75 954 läst · 2 186 svar
76k läst
2,2k svar
Han, hon eller hen? Korrekt användning
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Har du läst boken?E Elendil skrev:Barn behöver ansvarsfulla vuxna som erbjuder några få bra val. "Vill du ha apelsin eller äpple till mellanmål?".
Inte två reella val och 98 icke-existerande fantasier som i vuxenålder leder till förvirring och psykisk sjukdom.
(Ja tyvärr är det så att folk som är "non-binary", "trans" eller perversa extremt överepresenterade när det kommer till mentalsjukdom)
Varenda däggdjur på denna planet kommer i formen hane eller hona av en anledning. Vuxenvärlden ska lära små pojkar att bli män och små flickor att bli kvinnor. Självklart måste vi kunna diskutera vad det innebär att vara en bra man eller en bra kvinna. Men att påstå att det finns fler än två alternativ, och att på så sätt förneka barnet sin naturliga könsidentitet är ärligt talat barnmisshandel.
Du behöver lära dig skilja på biologiskt kön och könsroller.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Det är väl bara att köra på. Vinner ditt nyord mark så gör det det. Folk hittar på nya ord hela tiden, vissa flyger andra inte. Vill du vara lite smart så anpassar du din språkanvändning så att du når den gruppen du vill nå. Medelålders+ män kanske inte är den rätta målgruppen för en text med hen i. Skrivs texten för den lokala ABF-gruppens studiecirkel i scengestaltning så flyger det nog.Nötegårdsgubben skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Detta är djupt kränkande mot alla hermafroditiska arter där ute. Edit: ops missade du pratade om däggdjur enbart. My badE Elendil skrev:Varenda däggdjur på denna planet kommer i formen hane eller hona av en anledning. Vuxenvärlden ska lära små pojkar att bli män och små flickor att bli kvinnor. Självklart måste vi kunna diskutera vad det innebär att vara en bra man eller en bra kvinna. Men att påstå att det finns fler än två alternativ, och att på så sätt förneka barnet sin naturliga könsidentitet är ärligt talat barnmisshandel.
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Finns alltid ett ord taget ur korrekt svenska man kan använda istället för hen som är könsneutralt.
Bondläpp tex inkluderar både kvinnor och män utanför tullarna
Bondläpp tex inkluderar både kvinnor och män utanför tullarna
Det är ett väldigt billigt och fult trick att bara häva ur sig detta. Som om allt bara voreNötegårdsgubben skrev:
korrelation? För du förnekar väl inte kausalitet?
En ärlig titt på datan ger väldigt starka anledningar att tro att denna irrlära har lett till ökad psykisk ohälsa hos de som annammat den.
Den psykiska ohälsan ökar primärt genom dessa två mekanismer:
1. Personer med könsdysfori, hög neurotisism (teknisk term, ej värdering) eller bara personer med allmänt svagt grepp om verkligheten och den egna identiteten kan inte få den psykologiska hjälp de behöver på grund utav att vården har tagits över av en ideologi som reducerar deras sjukdommar till personlig preferens.
2. Annars friska ungdommar växer upp i en förvirrad lögn om vad världen, sanning, person, sexualitet och biologi är. Vilket hindrar dem från att utvecklas normalt och detta har lett till den enorma explosion av psykisk ohälsa i denna grupp vi nu ser.
Finns även andra faktum som styrker den kausala tesen. Till exempel: den grupp som förrut ofta utvecklade anorexia utvecklar nu istället könsdysfori.
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Nja, är du osäker testa med t.ex. ”jag” och ”mig” i meningen istället. Passar det med ”jag” ska det vara ”de”, är det däremot ”mig” ska det vara ”dem”.AndersMalmgren skrev:
Någonstans har skolan glömt att lära ut subjekt/objektsparen ordentligt:
jag - mig
du - dig
han - honom
hon - henne
vi - oss
de - dem
Och för att hålla oss till tråden får vi väl lägga till
hen - henom (även om Språkrådet rekommenderar ”hen” även som objektsform. Själv ogillar jag det, det blir som att säga ”Ge boken till han”, vilket ser obildat ut. Och börjar vi ta bort särskilda objektsformer både med ”hen” och ”dom” är vi ute på ett sluttande plan med undantag och specialregler. Snart säger vi då inte ”Jag bryr mig inte” utan ”Jag bryr jag inte”.)
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Fast de som fortfarande är osäkra använder med fördel dom. Dem på fel ställe är mer störande än dom. Tom de där det ska vara dem är mindre störande än dem på fel ställe.B b8q skrev:Nja, är du osäker testa med t.ex. ”jag” och ”mig” i meningen istället. Passar det med ”jag” ska det vara ”de”, är det däremot ”mig” ska det vara ”dem”.
Någonstans har skolan glömt att lära ut subjekt/objektsparen ordentligt:
jag - mig
du - dig
han - honom
hon - henne
vi - oss
de - dem
Och för att hålla oss till tråden får vi väl lägga till
hen - henom(?)
Det var egentligen ingen tråd. Utan det var egentligen enbart en kommentar i en tråd. Moderatorerna fann dock tydligen ämnet så intressant, att de gjorde det till en egen tråd.K Krux skrev: