Haha
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
”Hen” har jag inget emot, men att ersätta subjekt-objektparet ”de” och ”dem” med ett gemensamt ”dom” är däremot att våldföra sig på språkreglerna!
Dom är bättre än ett dem på fel ställe. Är du osäker använd dom

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
J
Han, hon och ladyboy brukar jag använda.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men då måste vi lösa problemet med vi och oss också. De används på samma ställen som vi och oss används på samma ställen som dem fungerar. Klarar man inte det ena så klarar man inte det andra

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
E Elendil skrev:
Varenda däggdjur på denna planet kommer i formen hane eller hona av en anledning. Vuxenvärlden ska lära små pojkar att bli män och små flickor att bli kvinnor. Självklart måste vi kunna diskutera vad det innebär att vara en bra man eller en bra kvinna. Men att påstå att det finns fler än två alternativ, och att på så sätt förneka barnet sin naturliga könsidentitet är ärligt talat barnmisshandel.
Detta är djupt kränkande mot alla hermafroditiska arter där ute. Edit: ops missade du pratade om däggdjur enbart. My bad

• Gilla
Elendil
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
Han, hon och ladyboy brukar jag använda.
Försök använda "ladyboy" istället för grannen i en diskussion om vem som har ansvar för att ett träd hänger över tomtgränsen. Jag gissar att det inte fungerar så bra...

• Haha
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Finns alltid ett ord taget ur korrekt svenska man kan använda istället för hen som är könsneutralt.

Bondläpp tex inkluderar både kvinnor och män utanför tullarna

• Haha
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Finns alltid ett ord taget ur korrekt svenska man kan använda istället för hen som är könsneutralt.

Bondläpp tex inkluderar både kvinnor och män utanför tullarna
Och fjolla fungerar för alla inom tullarna...

Edit: obs ironi

• Haha
  • Gilla
  • Älska
richardtenggren och 9 till
  • Laddar…
E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här med att korrelation inte är detsamma som kausalitet, ska vi prata om det?
Det är ett väldigt billigt och fult trick att bara häva ur sig detta. Som om allt bara vore
korrelation? För du förnekar väl inte kausalitet?

En ärlig titt på datan ger väldigt starka anledningar att tro att denna irrlära har lett till ökad psykisk ohälsa hos de som annammat den.

Den psykiska ohälsan ökar primärt genom dessa två mekanismer:
1. Personer med könsdysfori, hög neurotisism (teknisk term, ej värdering) eller bara personer med allmänt svagt grepp om verkligheten och den egna identiteten kan inte få den psykologiska hjälp de behöver på grund utav att vården har tagits över av en ideologi som reducerar deras sjukdommar till personlig preferens.
2. Annars friska ungdommar växer upp i en förvirrad lögn om vad världen, sanning, person, sexualitet och biologi är. Vilket hindrar dem från att utvecklas normalt och detta har lett till den enorma explosion av psykisk ohälsa i denna grupp vi nu ser.

Finns även andra faktum som styrker den kausala tesen. Till exempel: den grupp som förrut ofta utvecklade anorexia utvecklar nu istället könsdysfori.

• Gilla
and.wei
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och fjolla fungerar för alla inom tullarna...

Edit: obs ironi
Metrosexuel

Nja, är du osäker testa med t.ex. ”jag” och ”mig” i meningen istället. Passar det med ”jag” ska det vara ”de”, är det däremot ”mig” ska det vara ”dem”.

Någonstans har skolan glömt att lära ut subjekt/objektsparen ordentligt:
jag - mig
du - dig
han - honom
hon - henne
vi - oss
de - dem

Och för att hålla oss till tråden får vi väl lägga till
hen - henom (även om Språkrådet rekommenderar ”hen” även som objektsform. Själv ogillar jag det, det blir som att säga ”Ge boken till han”, vilket ser obildat ut. Och börjar vi ta bort särskilda objektsformer både med ”hen” och ”dom” är vi ute på ett sluttande plan med undantag och specialregler. Snart säger vi då inte ”Jag bryr mig inte” utan ”Jag bryr jag inte”.) :cry:

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Metrosexuel
Självklart!

B b8q skrev:
Nja, är du osäker testa med t.ex. ”jag” och ”mig” i meningen istället. Passar det med ”jag” ska det vara ”de”, är det däremot ”mig” ska det vara ”dem”.

Någonstans har skolan glömt att lära ut subjekt/objektsparen ordentligt:
jag - mig
du - dig
han - honom
hon - henne
vi - oss
de - dem

Och för att hålla oss till tråden får vi väl lägga till
hen - henom(?)
Fast de som fortfarande är osäkra använder med fördel dom. Dem på fel ställe är mer störande än dom. Tom de där det ska vara dem är mindre störande än dem på fel ställe.

K Krux skrev:
Haha detta måste vara en av dem mest meningslösa trådarna . Folk har alldeles för lite att göra är ju detta ett exempel på
Det var egentligen ingen tråd. Utan det var egentligen enbart en kommentar i en tråd. Moderatorerna fann dock tydligen ämnet så intressant, att de gjorde det till en egen tråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.